PDA

View Full Version : Line6 Variax, MusicMan Luke of eigen gitaar ombouwen...



tnijland
11 september 2007, 13:04
Hey,

Ik zoek eigenlijk een allround gitaargeluid voor met name top 40 muziek inclusief de jaren 80 rock sounds. Nu heb ik al een Gibson Les Paul standard voor de bluesrock sounds en een Hamer strato/telecasterachtig gitaar (1 humbucker en 2 single coils) voor de andere sounds.

Ik speel tevens over een Mesa Boogie buizen versterker en tevens met een Line6 POD Xt vanwege de veelzijdigheid.

Op mijn zoektocht naar de allrounde gitaar kwam ik de Musicman Luke tegen die volgens mij heel geschikt voor top 40 muziek is maar als nadeel heeft dat hij wel erg duur is (1800 Euro). Een alternatief is om mijn eigen Hamer gitaar te voorzien van de actieve EMG pickups van die Luke gitaar (250 Euro). Een andere mogelijkheid is om toch eens de Line6 Variax 700 te proberen (1200 Euro).

Adviezen of ervaringen??????

Kim Wilson
11 september 2007, 13:08
Ik heb eens een Variax mogen horen, en was daar behoorlijk van onder de indruk. Allemaal zeer overtuigende sounds, en ik denk ideaal voor een coverband, waarbij je veel verschillende gitaartypes wil gebruiken. Echte puristen zullen misschien liever "the real thing" hebben, maar de Variax klinkt echt zeer geloofwaardig.

NielsW
11 september 2007, 13:09
Ik vind het idee van een 'allround' gitaar altijd een beetje eng. Gitaren die alles goed kunnen, kunnen niks echt goed. Splits je muzieksmaak in 2 of 3 delen en koop per onderdeel een gitaar die heer en meester is op dat gebied. Ben je waarsch nog minder geld kwijt ook!

Een musicman is op zich een aardige allround gitaar, maar die EMG pickups zou ik niet echt als allround kunnen omschrijven (Ik heb wel EMG81/81, heel ander verhaal dan 60/85 natuurlijk). Heb zelf voor mn blues/clean/jazz achtige muziek een stratje gekocht met single coils. Ik speel 80% van de tijd met een dikke crunch of zelfs ultra gain, vandaar mn ESP. 20% van de tijd speel ik andere dingen, daarvoor heb ik een relatief goedkoop stratje.

Versterker vind ik ook heel belangrijk. (Gaat ie weer) Met een ENGL Invader kun je zo goed als alles nabootsen en toch ligt de stress een beetje op de distortion channels. Precies goed voor mij. Zo is er voor jou ook een versterker die jou smaak en stijl covert.

ar250artist
11 september 2007, 13:36
In welk opzicht schieten je huidige gitaren tekort vind je? Een Les Paul is toch erg veelzijdig en ook met die Hamer zou je veel kanten op moeten kunnen? Zelf gebruik ik een strat met hb,sc,sc configuratie, juist ook om veelzijdig te zijn. Maar het blijft een compromis en je zult altijd wel het gevoel houden dat het beter kan.
De andere gitarist in mijn band gebruikt de variax 700 icm een spider I en hij heeft prima sounds. Daar kan je zeker alle kanten mee op en ook gemakkelijk te bedienen. Je moet wel de sound van modeling iets vinden natuurlijk, het is toch anders dan buizen.

tnijland
11 september 2007, 13:56
Bedankt voor de reacties. De Line6 Variax 700 is zeker een alternatief, gezien de vele stijlen die hij aankan. Ik vond hem alleen laatst bij Feedback niet zo lekker spelen en twijfel daarom een beetje.

Offtopic: Wat het modelling betreft, dat wordt steeds beter waarbij met name de overstuurde sounds best goed klinken (zeker over de PA). Puristisch clean en de effecten vind ik allemaal wat minder en wint wat mij betreft de buizenversterken het nog steeds op zijn gemak. Helaas heb je dan maar een beperkte set aan geluiden aan daar zijn die moddeling doosjes weer goed in.

De Lukather gitaar is volgens mij gewoon ideale een gitaar voor funk en rockmuziek omdat hij een hele heldere klank heeft (strat) of de single coils en het halselement juist weer veel mid heeft. Ik vroeg mij alleen af of dat nou grotendeels komt door de toegepaste elementen omdat mijn Hamer juist warmer klinkt op het humbucker element.

De Gibson LP is perfect voor blues-rock maar voor het gemiddelde Top 40 werk vind ik de Hamer net iets te bluesy. In dat opzicht zoek ik dus een aanvulling.

vettavillenl
11 september 2007, 17:46
Naast de Variax 700 is er ook de 600 of 300 voor wat minder geld, misschien moet je een transplant overwegen en heb je het beste van beide werelden in een..

tnijland
11 september 2007, 18:21
Is dat zo? Kun je van een strat-achtige gitaar een Line6 element inbouwen en waar kun je die dan kopen?

