PDA

View Full Version : Dallas Abiter Fuzz



the feable
11 september 2007, 19:33
Ik wilde Dit schema gaan bouwen maar heb nog enkele vragen erbij.

http://www.schematicheaven.com/effects/ggg_dallas_fuzzface_pnp.pdf

-Is dit te moeilijk voor beginners?
-Klopt dit schema?
-Klinkt deze Fuzz dadelijk goed of zijn er verbeterpunten aan dit schema?
-Wat voor potmeters moet ik hebben? Log of Lin en die Fuzz potmeter wat voor een is dat?
-Wat is de waarde van R5
-Wat voor Condensators moet ik hebben en hoe sluit ik die aan?

Alvast bedankt

Vonk
11 september 2007, 19:48
http://www.diystompboxes.com/wiki/index.php?title=DIY_FAQ

DIt beantwoordt de laatste 3 vragen.
Niet moeilijk, maar ik weet niet hoe handig jij bent.
En ja, ik verwacht dat het schema wel goed zal zijn.

Speeddemon
11 september 2007, 21:27
"A" potmeters=logaritmisch (volume knop dus, A500k)
"B" potmeter=lineair (fuzz knob. B1K)
er bestaan ook nog "C" potmeters, die zijn reverse logaritmisch en ik raad je aan deze te gebruiken voor een Fuzz Face. Op deze manier zit de range van minimale fuzz tot maximale fuzz niet in de laatste 25% van de potmeter-draai (zoals bij een B1K), maar beter verdeeld.

Verder raad ik je aan het NPN schema te bouwen, en te spelen met germanium en silicium transistors (2N3904, 2N2222A, BC109C, BC549B), aangezien die makkelijker is wat betreft adapteraansluiting e.d.

R5=8k2 (staat erbij). Vervang deze door een 10k trimpot, zodat je de transistors goed kan biassen.

the feable
11 september 2007, 22:33
Ahh Thanks Speedy!

Ik zal eens kijken hoever ik kom, bedankt voor je aanwijzingen?
Denk je trouwens dat het pedaal een beetje klinkt?

EDIT: Vonk ook bedankt! Handige site, kan ik veel van leren ik had veel vragen die nu beantwoord zijn.

EDIT2: Welke Germanium transistors raad je aan?

Speeddemon
11 september 2007, 22:50
Het pedaal klinkt, mits de transistors goed gebiassed zijn en de input elco (van 2.2uF) verkleind is (1uF).
Germanium transistors; ik ken eigenlijk maar 1 type bruikbare NPN torren (hFE 90-130) en dat zijn de OC140's (of mil. spec. CV7112's), welke ik in m'n Maui Fuzz gebruik.

Een goede Fuzz Face sputtert NIET en kan met de juiste (germanium) transistors mooi opcleanen.

http://www.geofex.com/Article_Folders/fuzzface/fffram.htm

zeer belangrijk leesvoer!

Tonnis
13 september 2007, 13:49
Je hebt drie opties wanneer je een Fuzz Face wilt bouwen.

1. Het origineel of een modificatie daarvan nabouwen: positieve massa, germanium PNP transistoren.
2. Het schema uit je oorspronkelijke mail gebruiken: negatieve massa, germanium PNP transistoren.
3. Speeddemons suggestie: negatieve massa, NPN transistoren.

Het bezwaar van een pedaal met positieve massa (1) is dat je het niet met dezelfde adaptor als je andere pedalen kunt voeden. De combinatie van negatieve massa en PNP transistoren (2) kan instabiel zijn, dan gaat je pedaal oscilleren en krijg je een fluittoon in plaats van fuzz. Geschikte germanium NPN transistoren (3) zijn niet of nauwelijks te krijgen. (Geschikte PNP wel. Ongeselecteerde bij een electronicawinkel, bijvoorbeeld de AC128; je moet er dan een paar uitzoeken op de manier die in het geofex-artikel staat beschreven. Geselecteerde transistoren kun je bij de postorderaars in effect-zelfbouwspullen bestellen.)

Ik zou het pedaal niet met silicium-transistoren bouwen, dus niet optie 3 volgen (tenzij je ergens een paar Ge NPN transistoren kunt bemachtigen). germanium-transistoren zijn bepalend voor de klank. Ik heb zelf het origineel nagebouwd, en voed het met een batterijtje, dat gaat heel lang mee.

