PDA

View Full Version : Fractal Audio Systems AXE-FX



fred_internet
10 september 2007, 15:52
Kan iemand me vertellen waar in Nederland ik de AXE-FX van Fractal Audio Systems uit kan proberen?

dml
10 september 2007, 16:20
Ben bang dat het antwoord "nergens" wordt, tenzij er hier iemand is die 'm heeft kunnen bemachtigen. In NL is er geen dealer en als je d'r eentje wil hebben, kun je 'm via i-net bestellen, echter is er een behoorlijke wachtlijst.

vinni
11 september 2007, 19:16
Alstublieft.....

http://www.g66.eu/index.php?lang=nl

Vinni

fred_internet
11 september 2007, 21:02
Alstublieft.....

http://www.g66.eu/index.php?lang=nl

Vinni

Bedankt voor de tip. Ik sta bij G66 op de wachtlijst maar had gehoopt dat iemand in Nederland reeds in het bezit was van een AXE-FX.

Raffel
12 september 2007, 09:34
wat maakt de AXE-FX beter dan zeg een G-force oid? Op het eerste gezicht vallen mij niet echt nieuwe features op behalve dat de processing waarschijnlijk wat sneller is, maar daar heb ik bij een G-force ook geen last van.

BeeJee
12 september 2007, 09:45
De Axe-fx is naast een high-end fx-processor ook een pre-amp. Wat dat betreft kun je hem dus beter vergelijken met de Boss gT-pro, Line 6 podPro xt, dan met de G-force. Als je op de berichtgeving afgaat, dan schijnt hij beide andere 19 inch modelers ook van de sokken te blazen.

Raffel
12 september 2007, 10:01
dan zal Line6 aan de bak moeten!

paulusdeBKB
12 september 2007, 10:03
Ik zit al een tijdje naar de sound files te luisteren... Het klinkt allemaal wel goed en ik geloof meteen dat het apparaat zich kan meten met Zoom / Line6 / Roland / Digitech.

Maar zou het verschil met buizen echt onhoorbaar zijn geworden? Lijkt me lastig...

BeeJee
12 september 2007, 13:46
Ik denk dat het verschil met buizen voor de meeste gitaristen niet zozeer 'hoorbaar' meer is, maar eerder 'voelbaar'. Qua klank vind ik de laatste generaties modeling echt goed/overtuigend geworden. MAAR, qua dynamiek en respons die je terugkrijgt blijft het nog steeds behelpen t.o.v. een goede buizenamp. De keur aan sounds maakt veel goed, maar live voelt een lekkere buizenbak toch beter aan. Je hebt wat meer interactie met je amp dan met modelers. Op dat punt schijnt de Axe-fx ook echt een stap voorwaarts te zijn, maar ik ben benieuwd naar de reactie van bijv. Fred als hij er een heeft weten te bemachtigen. Hoe lang is die wachttijd eigenlijk? En die prijs van 1399, is dat incl. BTW?

Raffel
12 september 2007, 14:28
hoe vergelijken de fx zelf zich met die van de grote fx-model fabrikanten? Enig idee? Het enige wat ik er op de website waar hij te bestellen is over terug kan vinden is dat ze helemaal de hemel in worden geprezen.

Googlen voor een reviewtje?

paulusdeBKB
12 september 2007, 23:08
Het enige wat ik erover ben tegengekomen op US forums is juichende kritieken. Maar dat zegt niet zoveel, gezien de fads die op gitaarnet ook regelmatig voorbijkomen.

De effecten in de soundfiles klinken iig uitstekend. Maar dat doen de effecten van Lexicon, TC Electronic, Roland, Yamaha en co ook al jaren.

Michael AE
13 september 2007, 15:21
Wat ik in clips heb gehoord, klinken de effecten echt mega-overtuigend. Ik denk persoonlijk dat je met zo veel rekenkracht echt waanzinnige geluiden kan maken. De vraag is wat je allemaal gaat gebruiken, maar de power is er in elk geval wel.

Ik ben heel benieuwd en zodra iemand in Nederland hem heeft, wil ik hem graag een keer proberen.

