PDA

View Full Version : Strat assembleer project II



G.G.
11 september 2007, 20:54
Net als Niels ben ik ook met een klusje begonnen, en dacht ik maak ook een onderwerp.

Heb net deze opgehaald

http://img386.imageshack.us/img386/2374/stratmarktplaatsqz9.jpg

Het is een Hondo H-76. Als iemand het bouwjaar weet, dan hoor ik het graag. Heb nog niet kunnen ontdekken of het multiplex is, dat zie ik bij het freeswerk wel.

De pots en switch zijn redelijk brak, wel ff getest op een versterker. Wat een geluid. Het is vetter dan een strat met een ongewoon hoge output. Het brugelement is net ietsjes te schel, dus die ga ik denk ik vervangen door een P90 of een humbucker.

Binnenkort ga ik hem strippen, en voorzie al een aantal uitdagingen.

1. Die body is gruwelijk verkleurd, en de slagplaat is net niet standaard, dus niet ongezien te vervangen.

2. De elementen zijn net ietsjes breder dan standaard, dus ook niet mooi te vervangen in de originele slagplaat.

3. De stringspacing is net ietsjes smaller dan bij de geliefde Diego Deluxe, dus ik zal waarschijnlijk bij de hals die ik ga bouwen ook de neckpocket ongeveer 1mm breder moeten maken.

4. Er moet wat freeswerk gebeuren voor de Diego aangezien die linkshandig is.


Hoop afwegingen die dus de komende tijd gemaakt moeten gaan worden. Het is in iedergeval een goeie koop geweest.

pinguinpanic
11 september 2007, 21:01
Mooi ding! Ben niet zo'n fan van goud maar deze is wel mooi, misschien is het wel vet om er een gouden slagplaat op te zetten? (als je geld genoeg hebt :p).

Succes ermee!

Nielsje
11 september 2007, 21:02
Succes! :)

Ben erg benieuwd naar het eind resultaat. Wat voor neck ga je bouwen?
Ik zou een p-90 wel gaaf vinden, ook al ruisen ze.

Ik heb vandaag een mede gitarist van Industrieel ontwerpen bereid gevonden om een gaaf logo te maken voor op m'n headstock.
Wordt waarschijnlijk iets van 'Nielsje' in spaghetti stijl, met de lus van de 'j' onder m'n naam door o.i.d. :D

Wouter J
11 september 2007, 21:12
Ik heb zelf twee Hondo H76 gitaren gehad en ze waren van massief elzen, geen multiplex te bekennen.

G.G.
11 september 2007, 21:23
Ik heb zelf twee Hondo H76 gitaren gehad en ze waren van massief elzen, geen multiplex te bekennen.

Ook die dikke elementen met dat hele vette warme geluid?

no 1 hops
11 september 2007, 21:24
de fame die ik heb is multiplex.
maar als de brug pup je te schel is een losse weerstand gebruiken om deze alleen iets inhet hoog te dimmen of hem alleen een greasebucket tonepot geven

G.G.
11 september 2007, 21:31
de fame die ik heb is multiplex.
maar als de brug pup je te schel is een losse weerstand gebruiken om deze alleen iets inhet hoog te dimmen of hem alleen een greasebucket tonepot geven

1 volumepot en een tonepot voor hals en mid, en een tonepot voor de brug is een goed idee.

G.G.
12 september 2007, 11:22
de fame die ik heb is multiplex.


Net Harmony Central bekeken, en iedereen zegt dat het massief hout is bij de H-76, Nou gelul! Heb hem net opengemaakt. Is gewoon multiplex, nooit geweten dat multiplex zo lekker kon klinken.

Nielsje
12 september 2007, 11:24
Hm.. een nieuwe hype? met z'n allen naar de gamma?!

nou ja, altijd leuk als er iets is waarvan je verwacht dat het niets is, toch leuk klinkt!

G.G.
12 september 2007, 11:49
Hm.. een nieuwe hype? met z'n allen naar de gamma?!

nou ja, altijd leuk als er iets is waarvan je verwacht dat het niets is, toch leuk klinkt!

Zo zie je maar weer hoe subjectief HC is. Niemand zeikt zijn eigen spul af. Het zijn allemaal reviews door eigenaren van gear en ze "verzwijgen" multiplex of noemen het zelfs massief hout.

Hier op het forum lees ik bijna overal dat Hondo multiplex heeft gebruikt.

Qua klank merk ik er absoluut helemaal niets negatiefs aan ( en ik heb toch echt wel in de 25 jaar dat ik gitaar speel heel, heel, heel veel strats in mijn handen gehad ).

Enige nadeel is, dat het lastig is voor een mooie reliclook te gaan (zou een beetje jammer zijn, die "spekkoeklijntjes" door je lak heen).

Ga nu mijn camera pakken en hem strippen en alles wat ik niet ga gebruiken op marktplaats gooien.

G.G.
12 september 2007, 12:24
Hoezo, vies kleurtje?

http://img400.imageshack.us/img400/5646/p1000649pp5.jpg

Hoe zonlicht een bijna witte lak goud kan maken in ongeveer 20 jaar tijd:

http://img370.imageshack.us/img370/7409/p1000653ke8.jpg

en mogelijk het geheim achter het geluid (een massief, zeer zwaar blok (helaas geen staal vertelt een magneetje mij) (geloof dat ik op strats uit deze prijsklasse nog nooit zo'n blok heb gezien, de meeste Fenders hebben lichtere blokken

http://img400.imageshack.us/img400/259/p1000659vp3.jpg

no 1 hops
12 september 2007, 12:32
en niet te vergeten de humbucker achtige pups 9die van mij waren zover ik even vlug kon checken knap stil.
en de in wezen egale kwaliteit van de body zelf.
de hardheid van 'normaal' hout kan per zoveel centimeter verschillen.
plywood heeft daar minder last van, een hechte samengeperste massa.
tja waarom niet?

no 1 hops
12 september 2007, 12:34
nieuwe rage
HONDO RULES!!!!!!!!

en dan heeft onzer aller wietse een goudmijntje ;-)

G.G.
12 september 2007, 12:42
en niet te vergeten de humbucker achtige pups 9die van mij waren zover ik even vlug kon checken knap stil.
en de in wezen egale kwaliteit van de body zelf.
de hardheid van 'normaal' hout kan per zoveel centimeter verschillen.
plywood heeft daar minder last van, een hechte samengeperste massa.
tja waarom niet?

Elementen zijn volgens mij gewoon singlecoils, maar het gekke is:

# ze zijn erg stil
# ze hebben een vrij hoge output
# ze hebben bijna geen brom

Zouden het dan toch....... ??? Nee, dat kan niet.

