PDA

View Full Version : Gitaaradvies en een paar vragen



Wilson101
11 september 2007, 20:20
Hi,

Ik speel nu een aantal jaren gitaar op een nylon snarige gitaar.
Omdat ik me steeds meer ben gaan interesseren voor Fingerstyle-muziek (veelal staalsnarig) vind ik dat het tijd wordt op zo'n gitaar te kopen.

Allereerst een paar vragen over staalsnarige gitaren in het algemeen (heb er dus totaal geen verstand van).

1.
Op verschillende verkoopsites zijn er zeer verschillende soorten staalsnarigen te koop (o.a. op de site van Seagull; de Artist serie, Entourage, Original, enz.)
Op welke kenmerken moet je letten om goed fingerstyle gitaar te kunnen spelen op een staalsnarige?

2.
Het is mij bekend dat er ook semi-akoestische staalsnarige gitaren bestaan.
Maakt zo'n functie erg veel verschil in klank in vergelijking met een puur akoestische gitaar? (Omdat ik misschien in de toekomst wel eens wat kleine optredentjes wil gaan doen, en met een puur akoestische niet genoeg volume haal misschien?)


Oke..nu over mijn toekomstige gitaar. :noob:
Wat ik graag wil, is spelen zoals Andy McKee, Erik Mongrain, Craig D'Andrea, Don Ross, enz.
Mijn gitaar moet dus voldoen aan de eisen om zo te kunnen spelen:

* De 'tapping techniek' van McKee (niet aanslaan, maar de snaar op een bepaalde fret 'aandrukken' zodat er een heldere klank komt, net zoals bij het aanslaan)
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=Ddn4MGaS3N4
Bereik je zo'n klank alleen met semi-akoestische gitaren, of kan dit ook gewoon met akoestische staalsnarigen?

* De fingerstyle techniek van D'Andrea: http://www.youtube.com/watch?v=ZrF9ncGbby4

* De akkoord/fingerstyle techniek van Mongrain:
http://www.youtube.com/watch?v=aDGXs3wuaPQ

Ook heb ik graag een ruime/brede hals, zodat er genoeg plaats is om de vingers goed neer te zetten.

De gitaar moet dus een fingerstyle gitaar zijn, waarin heldere klanken goed hoorbaar zijn. Ook wil ik er graag lang mee doen.
Ik heb begrepen dat Seagull en Ibanez goede (betaalbare) merken zijn?