PDA

View Full Version : 3 tunings op 1 gitaar



Sarco
12 september 2007, 11:14
Het probleem:

Met mijn rockband speel ik in standaard E.
Met mijn stoner band speel ik in drop B.
Thuis werk ik aan metal nummers in drop C# of drop D.

En dit allemaal met één enkele gitaar. Ik speel nu met .11 snaren van Dean Markley en die bevallen me wel goed voor al die tunings (een beetje los misschien voor drop B, maar voor stoner vind ik dat nu zo erg nog niet). Eigenlijk zou ik nog een gitaar moeten bijkopen want nu moet ik soms 3 keer herstemmen op een dag en van drop B naar standaard E is toch een redelijk eind. Het probleem is echter dat ik totaal geen geld op dit moment om aan een 2de gitaar te denken.

Wat ik me nu vooral afvraag is of ik hier eigenlijk mijn gitaar mee beschadig met al dat herstemmen (en in drop B stemmen met .11 geeft waarschijnlijk niet genoeg spanning). Als dit zo is zou ik namelijk naar een andere oplossing zoeken, want het heeft natuurlijk niet veel zin om mijn enige gitaar om zeep te helpen...

Piekhaar
12 september 2007, 11:50
Maakt voor je gitaar helemaal niks uit. Het is alleen een beetje veel werk.

Heb trouwens ooit eens een gitaar gezien met een hendeltje aan de brug. Wanneer hij in E stond en je verzette de hendel stond hij meteen in drop D. Scheelt alvast weer wat heen en weer stemmen :).

Frankiefrank2
12 september 2007, 12:03
Ja zo'n dingetje van ibanez...
maar dat is alleen handig voor dropped D,
en als je herstemt moet je toch weer die hendel calibreren.

Kim Wilson
12 september 2007, 12:04
Toch maar drie gitaren dan. :)

Piekhaar
12 september 2007, 12:06
Ja zo'n dingetje van ibanez...
maar dat is alleen handig voor dropped D,
en als je herstemt moet je toch weer die hendel calibreren.
Voor zover ik begreep was het gewoon een kwestie van het ding in E goed stemmen, en dan kon je tussen E en drop D switchen met die hendel.

Ik heb er maar even mee gespeeld (heb geen drop D nodig) maar het leek mij behoorlijk stemvast.

En inderdaad alleen handig voor E naar drop D. Maar dat is toch al weer 1 keer herstemmen minder :)

Arvoitus
12 september 2007, 12:17
Voor zover ik begreep was het gewoon een kwestie van het ding in E goed stemmen, en dan kon je tussen E en drop D switchen met die hendel.

Ik heb er maar even mee gespeeld (heb geen drop D nodig) maar het leek mij behoorlijk stemvast.

En inderdaad alleen handig voor E naar drop D. Maar dat is toch al weer 1 keer herstemmen minder :)
Dan heb je een zwevende brug nodig, dat is niet fijn als je meerdere tunings wil.

Magic Bean
12 september 2007, 12:20
Je moet eens kijken naar tuners van Hipshot.
Dan kan je hetzelfde doen als met de D-tuna (van EVH), maar dan bij je stemmechanieken.
Kost wel wat, maar dan heb je ook wat!

Sarco
12 september 2007, 13:17
Dus m'n gitaar zal er geen last van ondervinden, dat scheelt ook al iets. Merci voor de reacties!

Herman
12 september 2007, 15:03
Het zal met spelen misschien wat verwarrend zijn, maar je zou hem misschien ook in Eb kunnen zetten..capo'tje op 1 en je hebt hem "in E" (als je alleen maar wat poweraccoordjes en zooi pakt kun je die gewoon een fretje hoger pakken allemaal) en als je er dan nog een D Tuner op zet kun je hem zo in C# stemmen...wil je dan drop D, zet je de capo weer op 1? Alleen die Drop B zal je moeten blijven stemmen, maar dit is wat ik zou doen met 1 gitaar denk ik, en denk ook dat je verder niet echt veel mogelijkheden hebt (D-tuner was ook al genoemd)

Realeigo
12 september 2007, 15:13
Maakt voor je gitaar helemaal niks uit. Het is alleen een beetje veel werk.

