PDA

View Full Version : Waarom cabinets?



Spitfire
12 september 2007, 17:44
Ik heb wel gemerkt dat een groot deel van de forum-leden liever een top + 4/2x12 kast ipv een 1x12 combo, omdat dat eerste (zeker op hoge volumes) gewoon een veel 'voller', en dus mooier, geluid heeft dan een combo. Maarrr... als je een optreden geeft wordt dat in 9 van de 10 gevallen versterkt door middel van een mic die gericht staat op 1 van de speakers. Dus, zeg ik nou iets heel doms of valt het effect van een cabinet hier nou helemaal weg?

bass blom
12 september 2007, 17:49
Ik heb wel gemerkt dat een groot deel van de forum-leden liever een top + 4/2x12 kast ipv een 1x12 combo, omdat dat eerste (zeker op hoge volumes) gewoon een veel 'voller', en dus mooier, geluid heeft dan een combo. Maarrr... als je een optreden geeft wordt dat in 9 van de 10 gevallen versterkt door middel van een mic die gericht staat op 1 van de speakers. Dus, zeg ik nou iets heel doms of valt het effect van een cabinet hier nou helemaal weg?

voor degene in de zaal zou dat weinig uitmaken.
voor jouzelf wel, tenzij je ook een hele vette monitor mix erbij hebt.
en daar dan niet een neefje van de hond van de melkboer achter de knoppen hangt :D

NielsW
12 september 2007, 18:19
Mikes? Speakers? Gewoon over je cab raggen!

En in de Arena gebruik ik het als monitor :p

Piekhaar
12 september 2007, 18:53
Ik hoor ook liever m'n cabinet dan dat het over een monitor komt. Verder klinkt (naar mijn mening) een combo met 1 speaker echt heel anders dan een 4x12 kast. Ook met maar 1 mic ervoor.

bass blom
12 september 2007, 19:19
ik heb gister een stukje opgenomen met voor elk van de 4 x 12 een mike, vette shit man :p

BartL
12 september 2007, 19:19
Heb tot nog toe altijd alleen met combo gespeeld en zit erg te denken om een top & 2x12" cabinet aan te schaffen, al is het wel wat duurder natuurlijk. Ik denk sowieso dat het makkelijker vervoeren is. Waar ik repeteer staan bijvoorbeeld al 2 Marshall 1922 cabinetjes, welke ik nu niet gebruik. Op optredens kan 't natuurlijk ook zo zijn dat er een backline (cab) staat, hoef je alleen je topje mee te nemen.

Ik hoor overigens ook liever mezelf via versterker/cabinet dan via een monitor.

bass blom
12 september 2007, 19:24
Ik hoor overigens ook liever mezelf via versterker/cabinet dan via een monitor.

nou ik heb nog steeds very sweet memories aan een optreden. lang geleden, op een drafbaan, waar een PA van 2 keer 8000 watt en een monitor van 2 x 1500 stond.
als ik dan ging soleren met mijn 50 watt marshall combo met 2x12 joelde het aan /van alle kanten :cheerup:
was een talentenjacht en we wonnen ook nog :D

http://www.lucan.nl/gitaar/bands/sbbandlive.jpg

Magic Bean
12 september 2007, 19:33
Punt is dat 1x12 combo's 9 van de 10 keer open back zijn.
De hoeveelheid lucht die mee kan trillen bepaald hoeveel laag ("oomph") er uit je cab kan komen.
Bij een 4x12 is dat dus meer dan bij een 2x12.

Ik zit zelf ook te kijken naar een 4x12, maar zolang ik een twee trappen op- en afmoet om elke zaterdag te repeteren is het geen strak plan...:(

BartL
12 september 2007, 20:19
Inderdaad...erg praktisch is het niet altijd. Daarnaast repeteer ik voorlopig slechts 1 keer in de 2 weken en kan ik grote/dure zooi toch niet echt 100% benutten; dat vind ik wel erg jammer. Maargoed, voor thuis misschien toch iets anders aanschaffen, al vind ik gitaar spelen met koptelefoon toch wel een beetje als n**ken in je eentje... :mad:

:)

Nocki
13 september 2007, 10:33
Waarom cabinets...

Ik merkte zelf dat ik bij combo's altijd te hard stond. Pas toen ik met cabs ging werken kon ht volume naar beneden toe!
Toen ik speelde op 2 4x12 cabs had ik het beste geluid van de amp met het laagste volume! Veel speakers is (denk ik) een verdeling van het vermogen over meerder speakers waardoor de amp meer vermogen kwijt kan. meer speakers is betere spreiding! Tenminste zo hb ik het ervaren tot nu toe!
Wat ook heel veel mee speelt is natuurlijk de inhoud van een 4x12 tegen de inhoud van een combotje. 2 totaal vershillende dingen. De klankkast is ook veel groter...

Kim Wilson
13 september 2007, 10:37
Cabinets zijn cool!!! :rockon:

En door de regel vind ik cabs iets mooier klinken dan open back combo's.

Nielsje
13 september 2007, 10:57
Wat een gave foto bass!!

in korte broek! whoehoe!

euh ja, het geluid verschilt gewoon van 1 x 12 en een 4 x12. Zal ook wel te maken hebben met de resonantie van de kast en dat soort toelie. Persoonlijjk vind ik een grote 2 x 12 met 3/4 closed back wel wat hebben.

Kim Wilson
13 september 2007, 10:59
Wat een gave foto bass!!

in korte broek! whoehoe!

euh ja, het geluid verschilt gewoon van 1 x 12 en een 4 x12. Zal ook wel te maken hebben met de resonantie van de kast en dat soort toelie. Persoonlijjk vind ik een grote 2 x 12 met 3/4 closed back wel wat hebben.
Wat doet dat precies met het geluid? Ik heb namelijk ook een (heeeeeele) grote 2x12 cab.

Kaboemba
13 september 2007, 11:00
Cabinets zijn cool!!! :rockon:

En door de regel vind ik cabs iets mooier klinken dan open back combo's.

Potdomme Kim ik snap best dat jij vrolijk wordt van twee christelijke partijen in het kabinet maar dat maakt ze nog niet koel.

Ik snap best dat iemand wil weten waarom we een kabinet hebben.

Kim Wilson
13 september 2007, 11:02
Potdomme Kim ik snap best dat jij vrolijk wordt van twee christelijke partijen in het kabinet maar dat maakt ze nog niet koel.

