PDA

View Full Version : te korte vingers?!



pebbles
23 januari 2003, 16:39
Hallo, ik ben net begonnen met gitaarspelen en het lukt al aardig. Ik heb alleen een probleempje: mijn vingers zijn net te kort om alle accoorden lekker te kunnen spelen, dit is een familiekwaaltje, mijn vader klaagt over hetzelfde probleem. Met mijn wijsvinger beide E-snaren indrukken lukt dus niet, evenals alle andere 'moeilijkere' accoorden.
Heeft iemand een tip of moet ik net zolang doorgaan totdat mn vingers uitrekken??

geertenno
23 januari 2003, 16:56
Ik heb daar bij sommige akkoorden ook wel last van. Niet leuk, maar ik kan je geen tips geven. Sorry.

Chris Wolstenholme
23 januari 2003, 17:06
veel eten :wink:

neej sorry, ik denk dat je gewoon veel moet oefenen, dan kom je steeds wat verder met je vingers.

pimmetje
23 januari 2003, 17:08
Ik weet natuurlijk niet hoe kort je vingers zijn, maar over 't algemeen lijken je vingers in 't begin al snel kort.

Na genoeg en goed oefenen, krijg je meer kracht en rek in je vingers en er ook nog betere controle over... gewoon nog even volhouden dus.

Negative K3 fan
23 januari 2003, 20:12
Te korte vingers kan niet! Heb je ooit rusty cooley gezien? Hij is (een van de) snelste sredder(s) en hij heeft superkleine vingertjes en speel of een superbrrede jackson nek. Dus sstop maar met het verzinnen van smoesjes en ga oefenen.

FragDaddy
23 januari 2003, 22:43
het lijkt me een kwestie van oefenen. toen ik net begon kon ik het open G akkoord niet pakken.. dat heeft een paar maanden geduurd.

ik weet ook niet wat voor gitaar je hebt, maar er zijn gitaren met supersmalle halsjes (vooral voor de metal freaks). dus als dit echt een serieus probleem voor je is, zou je een andere gitaar kunnen overwegen.. denk hierbij aan merken zoals ESP en Ibanez.

ik moet wel zeggen dat die halzen voor mij veel te smal zijn. ik kan dan bijvoorbeeld het A akkoord niet meer met 3 vingers pakken, zonder andere snaren af te dempen.

nogmaals. ik denk dat dit gewoon een kwestie is van oefenen. ik heb nog nooit gehoord van mensen die langer dan een jaar spelen dat ze problemen hebben om snaren te bereiken.. (althands niet op de manier die jij beschrijft)

succes!

ColtraneMatrix
23 januari 2003, 23:47
kijk even naar de bassist van the rolling stones en je merkt al vlug dat alles kan met kleine handen en vingers :wink:

Robs
28 januari 2003, 22:38
Wijze les (afkomstig uit het handboek voor strategische oorlogsvoering): maak van je zwakte je sterkte !

Bovendien: Django Rheinaert miste twee vingers, BB King heeft 5 worsten vingertjes, de een heeft dit, de ander zus en de volgende zo...

Oefenen met je donder!

Shay
28 januari 2003, 22:53
Duim over hals leren spelen en barree gewoon vergeten .. zo heb je gewoon je eigen stijl van spelen .. je hoeft niet ALLES te kunnen !!

Dus een A pak je alleen met de onderste 4 snaren en de bovenste sla niet aan of je dempt ze met je duim.


4e 5e 6e 7e 8e
---|-2-|---|---|---
---|-1-|---|---|---
---|---|-3-|---|---
---|---|---|-4-|---
X
X


1 = wijsvinger
2 = middelvinger
3 = ringvinger
4 = pink

Shay
28 januari 2003, 22:55
Wist je trouwens dat als je korte vingers hebt dat je dan bijvoorbaat sneller kan spelen dan iemand met lange unox worsten vingers??? Alleen heb je nadelen met andere dingen wat met lange vingers wel weer beter gaat (zoals barree :grin: )

StoneCourt
29 januari 2003, 10:47
Als je een gitaarleraar hebt, laat hem dan eens kijken naar de stand van je hand. Veel spelers houden hun hand te vlak achter de hals. De rug van je hand loopt dan als het ware parallel aan het fretbord, waardoor het bereik van je vingers te klein is. Als de rug van je hand naar voren wijst wordt het bereik van je vingers veel groter.

Het voorgaande klinkt misschien wat ingewikkeld maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet omschrijven.

3803
1 februari 2003, 16:55
Het schijnt idd een beginnersfout te zijn: De manier waarop je de hals vasthoud...

Ik weet zelf niet hoe je het met een gewone akoestische/elektrische gitaar hoort te doen...Maar probeer eens wat uit en zoek welke manier je het best ligt om te moeilijkste snaar beet te krijgen.

Je hebt met je hand een veel groter bereik over de snaren als je de hals op de juiste (of beste voor jou) manier vastneemt...

Shay
2 februari 2003, 03:05
Anders heb je ook kindergitaren die je kan gebruiken. Zijn ook nietzo duur hehehe

Tymon
2 februari 2003, 13:58
Dat betekent dus dat jouw wijsvinger korter dan 5 cm is?!? Ik denk inderdaad dat je een verkeerde handhouding hebt. Probeer je duim van je linkerhand eens loodrecht achter de hals te zetten. Waarschijnlijk kan je dan wel gewoon een barre pakken.

Succes,
Tymon

Bigfoot414
8 februari 2003, 18:25
Elke beginnende gitarist heeft wel eens problemen met zijn/haar vingers.
Zelfs als je lange vingers hebt moet je nog veel oefenen om je hand in de goede stand te houden

Anders Destium
8 februari 2003, 22:46
Wat hier staat over de hals vasthouden klopt. Wat je vaak ziet bij beginners is het krampachtig vasthouden van de hals waardoor het hoe dan ook lastig is om akkoorden te pakken. Als je meer oefent krijg je meer vertrouwen en ga je je hals losser vasthouden en is je coordinatie beter. Als je blind een aantal akkoorden kunt pakken en kunt verschuiven met redelijk tempo ben je een eind op streek.

Ik vind het wel geinig dat bij snelheid en gitaren kleine handen een voordeel zijn, en bij bijvoorbeeld piano juist grote handen voordeel bieden. Volgens mij heb ik het goede instrument te pakken :wink:

jaalst
9 februari 2003, 17:01
Kijk eens naar anthoni jackson....die heeft pas knaks partyworstjes zo klein!!!
Hij speelt wel op een 6-sb\narige basgitaar als een van s'werelds beste!!!

ik denk dat dit een kwestie van oefenen is....
Zeker in het begin heb je het idee te zijn benadeeld door de Schepper!!!
Had ik ook...
Sterker nog, ik ben (tijdelijk) mijn rechter middelvinger kwijt geraakt agv een ongeluk, hij was er gewoon afgetrokken.
Nu hebben ze hem terug gezet en hij staat nog scheef ook (ik bedoel ik kan hem niet helemaal meer strekken).
Toch speel ik 5-snarige basgitaar en ik moet zeggen....ik kan niet klagen over mijn kwaliteiten!
Nogmaals oefenen, oefenen, oefenen, koffie, oefenen, oefenen etc!!!!

gr.John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-09 17:03 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-09 17:03 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-09 17:04 ]</font>