Body is inderdaad heel erg strak. Ik wil die van mij weleens naast die van jou zetten als ze af zijn, gewoon ter vergelijk.

G.G.
12 september 2007, 12:43
nieuwe rage
HONDO RULES!!!!!!!!



Soort opvolger van de London City en Richwoodhype? Ja, daar gaan we ons best voor doen :soul:

Nielsje
12 september 2007, 12:44
Nou ja, als die elementen zo goed zijn, zou ik ze lekker hergebruiken :).

Heb je het element al nader bekeken op 'vreemde dingen'?

no 1 hops
12 september 2007, 12:49
Nou ja, als die elementen zo goed zijn, zou ik ze lekker hergebruiken :).

Heb je het element al nader bekeken op 'vreemde dingen'?zit een metalen onderplaat onder gelijmd en dan kom je een zwartbruine supstantie tegen dat erg op was lijkt en hard is.
maar twee draden, kapjes kunnen niet los en ze zijn hoger dan normale singles.
dus daarom volgens mij humbuckers.
alleen de waarden van de potmeters weet ik niet

G.G.
12 september 2007, 12:51
Nou ja, als die elementen zo goed zijn, zou ik ze lekker hergebruiken :).

Heb je het element al nader bekeken op 'vreemde dingen'?

nee, maar ik heb nog een slagplaat liggen van een oude Custom uit dezelfde periode, met dezelfde iets te dikke elementen. Zijn gewoon ceramische pups met een dikke magneetstaaf eronder. Niets bijzonders.

Staat trouwens niets mbt een jaartal in de neckpocket. Alleen staat er op de hiel : no. 107.

G.G.
12 september 2007, 12:53
@ no 1 hops: Elementen losgehaald, en inderdaad die vreemde bodemplaat. Ik stuur Wietse ff een berichtje.

http://img398.imageshack.us/img398/3802/p1000666mm6.jpg

Goed voor je lak, zonlicht :mad:

http://img398.imageshack.us/img398/2456/p1000665ad1.jpg

Nielsje
12 september 2007, 13:12
Zo, typische elementen!

en die verkleurde lak.. geniaal :) Nooit geweten dat wit zo ontzettend kon verkleuren :)

succes met onderzoeken!

oknarb180
12 september 2007, 13:41
Hey G.G.

Je bent weer met een leuk projectje bezig, zie ik. Ik heb ook een hondo gehad, dat ding was loei zwaar en een dikke multiplex body. Geen idee hoe ie klonk want er zaten geen snaren op. Grappig, je kan namelijk aan de pickup-routings zien dat het een multiplex body is, de nerf van het hout loopt over de breedte van de body.

Uiteraard blijf ik je bouwkunsten volgen.

vr.gr.

Branko

no 1 hops
12 september 2007, 18:52
@G.G.
yep, precies dezelfde pups.
is die verkleuring van de body geen rookaanslag?

ik heb het geluk een maple toets te hebben die erg donker van kleur is, alleen de headstock is niet zo mooi.
ben benieuwt naar de waarde van de pots., ben daar zelf nog niet aan toe gekomen om dat te controleren

G.G.
12 september 2007, 20:06
@G.G.
yep, precies dezelfde pups.
is die verkleuring van de body geen rookaanslag?

ik heb het geluk een maple toets te hebben die erg donker van kleur is, alleen de headstock is niet zo mooi.
ben benieuwt naar de waarde van de pots., ben daar zelf nog niet aan toe gekomen om dat te controleren

Rookaanslag? Denk het niet, maar ik ga het er zeker noet vanaf proberen te poetsen. Ik vind die gouden kleur wel mooi.

Waardes van de pots zijn onzichbaar geworden door vuil en soldeertin, dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Ziet er wel allemaal origineel uit. Zit ook een treble bleed cap op de volumepot gesoldeerd (lijkt ook wel origineel).

no 1 hops
12 september 2007, 21:20
Rookaanslag? Denk het niet, maar ik ga het er zeker noet vanaf proberen te poetsen. Ik vind die gouden kleur wel mooi.

Waardes van de pots zijn onzichbaar geworden door vuil en soldeertin, dus dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Ziet er wel allemaal origineel uit. Zit ook een treble bleed cap op de volumepot gesoldeerd (lijkt ook wel origineel).
daar twijfelde ik aan, maar nu jij het ook lijkt te hebben is het dus origineel en misschien de oorzaak van de schelligheid van de brugpup

pinguinpanic
12 september 2007, 21:51
Vet dat die zo verkleurd is!

Da's nog eens vintage! Ik zou het ook zo laten als ik jou was, succes ermee!

G.G.
13 september 2007, 11:41
daar twijfelde ik aan, maar nu jij het ook lijkt te hebben is het dus origineel en misschien de oorzaak van de schelligheid van de brugpup

Die condensator op de volumepot zou hem juist minder schel moeten maken, maar hij blijft redelijk schel. Zit er ernstig over te denken om het brugelement te vervangen door een P90 of een humbucker om die stand wat buikbaarder te maken.

Het enige nadeel is dat de huidige stand brug+mid wel heel erg lekker is, en die ben ik dan kwijt.

Ben nu bezig de hardware te vervangen op de body. Met de goudkleurige body krijgt ie wel een lekker hoog "Mr. T" gehalte.

http://img451.imageshack.us/img451/7037/p1000667cd5.jpg

De 6 gaten voor de Diego Deluxe zitten net wat verder uit elkaar als de Hondo tremelo. Dus het volgende gedaan.

6 mm deuvels gepakt en met een 6mm metaalboor de gaten in het hout vergroot. Ik neem een metaalboor, vanwege de punt op de kop, met een houtboor is het lastiger een gat te ruimen.

http://img451.imageshack.us/img451/6146/p1000668ru4.jpg

Daarna wat houtlijm en de deuvel erin slaan. Morgen met een tang afknippen en daarna met een mesje op gelijke hoogte brengen met de body. Daarna kan het linkshandig freeswerk beginnen. Zal er genoeg foto's van maken. Misschien leuk voor anderen die ooit een trem willen vervangen.

Nielsje
13 september 2007, 11:50
Hm... waarom heb ik dat nog niet eerder bedacht? Ik ben nu constant bezig deuvels af te schuren totdat ze eindelijk in de gaten passen, en dat is vrij tijdrovend werk...

Ziet er goed uit! Is dat een Diego met push in arm, of nog die met de 'floyd' bevestiging, dmv het wieltje?