Ik snap best dat iemand wil weten waarom we een kabinet hebben.
Nee, het kabinet is idd niet cool. Maar mijn cabinet wel. :D

Bins
13 september 2007, 11:35
Bij zo'n beetje de helft van onze gigs gaat alleen de zang over de p.a. Tuurlijk kan je met een 1x12 combo ook prima meekomen... maar ik speel wel voor me lol, dus het mag ook wel een beetje klinken :)

Bovendien delen we vaak backline met andere bands. Dan is top/cab gewoon handiger.

Dweezman
13 september 2007, 12:09
We spelen met Monstertux erg veel en dat is in de meeste gevallen op kleine podia. Ik ben ivm (gebrek aan) ruimte in bestelautootjes en op podia overgestapt naar combo's. Meestal gebruik ik een AC30, die live uitstekend klinkt en nog makkelijker is in de omgang dan de Koch MTI (head + 2x12) die daarvoor gebruikte. Ik zeg: combo!

(mss ook afhankelijk van je muziek...)

Kim Wilson
13 september 2007, 12:12
Op podia maakt de ruimte toch niet zoveel uit? Tenminste, als die AC30 een 2x12 is. Voordeel is wel dat je met je gitaarhals over een combo heen zwaait, waar je anders je top van je cab af zou tikken (of zoals bij mij in de bovenste speaker zitten te prikken).

Ruimte in auto's is idd wel een issue. Al hebben wij daar ook niet zo gauw last van. :)

Nielsje
13 september 2007, 12:18
Hans, hoe ruig ben jij met je gitaar?

Als ik met m'n gitaar tegen m'n top aan tik, ben ik bang dat ik de hals breek.. 25 kilogram tik je niet zomaar opzij. Ik niet in ieder geval.

Kim Wilson
13 september 2007, 12:23
Een gevalletje "bij-wijze-van". :)


Als je een stackje hebt, heb je minder bewegingsvrijheid, omdat je dan tegen je cab of top aankomt. Als je een combootje hebt, kun je daar nog met je gitaar of je bierpens overheen zwaaien, mocht dat nodig zijn. Maar qua vloeroppervlak maakt het niet veel uit. :)

ColourofFire
13 september 2007, 12:35
Tot nu toe ben ik nog een combo-man. De enige reden om dat te veranderen zou misschien een Laney GH50 zijn, waarvan geen combo versie is. Alle andere versterkers waar ik interesse in heb zijn 1x12 combo's.

guitarguru
13 september 2007, 12:52
Hahahaha! Ik repeteer met een top en een open back 1x12 kastje. Dat raakt dan helemaal kant nog wal. Kan ik net zo goed een combootje kopen. Mmmm, ga maar weer eens op zoek :chicken:

Maar welk combootje klinkt nou een beetje vintage, zeg als een Plexi......

Kim Wilson
13 september 2007, 12:56
Hahahaha! Ik repeteer met een top en een open back 1x12 kastje. Dat raakt dan helemaal kant nog wal. Kan ik net zo goed een combootje kopen. Mmmm, ga maar weer eens op zoek :chicken:

Maar welk combootje klinkt nou een beetje vintage, zeg als een Plexi......
Ik heb laatst de Silver Jubilee van Helter Skelter mogen horen. Ik was behoorlijk onder de indruk van de dikke sound uit zo'n 1x12 combo. Geen idee of ie klonk als een Plexi (ken de Plexi niet), maar hij klonk echt als een Marshall IMO hoort te klinken.

Jimwoud
13 september 2007, 13:05
Hahahaha! Ik repeteer met een top en een open back 1x12 kastje. Dat raakt dan helemaal kant nog wal. Kan ik net zo goed een combootje kopen. Mmmm, ga maar weer eens op zoek :chicken:

Maar welk combootje klinkt nou een beetje vintage, zeg als een Plexi......
Hoe bedoel je raakt kant noch wal? Klinkt het heel erg slecht of iets minder dan je andere cabinet? Ik zou eerder kijken naar een goede 1x12 dan. Ik lees altijd goede dingen over die bogner 1x12's, heb je toch je eigen sound ipv dat je weer een combo erbij koopt.

Mitch
13 september 2007, 13:45
Niks mis met een top en een open back 1x12 hoor :D
'Vast' in de oefenruimte staat mijn 2x12 en voor de kleine gigs of repetities elders gaat lekker mijn 1x12je mee, hartstikke handig en hard zat.

BasHermus
13 september 2007, 15:16
In een combo zitten trouwens de buizen vaak op de meest domme plek om buizen te plaatsen; namelijk recht voor de speakers.

In een combo verslijt je dus vaak je buizen veel sneller dan in een head / speaker-kast combinatie....

Michael AE
13 september 2007, 15:16
Ik gebruik zelf liever een top met een cabinet, omdat combo's vaak niet te tillen zijn. Ik vind dan een klein speakertje met een topje vaak veel handiger te vervoeren.

Qua sound vind ik beiden wel wat hebben....ligt een beetje aan de situatie.

Spitfire
13 september 2007, 15:28
Mensen, mensen, jullie missen allemaal compleet mijn punt die ik in mijn openingpost vertelde. Namelijk dat als je optreed, je maar 1 mic voor je versterker hebt staan. En dat juist dat je cab 'overbodig' maakt.

Kim Wilson
13 september 2007, 15:32
Mensen, mensen, jullie missen allemaal compleet mijn punt die ik in mijn openingpost vertelde. Namelijk dat als je optreed, je maar 1 mic voor je versterker hebt staan. En dat juist dat je cab 'overbodig' maakt.
Dat vind ik dus niet. Ik gebruik mijn set ook als monitor, en dan voldoet mijn cab beter dan een gemiddelde combo. Ook zal een speaker in een gesloten cab anders reageren, en dus klinken dan in een open combo.

Maar voor het zaalgeluid op grotere podia en voor opnames zal het idd niet veel uitmaken. Het ziet er vooral erg stoer uit, al die grote speakerkasten. :)

Spitfire
13 september 2007, 15:41
Dat vind ik dus niet.

Het was ook meer een vraag dan een mening ;)

Michael AE
13 september 2007, 17:24
Mensen, mensen, jullie missen allemaal compleet mijn punt die ik in mijn openingpost vertelde. Namelijk dat als je optreed, je maar 1 mic voor je versterker hebt staan. En dat juist dat je cab 'overbodig' maakt.

