PDA

View Full Version : Gitaaradvies en een paar vragen



Wilson101
11 september 2007, 20:20
Hi,

Ik speel nu een aantal jaren gitaar op een nylon snarige gitaar.
Omdat ik me steeds meer ben gaan interesseren voor Fingerstyle-muziek (veelal staalsnarig) vind ik dat het tijd wordt op zo'n gitaar te kopen.

Allereerst een paar vragen over staalsnarige gitaren in het algemeen (heb er dus totaal geen verstand van).

1.
Op verschillende verkoopsites zijn er zeer verschillende soorten staalsnarigen te koop (o.a. op de site van Seagull; de Artist serie, Entourage, Original, enz.)
Op welke kenmerken moet je letten om goed fingerstyle gitaar te kunnen spelen op een staalsnarige?

2.
Het is mij bekend dat er ook semi-akoestische staalsnarige gitaren bestaan.
Maakt zo'n functie erg veel verschil in klank in vergelijking met een puur akoestische gitaar? (Omdat ik misschien in de toekomst wel eens wat kleine optredentjes wil gaan doen, en met een puur akoestische niet genoeg volume haal misschien?)


Oke..nu over mijn toekomstige gitaar. :noob:
Wat ik graag wil, is spelen zoals Andy McKee, Erik Mongrain, Craig D'Andrea, Don Ross, enz.
Mijn gitaar moet dus voldoen aan de eisen om zo te kunnen spelen:

* De 'tapping techniek' van McKee (niet aanslaan, maar de snaar op een bepaalde fret 'aandrukken' zodat er een heldere klank komt, net zoals bij het aanslaan)
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=Ddn4MGaS3N4
Bereik je zo'n klank alleen met semi-akoestische gitaren, of kan dit ook gewoon met akoestische staalsnarigen?

* De fingerstyle techniek van D'Andrea: http://www.youtube.com/watch?v=ZrF9ncGbby4

* De akkoord/fingerstyle techniek van Mongrain:
http://www.youtube.com/watch?v=aDGXs3wuaPQ

Ook heb ik graag een ruime/brede hals, zodat er genoeg plaats is om de vingers goed neer te zetten.

De gitaar moet dus een fingerstyle gitaar zijn, waarin heldere klanken goed hoorbaar zijn. Ook wil ik er graag lang mee doen.
Ik heb begrepen dat Seagull en Ibanez goede (betaalbare) merken zijn?
Mijn budget heb ik nog niet precies bepaald, maar meer dan 300 moet het niet worden. (2e hands een optie?)

Ik hoop dat het duidelijk is,
alvast bedankt voor de hulp!

Laser
12 september 2007, 11:50
Voor de vuist weg een paar reacties:


Hi,

Ik speel nu een aantal jaren gitaar op een nylon snarige gitaar.
Omdat ik me steeds meer ben gaan interesseren voor Fingerstyle-muziek (veelal staalsnarig) vind ik dat het tijd wordt op zo'n gitaar te kopen.

Goed idee, de klank is helemaal anders, het gevoel ook.

Allereerst een paar vragen over staalsnarige gitaren in het algemeen (heb er dus totaal geen verstand van).

1.
Op verschillende verkoopsites zijn er zeer verschillende soorten staalsnarigen te koop (o.a. op de site van Seagull; de Artist serie, Entourage, Original, enz.)
Op welke kenmerken moet je letten om goed fingerstyle gitaar te kunnen spelen op een staalsnarige?

Seagull is een goede denkpiste, bredere hals ( een must voor fingerstyle). Niet te duur. En goed materiaal. Vor fingerstyle kies je best een gitaar met een goede weergave van de midden en hoge registers, geen overdreven basweergave. Dus een kleinere body dan een dreadnought. Seagull heeft keuze zat wat dat betreft.
Wat tophout betreft: ceder heeft een zachtere klank en een hoge dynaiek ( zacht en hard spelen wordt ook goed weergegeven), maar bij zeer hard akkoorden spelen ( strumming) gaat het sneller modderig klinken dan een sparren top.
Voor fingerstyle wordt vaak ceder gekozen.

2.
Het is mij bekend dat er ook semi-akoestische staalsnarige gitaren bestaan.
Maakt zo'n functie erg veel verschil in klank in vergelijking met een puur akoestische gitaar? (Omdat ik misschien in de toekomst wel eens wat kleine optredentjes wil gaan doen, en met een puur akoestische niet genoeg volume haal misschien?)

Specifiek semi-acoustische hebben vaak een kleinere (minder diepe) klankkast, spelen louter acoustisch minder duidelijk en minder vol. Lijkt me geen keuze voor wat jij wil doen.
De acoustische worden ook wel verkocht met een ingebouwd element, zodat je ze versterkt kan gebruiken. Gebruik dan eventueel een Feedback Buster, een rubberen deksel over het klankgat, om feedback op de scène in de groep te voorkomen.


Oke..nu over mijn toekomstige gitaar. :noob:
Wat ik graag wil, is spelen zoals Andy McKee, Erik Mongrain, Craig D'Andrea, Don Ross, enz.
Mijn gitaar moet dus voldoen aan de eisen om zo te kunnen spelen:

* De 'tapping techniek' van McKee (niet aanslaan, maar de snaar op een bepaalde fret 'aandrukken' zodat er een heldere klank komt, net zoals bij het aanslaan)
Zie: http://www.youtube.com/watch?v=Ddn4MGaS3N4
Bereik je zo'n klank alleen met semi-akoestische gitaren, of kan dit ook gewoon met akoestische staalsnarigen?

Je kan dat met en acoustische ook, alleen klinkt het minder hard. Lukt in fiete op elke gitaar. Maar bij deze techniek wordt het volume ( bvb door volumepedaal) voor die passage versterkt om de klank hard genoeg te laten doorklinken. Goede afstelling is belangrijk: niet te hoog zodat het snaren tappen duidelijk genoeg overkomt en je niet téveel kracht moet zetten in de grepen van je linkerhand.

* De fingerstyle techniek van D'Andrea: http://www.youtube.com/watch?v=ZrF9ncGbby4

* De akkoord/fingerstyle techniek van Mongrain:
http://www.youtube.com/watch?v=aDGXs3wuaPQ

Ook heb ik graag een ruime/brede hals, zodat er genoeg plaats is om de vingers goed neer te zetten.

Seagull zit snor op de meeste van hun gitaren wat dat betreft.

De gitaar moet dus een fingerstyle gitaar zijn, waarin heldere klanken goed hoorbaar zijn. Ook wil ik er graag lang mee doen.
Ik heb begrepen dat Seagull en Ibanez goede (betaalbare) merken zijn?
Mijn budget heb ik nog niet precies bepaald, maar meer dan 300 moet het niet worden. (2e hands een optie?)

Tweede hands kan, maar voor 300 zal ééntje met versterking toch wat duurder utivallen. Nieuw kan je rekenen op een 650 euri, tweedhands... weet je nooit wat je kan vinden.

Ik hoop dat het duidelijk is,
alvast bedankt voor de hulp!

Succes met de zoektocht!