PDA

View Full Version : Gitaarsolo zonder effecten



bubbles
10 september 2007, 17:37
Ik ben op zoek naar een mooie elektrische gitarsolo, waarbij geen effecten worden gebruikt.
Hiermee bedoel ik bends, hammer on, pull down, enzovoorts.
Deze dingen heb ik nog niet echt onder de knie en daarom zoek ik dus een solo zonder die effecten.
Ik weet dat bij veel mooie solo's zulke dingen worden gebruikt maar ik wil er een zonder effecten.

Alvast bedankt.

Reel Big Fish
10 september 2007, 18:01
Wat jij bedoeld zijn bepaalde technieken. Effecten zijn heel andere dingen.

Je kunt Greenday - American Idiot proberen.

Paul Heetebrij
11 september 2007, 10:29
Of je zoekt naar solo's waar deze technieken op een eenvoudige wijze worden gebruikt. Het zijn standaardtechnieken die je vroeg of laat toch onder de knie moet krijgen.

Piekhaar
11 september 2007, 10:33
Je kan veel solo's ook doen zonder deze technieken, ze klinken dan uiteraard wat minder dan het origineel. Maar het is maar om het te leren, toch?

rocker_71
11 september 2007, 13:32
misschien wat Nirvana solo's.

Riste
11 september 2007, 14:28
Enkele nummers van The Shadows (van voor tot achter) vormen voor elke beginnende sologitarist een zeer mooie uitdaging!

Blind Owl
11 september 2007, 14:39
misschien wat Nirvana solo's.
ja, of wat simple shit van the doors

of freebird

Paul Heetebrij
11 september 2007, 15:24
ja, of wat simple shit van the doors


In ieder geval worden in de solo van Light my Fire hammer ons, pull offs en bends toegepast. In een erg eenvoudige vorm, dus dat lijken mij dan mooie voorbeelden om mee te beginnen.

menno182
11 september 2007, 16:20
Green day-holiday?

en anders kun je RHCP-californication misschien eens proberen die bevat wel bends enzo maar is toch er makkelijk en leuk om die technieken te leren.

davidof
11 september 2007, 18:03
seven nation army :') maar dat is toch meer voor gevorderden xD

bubbles
12 september 2007, 13:23
Bedankt allemaal, ik ben nu bezig met de solo van Holiday - Greenday.
Heeft er iemand nog meer solo's?

eveedee
12 september 2007, 19:17
Sultans of swing (Dire Straits) is heel goed zonder bijzondere effecten. Ik doel hiermee op de originele single of album versie uit 1978, dus niet de latere uitgebreidere live-versies.

Vooral het eerste stuk is goed te doen (Dm pentatonisch). De kunst van Mark Knopfler was - heb het zelf kunnen aanschouwen - om daarbij tegelijkertijd te zingen zonder op zijn gitaarhals te kijken. Bovendien is de 1e elpee van de Straits een klassieker, denk aan J.J. Cale stijl, maar swingender.

Suc6,

erwin

G.G.
13 september 2007, 10:12
Probeer deze eens uit te zoeken, hele simpele solo, maar wel met bends, slides en pulloffs, hammerons.

Niet precies wat je zoek, maar wel een goeie oefening:

Faith No More // Easy (http://youtube.com/watch?v=SeWVdEMgYq4)

bubbles
13 september 2007, 20:43
De solo van Holiday - Greenday lukt.
De bends lukken nu ook al een beeetje dus solo's met bends erin mogen ook.

glacius
13 september 2007, 21:04
Je kunt Greenday - American Idiot proberen.

heeft deze geen distortion ? ja dat is een effect..

Richwoodje
14 september 2007, 16:24
heeft deze geen distortion ? ja dat is een effect..

een topic lezen is blijkbaar ook een kunst. Meneertje peertje de topicstarter bedoelt technieken

Reel Big Fish
14 september 2007, 16:30
Precies, zie eerste 2 posts :p

Hoe gaat het trouwens met de topicstarter, al succes?

bubbles
14 september 2007, 17:20
Goed, lees enkele posts hierboven.
Ik heb me even toegelegd op de solo's van www.freelicks.net maar dat is nog een beetje te hoog gegrepen denk ik. :p

Edit.
Eveedee, de tabs van de versie van 1978 kan ik nergens vinden.