Dat is niet helemaal waar. Een 4x12 cab klinkt anders en reageert anders dan een combo, dus het geluid via de mic is ook anders. Het belangrijkste in dit geval is wat voor sound je wil hebben. Een meer open sound of meer druk en laag, alhoewel dit maar een voorbeeld is. Ik ken ook openback combo's die minder open klinken dan bepaalde amps met cab...

Daarom geef ik maar even aan wat voor mijn de belangrijkste reden is om met een cab te spelen ipv met een combo, namelijk de vervoerbaarheid.

Rutger
13 september 2007, 17:30
Je kunt de eigenschappen van een combo of cabinet ook uitbuiten bij het mic-en, alleen gebeurt dat weinig. Bij een combo kun je zowel voor als achter een mic plaatsen en die signalen mixen. Bij een cab kun je twee mics ervoor plaatsen en beide signalen pannen. Zo kun je min of meer de eigenschappen van zowel combo als cab in de zaal uitversterken.

Bins
13 september 2007, 17:34
Mensen, mensen, jullie missen allemaal compleet mijn punt die ik in mijn openingpost vertelde. Namelijk dat als je optreed, je maar 1 mic voor je versterker hebt staan. En dat juist dat je cab 'overbodig' maakt.

Jij mist mijn punt ook :)
Optreden betekent niet dat je per definitie een mic voor je cab hebt staan.

Piekhaar
13 september 2007, 17:37
Jij mist mijn punt ook :)
Optreden betekent niet dat je per definitie een mic voor je cab hebt staan.

Mee eens!

En verder klinkt een cabinet (zoals al eerder verteld) gewoon anders. Ook door maar 1 mic.

Rutger
13 september 2007, 17:39
Klinkt t ook (wezenlijk) anders als je cab open-back is?
Als je dan een 2x12 combo met een 2x12 cab vergelijkt, bijvoorbeeld

guitarguru
13 september 2007, 18:00
Daarom geef ik maar even aan wat voor mijn de belangrijkste reden is om met een cab te spelen ipv met een combo, namelijk de vervoerbaarheid.


Mijn 2x12 cab weegt wel 33 kilo schoon aan de haak. :sneaky:
Niet te tillen, dus daarom een 1x12 voor repetities, maar ja die top in zijn flightcase weegt ook een dikke 20 kilo.
Ga daarom voor repetities mooi op zoek naar een klein licht combootje.

Kennen jullie een 1x12 combo die Plexi-achtige karakteristieken heeft? De Silver Jubilee ken ik dus al.

Sorry, niet helemaal OT. :chicken:

Spitfire
13 september 2007, 18:48
Jij mist mijn punt ook :)
Optreden betekent niet dat je per definitie een mic voor je cab hebt staan.

Als iedereen nou even mijn eerste post leest ipv op posts tussendoor te reageren...

Michael AE
13 september 2007, 18:58
Als iedereen nou even mijn eerste post leest ipv op posts tussendoor te reageren...

Als jij nu even de reacties leest ipv te zeuren over wie de openingspost niet gelezen heeft.... :p ;)

Spitfire
13 september 2007, 19:04
Als jij nu even de reacties leest ipv te zeuren over wie de openingspost niet gelezen heeft.... :p ;)
Met iedereen bedoelde ik natuurlijk iedereen met uitzondering van Michael AE...



Dacht dat je dat wel begreep :p

Michael AE
13 september 2007, 19:11
Hahaha! :p

Balthazar
13 september 2007, 19:17
tja ligt ook aan de stijl die gespeeld word. soft pop enzo, rustige blues, jazz, kan prima met een 1x12 combotje. hardere shit niet. nog nooit een metalband gezien waarbij de gitaristen combotjes hadden en het ergens naar klonk.
gewoon een harde buizentop met 1 of meerdere 4x12's eraan. verspreiding is gewoon erg goed, ook al komt het meerdendeel van het geluid in de zaal door de mic's naar de boxen. de bouw van de kast maakt ook een groot deel van het geluid - vergelijk maar ns een 5150 combo met een 5150 top + mesa boogie 4x12. wereld van verschil, meer laag, zwaardere mids, enzovoorts.
zelfs al zitten dezelfde speakers erin. bovendien vind sjakie de geluidsman het vaak moeilijk om een beetje gitaar op de monitoren te zetten, waardoor je jezelf vaak niet hoort als je met een 1x12 combo staat te jengelen. ( maar dat kan andersom ook vervelend zijn - vorige week speelden we in den haag en stonden de cabs op een verhoging en stond je dus in je eigen oren te blazen, waardoor de drums niet te horen was, ook al vroeg je herhaaldelijk om drums op de monitor. )

johnnyz
13 september 2007, 19:23
open back is idd zeer anders dan een gesloten kast, ik heb een super reverb uit 1965 open dus en een bandmaster reverb uit 1969 top met 2 x 12 gesloten. bandmaster top is bijna identiek aan het amp gedeelte van de super reverb.

ik vind de sr (open) veel beter (lees mooier) klinken dan de dichte cab.
nu zit er natuurlijk ook veel verschil in 4x10" en 2x12", maar ik zit eraan te denken om de cab open te maken of in iedergeval gedeeltelijk, dichte cab moet ik bijna al t hoog in de amp draaien.


http://i221.photobucket.com/albums/dd300/johnnyzzz71/4108381_3.jpg

http://i221.photobucket.com/albums/dd300/johnnyzzz71/IMG_1844.jpg

DeiDRagonas
13 september 2007, 22:31
Open back is wat combo's betreft ook veel meer mijn ding. Ik sloop al jaren mn combo's open.

Ik speel tijdens repetities op een combo en sluit live dezelfde combo aan op een 4x12 cab. En dat is zeker een verschil.. Tis precies zo wat de mensen hier al zeggen, meer druk, minder volume nodig om lekker te spelen enz.

Ga je er echter een mic voor zetten om t uit te versterkern in de zaal (of bij opnames) hoor je niet zo heel veel verschil hoor. Uitgaande van dezelfde speakers, dezelfde mic plaatsing en afstand tot de speaker is het verschil echt minimaal.

Groetjes R!

Yannicks
14 september 2007, 07:48
De enigste echte rede dat gitaristen stack mee zeulen is omdat het potentie verhogend is, de rest zijn allemaal smoejes. ;)

joesman
14 september 2007, 11:31
nog een reden (buiten alle anderen die ik al gehoord heb,vooral dat het potentieverhogend werkt) waarom ik voor top + cab gekozen heb, is dat je buizen sneller meetrillen bij een combo.

vooral bij opnames kan het ook echt handig zijn om de top uit de buurt van je cab te plaatsen, en er dus veel minder kans op bijgeluiden is.