BeeJee
14 september 2007, 01:20
Me too:rockon: (10 tekens)

PipoTheClown
21 september 2007, 18:46
Hoi,

Is er al iemand hier met een Axe-fx? Ik heb de demo's op
de site gehoord en die klinken echt VEEL beter dan mijn
podxt (waar ik overigens heel tevreden mee ben).

Nog een ander vraagje: ik maak zelf meer britpop/wave-achtige
muziek en vraag me af of je dat soort sounds ook met de axe-fx
kunt maken omdat die naar mijn idee toch behoorlijk Amerikaans
vind klinken (als je begrijpt wat ik bedoel).

Wat zijn jullie ideeen hierover?

Groet,
Pipo

Angel
22 september 2007, 11:12
Ik ken iemand in België die er al één heeft, kijk maar eens op zijn website: Patrick Voes (http://www.voes.be)

Daemon
22 september 2007, 13:04
Damn, die samples klinken inderdaad waayyyyyy better dan wat line 6 produceert tot nu toe i.m.o. Al wil ik nog steeds die nieuwe amp in samenwerking met bogner ook eens horen :)

JorikDekkers
22 september 2007, 15:42
Het lijkt me ook niet meer dan logisch dat t beter klinkt dan wat Line6 op de markt brengt... Je hebt t over een modeler van 400 euro tegenover een modeler van 1400 euro!

De samples klinken inderdaad wel ongelofelijk goed, als ik in Vox/Boss/Line6 R&D afdeling zou werken zou ik het wel weten...

Liever goed afgekeken dan verkeerd verzonnen zeg maar :cooler:

Ben benieuwd of dit soort ontwikkelingen uiteindelijk (over 20 jaar?) het einde betekent van buizenamps...

Einzeln
22 september 2007, 21:35
Hoi,

Is er al iemand hier met een Axe-fx? Ik heb de demo's op
de site gehoord en die klinken echt VEEL beter dan mijn
podxt (waar ik overigens heel tevreden mee ben).

Nog een ander vraagje: ik maak zelf meer britpop/wave-achtige
muziek en vraag me af of je dat soort sounds ook met de axe-fx
kunt maken omdat die naar mijn idee toch behoorlijk Amerikaans
vind klinken (als je begrijpt wat ik bedoel).

Wat zijn jullie ideeen hierover?

Groet,
Pipo

http://www.fractalaudio.com/Documents/streets.mp3

Daemon
22 september 2007, 23:24
Ben benieuwd of dit soort ontwikkelingen uiteindelijk (over 20 jaar?) het einde betekent van buizenamps...

Ik kan het me momenteel nog niet helemaal indenken, maar ik ben er ook wel benieuwd naar.... de vooruitgang gaat nu best hard.

dml
23 september 2007, 02:38
Ik kan het me momenteel nog niet helemaal indenken, maar ik ben er ook wel benieuwd naar.... de vooruitgang gaat nu best hard.

Dat dachten we 10 jaar geleden ook toen Yamaha met zijn DG1000 uitkwam.
En dachten we 25 jaar geleden ook niet dat in het jaar 2000 het hele huishouden door computers zou zijn overgenomen?

rjong999
23 september 2007, 11:31
Dat dachten we 10 jaar geleden ook toen Yamaha met zijn DG1000 uitkwam.
En dachten we 25 jaar geleden ook niet dat in het jaar 2000 het hele huishouden door computers zou zijn overgenomen?en waar besteed jij thuis de meeste uren dan ?

Einzeln
23 september 2007, 15:54
Dat dachten we 10 jaar geleden ook toen Yamaha met zijn DG1000 uitkwam.
En dachten we 25 jaar geleden ook niet dat in het jaar 2000 het hele huishouden door computers zou zijn overgenomen?

De hele samenleving is afhankelijk van computers. Een maandje computerstoring bij de ING zou mijn leven compleet overhoop gooien.

Ibanez RuleZ
23 september 2007, 18:10
ben ik de enige die die street opname erg dun vind klinken (en dat het voor mijn gevoel niets met de strat als gitaar te maken heeft).

Harrald

dml
23 september 2007, 19:29
en waar besteed jij thuis de meeste uren dan ?