MusicManMaestro
11 september 2007, 18:43
Je kunt natuurlijk op zoek gaan naar een tweedehandse MM Luke want die zijn zeker te verkrijgen , met een beetje geduld en geluk, voor een bedrag tussen de 1000 en 1200 Euro.

jplm
11 september 2007, 19:00
Is dat zo? Kun je van een strat-achtige gitaar een Line6 element inbouwen en waar kun je die dan kopen?

Nee, en ja. Nee, je kunt geen Line6 element inbouwen in een Strat, je moet de hele santemekraam overzetten, op de Engelstalige forums noemen ze het dan ook "gut-transplant". En dan het goede nieuws; je kunt bij Warmoth complete body's bestellen die qua uitfrezing helemaal zijn voorbewerkt voor de inbouw van de Variax-electronica. Voordeel is dan dat je qua body-vorm en halskeuze helemaal vrij bent (alhoewel, "vrij", het is een Tele of een Strat als ik me niet vergis), nadeel is dat je de zaak zelf op moet (laten) bouwen. En je moet natuurlijk een Variax hebben waar je het spul uithaalt, is niet los te krijgen.

Groet, Jan.

crapton
11 september 2007, 19:03
Heb zelf een Line6 Variax 700 Acoustic (idd geen electrisch) icm PodXTL, gebruik in coverband. Bevalt prima want zeer flexibel. Je kan de instellingen vanuit de PodXTL laten schakelen samen met de patch changes, tevens de voeding van daaruit. In jouw geval dus tijdens een song wisselen van ee Strat slaggeluid naar een vet LesPaul geluid enz.

Qua Variax modelling ken ik alleen de Acoustic. Tja het is geen Martin of Takamine in de studio, maar het lijkt best aardig. Het is wel anders dan een echte akoestische. Maar heb je wel eens een electro-akoestische gebruikt die wel goed klinkt en niet rondzingt?

Mbt transplants moet je maar eens googlen. Er zijn diverse mensen/gitaarbouwers die dit heel fraai gedaan hebben. Is een zeer grondige verbouwing van je gitaar ivm uitfrezen van de ruimtes voor de electronica, dus ik zou daar zelf nooit een duur instrument voor nemen. Resultaat is in elk geval een stuk fraaier dan die Variax serie, persoonlijk vind ik ze er wat lullig uitzien, de 700 gaat dan nog wel maar is kwestie van smaak. Ook de 700 Acoustic kan er net mee door maar heeft een rare vorm en de afwerking voor die hoge prijs is eerlijk gezegd onvoldoende. Echter concurrentie hebben ze niet...is uniek product met bepaalde voordelen.

Blend
11 september 2007, 19:11
Qua Variax modelling ken ik alleen de Acoustic. Tja het is geen Martin of Takamine in de studio, maar het lijkt best aardig. Het is wel anders dan een echte akoestische. Maar heb je wel eens een electro-akoestische gebruikt die wel goed klinkt en niet rondzingt?



Ovation-achtigen?
Ik heb zelf 'n gitaar uit de Godin serie, 'n Seagull S6 met Quantum element, en ik heb maar weinig last van rondzingen op 1 of andere manier!

crapton
11 september 2007, 19:14
Deze bijvoorbeeld: http://www.guitaristjeffmiller.com/audio.htm

episua
11 september 2007, 21:00
Waarom niet een fender VG stratocaster?
http://www.fender.com/products//search.php?partno=0117502700

tnijland
13 september 2007, 16:29
Een Fender VG is inderdaad ook wel aardig. Ik heb zelf ooit de VG88 van Roland gehad en dat was een perfect ding ware het niet dat de overstuurde versterkers Marshall/Soldano etc echt een stuk minder klonken dan de Line6 PODXT.

Wel was ik heel tevreden over de VG88 unit zelf omdat die als schakelpedaal i.c.m. volumepedaal ideaal is tijdens optredens. En je had best goede nylon/staalsnarige gitaren. Alles was ook met alles in te stellen of te combineren.

Lastig was het extra GK-element dat op de body geplakt moets worden en dat is tegelijk een beetje wat ik lelijk vind aan de Fender VG. Geef mij maar gewoon elementen of in ieder geval de kans om ze in te bouwen.... Roland had naar mijn dat hexa-element idee gewoon als een single coil element moeten vemommen i.c.m. een speciale kabel.