Schema's en printjes voor alle mogelijke versies staan op de GGG site, http://www.generalguitargadgets.com/index.php?option=com_content&task=view&id=101&Itemid=26.

Succes ermee!

Tonnis
13 september 2007, 14:19
Ik ben even op zoek gegaan naar germanium NPN transistoren voor een Fuzz Face. De OC140 is onbetaalbaar (15 euro op eBay) en dan moet je nog maar afwachten of je een goede krijgt. De AC127 en AC187 ogen geschikt en zijn te betalen. Heeft iemand hier ervaring mee? De AC127 wordt bij de BYOC Fuzz geleverd dus zal wel werken. Ik heb een stel AC187s liggen, ga wel wat experimenteren dit weekeinde.

Speeddemon
13 september 2007, 14:24
Met OC140's moet je regelmatig checken op eBay, dan vindt je ze voor beduidend minder dan 15 euro p.s.
En zeker de mil. spec variant CV7112 zit 9 vd 10 keer perfect in de ideale FF-gain range.

AC128's heb ik zelf zeer matige ervaringen mee; alsof je geluid op een hobbelige weg vol ruis en kraak rijdt. :stop:

the feable
13 september 2007, 15:00
Ok, ik dacht dat het vrij makkelijk was en had al bijna de onderdelen besteld maar nu weet ik niet of het wel zo verstandig is om een FF te bouwen. Ik wil vooral het David Gilmour Pompei geluid eruit halen. Kan ik het pedaal ongeacht de pos of neg massa altijd op mijn PP2 voeden of kan dat ook niet?

Wat is nu het verstandigst om te doen?

Tonnis
13 september 2007, 16:34
Gewoon doen, het valt allemaal wel mee. Misschien even wachten tot je OC140s kunt bemachtigen.

De Pedal Power heeft volgens mij gescheiden uitgangen, dat werkt prima. Alleen als je met een daisy chain een pedaal met positieve aarde samen met pedalen met negatieve aarde probeert te voeden krijg je problemen.

Als je onderdelen gaat bestellen, kies dan trimpots (instelbare weerstandjes) voor de beide transistoren aan de collectoren van de transistors. Een trimpot van 10k voor de weerstand van 8k2 in je schema, en een van 50k voor die van 33k. Je kunt daarmee het werkpunt van de transistoren instellen (dat heet biassen). Dat is verstandig als je germaniumtransistoren gebruikt, die kunnen niet binnen nauwe toleranties gemaakt worden, en verschillen binnen één type sterk van exemplaar tot exemplaar.

Dit maakt het nog ingewikkelder, maar nogmaals, het valt allemaal wel mee.

Tonnis
13 september 2007, 16:49
In de mijne zitten nu Russische PNPs, type GT308V. In AC128s is extreem veel variatie. Ik heb een partij van tien liggen die totaal onbruikbaar zijn vanwege de hoge lekstroom, maar ook een stel goede van Tungsram (ook voormalig Oostblok, geloof ik).

M Kactus
13 september 2007, 17:35
Maar het gaat deze jongen gewoon om het maken van een pedaaltje. Een Fuzz is een van de simpelste pedaaltjes (samen met een boost) om mee te beginnen. Dat heb ik onlangs ook gedaan. Ik zou het gewoon doen. Het twijfelen over welke transistor heeft op zich weinig te maken met het bouwen van een FF.
Zet je transistors op een socket (doe dat sowieso), dan kan je ze omwisselen en er enkele proberen. Of je bouwt een switch waarmee je kan kiezen tussen transistors.
PAS WEL OP: Het kan verslavend zijn.

the feable
13 september 2007, 20:04
Het gaat mij om twee dingen:

Een beetje ervaring krijgen met solderen, maar ik wil ook gewoon een David Gilmour Fuzz ala pompei!! En hij moet wel gewoon goed klinken, hij moet eigenlijk niet onderdoen aan een pedaal dat je koopt voor 150,-!

Welke transistoren werden er eigenlijk in de originele FUZZFACE gebruikt?

Speeddemon
13 september 2007, 20:58
Welke transistoren werden er eigenlijk in de originele FUZZFACE gebruikt?
AC128's en NKT275's.