Ik denk in bed.

rjong999
23 september 2007, 19:33
Ik denk in bed.
en...heb je al iets bedacht ? Of ben je er al uit ?

dml
23 september 2007, 21:04
Ja, het is toch echt de enige plek in huis waar ik de meeste uren per dag besteed.

JorikDekkers
23 september 2007, 21:07
Het zal uiteindelijk wel iets langer duren dan je nu zou schatten (behalve wanneer je veel langer schat dan de gemiddelde persoon natuurlijk :satisfie: ) maar ik denk serieus dat we uiteindelijk allemaal aan de modelers gaan, en dat je dan gewoon een breder spectrum aan modeling krijgt, dus dat er een hele brede range aan modelingproducten komt zowel qua specs en mogelijkheden als qua prijs. Een beetje v-amp<-> vetta maar dan nog extremer.

interessander
23 september 2007, 21:28
........maar ik denk serieus dat we uiteindelijk allemaal aan de modelers gaan.....

En daarom doe je ook je valvetronix weg? Als je de love it or hate it relatie van de meeste mensen hier met modeling apparatuur ziet dan denk ik dat er nog een hele lange weg te gaan is voordat iedereen overstapt.

JorikDekkers
23 september 2007, 21:47
En daarom doe je ook je valvetronix weg? Als je de love it or hate it relatie van de meeste mensen hier met modeling apparatuur ziet dan denk ik dat er nog een hele lange weg te gaan is voordat iedereen overstapt.

Nee mijn amp staat te koop omdat ik geen plek meer heb voor een achterlijk groot 2x12 combo. Ik stap over op een tonelab SE, dus nog steeds modeling.

En de lovehate relatie komt doordat er nu nog betere apparaten op de markt zijn (lees: buizenversterkers). Maar wanneer de modeling die laatste sprong maakt (en het is naief om te denken dat het nooit zover komt) waar het alles heeft: sound, feel en ongelofelijke veelzijdigheid in een compacte en draagbare verpakking, dan zie ik geen plek meer voor buizenversterkers.

Maargoed dit gaat allemaal weer enorm offtopic

interessander
23 september 2007, 21:51
Ik snap je punt, maar vind het naief van jou om te denken dat al die gitaristen de laatste sprong dan ook tegelijk wagen, daar zijn ze veel te conservatief voor ;)

Ik gebruik ook modeling voor thuis (toneport) en vind het daarom des te lekkerder als ik in de oefenruimte mijn 4 x 12 weer eens op zn donder kan geven met mijn Mesa.

JorikDekkers
23 september 2007, 22:06
puristen blijf je altijd houden. Maar ik denk wel echt dat je over 20 jaar serieus veel modeling op professionele podia gaat zien. Sinds een paar jaar zijn er zelfs bekende namen die modeling endorsen, nou had iemand dát voorzien in 1980?

Het is volgens mij gewoon een vooruitgang met zoveel potentie dat je hem niet tegen kan houden.

Ibanez RuleZ
23 september 2007, 23:13
euhmsss. was het niet zo dat in je jaren 70 in ene een transistorhype had? daar zijn we volgens mij ook hard van teruggekomen.

ik ga niet nooit zeggen, maar volgens mij gaat het nog heel lang duren voor ik overtuigd raak van modelling.

Harrald

rjong999
24 september 2007, 00:53
Maar ligt dat aan de modelling ? ;-)

Ik verkeer in de prettige omstandigheid dat ik het een beetje voor het kiezen heb (het lijkt hier zo zoetjes aan wel een beetje een amp-museum), en ik eindig meestal toch gewoon bij mijn gt8. Een paar simpele voordelen: hoef niks aan te sluiten, geen geprik met kabeltjes, geen gepruts met instellingen, geen probleem met versleten buizen, geen brom en ruis (!), makkelijk experimenteren met volgorde van componenten, alle instellingen opslaan op mijn pc, op ieder geluidsniveau een prima geluid, digitale output direct in mijn soundcard, zelfde geluid in de studio als op het podium en geen gezeul met zware spullen.

