PDA

View Full Version : amp zelfbouw?



daisho
12 september 2007, 19:05
Hee

Na zelf een aantal gitaren te hebben gebouwd leek het me wel een
uitdaging om een versterker te bouwen.

dus hier de noob vragen:

-Is dit erg moeilijk?
-Is dit erg duur?
-Zijn er mensen die me willen begeleiden?

alvast bedankt

EmgMaster
12 september 2007, 19:11
Qua niveau ligt het eraan hoe handig jezelf bent. Ik zelf ben bezig met een madamp kitje, wat mij tot nu toe wel meevalt. Soms moet je gewoon geduld hebben tot iets helemaal goed is. Bij een kit als madamp zit een uitgebreide handleiding, dus dit kan eigenlijk niet mis gaan. Ik zou zeggen, gewoon proberen!

www.madamp.biz

matto
12 september 2007, 22:59
Als je geen ervaring hebt met electrotechniek dan zou ik me eerst eens wat inlezen.
Vergeet niet dat er in een versterker spanningen aamwezig zijn die
:rockon:LEVENSGEVAARLIJK :rockon:zijn ook al je de stekker uit het stopcontact hebt getrokken.

bert k
12 september 2007, 23:27
Dat is dus vooral bij buizenversterkers. Je kan ook beginnen met een transistorversterker, dat is eenvoudiger.

Negative K3 fan
13 september 2007, 02:39
je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Hoe duur je het wil maken is afhankelijk van 2 dingen: wat voor versterker of sound wil je en als tweede kun je daar je budget op aanpassen.

amps bouwen is niet ontzettend ingewikkeld en er zijn overal kits te krijgen die je alleen in elkaar hoeft te solderen, maar het is geen slecht idee om simpel te beginnen of alvast je skills te ontwikkelen door een effectpedaaltje te bouwen.

matto
13 september 2007, 08:28
Dat is dus vooral bij buizenversterkers. Je kan ook beginnen met een transistorversterker, dat is eenvoudiger.

Inderdaad, je zou met een ding op batterijen kunnen beginnen.

Jimwoud
13 september 2007, 09:09
Als je geen ervaring hebt met electrotechniek dan zou ik me eerst eens wat inlezen.
Vergeet niet dat er in een versterker spanningen aamwezig zijn die
:rockon:LEVENSGEVAARLIJK :rockon:zijn ook al je de stekker uit het stopcontact hebt getrokken.
Bij het bouwen van de versterker is er nog niks aan de hand. Dus al je hem bouwt, goed checkt en dan door een technicus laat checken komt het helemaal goed.

marc_o
13 september 2007, 10:25
Goh, dat Madamp-spul ziet er wel leuk uit, wel erg jammer dat de samples zo erbarmelijk worden gespeeld, valse gitaren rocken nu eenmaal niet zo lekker.

Vanaf € 99,-.....wellicht dat ik me er oook eens aan ga wagen.

daisho
13 september 2007, 17:18
Tja

Ik wilde eigenlijk met een soort tiny terror ampje beginnen.

-vol
-gain
-tone
ann/uit

Lijkt me vrij simpel.Ik heb ook het schema.Ik moet em alleen nog even ontcijferen.

Ton_R
13 september 2007, 23:44
Heb al meerdere malen zelfbouw gedaan van verschillende apparaten. Mijn ervaring is dat het meestal meer kost dan je in eerste instantie denkt. Heb onlangs nog een begroting gemaakt voor een 100W buizentop met twee gescheiden voorversterkerkanalen. De teller staat al op 460 euro, en dan heb ik de duurste onderdelen (uitgangs- en voedingstrafo) al liggen en de kast nog niet meegeteld.
Maar goed, het is natuurlijk ook gewoon leuk ... en dat mag wat kosten toch?

Gr Ton

Jedeel
14 september 2007, 00:41
Qua niveau ligt het eraan hoe handig jezelf bent. Ik zelf ben bezig met een madamp kitje, wat mij tot nu toe wel meevalt. Soms moet je gewoon geduld hebben tot iets helemaal goed is. Bij een kit als madamp zit een uitgebreide handleiding, dus dit kan eigenlijk niet mis gaan. Ik zou zeggen, gewoon proberen!

www.madamp.biz

Zijn deze kits ook geschikt voor een elektro-akoestische gitaar?
De samples die ik aantref op de site zijn nl allemaal elektrische gitaren.

bert k
14 september 2007, 12:16
Nee, dit zijn allemaal buizenamps, die lekker de vervorming inschieten. Voor elektro-akoestisch denk ik toch eerder aan een transistoramp, wat meer een hifi-benadering.

Geronimo
14 september 2007, 23:15
Zo'n kitje is naar mijn idee wel een goede oplossing om het een beetje te leren. Ik zou als je weinig praktische en theoretische kennis hebt niet zomaar zelf wat gaan proberen, dan weet je niet waar je moet beginnen.

Tevens weer je dan meteen wat het je gaat kosten.