G.G.
13 september 2007, 11:55
Hm... waarom heb ik dat nog niet eerder bedacht? Ik ben nu constant bezig deuvels af te schuren totdat ze eindelijk in de gaten passen, en dat is vrij tijdrovend werk...

Ziet er goed uit! Is dat een Diego met push in arm, of nog die met de 'floyd' bevestiging, dmv het wieltje?

Push in armpje.

Deuvels schuren is eigenlijk beter, wat dan hoef je niet te boren, en dat scheelt je in eventuele lakbeschadigingen (lak splintert gemakkelijk bij uitboren)

Kim Wilson
13 september 2007, 11:57
Mooi project, GG! Lekker kleurtje heeft ie inmiddels. :)


Hoe ga je de situatie onder de brug oplossen? Waar de oude tremolo heeft gezeten, zeg maar. Want daar zit nu een gat en een stukkie niet verkleurde body.

G.G.
13 september 2007, 12:00
Mooi project, GG! Lekker kleurtje heeft ie inmiddels. :)


Hoe ga je de situatie onder de brug oplossen? Waar de oude tremolo heeft gezeten, zeg maar. Want daar zit nu een gat en een stukkie niet verkleurde body.

Gewoon zoals op de strat van Stevie Ray Vaughan. Ik ga een klein blokje passend maken, dat vanaf de achterkant ingelijmd wordt. Dan zie je een klein stukje elzen of esdoorn zitten.

Ook dat stukje niet verkleurde body laat ik zo. Wordt ie een beetje "relic" van zonder zelf te klooien met schuurpapier. Dat geeft hem wel karakter vind ik.

Leuk kleurtje... daar heb ik zelf niets voor hoeven doen. Is geen relic, maar gewoon origineel.

EDIT: nu maar ff sparen voor goudkleurige Sperzeltjes (zal wel een duur geintje worden, en misschien ook wel lastig te vinden in linkshandige uitvoering.

no 1 hops
13 september 2007, 13:11
zie er iedergeval goed uit!
alleen zal menig een je voor gek verklaren ben ik bang vanwege de 'hondoytis'

maar in hoevere kun je een cap plaatsen op de switch puur voor de brugpup?
maar ik denk dat als hij alleen een greasebucket tonepot heeft je dit probleem straks wel kwijt bent

G.G.
13 september 2007, 13:23
zie er iedergeval goed uit!
alleen zal menig een je voor gek verklaren ben ik bang vanwege de 'hondoytis'


Ik ben inderdaad bang dat menigeen zal zeggen: Voor 40 - 50 euro koop je een mooie elzen body op marktplaats, waar wel een slagplaat op past die correct is (zie onderste horn). Dus welke idioot neemt een multplex body?

Ik heb hem gehoord over een versterker en was behoorlijk onder de indruk, dus ik ga er gewoon een smak geld tegenaan gooien.

Er hoeft van mij geen "Fender" (of een ander gerespecteerd merk) op te staan, daar ben ik te oud voor.

Ik wil gewoon iets wat lekker klinkt, lekker speelt en dat het een apart kleurtje heeft, en er vintage/oud uitziet, en dat heeft deze body.

Als ik ermee klaar, dan ben ik net zoveel kwijt als een tweedehand MIM strat, en heb ik een gitaar die geen marktwaarde heeft, maar dat boeit me niet zo.

JeroenSchaaf
13 september 2007, 13:37
Amen! GG!

ik vind hem er tot nu toe goed uitzien ! ben echt benieuwd naar het eindresultaat!

Nielsje
13 september 2007, 13:40
Hehe, je begint ook al een oud mannetje te worden hè, G.G.? Er zijn ook zat mensen die mij voor gek verklaren nog steeds geld in m'n squier te stoppen..ach..

Wat voor hals ga je precies erop zetten? Ik ga zo (lees, nu) naar the string toe, ff lekker neuzen en kijken wat ze allemaal aan halsjes hebben. Hopelijk vanavond een paar foto's!

G.G.
13 september 2007, 13:44
Wat voor hals ga je precies erop zetten?

Die ga ik zelf bouwen, gevlamd esdoorn, esdoorn toets, jumbo frets, trussrod aan bodykant van de hals, dik asymetrisch D-V profiel, verouderde gele lak, lockingtuners en een Tusk topkam (heb het al helemaal in mijn hoofd zitten)

En misschien een Fenderstijl decal laten maken met de tekst:


Mr. T.

*Bling*bling*caster

marter544
13 september 2007, 20:19
Ik vind em vet! Ik zie btw. aan het stikkertje op de achterkant van de kop dat ie oorspronkelijk hier bij huigens vandaan komt? :satisfie:

hassent
13 september 2007, 20:29
Elke keer als ik dat fototje zie met die gouden hardware (jackplate en Diego trem) denk ik, nahhh, net niet... goud op goud. Maar dan, chrome is te standaard, zwart geen gezicht, dus ja dan moet het goud worden. Ik weet niet, het heeft iets mafs maar tegelijkertijd ook iets origineels.

Jou kennende komt het uiteindelijk altijd goed, dus ik wacht met spanning af!

glacius
13 september 2007, 20:35
@ g.g. : wat heb jij met linkshandige trems ? sorry maar ik vind het afschuwelijk ..

G.G.
13 september 2007, 20:48
Ik vind em vet! Ik zie btw. aan het stikkertje op de achterkant van de kop dat ie oorspronkelijk hier bij huigens vandaan komt? :satisfie:

Klopt helemaal, maar dat moet wel een tijdje geleden zijn geweest


Elke keer als ik dat fototje zie met die gouden hardware (jackplate en Diego trem) denk ik, nahhh, net niet... goud op goud. Maar dan, chrome is te standaard, zwart geen gezicht, dus ja dan moet het goud worden. Ik weet niet, het heeft iets mafs maar tegelijkertijd ook iets origineels.

Jou kennende komt het uiteindelijk altijd goed, dus ik wacht met spanning af!

Klopt, zwart en chroom staat ook niet.


@ g.g. : wat heb jij met linkshandige trems ? sorry maar ik vind het afschuwelijk ..

Het speelt zo lekker, probeer eens een SRV strat bij de muziekhandel.

G.G.
14 september 2007, 14:44
De brug zit erop:

http://img468.imageshack.us/img468/6189/p1000671xa5.jpg

Tot mijn spijt moet ik wel bekennen dat ik een prachtig stuk gevlamd esdoorn verziekt heb.

Ik had de hals gefreesd. De kop dunner gemaakt aan de voorkant. Toen wilde ik de achterkant gaan doen. Normaal teken ik dat hele gedeelte grijs met een potlood, zodat ik zeker weet dat ik het juiste gedeelte weg haal.