Heb trouwens ooit eens een gitaar gezien met een hendeltje aan de brug. Wanneer hij in E stond en je verzette de hendel stond hij meteen in drop D. Scheelt alvast weer wat heen en weer stemmen :).

De Evh D-tuner voor floyd rose tuig! Maar ik gok dattie geen floyd rose heeft want anders zou ie niet 3x per dag omstemmen.
Maar er is ook nog en andere D-tuner waarvan me het merknaam ff is ontschoten. Dat is eentje die op het stemmechanikeje zit ipv op de floyd.

duckman
12 september 2007, 15:18
Deze hou ik al een tijd in de gaten, ik hoorde dat een setje rond de 700 dollar gaat kosten ...:

http://www.gibson.com/en-us/Lifestyle/Features/Introducing%20Powertune_%20Gibson_/

Mark1990
12 september 2007, 15:36
en dat setje bevat alleen de tuners en die knop? nogal prijzig

duckman
12 september 2007, 15:40
en dat setje bevat alleen de tuners en die knop? nogal prijzig

nee, tuners, brug elektronica.

Stukken goedkoper dan dit:
http://transperformance.com/perform/index2.htm

Wat ook wel erg cool is.
alleen ik heb ooit eens geinfomreerd en dit kostte 3500 euro.

Orgasmocaster
12 september 2007, 15:50
Gewoon een Hipshot Trilogy Brug dr op zetten! veel goedkoper (175$)
en je hebt meer dan 700 tuning options!

Trilogy gives instant, smooth, accurate retuning of each string to three pre-set notes. Each string is independent of adjacent strings and is easily tuned with 3-position cam levers

http://www.stewmac.com/catalog/images_1lg/3399_1lg.jpg

Ic3gl0vE
12 september 2007, 16:39
Die hipshot is wel ontzettend lelijk en groot zeg!

Dat Gibson systeem is wel mooi. Een paar jaar terug kwam er ook zoiets van Gibson voorbij en daar zat dan een display in de brug. Dat was natuurlijk erg lelijk, maar dit valt niet echt op :)

Sarco
12 september 2007, 17:39
De Evh D-tuner voor floyd rose tuig! Maar ik gok dattie geen floyd rose heeft want anders zou ie niet 3x per dag omstemmen.
Maar er is ook nog en andere D-tuner waarvan me het merknaam ff is ontschoten. Dat is eentje die op het stemmechanikeje zit ipv op de floyd.

Ik heb een gewone tune-o-matic bridge. Maar mijn gitaar ontstemt niet hoor, het is gewoon dat ik soms thuis wil beginnen spelen maar dan staat hij nog in E bv van de repetitie de dag daarvoor en moet ik hem naar drop C# stemmen, als ik dan 's middags naar de repetitie met de andere band vertrek moet ik hem vlug weer in drop B zetten en als ik 's avonds nog wat wil opnemen ofzo, dan moet hij weer naar drop C# of naar drop D. Het is wel wat werk maar als mijn gitaar hier toch geen last van heeft dan begin ik liever te sparen voor nog een 2de gitaar dan dat ik een nieuwe brug of een automatisch tuning systeem moet kopen voor op mijn huidige gitaar eigenlijk.

Markmoos
13 september 2007, 00:31
Verkoop je gitaar en koop een leuke 7-snaar, dan heb je je E, C# en B in 1 gitaar, de snarenspanning is constant en je hoeft 'm niet om te stemmen.

Wat wil je nog meer? :jam:

grayfink
13 september 2007, 07:15
Een Variax met workbench?

TimoSomers
13 september 2007, 07:23
Verkoop je gitaar en koop een leuke 7-snaar, dan heb je je E, C# en B in 1 gitaar, de snarenspanning is constant en je hoeft 'm niet om te stemmen.

Wat wil je nog meer? :jam:


+ 1
7-snaren <33

Marc Oblivian
13 september 2007, 09:36
Toch is het volgens mij beter om voor een radicaal andere stemming dan de standaardstemming een andere gitaar te gebruiken.
Een veel hoger of lager gestemde gitaar moet volgens mij anders afgesteld en geintoneerd worden dan een gitaar in gewone stemming.

The Mess
13 september 2007, 16:02
Line 6 Variax (met workbench)?