Daar staat dan tegenover dat niet alle sims altijd even goed zijn. De 'shimmering crunch' van een pro reverb komt wat te heftig uit de gt8, en je voelt geen echte druk bij de mesa lead 2 red. Maar daar kom ik dan wel overheen. En zonee, dan zet ik gewoon 'the real thing' aan ;-) Maar dat gebeurt dus eigenlijk zowat nooit meer, nu ik de gt8 echt begin te leren kennen.

Ik wil niet beweren dat mensen die bij buizenspullen zweren het mis hebben ofzo. Maar het lijkt erop dat voor mij de buizen het een beetje beginnen te verliezen...

PipoTheClown
24 september 2007, 08:40
ben ik de enige die die street opname erg dun vind klinken (en dat het voor mijn gevoel niets met de strat als gitaar te maken heeft).

Harrald

Nope, ik vind het ook wat aan de dunne kant.

Echt balen dat je niet gewoon naar een muziekwinkel kunt stappen
om de axe-fx een keer in het echt uit te proberen.

Plantje
24 september 2007, 09:30
Maar ligt dat aan de modelling ? ;-)

Ik verkeer in de prettige omstandigheid dat ik het een beetje voor het kiezen heb (het lijkt hier zo zoetjes aan wel een beetje een amp-museum), en ik eindig meestal toch gewoon bij mijn gt8. Een paar simpele voordelen: hoef niks aan te sluiten, geen geprik met kabeltjes, geen gepruts met instellingen, geen probleem met versleten buizen, geen brom en ruis (!), makkelijk experimenteren met volgorde van componenten, alle instellingen opslaan op mijn pc, op ieder geluidsniveau een prima geluid, digitale output direct in mijn soundcard, zelfde geluid in de studio als op het podium en geen gezeul met zware spullen.

Daar staat dan tegenover dat niet alle sims altijd even goed zijn. De 'shimmering crunch' van een pro reverb komt wat te heftig uit de gt8, en je voelt geen echte druk bij de mesa lead 2 red. Maar daar kom ik dan wel overheen. En zonee, dan zet ik gewoon 'the real thing' aan ;-) Maar dat gebeurt dus eigenlijk zowat nooit meer, nu ik de gt8 echt begin te leren kennen.

Ik wil niet beweren dat mensen die bij buizenspullen zweren het mis hebben ofzo. Maar het lijkt erop dat voor mij de buizen het een beetje beginnen te verliezen...


Klinkt heel herkenbaar! Bij mij is het zelfs zo erg, dat ik eigenlijk bijna nooit speelde met de buizentop. Nu is het zo veel gemakkelijker, dat ik al snel even de gitaar pak en een deuntje speel.

Ibanez RuleZ
24 september 2007, 11:19
dat ligt voornamelijk aan mijn gehoor; ik heb gewoon nog niet op een overtuigend stuk modelling gespeeld (heb over de xt gespeeld, over de pod 2 over de vamp) en het deed me gewoon niks; ik miste gewoon de respons.

Harrald

Raffel
24 september 2007, 13:13
ik vind het heel erg liggen aan waar je een dergelijk apparaat op aansluit. Op een hifi setje klinkt mijn PodXT beter dan op een 'hi-fi' speakerkast van line6.

Ook volume heeft m.i. een grote invloed, ondanks dat je bij modelling natuurlijk niet iets 'meer' op z'n flikker kan geven zoals bij een buizenamp door hem harder te zetten, krijg je wel meer druk naar mate hij harder gaat. Althans dat is dus mijn ervaring over een hifi set.

Albert
27 september 2007, 08:46
hmmm, net een mailtje gehad dat het waarschijnlijk nog tot november/december gaat duren voor ik boven aan de lijst sta. En ik wacht al een flinke poos (sinds april/mei). Het wordt dan 9 maanden....... Ben bang dat Fractal Audio binnenkort een klant minder heeft.

vettavillenl
27 september 2007, 11:38
dat ligt voornamelijk aan mijn gehoor; ik heb gewoon nog niet op een overtuigend stuk modelling gespeeld (heb over de xt gespeeld, over de pod 2 over de vamp) en het deed me gewoon niks; ik miste gewoon de respons.