MjS
13 september 2007, 19:23
Ik heb toen ik mijn MM Silhouette Special kocht ook een Luke in handen gehad. Geweldige gitaar, ik hou alleen niet zo van V-halsprofielen en de Luke heeft tremolo en daar wou ik juist vanaf. Verder echt heerlijke gitaar, elementen wat meer output dan de Silhouette en klinkt wat smoother. Zingt lekker, ook zeer veelzijdig hoor! En hou je niet van de EMG's, zou ik een Silhouette overwegen.

arjanb01
13 september 2007, 20:48
In het begin van het topic werd gezegd Line 6 Variax, MM Luke of een andere gitaar.... ik zeg met afstand MM Luke ! Qua bouw beter dan diegenen die genoemd worden, veelzijdig, van stratsounds tot dikke scheursounds en clean erg mooi, mooi mid-bereik en erg warm klinkend.
Houd je niet van EMG's, zou ik voor een Silhouette gaan, echter, de hals heeft wel een andere vorm, meer een C-vorm.
Kortom, testen.

tnijland
19 september 2007, 22:00
Nou ik heb toch maar gekozen voor een experiment door de EMG SL-20 Lukather PRO elementen set te kopen via marktplaats (175 Euro) en ga deze inbouwen in mijn Hamer gitaar. Heb de Hamer inmiddels al gestript.

Helaas is het wel wat extra werk vanwege het feit dat de SL-20 set bedoeld is als inbouw voor Strats en ik een natuurlijk weer een soort Telecaster model heb met andere locaties waar de onderdelen zitten. Er zal ook nieuwe shielded bedrading op moeten.

Ik hou jullie op de hoogte van de vorderingen....

paulusdeBKB
19 september 2007, 22:09
Ik wil nog even een lans breken voor iets dat ik bij gebrek aan beter maar 'eigen identiteit' zal noemen: je kunt, ook in een coverband, de gevraagde sounds een eigen draai geven. Het hoeft er echt niet 95% op te lijken, niet qua sounds en niet qua spel.

Popmuziek maken heeft idealiter toch een beetje spontaniteit in zich. Als je jezelf helemaal platslaat door precies zoals op de plaat te spelen, met precies die sounds, dan is het imo geen muziek meer, maar werk.

Dus koop een Variax als je graag veel geluiden wilt hebben, maar koop hem niet omdat je koste wat kost precies het geluid op de plaat wilt kopiëren.

jimihattricks
20 september 2007, 11:37
idd, als je een exacte kopie van de sounds op de plaat wil krijgen kom je sowieso altijd bedrogen uit, dat lukt de originele artiest live meestal niet eens..

overigens: als je toch bij MM gaat kijkenl; de MM Steve Morse.. is dat niet ook een optie..?

http://www.ernieball.com/newscontent/smy2d_forum2.jpg

erg veelzijdig als ik de reviews moet geloven, maar zal ook wel prijzig zijn..

overigens vind ik persoonlijk dat je met een goede versterker, een goede effectenplank, een HSS strat met coilsplit, je volumepot en - most importantly - een setje goede oren al een heel eind komt in een coverband..

tnijland
22 september 2007, 16:20
Nou, ik heb m'n Hamer gitaar netjes omgebouwd met de Steve Lukather elementen hetgeen mij eerlijk gezegd niet tegen viel. Moest wel wat solderen en een beetje creatief zijn maar ik hoefde gelukkig geen hout weg te frezen. Het ziet er zelfs netjes uit. Batterijtje erin en proberen... Wat opvalt is dat de gitaar wel stiller is qua ruis t.o.v. mijn oude elementen.

Het geluid: De voorste 2 elementen zijn 2 SLV single coil die heel helder klinken en goed reageren op het volume. Perfect voor clean werk of bluesy solos (met het volume iets teruggedraaid). Mijn oude single coil elementen waren overigens ook best goed op dit gebied.

Het element waar het volgens mij allemaal om gaat is het 85 humbucker element. Dit element rockt als geen ander en is imo voor de heavy solos bedoeld. Waar mijn oude humbucker element enigzins "warm bluesy" klonk geeft dit element juist een enorme vette toon die tegen oversturing aan neigt. Over de soldano SP77 preamp icm de TC GMajor, een Rocktron Velocity 300 eindtrap en 2 Vintage 30 speakers komt er dan ook een mooi gedefinieerd solo geluid uit. Duidelijk beter dan het oude element aangezien ik een goede lead sound voor ogen had. Ook samen met de andere element zijn er aardige geluidscombinaties te maken.

Mijn overall conclusie is dat dit echt een elementen set is voor de top 40 of rockband met veel solo werk. Ik zou het niet voor blues of jazz inzetten. Ik weet niet of ik nu echt een lukather sound heb maar het resultaat is in ieder geval een voor mij meer bruikbare solo sound.

Allemaal hartelijk bedankt voor de adviezen en het commentaar!

menno182
22 september 2007, 16:46
Gefeliciteerd! :)

Maarree, waar blijven die foto's? :chicken: