PDA

View Full Version : Pickupwissel?



paulbekkers
12 september 2007, 13:34
Een tijdje geleden heb ik een 70's strat geassembleerd (grote kop met eigen scriptlogo, sunburst body, zwarte plastic parts, GFS premium texas overwound pickups), alleen ben ik niet geheel tevreden over het geluid. Aangezien het natuurlijk juist om het geluid gaat, wil ik dit gaan oplossen.

De gitaar klinkt over het geheel een flink stuk te schel. Nou heeft de gitaar een zware massieve body en een maple hals, dus iets scheller is wel te verwachten (zeker met Texas pickups, die van zichzelf al iets pinniger klinken), maar toch een stuk te schel om voor mij bruikbaar te zijn.

Iemand aanbevelingen voor welke pups mijn strat van een mooi geluid kunnen voorzien? Welke pickups van GFS bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor de inzichten...

hassent
12 september 2007, 16:41
GFS pickups hebben wel de neiging snel schel te klinken is mijn ervaring, zeker met wat meer gain. Misschien eerst eens een groter C-waarde bij je tonepot zodat je wat meer mid krijgt? Anders mischien een setje LIL-killers? Als je die met een coiltap aansluit heb je wel een superveelzijdige gitaar!

paulbekkers
12 september 2007, 16:56
GFS pickups hebben wel de neiging snel schel te klinken is mijn ervaring, zeker met wat meer gain. Misschien eerst eens een groter C-waarde bij je tonepot zodat je wat meer mid krijgt? Anders mischien een setje LIL-killers? Als je die met een coiltap aansluit heb je wel een superveelzijdige gitaar!

Goed plan, maar ik wil hem een beetje echt strat-achtig houden, dus liever geen humbuckers, gewone singlecoils.

hassent
12 september 2007, 17:06
Dat heb je dus met splitcoil. Voor net dat beetje extra trek je aan je push-pull of zet je je switch om!

no 1 hops
12 september 2007, 17:48
controleer anders eerst wat voor waarde de potmeters hebben.
zijn het 500Kohms, dan zou je er 250Kohms in kunnen zetten.

tweede optie bij 500Kohm is een weerstand op de jackaansluiting solderen waardoor de weerstand veranderd over het hele circuit.
alleen weet ik niet hoeveel je zou moeten gebruiken en hoe te solderen.
hem plaatsen over de hot and ground of juist tussen de hot en de jack in.

voor de rest zou ik eens de greasebucket mod proberen op de tone pot.
kost praktisch niks

pasqual
12 september 2007, 22:03
als je een lill killer doet splitten, zoals ik gedaan heb, krijg je géén bevredigend single coil geluid. als humbucker is ie erg goed maar je krijgt er geen mooie single toon uit. klinkt erg dun, zeg maar een halve single coil. dus ik zou voor een andere optie kiezen. ik ken de singles van gfs niet maar misschien een dimarzio? zelf ben ik erg tevreden met de mexicaanse singles van fender, die met die 2 magneetjes op de onderkant geplakt. klinken clean en met gain erg lekker.

groeten Pasqual.

paulbekkers
13 september 2007, 01:23
controleer anders eerst wat voor waarde de potmeters hebben.
zijn het 500Kohms, dan zou je er 250Kohms in kunnen zetten.

tweede optie bij 500Kohm is een weerstand op de jackaansluiting solderen waardoor de weerstand veranderd over het hele circuit.
alleen weet ik niet hoeveel je zou moeten gebruiken en hoe te solderen.
hem plaatsen over de hot and ground of juist tussen de hot en de jack in.

voor de rest zou ik eens de greasebucket mod proberen op de tone pot.
kost praktisch niks

Ik heb 250Kohms pots erop zitten.
Is er nog iets eenvoudigers om te proberen dan de gehele greasebucket mod?

Iemand die ervaring heeft met die greasebucket mod? Helpt het?

no 1 hops
13 september 2007, 07:48
Ik heb 250Kohms pots erop zitten.
Is er nog iets eenvoudigers om te proberen dan de gehele greasebucket mod?

Iemand die ervaring heeft met die greasebucket mod? Helpt het?ik gebruik de greasebucket en je verandert de tone niet zo drastisch als met een normale tonepot, hij knijpt hem ook niet zo dicht maar de freq verschuift iets.
je zou, als je een normale config hebt, dus 1 volume 2 tone er een 1 volume 1 master normale tone 1 master greasebucket tone van kunnen maken.

tweak anders ook met de hoogte van de pups t.o.v de snaren.
misschien zit je er te dicht op.
daarbij, mensen kopen nieuwe pups, zetten ze erin en denken dan dat het allemaal direct beter is.(ik zeg niet direct dat dit bij jouw het geval is, maar het zou kunnen)
maar omdat je geluid ook word gemaakt door de kabel, versterker, effecten, moet je er gewoon voor gaan zitten en de boel opnieuw afregelen.
misschien heb je wel een heel goed snoer, koop dan een goedkope, lange.
dat scheelt je hoog