Butger
14 september 2007, 12:24
Als je een 1x12 meeneemt omdat het zo handig is, terwijl je mede-gitarist staat te beuken over 8x12, ben je natuurlijk wel meteen de dikke homo van de twee. Vooral hier in Twente lol.

Das pas een goede reden om iig minimaal een 4x12 cab mee te nemen. :sssh:

Rutger
14 september 2007, 12:37
t Is natuurlijk de kunst om met je 1x12 combo zo'n pisventje met een 4x12 weg te blazen :D

Dan ben je wel het mannetje

Maar 4x12 (liefst 2x) is natuurlijk gewoon RocknRoll :rockon:

DeiDRagonas
14 september 2007, 12:42
t Is natuurlijk de kunst om met je 1x12 combo zo'n pisventje met een 4x12 weg te blazen :D

Inderdaad, zo doe je dat... Gewoon zorgen dat je hem er tien keer uit kunt spelen! Wie is DAN de dikke homo? Die gast met zn kleine buizencombootje lacht zich een breuk en daar sta je dan met je tweemaal 4x12 cabs.

joesman
14 september 2007, 14:22
Ik dacht dat het juist de kunst was om in een band samen te spelen en een eigen groepsgeluid te creeeren ipv elkaar proberen weg te blazen???

bass blom
14 september 2007, 14:31
Ik dacht dat het juist de kunst was om in een band samen te spelen en een eigen groepsgeluid te creeeren ipv elkaar proberen weg te blazen???

+123456789

DeiDRagonas
14 september 2007, 14:37
Ik dacht dat het juist de kunst was om in een band samen te spelen en een eigen groepsgeluid te creeeren ipv elkaar proberen weg te blazen???


JAAA???
Oh kut, dan heb ik t altijd verkeerd begrepen denk ik..
Weet je zeker dat dat ook voor gitaristen telt??

lol

Butger
14 september 2007, 15:50
Geld wel voor gitaristen, maar niet voor debielen.

Welke van de twee ben jij? :D

Rutger
14 september 2007, 15:53
Ik had het over pisventjes, niet over bandjes ;)

Yannicks
14 september 2007, 17:30
Volgens mij is het gewoon dat vroeger, toen de lucht nog schoon was en de sex nog vies, je gewoon minimaal 4x12 moest hebben omdat je vaak niet eens een PA had als je gewoon allemaal kleine zaaltjes af ging. Dus het geluid dat wij als rocknroll ervaren hangt af van der versterkers van toen. Nu is het niet meer nodig om een 100watt 4x12 te hebben omdat het toch allemaal PA werk is. Daarom worden er nu pas echt fijne 1x12 boxen gemaakt op een laag wattage, en die techniek is nog niet helemaal super fijn uitgewerkt (uitzonderingen daar gelaten heh).

WillemdaGuide
18 september 2007, 09:54
Geef mij maar een 4x12 (of 2x12) cab, meer druk, meer laag!
Buiten dat spelen we altijd hard en dan heb je altijd wijsneuzen die in een kroeg of kleine zaal een vette PA neerzetten, aan het eind van de avond staat ie alleen wat zang te mixen omdat we met de backline collectief over de PA heenblazen.
Laten we wel wezen, hoe harder een buizenamp, hoe beter die klinkt!
en dan laat ik mijn 100 watt head nog vaak thuis! 8-)

Kim Wilson
18 september 2007, 09:59
Dan ben ik blij (en jullie denk ik ook) dat ik bij jullie het geluid nooit hoef te doen.

Rutger
18 september 2007, 10:02
Daarom worden er nu pas echt fijne 1x12 boxen gemaakt op een laag wattage, en die techniek is nog niet helemaal super fijn uitgewerkt (uitzonderingen daar gelaten heh).
k Zag zondag anders een gitarist met een Koch Studiotone topje en een klein 1x12 Bogner kastje eronder. Heel compact maar wel heel geil :satisfie:

Baker
18 september 2007, 18:39
Geef mij maar een 4x12 (of 2x12) cab, meer druk, meer laag!
Buiten dat spelen we altijd hard en dan heb je altijd wijsneuzen die in een kroeg of kleine zaal een vette PA neerzetten, aan het eind van de avond staat ie alleen wat zang te mixen omdat we met de backline collectief over de PA heenblazen.
Laten we wel wezen, hoe harder een buizenamp, hoe beter die klinkt!
en dan laat ik mijn 100 watt head nog vaak thuis! 8-)


zo denk ik er ook over :D
en juist daarom heb ik met net een 100w marshall buizentop aangeschaft..

Speeddemon
18 september 2007, 20:21
Als je een 1x12 meeneemt omdat het zo handig is, terwijl je mede-gitarist staat te beuken over 8x12, ben je natuurlijk wel meteen de dikke homo van de twee. Vooral hier in Twente lol.

Das pas een goede reden om iig minimaal een 4x12 cab mee te nemen.
Euhj Stringer, lees je dit?! :seriousf:

Hij heeft z'n Line6 HD147+4x12" net weggedaan voor een 1x12" H&K Switchblade en ik heb net de Engl Invader 100 + 4x12" gekocht. :cooler:

En hij is (iets) dikker dan ik. :seriousf:

Maar goed, gelukkig zijn we qua spel aan elkaar gewaagd en proberen we elkaar niet weg te blazen. :satisfie:

Yannicks
19 september 2007, 08:12
Dan ben ik blij (en jullie denk ik ook) dat ik bij jullie het geluid nooit hoef te doen.

Inderdaad, typisch iemand die nog nooit achter de schuiven heeft gestaan. Muzikanten zijn toch ook altijd hufters, in plaats van het makkelijker te maken moe het altijd moeilijker en moeilijker.

-Heineken-
21 september 2007, 03:14
Je hebt helemaal gelijk, zo'n (kwaliteit) 1x12 combo klinkt waarschijnlijk net zo goed zo niet beter als een fullstack door een PA daar je 'm verder open kan draaien zonder dat je stack qua volume boven de PA uit komt. Ziet er alleen zo ballig uit he, zo'n 30x40cm versterkertje op 3 colakratjes zodat je jezelf kan horen. Kan altijd stouter hoor Wouter, doe dan toch maar de stack. Sjouwen met die handel ja, beetje adrenaline voor een optreden. Rock'nroll... M'n celestion speakers in m'n cabinet klinken waarschijnlijk toch veel beter dan die shitty PA speakertjes van de gemiddelde "drive-in DJ"

WillemdaGuide
25 september 2007, 12:12
Inderdaad, typisch iemand die nog nooit achter de schuiven heeft gestaan. Muzikanten zijn toch ook altijd hufters, in plaats van het makkelijker te maken moe het altijd moeilijker en moeilijker.


