PDA

View Full Version : Fender CS '69 of Texas Specials???



koen90
11 september 2007, 20:26
Hallo, ik wil graag mijn squier strat upgraden met een paar nieuwe elementen. Ik ben op zoek naar een geluid als jimi hendrix, rhcp, SRV, waarbij je een mooi clean geluid hebt, en ook met overdrive een vet geluid als bijv. purple haze.
Is het ook slim om er nieuwe potmeters en een nieuwe 5 way switch in te zetten? Is er misschien iemand die een van deze soorten p'ups gebruikt die hiervan een geluidssample of filmpje heeft?
Koen

arjanb01
11 september 2007, 20:38
Texas Specials erin, tubescreamertje voor een Fender HotRod, Twin of Blues Deluxe buizenversterker en gaan... heb je het SRV en ome Jimi geluidje.
O ja, en natuurlijk ook je potmeters en je switch vervangen in USA spul, altijd goed.
O ja, en je tremoloblok vervangen door een stalen blok en je stemmechanieken vervangen door Klusons... dat zijn de belangrijkste upgrades. Voila, en je hebt een vette bluesgitaar !

G.G.
11 september 2007, 20:41
Ts en CS'69 zijn behoorlijk prijzig voor een squier.

Misschien is dit een prima alternatief. Heb ze ook in mijn strat zitten, en ze zijn behoorlijk SRV-achtig:

http://store.guitarfetish.com/19reovalhots.html

no 1 hops
11 september 2007, 20:48
Texas Specials erin, tubescreamertje voor een Fender HotRod, Twin of Blues Deluxe buizenversterker en gaan... heb je het SRV en ome Jimi geluidje.
O ja, en natuurlijk ook je potmeters en je switch vervangen in USA spul, altijd goed.
O ja, en je tremoloblok vervangen door een stalen blok en je stemmechanieken vervangen door Klusons... dat zijn de belangrijkste upgrades. Voila, en je hebt een vette bluesgitaar !als dat allemaal zo makkelijk was dan waren de legenden geen legenden but ordinari stringpickers
en velen hebben hun geld daarin gestoken en kwamen er bekaait vanaf.

vraag nielsje eens of zijn goedkope pups in zijn squier in de buurt komt van de sound die gezocht word.
dan hoeft een upgrade niet zo duur te zijn en heb je toch plezier

Nielsje
11 september 2007, 21:20
Euh ja, dat soort geluiden komen wel uit m'n squiertje, maar ja, uit welke strat kan je dat niet toveren? belangrijkste is dat je een single coils gebruikt voor dat geluid. Het liefst wel een beetje 'goeie' want die apparaten van squier zelf zijn vaak om te huilen.

wat voor versterker speel je?

Tremolo kan je vervangen, is niet noodzakelijk. Stemmechanieken zijn niet echt bepalend voor je geluid, wel voor je stemvastheid, net als een goeie topkam.

Wat is je gear, en wat wil je echt bereiken?

topkam: 5 euro
nieuwe trem: 40 euro
stemmechanieken: 30 euro
gfs elementen: 30~60 euro

weinig geld, veel waar.
Waar woon je? Als je in de buurt woont, dan mag je de mijne wel es testen hoor. Als je ver weg woont ook, maar dat is weer zo onhandig.

Hendriks
11 september 2007, 21:22
Ts en CS'69 zijn behoorlijk prijzig voor een squier.

Misschien is dit een prima alternatief. Heb ze ook in mijn strat zitten, en ze zijn behoorlijk SRV-achtig:

http://store.guitarfetish.com/19reovalhots.html

GFS heb ik ook goede ervaring mee , Texas 64 staggers.

jaspie
11 september 2007, 21:29
kep zelf ook TS in men squier, maar wel MIJ silver series. BEvalt me iig uitstekend, hij kan(met de andere upgrades diek heb gedaan) zo de strijd aan met men US strat.

koen90
12 september 2007, 08:36
Bedankt voor de snelle reacties, Ik speel zelf over een vox valvetronix 30W amp, waar ik op dit moment al wel een aardig geluid uit krijg met mn squier maar ik mis toch nog iets. wat nielsje zegt lijkt me ook een goed idee, maar ga ik er wel echt op vooruit met een setje van de genoemde GFS pickups?? NOg een vraagje, wat voor verbetering krijg je als je een andere trem erop zet, en is het ook bevordelijk om een nieuwe hals erop te zetten (maple hals)? Ik heb wel aardig wat geld te besteden(300-400 euro), dus dat is niet het grootste probleem.