Kon alleen geen potlood vinden. Hals nog ff bekeken en daarna verkeerdom op de werkbank gelegd.

Je raad het al....... Bij het dunner maken van de hals de voorkant voor de achterkant aangezien.......

Enkele rit naar de vuilnisbak dus en ik kan weer naar de houthandel. :sneaky:

EDIT: Geen man over boord. Net naar de houthandel geweest een een mooi plankje geschaafd esdoorn gehaald, met een mooie tekening erin. Mooi stukkie, voor twee halzen van €15 p.s.

Ik ben weer blij.

http://img381.imageshack.us/img381/6866/p1000673dt4.jpg

jimihattricks
14 september 2007, 16:59
Tot mijn spijt moet ik wel bekennen dat ik een prachtig stuk gevlamd esdoorn verziekt heb.

Ik had de hals gefreesd. De kop dunner gemaakt aan de voorkant. Toen wilde ik de achterkant gaan doen. Normaal teken ik dat hele gedeelte grijs met een potlood, zodat ik zeker weet dat ik het juiste gedeelte weg haal.

Kon alleen geen potlood vinden. Hals nog ff bekeken en daarna verkeerdom op de werkbank gelegd.

Je raad het al....... Bij het dunner maken van de hals de voorkant voor de achterkant aangezien.......

Enkele rit naar de vuilnisbak dus en ik kan weer naar de houthandel. :sneaky:

had je er geen reversed halsje van kunnen maken dan..?

G.G.
14 september 2007, 17:31
had je er geen reversed halsje van kunnen maken dan..?

Nee, dat was het al. Probleem was dat hij veel te dun werd. Denk aan een strathals die al helemaal in vorm is, en dan onder de eerste 3 frets een laag weghalen van ongeveer een milimeter of 5.

pinguinpanic
14 september 2007, 18:22
Word wel mooi, maar jammer van het stuk essen, maarja ben er zelf ook niet zo'n kei in.

Het tremolo blok en de nek die je verkoopt zien er erg aantrekkelijk uit, aangezien ik na deze gitaar een ecthe vintage strat wil gaan maken, maar ik moet eerst maar eens m'n LP afmaken, en kijken of het wat word.

G.G.
14 september 2007, 18:34
Word wel mooi, maar jammer van het stuk essen, maarja ben er zelf ook niet zo'n kei in.



Ja, dat was gewoon stom. Maar als je al een aantal halzen gemaakt hebt, dan wordt je een beetje overmoedig en vergeet je af te tekenen.... tsja, ikan gebeuren. Heb weer mooi hout voor twee haolzen, dus van de week weer opnieuw beginnen.

hassent
14 september 2007, 18:35
Hoe kom je toch altijd aan die mooie stukjes hout? Bij welke hout handel ben je geweest?

G.G.
14 september 2007, 21:46
Hoe kom je toch altijd aan die mooie stukjes hout? Bij welke hout handel ben je geweest?

Westerhouthandel in Rotterdam www.westerhouthandel.nl

hassent
14 september 2007, 21:54
Hé, da's voor mij ook goed te berijden. Zal er eens langs gaan. Misschien hebben ze wat essen liggen voor m'n FR-tele. Dat projectje moet ook maar eens een vervolg gaan krijgen.

G.G.
14 september 2007, 22:08
Hé, da's voor mij ook goed te berijden. Zal er eens langs gaan. Misschien hebben ze wat essen liggen voor m'n FR-tele. Dat projectje moet ook maar eens een vervolg gaan krijgen.

Bel wel ff van te voren, want ze hebben echt niet heel veel in de schappen liggen. Ik ga er vooral naartoe omdat ik er om de hoek werk.

G.G.
21 september 2007, 16:19
Ik blijf het assemblage noemen, want de body bestaat al. Maar toch een heel klein stukje zelfbouw bij dit project was nodig, want de dikte van de hals zoals ik hem wil hebben en het profiel is gewoonweg niet te koop.

Hier het begin van de hals:

http://img353.imageshack.us/img353/5072/p1000686hl6.jpg

http://img353.imageshack.us/img353/5087/p1000687sj7.jpg

Er zit een Steward MacDonald dual action trussrod in.

Zaterdag het profiel en de holliing tussen toets en kop aanbrengen.

Fred, als je meeleest: ik heb Colorex mengkleur gekocht (Oxydgeel) om mijn nitrolak mee te kleuren. Nerven eerst mooi eruit laten schieten met zwarte ecoline? of niet?

G.G.
24 september 2007, 18:27
De hals is zo goed als af. Heb hem nu met gestainde lak gelakt. Dat doe ik expres vóór het fretten.

Straks ga ik fretten en beschadig ik gegarandeerd de zijkant van de toets een beetje bij het afwerken. Hierna lak ik de hals opnieuw met nog lichter gestainde lak. Hopelijk gaat het dan een heel klein beetje op een re-fretjob lijken waardoor de hals beter bij de +/- 20/25 jaar oude body past.

Hij moet een hele subtiele relic worden.

Kleur ben ik vooralsnog redelijk tevreden over.

http://img523.imageshack.us/img523/7665/p1000693qn3.jpg

G.G.
28 september 2007, 17:57
Volgens mij ben ik momenteel de enige die nog in dit topic kijkt :sneaky:

Kleine vordering gemaakt, waardoor het totaalplaatje al wel behoorlijk zichtbaar wordt.

Heb mega dikke frets gehaald (dikker dan de Dunlop Jumbo's). Maandag de frets erin rammen en hopen dat mijn P90 bezorgt wordt. Dan is het alleen nog een kwestie van elementruimte fresen, slagplaatje aanpassen en de lak laten uitharden.

Daarna, inpluggen en lekker rammen, SRV-stijl.

http://img154.imageshack.us/img154/7231/p1000695dw5.jpg

http://img154.imageshack.us/img154/3281/p1000696yl7.jpg

Toch leuk zo'n "Ebaycaster"

Nielsje
28 september 2007, 18:27
Sniewaar, ik kijk ook!

Ben benieuwd naar hoe het wordt. Vind alleen wel de zwarte tuners niet zo mooi. Dan past goud beter, alhoewel dat weer niet zo goed zou passen bij je gele maple neck. Moet er misschien geen strapbutton op aan de achterzijde?

Maar ziet er best goed uit! Hals is misschien iets te gelig, misschien ff met vieze handjes spelen? Is het eigenlijk nu al wat laat voor..