Mwoah, ik zou juist graag eens een PA boer willen zien die enige kaas van gitaren gegeten heeft. Die weet hoe je een gitaarmuur neerzet zonder er een brei van te maken en die mijn laag niet laat sompen maar lekker strak houd!
Ik denk dat ik meer van knoppen en schuifjes weet dan jij van gitaarversterkers!

Baker
25 september 2007, 20:44
Inderdaad, typisch iemand die nog nooit achter de schuiven heeft gestaan. Muzikanten zijn toch ook altijd hufters, in plaats van het makkelijker te maken moe het altijd moeilijker en moeilijker.

yeah right,

...en geluidsmensen zijn altijd eigenwijze sukkels die denken dat ze verstand van muziek hebben...


laten we even lekker generaliseren.

TimmU
25 september 2007, 21:08
Inderdaad, typisch iemand die nog nooit achter de schuiven heeft gestaan. Muzikanten zijn toch ook altijd hufters, in plaats van het makkelijker te maken moe het altijd moeilijker en moeilijker.

puntje 1: volgens mij ben jij hier de hufter?
puntje 2: waarom makkelijk maken als het ook moeilijk kan. gitaristen houden over het algemeen van veel snoertjes, en nog veel meer knopjes! over een P.A. spelen is over het algemeen een ramp ,... laat mij maar lekker met m'n eigen knopjes en snoertjes knutselen en mijn EIGEN geluid laten maken , ik maak de muziek, niet de geluidsman.


nog even terug op TS . hoe wil je 1 mic op 4 speakers richten? 4x12"cabs blazen over het algemeen dusdanig, dat je een redelijk beeld krijgt van je geluid als je een mic maar aan 1 kant zet imo.

AART
25 september 2007, 22:33
4x12's gaan niet per se harder, ze geven wel meer druk en spreiding, en vooral dat laatste is fijn. De meeste gitaristen hier spelen denk ik niet vaak op plekken waar de monitoring voldoende is en een 1x12 is een ramp omdat je niet tegelijk jezelf kan horen en de zaal/kroeg van geluid kan voorzien.


1x12 is heel leeuk en compact, maar je moet er een backline voor meenemen die veel zwaarder is dan twee full stacks....

Daarnaast is een 4x12 gewoon stoer en handig om je biertje op te zetten.

Markmoos
25 september 2007, 23:58
Ik heb zowel een 1x12 als een 4x12, dus ik kan ze goed vergelijken. Precies dezelfde speakers en cabinet. De 1x12 is wel een aparte cabinet, dus geen open back. Wat vooral minder fijn is aan de 1x12 is het feit dat hij niet zoals een slanted 4x12 een beetje half omhoog gericht staat, dus hij blaast keihard onder je door. Je kunt 'm natuurlijk wel op een of ander tafeltje of flight case zetten, maar dat is ook niet echt praktisch. Als je voor allebei een mic zou zetten durf ik te wedden dat je geen verschil hoort, het is gewoon precies hetzelfde. Een 4x12 is alleen wat groter, geeft betere spreiding en klinkt "volwassener". Gewoon 4x zo lekker dus :rockon:

Kim Wilson
26 september 2007, 07:28
,... laat mij maar lekker met m'n eigen knopjes en snoertjes knutselen en mijn EIGEN geluid laten maken , ik maak de muziek, niet de geluidsman.

...
Dacht je dat het zo werkt? Nou, niet dus. De geluidsman is tijdens een optreden een onderdeel van jullie band, en samen moeten jullie het geluid maken. Jullie op het podium en de PA-mensen in de zaal. Als je dat niet in de gaten hebt, kun je beter maar helemaal ophouden. :stop:

ateng
26 september 2007, 08:45
Dacht je dat het zo werkt? Nou, niet dus. De geluidsman is tijdens een optreden een onderdeel van jullie band, en samen moeten jullie het geluid maken. Jullie op het podium en de PA-mensen in de zaal. Als je dat niet in de gaten hebt, kun je beter maar helemaal ophouden. :stop:

Dat vind ik ook. Zonder geluidsman kom je er niet hoe goed je ook speelt. En ik weet het ze kunnen erg zeuren en soms moeilijk doen maar als je je sound goed voor elkaar hebt op de buhne en mee werkt dan gaan ze ook niet zeuren. We hebben gelukkig een eigen geluidsman die precies weet hoe ik het wil hebben maar anders om natuurlijk ook en dan wordt het makkelijker samen werken. Hij kent onze setlijst dus weet hij ook (als een mede bandlid) wanneer en waar hij fx kan toevoegen aan het geheel.

Ik speel zelf nu al een tijdje over een 2x12 omdat ik het gesjouw beu was en een 4x12 veel te hard vind klinken op de buhne. Ik heb mijn sound zowel over mijn 2x12 als over mijn monitor en dat bevalt mij heel goed.

Baker
26 september 2007, 09:30
ik ben het daar gewoon echt NIET mee eens.
Als je in een klein kroegie staat, heb je voornamelijk LAST van een geluidsman. vooral als ie niet een beetje meedenkt.

Met een geluids man moet er een zgn podium geluid en een zaal geluid zijn.
De geluidsman gaat dan over de zaal, de band over het podium.

In kleine ruimtes geeft dat gewoon conflicten, waardoor 1 van de partijen gefrustreerd raakt.

Dus in een kleine kroeg of motorclub speel ik het liefst zonder geluidsman.
We maken dan een goed basisgeluid, waarbij iedereen elkaar goed hoort, en het hele spul in de zaal ook mooi klinkt. En ja, de 4x12's mogen dan wat harder ja. Heerlijk toch?

Baker
26 september 2007, 09:35
ik heb gewoon te vaak meegemaakt dat je ergens komt, en er een veel te grote PA met een veel te eigenwijze geluidsman staat.

Wij zeggen dan bijvoorbeeld: de drum hoeft niet worden uitversterkt.
Ja zegt die geluidsman dan, dat moet wel, want anders heb ik geen controle, en bovendien is het voor de bass kick en de bekkens veel mooier als je het goed uitversterkt. Vooruit dan maar zeggen we dan.

