PDA

View Full Version : vraagje over 2 boutique high gain amps



xmichielx
12 september 2007, 09:26
Hi,
in mijn queste naar een perfecte high gain amp ben ik uitgekomen op 2 amps (die aangeboden worden 2e hands) :

-diezel herbert
-bogner uberschall

Ik zoek eigenlijk voornamelijk de perfecte scheur amp..clean is niet heel belangrijk voor me..
De gain moet strak en meer dan genoeg zijn en tonen moeten goed te horen zijn, eveneens moet bij palm mutes er zo een OOMPH gevoel in je maag te horen zijn.

Ik heb begrepen dat de bogner richting de mesa rectifier neigt maar een stukje bruter en strakker is en meer toon heeft. (maar nog wel een beetje dat open/flubberige van de mesa)
De diezel herbert zou strakker zijn maar ook weer heel erg high-fi klinken (??)

Ik zoek voornamelijk het geluid van the red chord, despised icon en arch enemy : strak , gedefinieerd en met veel toon met gedempte stukjes.

Ik ben daarom meer geneigd naar de diezel herbert die strakker blijkt te zijn en ook een dik vette scheur heeft met meer dan genoeg punch.

Zelf heb ik 2 laboga cabs (1 met 4 X 12 vintage 30 speakers en de andere met 2 vintage 30 en 1 Electro voice speaker) en custom gitaren met emg 81 in de brug.

Zijn hier mensen die deze amps hebben en bovenstaande kunnen bevestigen/advies kunnen geven?

Michiel

almarvk
12 september 2007, 09:33
Gerrekat zou je misschien wat meer kunnen vertellen over de Bogner Überschall.

Jan-Willem
12 september 2007, 10:48
Heb zelf alleen ervaring met de Diezel Herbert.

De voordelen van een Diezel Herbert zijn wat mij betreft:
- De veelzijdigheid van de versterker (de versterker is niet alleen geschikt voor metal)
- Distortion is onwijs strak
- Er is een scoop functie
- De versterker vreet volgens mij alle soorten buizen dus kan je nog beetje aan je geluid sleutelen door er andere buizen in te stoppen
- Elk kanaal heeft zijn eigen buizen (dus je zou voor elk kanaal de meest optimale buis kunnen kiezen)
- Hij wordt midi geswitcht, erg handig samen met een effectprocessor

Een nadeel is wel dat er geen drager bij zit dus zul je zelf de hele tijd met die 27 kilo die de head weegt moeten slepen.

Riffcrusher
12 september 2007, 12:11
Ik ben niet Gerrekat (sorry daarvoor), maar ik kan wel wat kwijt over de Uberschall - ik had hem, maar die is nu verkocht.

Clean: opletten met de bass ! Eigenlijk goed clean kanaal voor een high-gainer. Verdraagt héél goed pedaaltjes (ook distortions...)

High gain channel: MONSTER distortion, donker, rond, 3D-geluid. Maar... NIET zo strak als bepaalde andere (zoals VHT Ultralead Pitbull, Engl amps, ...).
Tamelijk los dus qua distortion. Een Tubescreamer of gelijk(w)aardig ervóór helpt, maar is niet dè oplossing.

Al bij al ook 'maar' twee kanalen.

Samenvatting: dijk van een amp, doet precies waar ie voor gemaakt is, maar hij moet in je stijl passen. (Als je strakheid wil, kijk je beter naar een andere amp uit...)

Cheers !
Jo D.

ben79
12 september 2007, 12:24
vergeet ook niet de roadster van mesa, als je wil kan je hem wel eens komen luisteren hier..

caliban
12 september 2007, 13:39
Roadster heeft toch juist dezelfde highgainkanalen als rectifiers dacht ik, dus dat zou ik niet onder superstrak klasseren.

gerrekat
12 september 2007, 14:15
1 ding...Uberschall en strak gaan niet samen....echt niet. Ik vond het meer een zware rock versterker beter geschikt voor akkoorden dan strakke snelle metalriffs.

de Herbert is een pak strakker, maar vrij korrelig en hi-fi, ik vond hem niet slecht maar gezien het prijskaartje toch tegenvallen. Ik zou serieus eens een ENGL Invader of SE (EL34) checken. Ik weet dat ik die amps vaak naar boven breng maar dat is niet omdat ik betaald wordt door ENGL ofzo, het zijn IMO gewoon de vetste en strakste metal amps die ik ooit bespeeld heb, en ik heb er hel wat gehad incl. het hele boutique arsenaal.

Ik geloof dat Jeff Loomis (Nevermore) tegenwoordig ook een SE gebruikt.

Iceman
12 september 2007, 15:05
http://www.youtube.com/watch?v=28z94hGwSkg

http://www.youtube.com/watch?v=ivcAA1uozvI

Michael AE
13 september 2007, 15:09
Ook ik heb een Ubershall gehad; de Herbert heb ik heel vaak getest.

De Ubershall is een megavette amp, maar zoals Gerrekat zegt niet echt een uitgesproken metalbak. Dit komt inderdaad omdat hij niet echt heel erg strak is. Ik gebruikte vaak een tubescreamer om hem strakker te maken als ik dat wilde, en dat werkte prima. Ik heb hem ingeruild voor een Bogner XTC, omdathij ten eerste niet echt de sound gaf waar ik naar op zoek was ten tweede omdat hij in mijn band niet door de mix heen kwam. Wel een erg goed gebouwde versterker. De enige versterker die ik ken die beter gemaakt is, is mijn Matchless. Bovendien blijft het 1 van de meest dynamische High-Gainers die ik ken.