Harrald


Ik vindt gehoor en respons/feel twee verschillende dingen. Jij niet?

tnijland
28 september 2007, 20:13
Ik heb inmiddels dit onderwerp ook eens bekeken en de demos van de Fractal Audio website beluisterd. Hoewel de demos heel aardig klinken, vind ik ze toch nog wel een stuk slechter dan bijvoorbeeld de promo demos en videos van Line6. Daar is echt zorg aan besteed en dat verkoopt ook beter.

Bij Line6 klinken de demos fantastisch maar klinkt het in werkelijkheid een stuk killer, droger en voelt het een stuk minder dynmisch aan dan bij een high quality buizen amp. Desondanks klinkt een line6 over de PA best aardig en is het ook een prima en veelzijdig dingetje (heb zelf tevens een PODXT).

Op basis van de demos van Fractal Audio zou ik het apparaat dus never aanschaffen. Ik lees erg veel lirische reacties hierover maar vraag me af of het apparaat werkelijk thuishoort tussen G-Force & Lexicon. Het lijkt mij meer een zoveelse Line6 cloon die toevallig net iets betere effecten heeft. Maar misschien is de werkelijkheid anders en is het perfect spul. Dat zou heel mooi zijn maar dromen zijn meestal bedrog...

Voor wat moois moet je gewoon ouderwets doorsparen.

pol
28 september 2007, 20:23
echt super klinken die sounds op de site toch ook niet....

Michael AE
28 september 2007, 20:50
Qua effecten is het echt wel een heel goed apparaat. Heb meerdere soundclips gehoord en vond de modeling ook ietwat tegenvallen, maar over de effecten niets dan lof. Sterker nog, ik durf te beweren aan de hand van de soundclips alleen, dat dit ding je je G-Force of MPXg2/MPX1 compleet doet vergeten. Dit is meer in de league van Eventide qua effecten, hoor.

rjong999
29 september 2007, 00:33
Qua effecten is het echt wel een heel goed apparaat. Heb meerdere soundclips gehoord en vond de modeling ook ietwat tegenvallen, maar over de effecten niets dan lof. Sterker nog, ik durf te beweren aan de hand van de soundclips alleen, dat dit ding je je G-Force of MPXg2/MPX1 compleet doet vergeten. Dit is meer in de league van Eventide qua effecten, hoor.
je bedoelt toch niet zo´n speel-speel-speel-klik-tijdje niks-eventide ?

Michael AE
29 september 2007, 00:56
Ik heb geen idee hoe snel hij van preset veranderd uit ervaring, maar mensen die hem hebben zeggen dat hij vrijwel seemless schakelt.

Trouwens, Eventide is ontworpen voor de studio, niet voor gitaar-racks. Vandaar. Bovendien valt er best mee te werken als je maar slim genoeg bent om op handige momenten te switchen of met CC's te werken.

BeeJee
29 september 2007, 02:34
Toch is 'kwaliteit' voor een gitaarrack dan meer dan alleen maar de kwaliteit van de algoritmes. Andere factoren (schakeltijd, bedieningsgemak, functionaliteit etc.) spelen ook een rol. Het is de combinatie die een apparaat tot een topper maakt. Wat dat betreft heeft bijv. Eventide (maar ook Lexicon) nog een wereld te winnen vind ik (naar gitaristen toe dan).

tnijland
1 oktober 2007, 18:40
De gootste uitdaging voor Fractal Audio is om echt overtuigende amp models te creeren. Qua effecten is t.o.v. TC Electronics of Lexicon de winst waarschijnlijk marginaal. Hoe kan een onbekend firmaatje nou ALLES beter maken dan expert firmaas die 20+ jaar ervaring hiermee hebben. Ik geloof er niet echt in; het lijkt mij een hype. Ik heb zelf Triaxis, Soldano en heb een Ernst Rover gehad en daar zit een boel TONE knowhow in.

Verder is het bij mij meestal zo dat net die amp die ik heel super vind klinken weer minder is dan mijn eigen preamp zodat je de eigen preamp er toch weer naast moet houden.

Kunnen deze amp models bijvoorbeeld ook concurreren met de Egnater preamps? Ik zou het graag geloven en er dan direkt eentje willen bestellen!