Gevolg, de bass kick komt met een echo weer terug op het podium, waardoor het onmogelijk wordt om strak te spelen. Bovendien krijg je een brei aan geluid, waardoor je elkaar niet hoort, waardoor alles weer harder gaat etc etc etc. Waardeloos gewoon...

Kim Wilson
26 september 2007, 09:39
En daar ben ik het dan weer niet mee eens. Hoe klein het ook is, de geluidsjongens die wij meenemen maken er altijd weer een goed geluid van.

Ja, de geluidsmannen moeten meedenken, maar je kunt ze ook van wat info voorzien. Ze kunnen niet ruiken hoe jij het graag wil hebben.

Dat gezeik altijd, als je met zo'n instelling naar geluidsmensen blijft kijken, krijg je idd altijd frustraties. Overleg met elkaar, dat is het belangrijkste. Maar ja, als je al neerkijkt op die lul van het geluid, zul je natuurlijk nooit 1 op 1 met elkaar kunnen overleggen.

Baker
26 september 2007, 09:45
dat kun je wel zeggen hans,

maar maar jullie hebben een eigen geluidsman.
die luxe hebben wij niet. Willen we ook niet. Het hele spul past nu net in twee auto's. Bovendien moeten we dan de de gage weer delen door 6 ipv 5.

Maar goed, soms ben je aangewezen op een externe pa met externe geluidsman.

En ja, natuurlijk, wij draaien al een tijdje mee (zoals je weet..) en tuurlijk overleggen wij altijd in alle redelijkheid. Ik begin heus niet meteen te bulken dat mijn amp hard harder hardst moet.

Maar toch gaat het soms mis. En dat is jammer.
Ik zeg dan, doe mij maar geen geluidsman, dan weet ik zeker dat het goed komt.

Ik vind het soms zo jammer dat er een over the top grote pa gebruikt MOET worden in zo'n klein kroegie.


Let wel ik heb het over KLEINE kroegies etc.
Op grotere podia is het een heel ander verhaal.

Baker
26 september 2007, 09:47
trouwens, die geluidsmensen die jij altijd meeneemt heb ik ook wel eens mee gewerkt (niek toch?) en daar kun je idd prima mee uit de voeten. (en zij ook met ons, dat weet ik zeker)

Baker
26 september 2007, 09:49
het wordt wel een beetje off topic zo...
hoewel de grootte van cabs er nog steeds wel een rol in spelen in de hele discussie..

Piekhaar
26 september 2007, 09:52
In een kleine kroeg (en dan bedoel ik dus ook gewoon klein) moet je gitaarversterkers niet uitversterken. Doen wij zelf nooit. Wij hebben voor zulke gigs meestal een eigen kleine PA mee waar we alleen de zang overheen gooien en heel soms de bassdrum. Meer is niet nodig dan.

Op grotere podia werk ik altijd een beetje mee met de geluidsman, hoe erg ik het er ook niet mee eens ben (dat laat ik dan zeker wel weten). Maar als jij gewoon niet mee werkt kan hij je geluid niet goed krijgen in de zaal. En daar heb je alleen jezelf mee, want jij bent dan die band die kut klonk (of niet meer terug mag komen omdat je te veel zeikt).

Kim Wilson
26 september 2007, 09:52
dat kun je wel zeggen hans,

maar maar jullie hebben een eigen geluidsman.
die luxe hebben wij niet. Willen we ook niet. Het hele spul past nu net in twee auto's. Bovendien moeten we dan de de gage weer delen door 6 ipv 5.

Maar goed, soms ben je aangewezen op een externe pa met externe geluidsman.

En ja, natuurlijk, wij draaien al een tijdje mee (zoals je weet..) en tuurlijk overleggen wij altijd in alle redelijkheid. Ik begin heus niet meteen te bulken dat mijn amp hard harder hardst moet.

Maar toch gaat het soms mis. En dat is jammer.
Ik zeg dan, doe mij maar geen geluidsman, dan weet ik zeker dat het goed komt.

Ik vind het soms zo jammer dat er een over the top grote pa gebruikt MOET worden in zo'n klein kroegie.


Let wel ik heb het over KLEINE kroegies etc.
Op grotere podia is het een heel ander verhaal.
Ja, hier heb je ook wel gelijk in. Beter je eigen spullen dan een geluidsman die de boel verstiert.

En ik ken jullie idd, en jullie zijn niet de moeilijksten. Het ging me ook niet om jullie specifiek, maar meer in het algemeen. Ik kon alleen effe goed inhaken op jouw post. :)

Toch vind ik het wel prettig als er, ook in een wat kleinere kroeg, een PA staat. Het hoeft niet altijd met de subkasten, maar als de kick uitversterk is, klinkt het allemaal net even mooier.


EDIT>

Nee, we hebben een bedrijfje uit Raalte die altijd met ons meegaat. :)

CasB
26 september 2007, 10:00
Het probleem in kleine kroegen, is dat als je geen monitoren/PA gebruikt, je constant je versterker harder en harder gaat zetten.

Gitarist hoort zichzelf niet door de drums -> versterker harder
Andere gitarist hoort zichzelf daardoor niet -> versterker harder
gistarist 1 hoort te veel van de andere gitarist -> versterker harder.

Als je de versterkers wat zachter zet, en met monitoren werkt en goed tegen de geluidsman zegt wat wil horen in je monitor en hoe hard, dan hoef je niet de mensen op de eerste rij omver te blazen met je versterker.

Op het moment dat alles iets zachter staat is het een stuk makkelijker om een goed podium- en zaalgeluid te krijgen. En als je versterkers hard staan, en je moet ook nog eens de zang er bovenuit zien te krijgen, dan krijg je weer dat je heel snel feedback krijgt, dat je de kick niet goed hoort, die moet ook weer harder, en zo blijf je bezig.

Baker
26 september 2007, 10:03
Het probleem in kleine kroegen, is dat als je geen monitoren/PA gebruikt, je constant je versterker harder en harder gaat zetten.

Nee, dat is juist de valkuil!!!
Als je daar niet intrapt is er niets aan de hand en gaat het PRIMA zonder pa versterking voor gitaar en drums!