GeofJackon
28 september 2007, 19:44
Helemaal mee eens. K ben dit topic ook aan't volg en vind ook dat je de tuners moet goud maken of vervangen. Heel leuke gitaar. Ook een leerzaam want k wist niet dat wit+zonlicht=goudachtige kleur

rinaldo
28 september 2007, 20:04
ik kijk ook hoor, reageer mischien niet altijd maar ik kijk zeker mee. :satisfie:

wat je nog van een oude hondo kunt maken he, leuk nekje trouwens, een beetje geel mischien, maar het ziet er aardig vintage uit.

dat zouden eigenlijk veel meer ''zelfbouwers'' moeten doen hun eigen halsjes bouwen, zie zo vaak bouwsels voorbij komen waarbij ze wel de bodie bouwen en er dan vervolgens maar een hals bij bestellen, is mischien wel zo veilig, maar het leukste van het gitaarbouwen vind ik zelf de hals. oke er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan een bodie, maar het is echt wel te doen.

met een beetje geduld en gezond verstand kom je een heel eind, en zeg nou zelf zo duur hoeft het allemaal ook niet te zijn, en als je hem verprutst dan maak je gewoon een nieuwe tot het wel lukt :)

oefening baart kunst.

G.G.
28 september 2007, 21:32
Tuners moeten gouden worden, maar deze lagen hier toch nog. Komen later gouden Sperzeltjes of Planet Waves op als de gitaar bevalt.


dat zouden eigenlijk veel meer ''zelfbouwers'' moeten doen hun eigen halsjes bouwen, zie zo vaak bouwsels voorbij komen waarbij ze wel de bodie bouwen en er dan vervolgens maar een hals bij bestellen, is mischien wel zo veilig, maar het leukste van het gitaarbouwen vind ik zelf de hals. oke er komt natuurlijk veel meer bij kijken dan een bodie, maar het is echt wel te doen.


De hals is inderdaad het leukste, zeker bij een strat of tele want daarbij is het maken van de body echt geen ruk aan.

Er is maar weinig zo saai als het fresen van een strat/telebody. Dan maak ik liever de hals.

JeroenSchaaf
28 september 2007, 21:46
Ik kijk ook mee hoor!

Ik stem ook voor gouden stemmers!!!

maar het ziet er goed uit hoor G.G!!

pasqual
28 september 2007, 22:24
@ G.G.: je zegt dat het bouwen van een strat body geen ruk aan is. ik ben het hier niet helemaal mee eens; ik heb net mijn eerste body klaar en het is natuurlijk standaard namaken, maar je kan er toch je eigen draai aan geven.
nml: ik heb zelf de randen minder afgerond als bij een fender en de body contour aan de achterkant iets minder diep gemaakt om er toch iets eigens aan toe te voegen. je hebt bij een van je vorige strat projecten ( die roze )
de armrest nauwelijks afgerond waardoor ie heel erg scherp afsteekt. dat heb je toch ook bewust gedaan? is het toch iets van je zelf, toch? maar verder ben ik het met je eens dat een PRS ofzo met een mooi topje een ander verhaal is. verder een mooi gitaartje waar je nu mee bezig bent.

groeten Pasqual.

G.G.
29 september 2007, 09:41
@ G.G.: je zegt dat het bouwen van een strat body geen ruk aan is. ik ben het hier niet helemaal mee eens; ik heb net mijn eerste body klaar en het is natuurlijk standaard namaken, maar je kan er toch je eigen draai aan geven.
nml: ik heb zelf de randen minder afgerond als bij een fender en de body contour aan de achterkant iets minder diep gemaakt om er toch iets eigens aan toe te voegen. je hebt bij een van je vorige strat projecten ( die roze )
de armrest nauwelijks afgerond waardoor ie heel erg scherp afsteekt. dat heb je toch ook bewust gedaan? is het toch iets van je zelf, toch? maar verder ben ik het met je eens dat een PRS ofzo met een mooi topje een ander verhaal is. verder een mooi gitaartje waar je nu mee bezig bent.

groeten Pasqual.

Met "geen ruk aan" bedoel ik dat er geen uitdaging aan zit, en dat komt door het ontwerp.

Leo Fender was een zuinige zakelijke man. Zijn visie was:

Ik moet superveel produceren voor heel weinig geld. Het moet allemaal simpel inelkaar te schroeven zijn. Iedere zwakzinnige met een I.Q. van boven de 14 (gemiddelde I.Q. van een pot pindakaas, moet een strat kunnen maken want dat is lekker goedkoop.

hassent
29 september 2007, 09:55
Iedere zwakzinnige met een I.Q. van boven de 14 (gemiddelde I.Q. van een pot pindakaas, moet een strat kunnen maken want dat is lekker goedkoop.

Fijne vent die Leo! Niet echt motiverend voor alle bouwers hier op het forum :seriousf:

Nielsje
29 september 2007, 11:11
Iedere zwakzinnige met een I.Q. van boven de 14 (gemiddelde I.Q. van een pot pindakaas, moet een strat kunnen maken want dat is lekker goedkoop.

Zo, ik heb dus net ff 3 potten pindakaas hier bij elkaar gesprokkelt, maar ze willen nog niet echt verder met m'n zelfbouw, heb jij een bepaald merk??

no 1 hops
29 september 2007, 11:23
Origineel gepost door G.G.
Iedere zwakzinnige met een I.Q. van boven de 14 (gemiddelde I.Q. van een pot pindakaas, moet een strat kunnen maken want dat is lekker goedkoop.
misschien bouwen wel, maar daarna geen vingers meer om nog plezier van de gitaar te hebben.

maar zou de tuners mooi chrome nemen, waarom moet altijd alles van dezelfde kleur zijn?
hals vind ik persoonlijk te diep geel, overheerst teveel in kleur t.o.v de body
maar als je je verouderings technieken erop los laat zal het wel beter worden denk ik.
ben ook erg beneuwt naar je geluids ervaring als ie klaar is

Van Dattum
29 september 2007, 11:29
Zo, ik heb dus net ff 3 potten pindakaas hier bij elkaar gesprokkelt, maar ze willen nog niet echt verder met m'n zelfbouw, heb jij een bepaald merk??

Je moet natuurlijk wel pindakaas met stukjes nemen, goochem! Anders lukt het niet :seriousf:

Nielsje
29 september 2007, 11:41
Je moet natuurlijk wel pindakaas met stukjes nemen, goochem! Anders lukt het niet :seriousf:

verdorie, heb hier wel cashewnoten liggen, maar ja, die willen weer niet integreren hè? Met de bruine smeerkaas... Voelen ze zich zeker te goed voor.