Aan de andere kant heb ik als extra transistor (FET) eindtrap een Rocktron Velocity 300 (Special Touring Edition) en die klinkt wel weer waanzinnig goed en drukvol. Er is dus nog hoop....

paulusdeBKB
1 oktober 2007, 22:47
We kunnen er lang of kort over schrijven (kennelijk vooral lang), maar zolang dit ding in NL niet te koop is, is het een beetje loze info...

Zullen we erover ophouden totdat we de Axe-fx zelf kunnen besnuffelen?

prinspatrick
4 januari 2008, 18:42
Hallo allemaal,

Als eerste nederlandstalige axe-fx eigenaar sinds juli 2007, hier mijn "review".

Even mijn materiaal vermelden, zodat jullie weten dat ik weet waarover ik praat:
ik heb zelf (nog steeds) een steavens poundcake lampenversterker, een fender hot rod deluxe en oude vox ac-30.
Van simulators had ik: Roland GT-6, GT100 en VG-88 en Line6 pod XT en Vetta.
Van fx-apparaten werk ik in de studio met Distressor, lexicon PCM-80, TC Electronic M3000 en Finalizer, Maxx BLC.

Na een half jaar 'spelen' met de axe-fx ben ik tot de volgende bevindingen bekomen.

Een echte lampenversterker kan het nog niet vervangen, maar t.o.v. line6 en roland is er echt een heeeel grote sprong vooruit gemaakt.

Axe-fX + versterker (moet niet lampen zijn!) + 4x12: dat klinkt zeer geloofwaardig en is zeker een waardig alternatief.

Axe-fx direct naar PA of studio. Is veel beter dan line6, maar toch nog niet echt voldoende (wat spijtig is, want zo wens ik hem te gebruiken).

Effecten zijn zeker van superieure kwaliteit.

Bediening: voor iemand die gewend is met digitale apparaten te werken is er totaal geen probleem en is zelf de windows-software niet nodig (ik gebruik hem zelden). Uiteraard niet zo gebruiksvriendelijk als een POD, maar het apparaat heeft dan ook 1000x meer mogelijkheden.
Voor iemand die tot nu toe altijd analoog werkte is het wel wat wennen.

plus:
software wordt constant verder ontwikkeld en de uitvinder cliff zal elk zinnig voorstel van het forum bekijken en indien mogelijk ontwikkelen. bugs worden soms binnen het half uur opgelost!!
prijs! jawel heel veel meer kwalitiet krijg je als je dit vergelijkt met een pod xt pro of een gt pro.

nadeel:
wachttijd (niet voor mij :)), maar dat zou binnenkort opgelost zijn.
als je 2 amp sims wilt gebruiken zit je vlug aan je maximum en ben je beter af met de duurdere Ultra.
geen usb
geen hoofdtelefoonuitgang.

Besluit: veruit het beste digitaal apparaat wat op de markt is in zijn genre! en voor mij het enig apparaat wat ik momenteel gebruik ondanks mijn super tube versterkers.

Groeten,
Patrick

BeeJee
4 januari 2008, 18:59
Je benadrukt het gebruik met een niet-buizenversterker. Klinkt hij niet lekker icm. een buizen eindtrap?

prinspatrick
4 januari 2008, 22:55
Je benadrukt het gebruik met een niet-buizenversterker. Klinkt hij niet lekker icm. een buizen eindtrap?

zeker klinkt hij lekker door een buizen eindtrap (ik heb de loop return van mijn steavens gebruikt om dat te testen). Ik wil enkel zeggen dat de axe-fx zowiezo al heel goed klinkt en niet noodzakelijk een buizenversterker nodig heeft.

paulusdeBKB
4 januari 2008, 23:08
Wat goed dat je de moeite neemt om je ervaringen op te schrijven! Kun je iets over het prijspunt roepen?

prinspatrick
5 januari 2008, 09:51
Wat goed dat je de moeite neemt om je ervaringen op te schrijven! Kun je iets over het prijspunt roepen?

Zeker zijn prijs waard, maar daarom niet goedkoop. 1400 euro. kwaliteit heeft nu eenmaal zijn prijs.