Kim Wilson
26 september 2007, 10:04
Nee, dat is juist de valkuil!!!
Als je daar niet intrapt is er niets aan de hand en gaat het PRIMA zonder pa versterking voor gitaar en drums!
Mee eens. Het kan best, als je elkaar maar in de gaten houdt, en niet op je eigen eilandje blijft en de boel omhoog schroeft. Goed is goed, en dan moet je er ook vanaf (kunnen) blijven.

Baker
26 september 2007, 10:07
Gitarist hoort zichzelf niet door de drums -> versterker harder
en juist om dat te voorkomen heb ik een 4x12 op het podium staan.
(toch weer on topic!)

LCH
26 september 2007, 11:48
De afgelopen tijd waren er nogal wat topics over vervoerbaarheid. Een 4x12 is nu niet echt heel handelbaar en een oplossing zou zijn om twee 2x12's te gebruiken. Want: 4 speakers, maar in twee kastjes. Zou makkelijker te tillen zijn. Zelf heb ik het nog nooit uitgeprobeerd, maar zijn er mensen die met twee 2x12's spelen ipv één 4x12 en zo ja, hoe klinkt dat t.o.v. een 4x12?

Baker
26 september 2007, 11:52
ik had vroeger een open 2x12 combo + een 2x12 cab.

wel de spreiding en "muur" van een 4x12
Niet de bas en punch van een 4x12.

Het is dus niet helemaal hetzelfde, maar ik vond het zelf altijd de perfecte combinatie.

bass blom
26 september 2007, 11:55
De afgelopen tijd waren er nogal wat topics over vervoerbaarheid. Een 4x12 is nu niet echt heel handelbaar en een oplossing zou zijn om twee 2x12's te gebruiken. Want: 4 speakers, maar in twee kastjes. Zou makkelijker te tillen zijn. Zelf heb ik het nog nooit uitgeprobeerd, maar zijn er mensen die met twee 2x12's spelen ipv één 4x12 en zo ja, hoe klinkt dat t.o.v. een 4x12?

ik heb het een tijd gedaan en ik heb sinds kort weer een 412 en de 2x 212 de deur uit.
in principe vind ik 2 kasten handiger, je kan er meer mee uit de voeten naast de mogelijkheid er soms maar 1 te gebruiken.
je kan ze wat verder uit elkaar zetten, 1 naar de drummer mikken etc etc.
puur een geld ding dat ik nu weer een 412 heb ipv 2 212's.
en 412 is iets handiger met het er op plaatsen van je top, dat ook wel.

pol
26 september 2007, 12:06
zo zwaar is een 4 x 12 toch ook niet, we zijn toch geen bejaarden zeker ?

Nocki
26 september 2007, 12:21
Hoi,

Ik heb zelf een tijdje met 2 4x12 marshall cabs gewerkt wat heel lekker was. kwa gewicht en zo geen probleem en toen ook niet met vervoer (opel astra station). Tegenwoordig speel ik met 2 mesa 2x12 recto cabs wat toch een heel ander geluid geeft. 4x12 geeft wat meer booming laag in het geluid waar ik zelf niet van houdt dus vandaar 2x 2x12. Wel will ik 2 kastengaan bouwen waar ze in vervoerd kunnen worden en waar ze op komen te staan. deze speakers op de grond is niet nodig en klinken beter als ze iets hoger staan. dus wil ik gaan werken met 4 speakers naast elkaar. vroeger deed ik dit met n mesa 1x12 thiele cabs en dat werkte erg goed. mesa cabs moeten eigenlijk niet op de grond staan.

LCH
26 september 2007, 12:33
Best aantrekkelijk dus, twee 2x12's. Minder laag is geen ramp als je geen metal speelt, lijkt me. Bovendien kun je dan ook nog eens één cabje thuislaten als je in een kleine kroeg staat te spelen.

@ pol: we zijn geen bejaarden, maar om te voorkomen dat we dat te snel worden kan een beetje praktisch nadenken over zoiets geen kwaad. ;)

strat58
26 september 2007, 12:52
zo zwaar is een 4 x 12 toch ook niet, we zijn toch geen bejaarden zeker ?

Hoi nou ze zijn niet echt zwaar, probleem is hij past niet in de kofferbak mijn combo's wel ;)
Peace Strat58

pol
26 september 2007, 13:13
ik koop gewoon geen auto waar geen 4 x 12 in past, simpel :) , rij zelf met een 307 break, dus qua ruimte geen gebrek.

2 x 12 lijkt me zo onhandig omdat je dan altijd iets moet zoeken om te cab wat hoger te zetten, anders staat die mooi onder je door te blazen.

Is qua geluid wel niks mee natuurlijk, maar die dingen kosten nauwelijks minder als een 4 x 12.

Moest ik de enige gitarist in een band zijn zou ik met 2 x een 4 x 12 spelen, om toch wat meer spreiding te hebben, wel niet op mekaar, 1 cab aan iedere kant van het podium.

Speeddemon
26 september 2007, 14:10
zo zwaar is een 4 x 12 toch ook niet, we zijn toch geen bejaarden zeker ?
Jij bent zeker geen Mesa of Engl cab gewend?!

50-60kg...

pol
26 september 2007, 14:16
heb ik gehad, de oversized versie met traanplaat opzij, viel nog wel mee eigenlijk, voor het gewicht heb ik die niet weggedaan, alleen die overdreven bassen.

en anders neem je toch een cab met neodymium speakers, da's een pak lichter.

strat58
26 september 2007, 19:15
Jij bent zeker geen Mesa of Engl cab gewend?!

50-60kg...

Hoi nee dat klopt alhoewel de jaren 60 Marshall kasten waren wel zwaar, tenminste dat vertelde de roadcrew altijd die mijn 4 kasten moesten tillen.
NU heb ik een Marshall Bluesbreaker, Fender Super Reverb en Bassman en een 2 x 12 inch Marshall kastje erbij. Kan ik toch weer beetje met 4 speakers spelen (soms 6) De tijd van roadies is voorbij :( vandaar combo's)
Peace Strat58

WillemdaGuide
27 september 2007, 09:30
nu is het wel zo dat mijn ENGL 2x12 met V-30 speakers veel meer laag en diepte heeft als mijn 4x12 1960 cab met G75 speakers. Dit ENGL Cabje staat rechtop, dus 2 speakers boven elkaar en een angle zodat ik mezelf goed hoor.
wanneer ik kan neem ik natuurlijk het liefst beide kasten mee :)

wat betreft die PA, in kleine kroegjes is de drums het uitgangspunt en met een 26" bassdrum hoeft die bass echt niks extra's te hebben. drums gaan erg hard! Wanneer je je gitaar en bas daar op afsteld voegt een PA niks meer toe

Rutger
27 september 2007, 10:12
Om nog even op de zaal/podiumgeluid-discussie in te gaan. Voordeel van een combo met eventuele 1x12 cab is juist, dat je ze niet achter je, maar voor je neer kunt zetten, en dan schuin omhoog. Zo gebruik je ze als monitors en heb je de sound recht in je oren, kun je ze behoorlijk hard zetten en heeft de zaal er weinig last van.