G.G.
29 september 2007, 11:46
misschien bouwen wel, maar daarna geen vingers meer om nog plezier van de gitaar te hebben.

maar zou de tuners mooi chrome nemen, waarom moet altijd alles van dezelfde kleur zijn?
hals vind ik persoonlijk te diep geel, overheerst teveel in kleur t.o.v de body
maar als je je verouderings technieken erop los laat zal het wel beter worden denk ik.
ben ook erg beneuwt naar je geluids ervaring als ie klaar is

Hals wordt stratks wel minder geel, als een deel van de lak dunner gemaakt wordt.

Kakihara
29 september 2007, 15:50
Over de kleur van de body: ben deze H77 tegengekomen op het net :
http://img.2dehands.be/f/normal/28150546_1-paarlemoeren-stratocaster-hondo-h-77.png http://img.2dehands.be/f/normal/28150546-paarlemoeren-stratocaster-hondo-h-77.png
Lijkt me welhaast dezelfde kleur.

no 1 hops
29 september 2007, 15:58
Over de kleur van de body: ben deze H77 tegengekomen op het net :
http://img.2dehands.be/f/normal/28150546_1-paarlemoeren-stratocaster-hondo-h-77.png http://img.2dehands.be/f/normal/28150546-paarlemoeren-stratocaster-hondo-h-77.png
Lijkt me welhaast dezelfde kleur.een HSS config, waarschijnlijk dezelfde single coils, dus toch singel size humbuckers?

G.G.
30 september 2007, 03:01
een HSS config, waarschijnlijk dezelfde single coils, dus toch singel size humbuckers?

Grappig, da's dezelfde, maar dan met een humbucker in de brugpositie. Da's dus het verschil tussen de H-76 en de H-77.

Kleur is net zo vergeeld als die van mij.

Denk dat het dus wel echte singlecoils zijn, en geen humbuckers in singlecoilformaat.

Als mijn P90 binnen is, demonteer ik misschien het originele brugelement wel "voor de wetenschap".

EDIT: Prijs van die H-77 is €125 op 2dehands.be. Vind die prijs wel heel erg hoog.

no 1 hops
30 september 2007, 10:49
Grappig, da's dezelfde, maar dan met een humbucker in de brugpositie. Da's dus het verschil tussen de H-76 en de H-77.

Kleur is net zo vergeeld als die van mij.

Denk dat het dus wel echte singlecoils zijn, en geen humbuckers in singlecoilformaat.

Als mijn P90 binnen is, demonteer ik misschien het originele brugelement wel "voor de wetenschap".

EDIT: Prijs van die H-77 is €125 op 2dehands.be. Vind die prijs wel heel erg hoog.en die zal wel hoger worden hoe beter jij hem vind klinken ben ik bang ;-)

G.G.
2 oktober 2007, 12:30
en die zal wel hoger worden hoe beter jij hem vind klinken ben ik bang ;-)

Ik hoop niet dat er een Hondo H-76 hype komt. Je kan er een fatsoenlijk instrument van maken, maar zoals je ziet moet er dan wel een hoop werk aan gebeuren. Overal op het internet (o.a. het fender forum) lees ik dat de tuners en de brug het minimale is dat je moet vervangen. Tuners is simpel, maar de brug is lastiger. Ook zijn de frets zacht (zeggen ze, maar de mijne hadden geen noemenswaardige fretware)

Gisteren weer verder geknutseld:

http://img363.imageshack.us/img363/1012/p1000697fb3.jpg

http://img363.imageshack.us/img363/3903/p1000698md1.jpg

http://img465.imageshack.us/img465/5641/p1000699dc2.jpg

Ik weet nog niet helemaal of ik die versleten plekken ga kleuren met een stain, of dat ik een paar maanden spelen het werk laat doen (mijn ervaring is dat kaal esdoorn toch wel heel snel groen wordt).

Nu nog wachten op de P90 (kan ieder moment binnenkomen.

Ff een vraagje: Kan je een slagplaat met de normale freesjes fresen of smelt ie dan tot een grote blob? Heb een P90 mal voor het hout, zou makkelijk zijn als ik de slagplaat erop kon leggen en met een simpel kopierfreesje dat gat kon fresen.

The_Darkness
2 oktober 2007, 12:35
slagplaat frezen is geen probleem hoor gaat niet smelten ofzo.
Ik heb het zelf ook gedaan.

Nielsje
2 oktober 2007, 12:37
Geen idee, maar met een dremeltje gaat het vast lukken, maar dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag. Ik zou de versleten plekken gewoon 'inspelen'. Is veel leuker :).

Vind de versleten posities nog niet helemaal realistisch overkomen, maar dat ligt er natuurlijk maar net aan waar jij veel speelt.

Kim Wilson
2 oktober 2007, 12:37
Ja, ik heb er ook al eens 1 gefreesd. Geen probleem. :)

G.G.
2 oktober 2007, 12:50
Geen idee, maar met een dremeltje gaat het vast lukken, maar dat is natuurlijk geen antwoord op je vraag. Ik zou de versleten plekken gewoon 'inspelen'. Is veel leuker :).

Vind de versleten posities nog niet helemaal realistisch overkomen, maar dat ligt er natuurlijk maar net aan waar jij veel speelt.

Dat zijn de posities die het meest extreem versleten zijn (gedaan met een dremel) de rest volgt met een fijn schuurpapiertje. (posities zijn gedaan met Am penta en Em penta. Tussen 5 en 12 wordt het nog wel ietsjes erger ("Blackie")


slagplaat frezen is geen probleem hoor gaat niet smelten ofzo.
Ik heb het zelf ook gedaan.


Ja, ik heb er ook al eens 1 gefreesd. Geen probleem. :)

Mooi, dan ga ik dat met een kopierfreesje doen.

G.G.
4 oktober 2007, 10:56
Vind de versleten posities nog niet helemaal realistisch overkomen, maar dat ligt er natuurlijk maar net aan waar jij veel speelt.

Zo beter misschien?

http://img504.imageshack.us/img504/6312/p1000700fc0.jpg

EDIT: Net mijn P90 per post binnen gekregen. Gaat dus zoiets worden:

http://img396.imageshack.us/img396/5281/p1000703xg7.jpg

G.G.
5 oktober 2007, 18:02
Ja, ik heb er ook al eens 1 gefreesd. Geen probleem. :)

Nou, heb het nu zelf ondervonden. het gaat prima. Slagplaat tussen de mal en een stuk mdf geklemd en fresen maar.

