PDA

View Full Version : Customizen van een SA160QM



john.3001
23 januari 2003, 12:32
Zou het verstandig zijn om op een SA160QM de brug (sat-30) te laten vervangen door een lo-pro edge bridge en de single-coil pickup in de nek te vervangen door een AH1 humbucker?
Weten jullie waar ik het over heb en is dit mogelijk?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: john.3001 op 2003-01-23 15:43 ]</font>

MegaDrive
23 januari 2003, 13:05
(SA180QM? Ik neem aan dat je een SA160QM bedoelt?) Dat lijkt me niet verstandig. In beide gevallen moet je gaan zagen. De SAT-30 tremolo die je nu hebt is top-mount en de LoPro Edge niet, dus je moet een flink gat gaan zagen met het risico dat je quilted top eraan gaat. Dat moet je laten doen door een pro. Die AH1 past niet. Je hebt nu een H-S-S setup en je wilt naar een H-S-H, dus je moet weer gaan zagen, dat wordt echt lelijk. Ibanez maakt zelf AH1 pickups maar seymour duncan doet dat ook en die zijn uiteraard een stuk beter. Ik zou dan eerder de gitaar verkopen zoals hij is en een S370 kopen, die standaard een TRS tremolo heeft en een AH1 in de neckpositie. Ben je waarschijnlijk ook nog goedkoper uit.

skabouter
23 januari 2003, 13:27
zou het niet doen. inderdaad zonde, wie weet wat er van je mooie flamed top overblijft.....

en hij is al zo dun, je houd weinig hout over als je gaat frezen voor een floyd en extra PU. misschien gaat de mooie klank dan uit je gitaar, omdat je weinig hout hebt

john.3001
23 januari 2003, 15:47
thanks... Omdat ik merk dat ik hier met echte experts heb te maken; nog een vraagje:
Ik zoek eigenlijk een veelzijdige gitaar (dus: een gitaar die eigenlijk alle 'normale' muziekstijlen aankan) met een ietwat traditionele achtergrond. De SA160 heb ik voornamelijk gekozen vanwege zijn 'sleek bodyshape'. Stel nu, ik wil een slank gitaartje dat zowel krachtige solo's als heldere akkoorden produceert? Bovendien wil ik af van ongewenste resonantie tussen snaren => What to do / What to buy?
Is de EDR170 een goede optie?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: john.3001 op 2003-01-23 15:49 ]</font>

skabouter
23 januari 2003, 16:13
ik weet dat niet, die heb ik nooit in mijn handen gehad. maar ze zijn van kunststof, en dat lijkt mij nooit zo goed. hout heeft een natuurlijke klank, en resonantie, en dat komt het geluid alleen maar ten goede.
die kunstof gitare zijn vooral afhankelijk van de elementen, belangrijk is dat die goed zijn !

ik raad je een S aan. ik heb zelf een vrij dure S, en die bevalt prima. maar die goedkopere Sjes zijn ook prima. als je dunne body zoekt, en floyd moet je een S hebben.

mijn gitaar kan echt veel aan ook. ik speel ska-punk in een band. mijn S klinkt vrij goed voor Ska, met een lekkere twang. maar ook rauwe oi-punk vind ik goed klinken op mijn S. maar ik speel ook zware rock, blues en jazz enzo voor mezelf. en ik vind het allemaal wel goed klinken. belangrijk is dat je een 5-way switch hebt, zodat je wat geluids diversiteit hebt !

MegaDrive
23 januari 2003, 17:36
De EDR170 is zeker een goede optie, maar dan zou ik nog 150 euro extra opzij leggen voor een EDR470EXSG, die over het algemeen wat degelijker en veelzijdiger is. Oliebadmechanieken, Lo TRS II bridge, straplocks, betere pickups en een supermooie kleur Smoked Green. Die EDR170 heeft een FAT20 brug en die heeft dezelfde "feel" als die SAT30 en daar wou je vanaf. Ik heb zelf een EDR160 van een jaar of 5 terug en die gaat nooit meer weg! Die Luthite body resoneert veel beter dan hout omdat de dichtheid van het materiaal door de hele body constant is, in tegenstelling tot hout. Je voelt als het ware wat je speelt, dat is echt te gek. Als je hem bij Arons gaat halen moet je ff wat laten weten, dan kan ik wel iets regelen i.v.m. prijs. Ik ben daar al het tellertje rond, zogezegd. :smile:

skabouter
24 januari 2003, 11:30
ik ga liever voor hout. klank is natuurlijker, en het voelt natuurlijker en lekkerder. maar ieder zijn smaak ! :smile:

john.3001
27 januari 2003, 10:09
Ik heb zo'n EDR gevalletje in m'n handen gehad, en ik weet dus zeker dat het die niet wordt. Die dingen zijn loodzwaar!!! (maar ja, wat wil je met massief kunststof)

Neals
24 februari 2003, 17:05
Als je een humbucker in de brugpositie wil hebben kan je ook eens een hotrail proberen

skabouter
24 februari 2003, 17:35
hij heeft er al 1 in de brugpositie. hij wil er juist 1 in de neck positie. maar volgens mij ziet hij van dat hele zaag/frees idee af.....:grin:

Neals
24 februari 2003, 17:41
ik bedoel hotrail in de neck positie... sorry.