koen90
12 september 2007, 08:39
Oja, zijn deze GFS pups ook in Nederland verkrijgbaar, zoniet goede service vanuit buitenland?

no 1 hops
12 september 2007, 08:49
als ik het bedrag zo zie dat je wilt investeren zou ik het alleen bij een setje pups houden en de rest gewoon opsparen een een goede strat kopen.
evt tweedehands.
de G&L Tribute serie moet ook vrij goed scoren, en G.G. was zelfs onder de indruk van een youtube filmpje van buddy guy waarin zijn sideman volgens G.G. met zijn blade een beter geluid had dan buddy met zijn fender.
http://www.youtube.com/watch?v=Y4nkHUQyJhg

GFS koop je niet echt uit nederland, of iemand moet ze naar nederland hebben gehaald.
en let wel, dat setje van nielsje is een setje waarvan GFS een hele container vol heeft opgekocht van een andere grote fabrikant. (dus niet eens hun eigen produktie) en tot nu toe zijn de reakties die ik gehad heb alleen maar positief.
niet alleen op squiers, maar ook op MIM strats.
en dat geldt voor de vintage en de overwound vintage (die laatste heeft nielsje)

het leuke is dat dit dus niet anilco magneten zijn in die pups maar ceramische .

snert is niet alleen de erwt, maar het totale plaatje van ingredienten.

koen90
12 september 2007, 09:15
Zou je misschien ook een link hebben van deze twee setjes pickups? Kan niet goed vinden op de site welke nou bedoeld worden?(op guitarfetish.com?)

Nielsje
12 september 2007, 09:45
de blowout's?

Die vind je in de clearance section (http://store.guitarfetish.com/clse.html)

koen90
12 september 2007, 10:19
zou iemand misschien de precieze naam van deze setjes kunnen noemen, ik kan ze namelijk niet vinden op store.guitarfetish.com/pickups Het feit dat er in deze geen alnico magneten zouden zitten brengt me ook een beetje in de war, ik zie namelijk bijna alleen maar pickups met alnico magneten.

Nielsje
12 september 2007, 10:21
?!?

dude, ik geef je de precieze link waar ze staan! hoeveel strat setjes zie je daar?! precies 6!

3 vintage setjes, in 3 kleuren, en 3 overwound's in drie kleuren!

of begrijpen wij met z'n alleen jou nou gewoon verkeerd?

koen90
12 september 2007, 10:51
sorry heb het al begrepen, foutje

Nielsje
12 september 2007, 11:12
Maakt niet uit hoor :)
Maar goed, die overwound vintage (in creme kleur) heb ik dus. Bevalt prima. Als je iets meer geld heb kan je ook gfs elementen nemen, daar staan trouwens wel wat soundsamples van op de pagina, niet van elk element, moet je ook even zoeken.

jimihattricks
12 september 2007, 11:22
wat ik je zeer kan aanraden zijn de Tex Mex pickups van fender..

ik heb zowel de '69s als de Tex Specials gehad, en vind dat de Tex Mex pickups (hoewel goedkoper) de perfecte balans aanbieden tussen vette rauwe blues/rock sounds en mooie cleane 'bell' klanken

no 1 hops
12 september 2007, 11:28
wat ik je zeer kan aanraden zijn de Tex Mex pickups van fender..

ik heb zowel de '69s als de Tex Specials gehad, en vind dat de Tex Mex pickups (hoewel goedkoper) de perfecte balans aanbieden tussen vette rauwe blues/rock sounds en mooie cleane 'bell' klankenikgeloof ook dat dat dus de bottleneck is met overwound pups.
hot hotter, hoe meer de bell sound verdwijnt

Speeddemon
12 september 2007, 11:34
Wat vindt men eigenlijk het VERSCHIL tussen CS '69's en Texas Specials?