Het gat in de slagplaat is perfect gecentreerd en het gat in de body is rondom een extra 3 mm ruimer. Straks nog even met fineer of rubbertjes het element onder de slagplaat netjes positioneren. De volumeknop draait dan strak tegen de P90 aan (ik had ook echt geen milimeter inder ruimte moeten hebben).

http://img212.imageshack.us/img212/738/p1000705jl5.jpg

Weet nu ook waarom die orginele singelcoiltjes zo weinig ruis of brom hebben. Ze zijn ietsjes groter en dikker dan normale singlecoiltjes, en die jappen hebben alle extra ruimte duidelijk gebruikt voor een gruwelijke hoeveelheid wax.

http://img167.imageshack.us/img167/8908/p1000706hg3.jpg

Lexvandoef
5 oktober 2007, 18:29
Ziet er gaaf uit GG, zeker met die P90 in de brug. Ben benieuwd naar de klank.
Waarom verplaats je je volumeknop eigenlijk niet alsie zo in de weg zit?

Ik moet trouwens wel zeggen dat de hals erg versleten is, wat kleinere slijtplekken zoals op mijn hals vind ik mooier. Nu zijn de mijn dan ook geen relic, maar goed.

Gaaf project, nu die ongein van Niels eens zien. :satisfie:

G.G.
5 oktober 2007, 18:40
Ziet er gaaf uit GG, zeker met die P90 in de brug. Ben benieuwd naar de klank.
Waarom verplaats je je volumeknop eigenlijk niet alsie zo in de weg zit?


Hij hoeft niet verplaatst te worden. Het past er precies (past geen sigarettenvloeitje tussen).

Van het weekend de boel eens aansluiten met de oude pots en switch en kijken of de standaard standen me bevallen en wat er nog aan getweakt moet worden (misschien tbx pot of blenderknob voor het hals elementen, misschien andere waarde voor pots of andere condensators). Als ik daar dan uit ben, bestel ik nieuwe CTS pots en een goeie switch.

Ik moet zeggen dat ik het er ook niet verkeerd uit vind zien. Is wel apart, zo met die P90, zie je niet veel.



Gaaf project, nu die ongein van Niels eens zien. :satisfie:

Hoe ver is Niels? Wat is ie precies van plan met dat stratprojectje van hem? Blijft allemaal redelijk geheimzinnig. (nog nergens plaatjes gezien). Bedenk me net dat ik ook nog een stukkie fineer heb liggen voor hem. Zal dat vanavbond maar ff op de bus doen.

G.G.
7 oktober 2007, 17:38
Hij is af, en overtreft echt al mijn verachtingen. Ga nu ff wat proberen op te nemen met mijn mobieltje.

JeroenSchaaf
7 oktober 2007, 18:13
FOTO"s!!!!!!

Lexvandoef
7 oktober 2007, 18:22
Hij is af, en overtreft echt al mijn verachtingen. Ga nu ff wat proberen op te nemen met mijn mobieltje.

gaaf, soundsamples worden zeer gewaardeerd hier.

En tsja, hoe ver Niels is weet ik niet, maar ik spreek hem van de week nog wel een paar keer :satisfie: (zaterdag 13 okt een groot optreden voor ons doen, ook ons eerste) dus gaan we deze week een paar keer extra oefenen.

G.G.
7 oktober 2007, 18:26
Foto's volgen.
Hier een paar geluidssampeltjes (lekker herkenbare introtjes die iedereen wel kent):

Stevie Ray Vaughan / Riviera Paradise (http://www.esnips.com/web/Hondostratocaster?docsPage=3#files)

Jimi Hendrix / Lttle Wing (http://www.esnips.com/web/Hondostratocaster?docsPage=1#files)

John Mayer / Slow Dancing in a Burning Room (http://www.esnips.com/web/Hondostratocaster?docsPage=4#files)

G.G.
7 oktober 2007, 18:37
FOTO"s!!!!!!

Zoals beloofd:

http://img267.imageshack.us/img267/3817/p1000710sh1.jpg

http://img208.imageshack.us/img208/7933/p1000711yf8.jpg

Zal ze ook ff posten in "Het Grote Stratocaster-topic".

Dirk_Hendrik
7 oktober 2007, 20:16
Leuk topic,
Nou die add link nog even aanpassen van fretware naar fretwear ;)

no 1 hops
7 oktober 2007, 20:20
Foto's volgen.
Hier een paar geluidssampeltjes (lekker herkenbare introtjes die iedereen wel kent):

Stevie Ray Vaughan / Riviera Paradise (http://www.esnips.com/web/Hondostratocaster?docsPage=3#files)

Jimi Hendrix / Lttle Wing (http://www.esnips.com/web/Hondostratocaster?docsPage=1#files)

John Mayer / Slow Dancing in a Burning Room (http://www.esnips.com/web/Hondostratocaster?docsPage=4#files)kun je ook even vermelden met welke pups ze gespeeld zijn en wat de rest van de setup was?

G.G.
7 oktober 2007, 20:22
kun je ook even vermelden met welke pups ze gespeeld zijn en wat de rest van de setup was?

Tsja, ik weet het echt niet meer. Zat gewoon ff snel wat te prutsen. Zak binnenkort eens kijken of ik iets kan regelen om een fatsoenlijke opname te maken. Dan zal ik ook wel aangeven welke pups en welke instellingen.

G.G.
7 oktober 2007, 20:23
Leuk topic,
Nou die add link nog even aanpassen van fretware naar fretwear ;)

Oops, aangepast.

JeroenSchaaf
7 oktober 2007, 20:26
Wow GG!

ziet er goed uit! alleen nog gouden stem mechanieken!!:D

no 1 hops
7 oktober 2007, 20:39
Wow GG!

ziet er goed uit! alleen nog gouden stem mechanieken!!:Dsterk versleten goud of chrome ;-)

Nielsje
7 oktober 2007, 21:02
Oei oei, middagje niet kijken, en je mist een hoop!

Mooie plank geworden G.G. echt waar! Inderdaad, nog even gouden tuners erop. Ik zou de achterste afdekplaat eraf halen, is nog wat aan de lichte kant, bovendien horen afgeragde strats niet zo'n plaat te hebben :).

De sounds zijn echt prima! Heerlijk geluidje!

Mijn zelfbouwer vlot nog niet zo heel erg, weet wel wat ik er in wil ongeveer, maar heb een klein gaatje in m'n begroting..
Van de week ook geen tijd om verder te gaan, maar daarna ga ik beginnen met het verder shapen van de body.

Waar ben ik dan zoal mee bezig? Ik heb onlangs een pedalboard in elkaar geknutseld, zie het grote pedalboard topic.

