PDA

View Full Version : Hulp!



carphius
11 september 2007, 03:21
Hoi,

Naar aanleiding van onze vinyl EP hebben we 3 nummers opgenomen in de studio.Aangezien wij nog ruim 3:35 minuten ruimte hebben, hebben wij ervoor gekozen om in ons repetitiehok een "bonus track" op te nemen.

Hiervoor hebben we een Motu 8pre, macbook pro met Logic Pro 7, 2x yamaha msp5 referentie monitoren en de nodige microfoons tot onze beschikking.

Het doel is om een soort live geluid ter creeëren dat richting Stone Roses en Oasis gaat.

We zijn als volgt tewerk gegaan:

-drum : bassdrum mic, overhead mic, tomtom mic , snare mic, hi-hat mic
-akoestische 12 string : seagul mc12 met PASSIEF fishman element => behringer tube mic 100 => Motu 8pre
-elektrische gitaarversterker : vox ac30 met mic vlak tegen speakerdoek , off-center
-basgitaar => DI => Motu 8pre

Dit instrumenten gedeelte is in 1 take opgenomen. Dit hebben we naar ons gehoor aanvaardbaar afgesteld.

Vervolgens hebben we de zangpartij opgenomen in een andere kamer, eerst de lead ,dan de backing in het refrein.

Dit is "naar behoren" afgemixt en klonk op de referentiemonitoren echt goed.

Vervolgens kreeg iemand het idee nog een tamboerijn toe te voegen, zo geschiedde.

Het geheel werd deze avond afgemixt en klinkt op de referentiemonitoren goed, behalve de akoestische gitaar. Hier hebben we al enkele plugins op losgelaten, uiteindelijk hebben we alleen de "Silververb" en een equalizer toegepast. Het volgende probleem is dat de balans na het "bouncen" minder bas en drum heeft.

vraag 1: hoe krijgen we de akoestische gitaar aanvaardbaar? Externe microfoon? Tweede Track? Andere plug-in? Guitar amp Pro?
vraag 2: Wat te doen aan de balans na het bouncen?
vraag 3: Nog tips?

Het is dus niet de bedoeling om studiokwaliteit te evenaren maar eerder om een goeie bonus/ghosttrack op te nemen. Mijn inziens moet er een veel beter resultaat te krijgen zijn met deze middelen

bij voorbaat dank, vriendelijke groet Tim


voor ik het vergeet , het is mss handig om de link van het nummer mee te geven :D http://www.yourfilehost.com/media.php?cat=audio&file=Dinner_For_Three_5.mp3

harrie-beton
11 september 2007, 08:04
Stone roses en Oasis is wel met meer opgenomen dan met 1 Apple.

Ik heb zelf een cederhouten Seagull en ook een fishman maar eigenlijk de enige manier om een akoestische gitaar op te nemen is met een grootmembraam microfoon, het liefst 2. Opgenomen in een mooie akoestische ruimte.

Denk er wel om dat opnemen een vak is en dat als je eigen track slechter klinkt dat die andere 3 op je EP het slot van een plaat een beetje wrang kan klinken. Mensen onthouden vaak het eerste en het laatste nummer.

Verder. Je hoeft niet altijd alles te vullen tot het gaatje. "Yesterday" van de Beatles is 2 minuten en 10 seconden en daar ontbreekt niks aan. Ik heb een paar cd's die met 81 minuten muziek stampvol staan, dat luister ik zelden helemaal. Onze eigen laatste cd is 41 minuten..

Als het nummer klaar is mag je hem best posten in "sounds", ben wel benieuwd natuurlijk.

guhlenn
11 september 2007, 12:29
Doe het niet :) Zoals hier boven al vermeld. Tis wel een vrij typische reactie, maar eh, doe het niet :) IMHO.

bass blom
11 september 2007, 12:32
laat die andere nummers ook horen?
zo op het eerste oor zeg ik ook, beter van niet.

maar vinyl? dat kan toch bijna niemand draaien :o

carphius
11 september 2007, 14:12
eerst en vooral bedankt voor de snelle reacties.

We beseffen natuurlijk ook dat dit resultaat niet LP waardig is en zoeken daarom ook naar een aanvaardbare oplossing. Het is niet zo dat dit de definitieve opname is en we het hier maar mee moeten doen. Een optie is om met een clicktrack alles appart op te nemen maar dan is het dag met het handje tegen het live-geluid. Een ander punt is ook dat dit geheel uit eigen zak betaald is grotendeels door twee bandleden (de rest is student). Het is dan "lullig" om de 14 minuten die je ter beschikking hebt niet volledig te benutten. We blijven in ieder geval werken aan een oplossing

@bass-blom: vinylplaten zijn inderdaad een minder populair gegeven. Wij mikken als band op het "mod" publiek dat dit nog wel veel gebruikt. Het is ook een oplage van slechts 500 stuks , een groot deel ben je zoiezo direct kwijt aan vrienden en familie , een deel wordt op optredens verkocht , de overschot wordt (voorzien van streepjescode) naar Engeland gestuurd.

guhlenn
12 september 2007, 11:57
JE moet je afvragen wat lulliger overkomt; twee bandleden die 3:30min teveel betaald hebben of je volledige (potentiele) klanten kring die als afsluiter een and I quote 'niet LP waardig' stukje muziek krijgt. (durf ik erbij te zetten; alleen omdat twee ***** dan VOOR HUN GEVOEL geen waar voor hun geld krijgen? ja hoor dat durf ik ;) )

bass blom
12 september 2007, 12:17
of maak het gewoon dan juist omdat het bonus is het extra smerig low fi.

mix er fake publiek geluid bij en doe of het live was :D

carphius
12 september 2007, 17:34
@ guhlenn : waaghals! ;)! maar je heb ergens wel een punt natuurlijk. Zoals gezegd beseffen we maar al te goed dat we niet de plaat gaan verneuken met een slecht opgenomen nummer. De vraag is natuurlijk niet of we het moeten doen maar eerder "hoe doen we dit beter". We hebben het geluk gehad dat we ons materiaal van een muziekwinkel gekregen hebben maar het lijkt mij dat als andere mensen dit geld investeren, ze een betere opnamekwaliteit als dit verwachten. Zoals iemand eerder zei is opname een vak maar de thuisgebruiker moet toch ook een heel eind kunnen schieten als ie 2500 euri zou investeren?

@bass blom : je lacht ermee , maar het is een origineel idee man

bass blom
12 september 2007, 17:44
ja dat snapte ik ook toen ik het typte, gratis en voor nix, vraag niet hoe het kan maar profiteer dervan :D

bert k
12 september 2007, 21:51
Of je zet gewoon twee mics neer in een stereo-opstelling, en je doet dat nummer echt live en unplugged, met wat dronken vrienden erbij.

rjong999
12 september 2007, 22:34
beste idee van de dag, im(ns)ho...

guhlenn
13 september 2007, 13:14
@ guhlenn : waaghals! ;)!

...

Zoals iemand eerder zei is opname een vak maar de thuisgebruiker moet toch ook een heel eind kunnen schieten als ie 2500 euri zou investeren?


HAHAHAAHA. eh . nee. een vak koop je niet, maar leer je, om je eigen analogie te gebruiken. Ook ik steun het dronken vrienden idee. probeer niet op kwaliteit maar iest eigens te mikken, als je het persé wil.