PDA

View Full Version : Tonepuristen en mierenneukers: Orange Drop of Mallory?



Speeddemon
12 september 2007, 13:56
Ik ga binnenkort een bult onderdelen bestellen voor m'n gitaren, en ik zag op de website van Guitarpartsresource (.com) dat Mallory en Sprague Orange Drop caps allebei $0.99 p.s. kosten. Ik wil er zeker ook een treble-bleed cap (0.001uF toch, parallel met een 150k weerstand?) bij voor op de volume potmeters.

Heeft iemand ooit deze 2 types vergeleken? Qua specs ontlopen ze elkaar niet/nauwelijks (200-250V, 5%), maar is de één te prefereren over de ander of Ist es alles gar egal? :satisfie:

Tristan
12 september 2007, 14:46
Men heeft het altijd over die Orange drops naar mijn weten...
Helemaal top schijnt RS Guitarworks te zijn, heb het ooit in de PRS CE van Les Paul R8 gehoord en dat klonk erg goed moet ik zeggen...
Metaalfilm versus keramisch schijnt meer verschil uit te maken dan welk merk metaalfilm of keramisch je erin stopt heb ik ook weleens gehoord...
Verder (zeker bij een Gibson of een gitaar met humbuckers) moet je de potmeters die je erin gaat zetten even doormeten of ze wel 500k zijn, ze zijn vaak wat onderbemeten en knijpen dan een beetje het hoog van je gitaar af, ik vind dat meestal niet echt wenselijk...

Speeddemon
12 september 2007, 15:06
Hey Tristan, ik ben ook van plan 2 van m'n Les Paul Customs te voorzien van 500k push/pull Tonepots, om de elementen te kunnen splitten.

Ik zie Mallory's wel vaak in (boutique) buizenamps worden gebruikt en verder zijn ze fysiek wat kleiner dan de Orange Drops, maar ik wil gewoon iets goeds, zonder gek te gaan doen met oil/paper caps van $20-50 p.s.

$1 per condensator vind ik al gortig genoeg.

Lexvandoef
12 september 2007, 15:23
Hey Speedy, ik weet niet of het dezelfde zijn, maar bij tonefactory hebben ze ook Mallory en Orange drop caps voor 0.85/0.54 (Mallory/Orange Drop) per stuk.

Negative K3 fan
12 september 2007, 15:38
die mallory's en orange drops zijn amp condensators, bedoeld voor hoge spanningen. Die horen eigenlijk niet thuis in gitaren,ook al zullen ze het daar wel doen. Beste van het beste wat betreft gitaarcaps zijn NOS caps gevuld met olie, maar daar betaal je je echt scheel aan.

Trouwens, ook wat betreft amps kun je er geen streep op trekken wat beter is, ik heb het zelf niet vergeleken, maar orange drops horen in fenders, maar werken in marshalls lang niet zo goed, daar wil je mustards/sozo's in. Ik gebruik voor mn amps meestal mallory en dat werkt wel goed.

Lexvandoef
12 september 2007, 15:40
die mallory's en orange drops zijn amp condensators, bedoeld voor hoge spanningen. Die horen eigenlijk niet thuis in gitaren


Ja, ik weet dat ze in de ampsection staan, maar maakt dat dan zoveel uit die hogere spanningen? Ik wilde er zelf dus een paar bestellen voor in mijn strat als treblebleed mod op de volumepot.

Speeddemon
12 september 2007, 15:48
Hey Speedy, ik weet niet of het dezelfde zijn, maar bij tonefactory hebben ze ook Mallory en Orange drop caps voor 0.85/0.54 (Mallory/Orange Drop) per stuk.
Tja, ik ga toch bij GuitarPartsResource bestellen, dus als ik alleen de caps bij Tonefactory zou halen, zouden de extra verzendkosten het alsnog niet goedkoper maken.

@NegK3; ik heb het lijstje onlangs gezien, ja. $60 voor 1 fokking cap, dikke lul, drie bier!
Voor $60 heb ik een set gouden Grover tuners met 18:1 ratio. :satisfie:

Maar begrijp ik uit je verhaal dat Mallory's 'neutraler' zijn bij hoogspanning (amps)? Ik heb geloof ik in 1 custom Rangeboost (de Emerald Boost) een 5,6nF Mallory gebruikt als 'treble inputcap', omdat die qua waarde het dichtste bij de originele 5nF lag. Tja, in een 9V circuit hoort/ziet een oscilloscoop misschien het verschil, maar mijn oren i.i.g. niet.
Het is meer het 'veilige' idee; net zoals NSC behuizingen geen haar slechter zijn dan originele Hammonds, maar Hammond heeft de naam (en fijne schroefjes).

bert k
12 september 2007, 17:03
Voor een eurootje zou ik niet moeilijk doen: bestel ze allebei en luister of je verschil hoort. Zo niet, who cares...

Tristan
12 september 2007, 17:04
Hey Tristan, ik ben ook van plan 2 van m'n Les Paul Customs te voorzien van 500k push/pull Tonepots, om de elementen te kunnen splitten.

Ik zie Mallory's wel vaak in (boutique) buizenamps worden gebruikt en verder zijn ze fysiek wat kleiner dan de Orange Drops, maar ik wil gewoon iets goeds, zonder gek te gaan doen met oil/paper caps van $20-50 p.s.

$1 per condensator vind ik al gortig genoeg.

Ik bedoelde ook geen oil/paper caps hoor, maar gewoon zo'n geel buisje (metaalfilm heeft men mij verteld) t.o.v. zo'n bruin rondje (keramisch heeft men mij verteld)...
Zoals ik al zei ik hoor het meeste over die Orange Drops, dat die goed zouden werken in gitaren, ik heb er zelf geen ervaring mee...

Wat betreft push/pull pots heb je ook die Yamaha push/push pots, die werken erg handig, misschien een tip...
Anders misschien CTS maar zoals ik al zei, die moet je eerst door laten meten voor je ze koopt, dus die kan je beter bij de lokale muziekhandel halen, weet je zeker dat je 500k hebt en niet minder...
RS Guitarworks verkoopt ook hele sets, compleet met potmeters en caps/wiring en alles...

Speeddemon
12 september 2007, 17:11
Ik bedoelde ook geen oil/paper caps hoor, maar gewoon zo'n geel buisje (metaalfilm heeft men mij verteld) t.o.v. zo'n bruin rondje (keramisch heeft men mij verteld)...

Mallory's zijn wel gele 'buisjes', maar ik weet niet of ze metaalfilm, polyfilm of wat dan ook zijn.
Ceramische caps heb ik bij de vleet liggen, maar die komen niet in m'n gitaren.

Ik zie bij Banzai trouwens ook Nichiden Audio caps te koop, welke ook gele buisjes zijn. Heren buizenamp bouwers/modders, is dat wat?

Antoon
12 september 2007, 17:19
Steven Kersting heeft wel eens wat metingen en luistertests gedaan met verschillende typen condensatoren:

http://www.ampge.com/SKGS/sk/CapTest/CapTest.htm

provisus
12 september 2007, 18:54
Ik heb een Silver Mica er in zitten, geen flauw idee welke waarde hij is.
500 5% 500VSM.

Speeddemon
12 september 2007, 19:03
Ik heb een Silver Mica er in zitten, geen flauw idee welke waarde hij is.
500 5% 500VSM.
Ik denk 500pF. Beetje weinig voor een tone-cap (gangbaar 22nF).
Maar 22nF als Silver Mica wordt erg groot. :)

provisus
12 september 2007, 19:22
Ik denk 500pF. Beetje weinig voor een tone-cap (gangbaar 22nF).
Maar 22nF als Silver Mica wordt erg groot. :)

Sorry ik ben in de war!, het is een treble bleed cap,

Negative K3 fan
12 september 2007, 19:24
Maar 22nF als Silver Mica wordt erg groot. :)

hangt van het voltage af, 22 nF voor 5 volt dat is inimini of hoe je dat ook mag schrijven.

Speeddemon
13 september 2007, 22:04
hangt van het voltage af, 22 nF voor 5 volt dat is inimini of hoe je dat ook mag schrijven.
Als jij mij een Silver Mica cap met een voltage tolerantie van 5V kan aanwijzen... :hippie:

De grootste verkrijgbare waarde van Silver mica caps bij Banzai is 10nF.

Maar goed, ik ga lekker experimenteren met Mallory, Orange Drops en Nichiden Audio. Heb net in m'n Tobacco Burst Burny LPC 2 treble bleed kits geinstalleerd (220k 1/4W metaalfilm weerstand + 1nF MKT box polyfilm cap). Werkt prima, en ik kan vooral met de halshumbucker een heerlijk licht-crunchy bluessoundje krijgen op Volume 2, terwijl voluit gewoon jankende scheursounds geeft.