Maar gave plank! ik wil zeker wel even zo'n lefty trem proberen, in geval dat ik er een wil op m'n zelfbouw!

G.G.
8 oktober 2007, 15:01
kun je ook even vermelden met welke pups ze gespeeld zijn en wat de rest van de setup was?

Ff 3 x 5 stukjes opgenomen. Steeds hals > hals + mid > mid > mid + brug > brug.

Fender deluxe 112 en een digitech RP6 (alleen voor de reverb)

http://www.esnips.com/doc/8e21cea3-26b6-4a9c-8e91-29db484430d2/Recording22

no 1 hops
9 oktober 2007, 09:07
als dit niet een statement is?!

plywood klinkt niet?
hondo is niks?
( en waarschijnlijk zal de klank niet veel anders zijn geweest met de originele hals en trem)
HONDO RULES!!

bedankt G.G
zal nu nog zuiniger met mijn hondo fame zijn ( alleen kom ik er nog niet toe de hals weer met nieuwe fretten te vullen.

maar zaken blijven verbazen.
laatst een budget strat aan een mede forum lid verkocht, die was daar best wel positief over en teste hem later thuis op hoog volume en daar bleek de gitaar ook nog knap te presteren met de standaard elementen.
(dus mijn statement, een gitaar hoeft niet perce duur te zijn om er plezier aan te bleven)

G.G.
9 oktober 2007, 16:39
als dit niet een statement is?!

plywood klinkt niet?
hondo is niks?

...

HONDO RULES!!


...


(dus mijn statement, een gitaar hoeft niet perce duur te zijn om er plezier aan te bleven)

Ja, vooral het originele halselement, en het middenelement, en het tussenstandje klinken echt heerlijk (en dan heb ik het opgenomen met een mobieltje op de grond voor een transistorversterker).

Vooral het hele korte lickje uit de link van de vorige pagina (tweede sampletje), klinkt echt heerlijk.

Hier het linkje nog ff:

http://www.esnips.com/doc/8e21cea3-26b6-4a9c-8e91-29db484430d2/Recording22

HONDO RULES!!! en multiplex is ook niet altijd slecht.

En het hoeft zeker niet duur te zijn:

Hondo body (nadat hals en brug verkocht zijn netto) €15
Halshout, toets, dots, frets, topkam (tusk), stringtrees (graphtech) en halspen €60
P90 (wilkinson, van ebay) €20
Tuners (gotoh) +/- €20 (tweedehandswaarde)
Tremelo +/- €50

Totaal: +/- €165

En dan heb ik dus goeie tuners (Gotoh), een goeie brug (Diego Deluxe), en perfecte handgebouwde hals, dual-action trussrod, graphtech stringtrees, tusk nut, Wilkinson P90.

Met een beetje handigheid kan je voor weinig inderdaad een prima instrument bouwen (er staat alleen geen "Fender" op de headstock).

no 1 hops
9 oktober 2007, 17:00
en vergeet niet dat als je de hals en hardware goed genoeg vind uiteindelijk nog goedkoper uitkomt.
dan komt de vraag ook nog bij mij op.
beter een goede plywood, dan een cheapo solid body?

G.G.
22 oktober 2007, 11:04
Een heel kort maar beter opnametje:

http://www.esnips.com/web/Hondostratocaster?docsPage=1#files

no 1 hops
30 oktober 2007, 13:14
heb je trouwens nog succes gehad met het hondo logo?

G.G.
30 oktober 2007, 13:15
heb je trouwens nog succes gehad met het hondo logo?

Nope, ik laat de kop maar kaal denk ik. Misschien dat ik ooit nog eens een stukkie decalpapier en een goed logo vind. Lijkt me wel leuk om er vol trots Hondo H-76 op te zetten.

Misschien moet ik maar eens iets in de Fenderstijl ontwerpen. Zou wel grappig zijn.

Ga jij trouwens weer een "originele" Hondo decal plaatsen op jouw strat?

no 1 hops
30 oktober 2007, 22:46
was wel van plan iets te gaan doen ermee, maar kan hem niet meer vinden :-(

G.G.
31 oktober 2007, 01:15
was wel van plan iets te gaan doen ermee, maar kan hem niet meer vinden :-(

Had hem opgeslagen op mijn pc:

http://img229.imageshack.us/img229/3597/hondodi9.gif

no 1 hops
31 oktober 2007, 09:19
Had hem opgeslagen op mijn pc:

http://img229.imageshack.us/img229/3597/hondodi9.gifik dus niet,maar nu wel.
bedankt G.G!

dr.distortion
2 november 2007, 12:45
Hey G.G.

Mooie strat geworden! Ik heb alleen een vraagje: je hebt de bovenste stringtree op de laagste snaren (E en A) gezet, waarom heb je dat zo gedaan?

Ik heb zelf mijn "toplock" systeem van mijn Japanse strat gehaald, en wil er een stringtree opzetten, maar dan op de hoogste snaren (B en e). Ik heb gisteren gemerkt met repetitie dat als ik wat te hard aan de hoge e snaar trek, deze van de topkam af loopt.

G.G.
2 november 2007, 13:04
Hey G.G.

Mooie strat geworden! Ik heb alleen een vraagje: je hebt de bovenste stringtree op de laagste snaren (E en A) gezet, waarom heb je dat zo gedaan?

Ik heb zelf mijn "toplock" systeem van mijn Japanse strat gehaald, en wil er een stringtree opzetten, maar dan op de hoogste snaren (B en e). Ik heb gisteren gemerkt met repetitie dat als ik wat te hard aan de hoge e snaar trek, deze van de topkam af loopt.

Omdat dat de langste snaren zijn. Stringtrees moeten op de snaren met de meeste lengte om deze onder een hoek te brengen. Bij een linkshandige hals, rechtshandig uitgerust maken de E en B snaar al een scherpe hoek.

dr.distortion
2 november 2007, 14:40
Omdat dat de langste snaren zijn. Stringtrees moeten op de snaren met de meeste lengte om deze onder een hoek te brengen. Bij een linkshandige hals, rechtshandig uitgerust maken de E en B snaar al een scherpe hoek.

En weer wat bijgeleerd! :cheerup: Hartstikke bedankt G.G.

Rocketman
4 november 2007, 15:23
Schitterend geworden. Prachtige sound ook.

oknarb180
5 november 2007, 01:23
Hey G.G.,

Mooi stratje geworden zeg, en klinkt nog wel aardig ook!
In eerste instantie had ik een beetje m'n twijfels over de relic van de hals, maar in het totaalplaatje komt het toch echt wel mooi uit.
Toppie!!!

vr.gr.

Branko