Ik heb een '68 RI Strat (MIJ) met U.S. Texas Specials, die heerlijk klinkt. Maar aangezien die Strat (afgezien van z'n rechtshandigheid) een 'deadringer' is voor de Strat die Hendrix op Woodstock gebruikte, ben ik ook zeer benieuwd naar CS '69s. (Zeker de versies die nog handgewonden zijn door Mevr. Ybarra)

Nielsje
12 september 2007, 11:41
Het voornamelijkste verschil is volgens mij dat texas specials wat meer windingen hebben, of zit ik er nu weer naast?

no 1 hops
12 september 2007, 11:52
Het voornamelijkste verschil is volgens mij dat texas specials wat meer windingen hebben, of zit ik er nu weer naast?
een pup is de combinatie van magneet materiaal, welke dikte draad en materiaal daarvan en afscherming ervan en windingen.
daarbij steken de pooltjes uit, de afronding van de pooltjes
het is een speciaal recept, daardoor klinken jouw ceramische goed, en andere belabbert

Nielsje
12 september 2007, 12:07
Euh ja,

maar het ging toch om de texas specials van fender en de cs '69?

Ik dacht tenmiste dat dat de beschrijving was die fender er aan gaf: Overwound.

wellicht dat de andere onderdelen ook anders zijn, maar dat weet ik allemaal niet precies.

no 1 hops
12 september 2007, 12:39
Euh ja,

maar het ging toch om de texas specials van fender en de cs '69?

Ik dacht tenmiste dat dat de beschrijving was die fender er aan gaf: Overwound.

wellicht dat de andere onderdelen ook anders zijn, maar dat weet ik allemaal niet precies.
ik ook niet, maar men komt soms met de wildste verhalen terwijl vaak zaken door toeval gebeuren.
overwound waren maandagmorgen pups, waarbij half slaperige werknemers niet opletten bij de spoelmachines en dus wel eens meer windingen op een spoel konden komen.
magneet materiaal kon veranderen vanwege de materiaal kosten.
zo ontstonden verschillen in bepaalde tijdsperioden.
en sommigen kregen mythe vorming
maar door daar zo'n mythe van te maken mag de gitarist dokken voor die 'speciale' pups

jimihattricks
13 september 2007, 10:04
ikgeloof ook dat dat dus de bottleneck is met overwound pups.
hot hotter, hoe meer de bell sound verdwijnt

dat is duidelijk..

wat voor mij het best werkt is een middle en neck pickup met een 'normale' (vintage) output, en een bridge pickup die wat meer windingen en wat meer output heeft (het nadeel van de meeste (vooral moderne) strats vind ik toch vaak dat de bridge-pup een karakterloze icepick is - geef me dan maar een goede telepickup - het grappige is dat ik hier een kasuga stratocaster met greco (denk ik?) pickups heb staan die een brugsound heeft als een tele.. het kan dus wel blijkbaar :))

meer windingen is over het algemeen meer mids (wat ik als solo-geluid in de brugpositie erg fijn vind), en een karakteristiek van mooie 'bell-pickups' is juist dat ze veel hoog en laag hebben maar weinig mids..

die twee dingen gecombineerd (bell + mids + wat meer output) heb ik nog niet in 1 pickup gehoord.. dat is de trade-off

ik ga ook eens experimenteren met een Dimarzio FS-1 (ook gebruikt door knopfler dacht ik..?) in de brug

no 1 hops
13 september 2007, 12:07
dat is duidelijk..

wat voor mij het best werkt is een middle en neck pickup met een 'normale' (vintage) output, en een bridge pickup die wat meer windingen en wat meer output heeft (het nadeel van de meeste (vooral moderne) strats vind ik toch vaak dat de bridge-pup een karakterloze icepick is - geef me dan maar een goede telepickup - het grappige is dat ik hier een kasuga stratocaster met greco (denk ik?) pickups heb staan die een brugsound heeft als een tele.. het kan dus wel blijkbaar :))

dat is het mooie van de Bill Lawrence keystone pickups.
neck en mid rond de 5 Kohm en de brug pup 9Kohm.

