PDA

View Full Version : Ruis in opname



RolandT
10 september 2007, 22:42
Ik heb met de Boss Micro BR + Shure SM58 + Shure SM57 een opname gemaakt van een piano song. Ik merk dat ik veel ruis in de opname heb. Ik vermoed dat de oorzaak zit in een te laag opname niveau. Probleem was als ik het opname niveau hoger zou zetten ik een vervorming krijg in de luidere delen van het stuk. Vraag is de ruis veroorzaakt door een te laag opname level of heb ik een nog andere fout gemaakt?

Ic3gl0vE
10 september 2007, 22:50
Piano's hebben veel dynamiek en dat kan lastig zijn met opnemen. Je zou een limiter tussen de mic en het opnameapparaat kunnen zetten, waarbij je de threshold op 0 zet en de maximale ouput op bijv. -0.2. Op die manier zal je opnameapparaat niet meer oversturen en wordt de piano alleen iets gecompressed op het moment dat het echt te hard gaat.

Je zou ook eens de Waves X-noise plug-in kunnen proberen. Die bekijkt het ruisprofiel en filtert dat uit je opname, zonder dat wat je wèl wilt horen vervormt.

RolandT
10 september 2007, 23:00
Limiter lijkt een goed idee (helaas heb ik er geen). Ik ga de Boss Micro BR manual een herlezen.

Soundforge heeft ook een noise-gate maar het effect is dat de stille stukken echt "dood-stil" worden wat dan weer niet echt natuurlijk is. Waarschijnlijk heb ik niet de juist settings...

bass blom
10 september 2007, 23:51
op wat voor afstand stonden ze?

en zijn dat je enige mics of niet?
ik zou nou niet 123 die twee pakken voor piano.

RolandT
11 september 2007, 07:38
Shure was bij gebrek aan andere (betere?). Ik doe bijna nooit piano opnamen.

De micros zaten "in" de buffetpiano. Het zou idd kunnen dat ik nog iets dichter had moeten opnemen.

bass blom
11 september 2007, 09:20
Shure was bij gebrek aan andere (betere?). Ik doe bijna nooit piano opnamen.

De micros zaten "in" de buffetpiano. Het zou idd kunnen dat ik nog iets dichter had moeten opnemen.

in de piano :o

dan is er iets mis ergens anders, dan hoor je niet zoveel ruis te hebben volgens mij.

STW
11 september 2007, 09:34
misschien is het handig om te kijken wat er gebeurt als je zonder kabels opneemt, stilte dus...?
als er vergelijkbare ruis is weet je dat t aan de Boss ligt
ik roep maar wat

mooi stukje piano trouwens : )

RolandT
11 september 2007, 14:07
mooi stukje piano trouwens : )Bedankt 't is een eigen compositie van de piano speler.

Ic3gl0vE
11 september 2007, 18:24
Ik heb het nu even geluisterd, ruist inderdaad erg hard.

Roland, je hebt een pb van me.

RolandT
11 september 2007, 20:01
Ik heb dankzij Ic3gl0vE een versie na "X-noise". Een enorm verschil alle ruis is uit de opname en de kwaliteit van de muziek is gebleven. De opname is hier (http://www.10pont.net/hdvl1.mp3) te beluisteren. Ik ga nu eens kijken waar ik die plug-in kan kopen.

bass blom
11 september 2007, 20:18
ja, dan moet je de eerste wel laten staan zodat we vergelijken kunnen..

volgens mij klinkt deze wel een stuk doffer.

Ic3gl0vE
11 september 2007, 20:30
Deze klinkt inderdaad wat doffer. x-noise kan het ruisprofiel 'leren' en zo alleen de ruis eruit filteren, maar dan moet je ook een stuk hebben waarin alleen ruis zit en niks anders... Ik heb nu gewoon een preset voor white noise gepakt en op mixdown geklikt.

bass blom
11 september 2007, 20:34
cool edit heeft dat ook ja, tot nu toe heb ik er geen mooi resultaat uitgehaald.
maar het is natuurlijk ook een soort reverse engineering.
die ruis komt niet uit die mics als ze IN de piano zitten.
een dynamische mic ruist wel, maar niet zo erg dacht ik.
er moeten dus of een heel brakke pre amps zijn of verkeerde instellingen.

RolandT
11 september 2007, 20:42
ja, dan moet je de eerste wel laten staan zodat we vergelijken kunnen..volgens mij klinkt deze wel een stuk doffer.ok hier de vergelijkende test: voor (http://www.10pont.net/h1.mp3) en na (http://www.10pont.net/hdvl1.mp3).

Let op de versie "voor" start op 0:04 mss kan het stukje tss 0:00 en 0:04 dienen om de ruis te leren?

Mijn probleem was de micro zo te plaatsen dat het signaal voldoende sterk was zonder dat de micro helemaal in de piano donderde (ik had een foto moeten nemen van mijn klungel werk).

PS: met "IN" de piano bedoel ik dat de mic gericht waren op de snaren en dat ik redelijk dicht kon gaan zodat ze "in" de piano kast zaten. Het is een oude buffet piano uit 1920.

bert k
11 september 2007, 21:17
Ik hoor dus echt geen hoog in die opname. Een 57 en een 58 krijgen veel kritiek, maar ik weet zeker dat daar een betere opname mee te maken is. Ik mis hoog, en ik hoor veel te veel mechaniek.

Trek die piano eens van de muur en richt de mics op de achterkant. Afstand zo tussen een halve en een hele meter, een meter uit elkaar.

RolandT
11 september 2007, 21:25
Een 57 en een 58 krijgen veel kritiekIk ben heel tevreden over de 57/58. Alleen is het de eerste keer dat ik een piano opname doe. Ik vermoed dat dat het probleem is niet het materiaal (alles kan altijd beter natuurlijk). Mechaniek die je hoort zijn idd de piano hamertjes (als dat de juiste benaming is).