Esthitisch vind ik dat ook mooier, ik hou van een leeg podium en niet overal apparatuur verspreid.

Maar toegegeven is een 4x12 soundwise voor rockers wel ideaal, lekker veel punch. Met een diepe 2x12 kast met goeie speakers bereik je dat overigens ook. Maar die heb ik bijna altijd rechtop staan, vanwege de spreiding.

Kim Wilson
27 september 2007, 10:44
Esthitisch vind ik dat ook mooier, ik hou van een leeg podium en niet overal apparatuur verspreid.

...
Nee, dan staat er een combo erbij voor je neus. Lekker leeg. :D

Bij ons staat de backline achter ons, zoals bij bijna iedereen. Dus een combo voor mijn neus geeft alleen maar meer rotzooi op het podium. M.a.w., deze bewering klopt niet, volgens mij. :)

Rutger
27 september 2007, 10:51
Ik snap je punt, ik was onduidelijk. Vanuit het oogpunt van de zaal bekeken, bedoel ik. Er staan bijna altijd toch al monitors op de rand van het podium. Je combootje tussen de monitors plaatsen, is mijn inziens vanuit de zaal minder rommelig dan bijv. naast de drummer op een flightcase.

Een leeg podium is misschien een kwestie van smaak, maar ik zie als ik in de zaal sta het liefst zo weining mogelijk 'rommel' op het podium.

Joey Handsome
27 september 2007, 10:53
Kan jou het nou verotten als je in de zaal staat wat er op het podium geparkeerd staat??!

Kim Wilson
27 september 2007, 10:56
Ha, onze backline nog niet gezien zeker! :D

Het is natuurlijk ook een beetje onderdeel van wat je uitstraalt. Wij hebben allemaal mooie ouwe amps, waarmee we een beetje die ouwe sfeer willen creëren. En dat lukt aardig. :)

Ik heb Normaal een aantal keren in het theater gezien. Daar hadden ze allemaal een klein combootje naast zich staan. Dat zag er heel mooi en schoon uit. Perfect theatersfeertje.

Rutger
27 september 2007, 11:01
Ja, t is een kwestie van sfeer creeeren. Ik heb met eenzelfde oog naar jullie backline gekeken, en gezien jullie muziekstijl is een dergelijke backline natuurlijk wel leuk :)

@JH: misschien stoor jij je er niet aan, maar als een band geen aandacht heeft voor de aankleding van het podium en het is er een teringzooi aan flightcases, lukraak neergepleurde amps+cabs, microfoon/muziekstandaards, A4tjes en rugtassen dan stoor ik me daar behoorlijk aan ja.

Joey Handsome
27 september 2007, 11:02
@JH: misschien stoor jij je er niet aan, maar als een band geen aandacht heeft voor de aankleding van het podium en het is er een teringzooi aan flightcases, lukraak neergepleurde amps+cabs, microfoon/muziekstandaards, A4tjes en rugtassen dan stoor ik me daar behoorlijk aan ja.

Wat is je beroep dan? Binnenhuisarchitect?

Kim Wilson
27 september 2007, 11:05
Wat is je beroep dan? Binnenhuisarchitect?
Kijk jij bij een band dan niet eerst wat er op een podium staat? Ik wel. Allereerst kijk ik wat de backline is, waar ze over spelen. Dat is namelijk interessant. Als het dan een dikke bende is, met idd rondslingerende flightcases en tassen, ziet dat er gewoon niet professioneel uit. Een optreden draait ook om het plaatje. :)

Rutger
27 september 2007, 11:06
Wat is je beroep dan? Binnenhuisarchitect?
Eh nee, een gitarist die ook aandacht heeft voor show en geen aspect over het hoofd wil zien ;)

heinz3110
27 september 2007, 11:07
Cabinets vs combo.. tja. Ik vind het meer met smaak te maken. Een 4 X 12 vind ik ook niks mis mee, tis wat strakker. Maar ik kies toch voor een combootje, handzamer en kan 'm voor, achter of naast me zetten. Net wat nodig is in een gegeven situatie. En op een postzegelformaat podiumpje hou je dan wel weer meer ruimte over.

En "elk voordeel hep zijn nadeel" Spreiding met een combootje kan nog wel eens minder zijn dan met een 4 X12 . Maar ik ben blij dat ik zo hoef te sjouwen. :)

Maar het blijft een kwestie van smaak.. En als je de punch van 4x12 lekker vind dan neem je dingen zoals gesjouw gewoon voor lief natuurlijk. :D

Oh, bijdeway: persoonlijk interesseert het me geen lor wat mensen op het podium zetten qua apparatuur. Of er een 15 wat prul staat of een complete stack.... als het maar klinkt...

Joey Handsome
27 september 2007, 11:14
Kijk jij bij een band dan niet eerst wat er op een podium staat? Ik wel. Allereerst kijk ik wat de backline is, waar ze over spelen. Dat is namelijk interessant. Als het dan een dikke bende is, met idd rondslingerende flightcases en tassen, ziet dat er gewoon niet professioneel uit. Een optreden draait ook om het plaatje. :)

Ja, ik kijk wel wat er staat. Toch echt belangrijk vind ik het niet. Als er maar lekker gespeeld wordt en het goed klilnkt. Ik heb nog nooit meegemaakt dat het zo'n bende was dat ik niet meer kon zien wat er zich afspeelde op het podium. Als het een beetje een bende is, so what.

interessander
27 september 2007, 11:15
Bende is niet belangrijk, of het een behringer of bogner band is, daar kijk ik altijd even naar. En uiteraard zegt dat uiteindelijk vrij weinig over wat je te horen krijgt.

tjeabele
27 september 2007, 13:02
Het is natuurlijk wel rock&roll, veel speakers en snoeren. Daarentegen wil ik juist niet tegen de achterkant van grote monitoren aankijken (als ik zelf speel liever ook niet tegen de voorkant) zodat ik alles op het podium goed kan zien.