G.G.
13 september 2007, 12:12
dat is duidelijk..

wat voor mij het best werkt is een middle en neck pickup met een 'normale' (vintage) output, en een bridge pickup die wat meer windingen en wat meer output heeft (het nadeel van de meeste (vooral moderne) strats vind ik toch vaak dat de bridge-pup een karakterloze icepick is - geef me dan maar een goede telepickup - het grappige is dat ik hier een kasuga stratocaster met greco (denk ik?) pickups heb staan die een brugsound heeft als een tele.. het kan dus wel blijkbaar :))

meer windingen is over het algemeen meer mids (wat ik als solo-geluid in de brugpositie erg fijn vind), en een karakteristiek van mooie 'bell-pickups' is juist dat ze veel hoog en laag hebben maar weinig mids..

die twee dingen gecombineerd (bell + mids + wat meer output) heb ik nog niet in 1 pickup gehoord.. dat is de trade-off

ik ga ook eens experimenteren met een Dimarzio FS-1 (ook gebruikt door knopfler dacht ik..?) in de brug

Jij weet precies te forumleren wat ik denk.

Ik ga bij mijn nieuwste projectje dat proberen op te lossen met een P90 op brugpositie.

Speeddemon
13 september 2007, 14:20
die twee dingen gecombineerd (bell + mids + wat meer output) heb ik nog niet in 1 pickup gehoord.. dat is de trade-off
Nope. Seymour Duncan SSL-5 Custom Staggered. 'Nuff said. :cooler:

Pepe
13 september 2007, 23:12
dat is duidelijk..

wat voor mij het best werkt is een middle en neck pickup met een 'normale' (vintage) output, en een bridge pickup die wat meer windingen en wat meer output heeft (het nadeel van de meeste (vooral moderne) strats vind ik toch vaak dat de bridge-pup een karakterloze icepick is - geef me dan maar een goede telepickup - het grappige is dat ik hier een kasuga stratocaster met greco (denk ik?) pickups heb staan die een brugsound heeft als een tele.. het kan dus wel blijkbaar :))

meer windingen is over het algemeen meer mids (wat ik als solo-geluid in de brugpositie erg fijn vind), en een karakteristiek van mooie 'bell-pickups' is juist dat ze veel hoog en laag hebben maar weinig mids..

die twee dingen gecombineerd (bell + mids + wat meer output) heb ik nog niet in 1 pickup gehoord.. dat is de trade-off

ik ga ook eens experimenteren met een Dimarzio FS-1 (ook gebruikt door knopfler dacht ik..?) in de brug

Fender heeft ooit de Smith strat uitgebracht met 2 big middippers in neck en mid positie en de X-1 van 7.5 kohm in de brug en dat klinkt enorm goed, belltone en toch geen dun bruggeluid. Voor mijn andere strats heb ik dat opgelost door voor de brugpositie een alnico II te gebruiken, daar is bell & shimmer iets minder van belang en een II klinkt wat sweeter in het tophoog. Ik wed dat een Duncan Antiquity Texas hot in de brug en 2 fender '69's ook uitstekend werkt.
Eerlijk gezegd zijn mijn favoriete strats de twee waar ik Chubtones in heb zitten, de '62's klinken totally SRV dwz, big & bold en belltone tot de RioGrande en weer terug, de Chubtones '69's zijn een work of Art, meer bell & shimmer en middip dan welke pickup dan ook maar toch stevig en rond in het hoog. En geloof me, ik heb een doos met VanZandts, Lollars, Suhrs en meer van die ongein op zolder staan. Ik ben het eerlijk gezegd wel eens dat er nauwelijks verder pickups zijn die het strattie late sixties geluid combineren met een throaty brug sound. Als je geen Chubtones kan krijgen denk ik dat je het moet zoeken in een Anico II medium output en Alnico V low output combi voor het beste reslutaat in roar en shimmer.

De Chubtones even buiten beschouwing gelaten, mijn favoriete neck en mid pickups zijn Fenders 82/83's (en de staggered grey bottoms), Antiquity surfers en Fender CS '69's, voor brugpositie een Antiquity Texas Hot of een Van Zandt blues. Voor genuine knopfler/Chris Rea zou ik kiezen voor de CS '54's of Duncan ssl-1 (die laasten blijven gewoon goed overeind tussen al dat boutique spul)

De FS-1 is een stevige tante die weinig strat signature heeft.

jimihattricks
14 september 2007, 09:48
De FS-1 is een stevige tante die weinig strat signature heeft.

dat klopt idd, ik heb de specs maar eens gecheckt, dat heeft met dergelijke output-waarden vrij weinig meer met een strat-sound te maken..