De Diezel kan ik kort over zijn: Totaal niet mijn ding. Veel te hifi, totaal geen dynamiek en een voicing waar ik niet over te spreken ben. De Engls zijn dan inderdaad een stuk beter naar mijn smaak. Ook is het aan te raden een Mesa Mark serie te checken.

gerrekat
13 september 2007, 15:28
Ook ik heb een Ubershall gehad; de Herbert heb ik heel vaak getest.

De Ubershall is een megavette amp, maar zoals Gerrekat zegt niet echt een uitgesproken metalbak. Dit komt inderdaad omdat hij niet echt heel erg strak is. Ik gebruikte vaak een tubescreamer om hem strakker te maken als ik dat wilde, en dat werkte prima. Ik heb hem ingeruild voor een Bogner XTC, omdathij ten eerste niet echt de sound gaf waar ik naar op zoek was ten tweede omdat hij in mijn band niet door de mix heen kwam. Wel een erg goed gebouwde versterker. De enige versterker die ik ken die beter gemaakt is, is mijn Matchless. Bovendien blijft het 1 van de meest dynamische High-Gainers die ik ken.
.

Klopt, ik hing mijn Marshall Jackhammer voor de Bogner en daarmee klonk hij best vet voor metal, allen had ik dan weer een goede noise gate nodig want met een boost is de feedback nooit ver weg. Is zowiezo een probleem bij high gainers maar ja met een boost wordt het er niet beter op. Verder vond ik het gebrek aan schakel/EFX loop mogelijkheden bij de Uber zeer beperkt het bljift een hele simpele amp qua opzet. Niet dat ik zo veeleisend ben qua varieteit aan sounds maar een apart leadsound is wel een must. Is wel mogelijk met een reberb in de loop maar ja het bljift een beetje behelpen. Ik moet zeggen adt de EFX loop in de Uber wel erg goed was!

xmichielx
14 september 2007, 09:47
hmm..dan denk ik serieus dat de bogner afvalt..dat high fi geluid van die diezel vind ik ook een beetje te maar misschien is het beter als ik hem uitprobeer voor dat ik er over oordeel.
De engl powerball vond ik niet lekker klinken..te schel en alles te eigenlijk..hopelijk is dat met een invader of se beter geregeld..

gerrekat
14 september 2007, 10:13
hmm..dan denk ik serieus dat de bogner afvalt..dat high fi geluid van die diezel vind ik ook een beetje te maar misschien is het beter als ik hem uitprobeer voor dat ik er over oordeel.
De engl powerball vond ik niet lekker klinken..te schel en alles te eigenlijk..hopelijk is dat met een invader of se beter geregeld..

die schelligheid draai je er wel uit, waarschijnlijk was de presence gewoon te hoog. Ook komen de meeste ENGLs vanaf de fabriek veel te koud afgeregeld, een klein bias adjustment helpt al een hoop. Maar goed de SE en de INVADER kklinken zeker heel anders dan de PB.

pol
14 september 2007, 11:23
Ik vond de herbert anders wel vet klinken, een tijdje geleden nog een band gezien waarvan de gitarist 2 herberts had + 2 oversized mesa cabs en dat klonk wel prima voor het genre dat ze speelden. (hatebreed toestanden)

Hifi-geluid gaat ook veel van de cabs afhangen he, zal wel meevallen met V30's eronder.

Hoe is die laboga cab met de 3 speakers btw ? Veel verschil met de versie met enkel V30's ?

xmichielx
14 september 2007, 15:50
Ik had gisteren een mega vet geluid met mijn mayones en laboga mr hector en mijn laboga mr hector cab..bleek de batterij op te zijn van mijn emg :)
ik denk dat ik een 2e laboga aanschaf..
Dat cabinet is super: warm maar ook mooie hoog..vind alleen vintage 30's iets basseriger en minder strak..die EV speaker heeft een mooi hoog wat goed samen gaat met de 2 X vintage 30's.
Kost alleen wel veel geld maar echt stukken beter dan koch cab, mesa cab en het standaard laboga cab (allen uitgeprobeerd met mijn laboga :) )
Die 2 X herbert is van jochen zeker ? ;)

pol
14 september 2007, 16:01
Ik weet niet hoe die gitarist heet, ken alleen 1 van de zangers en van de bassist heb ik ooit es een diezel cab gekocht (speelde toen nog gitaar). Band heet Ashema.
Het zal wel dezelfde zijn, zullen wel niet zoveel gitaristen zijn met 2 Herberts.

Wil die cabs wel eens testen.

xmichielx
14 september 2007, 17:24
ik vind ze super..stukken beter dan de mesa's..warmer en voller klinken..de koch's zijn ook erg strak en warm alleen klonken stukken minder dan mijn laboga cabs icm mijn laboga mr hector.
misschien heeft jukebox wel die laboga hector cabs..die zijn echt stukken anders dan de gewone laboga cabs..maar dat komt door die EV speaker (betaal je ook dik voor!)

casper innosence
15 september 2007, 14:24
ik vind ze super..stukken beter dan de mesa's..warmer en voller klinken..de koch's zijn ook erg strak en warm alleen klonken stukken minder dan mijn laboga cabs icm mijn laboga mr hector.
misschien heeft jukebox wel die laboga hector cabs..die zijn echt stukken anders dan de gewone laboga cabs..maar dat komt door die EV speaker (betaal je ook dik voor!)

ik was gister nog bij de jukebox, maar volgens mij hadden ze geen laboga cabs staan, maar durf het niet met 100% zekerheid te zeggen

xmichielx
15 september 2007, 17:19
ja zeker weten doe ik het niet maar op de website staat dat ze de amp iig hebben en je ziet de amp ook staan op 1 van de cabs..(ik herken het design) maar ja de cab en amp kan natuurlijk verkocht zijn..beauties die ze samen zijn ;)