Via het forum heb ik ook vernomen dat er diverse andere produkten op de tekentafel liggen zoals een VST plugin (computer), een lite-versie, een floorboard versie, een footcontroller, een guitarbelt-versie (daar ben ik zeer benieuwd naar).

Cliff wil in elk geval niet in de val trappen van zoveel mogelijk voor zo weinig mogelijk zoals line6 of roland.... Neen, kwaliteit is bij hem altijd op de eerste plaats.

tnijland
12 januari 2008, 23:23
Hallo allemaal,Even mijn materiaal vermelden, zodat jullie weten dat ik weet waarover ik praat: ik heb zelf (nog steeds) een steavens poundcake lampenversterker, een fender hot rod deluxe en oude vox ac-30. Van simulators had ik: Roland GT-6, GT100 en VG-88 en Line6 pod XT en Vetta. Van fx-apparaten werk ik in de studio met Distressor, l Lexicon PCM-80, TC Electronic M3000 en Finalizer, Maxx BLC.

Bedankt voor jouw review! Nou is de FX kwaliteit van Line6 qua effecten ook middelmatig en het zwakke punt van Line6. Ik vraag mij af of de AXE-FX ook boven Lexicon en TC Electronics uitkomt. De volgende vragen zouden gesteld kunnen worden:

1. Hoe klinkt Axe-FX over de mengtafel (line-out) in vergelijking met Line6
2. Hoe groot is het verschil in vergelijking met echte "klassieke" buizen versterkers:
- Marshall JTM & JCM
- Fender BlackFace/Deluxe
- Vox AC30
- Mesa/Boogie
- Soldano SL100/Custom Audio CAE
3. Is de effect kwaliteit vergelijkbaar met Lexicon/TC Electronics

prinspatrick
13 januari 2008, 07:46
Bedankt voor jouw review! Nou is de FX kwaliteit van Line6 qua effecten ook middelmatig en het zwakke punt van Line6. Ik vraag mij af of de AXE-FX ook boven Lexicon en TC Electronics uitkomt. De volgende vragen zouden gesteld kunnen worden:

1. Hoe klinkt Axe-FX over de mengtafel (line-out) in vergelijking met Line6
2. Hoe groot is het verschil in vergelijking met echte "klassieke" buizen versterkers:
- Marshall JTM & JCM
- Fender BlackFace/Deluxe
- Vox AC30
- Mesa/Boogie
- Soldano SL100/Custom Audio CAE
3. Is de effect kwaliteit vergelijkbaar met Lexicon/TC Electronics

1. veel beter, zelfs gewoon analoog!
2. er is nog steeds verschil, de echte lampenversterkers blijven nog altijd kampioen. Maar, tov de line6 en roland stuff heb is nu wel het 'plastieken' gevoel verdwenen, je speelt echt op een versterker
3. ja! anders maar zeker niet slechter

eddewien3
29 juli 2008, 14:26
Mijn Ultra wordt vandaag verstuurd. :) Sussi heeft er een stillere fan ingezet en hem voorzien van de laatste firmware...
Ik ben reuze benieuwd of hij al die goede reviews waar maakt! :satisfie:

peter_heijnen
29 juli 2008, 14:46
Spannend, laat ons snel weten hoe ie bevalt!

fred_internet
5 augustus 2008, 15:03
Mijn Ultra wordt vandaag verstuurd. :) Sussi heeft er een stillere fan ingezet en hem voorzien van de laatste firmware...
Ik ben reuze benieuwd of hij al die goede reviews waar maakt! :satisfie:

En, hoe bevalt de Ultra?

eddewien3
7 augustus 2008, 08:05
Voor zover ik het nu kan beoordelen is het inderdaad een apparaat met ongekende mogelijkheden en prachtige effecten.
Ik kan hem alleen nog niet in mijn setup gebruiken omdat ik nu over een Line6 Vetta combo met een 2x12 cab speel.

Als ik hem in de lop van de Vetta zet kan ik de Ultra niet bedienen en komt er ook een hoop ruis mee.
Hetzelfde probleem heb ik ook als ik de Ultra in de gitaaringang steek.

Er zit denk ik niets anders op dan zo'n 19 inch eindversterker, twee cabs en een midi pedaal aan te schaffen. Dan ben ik denk ik weer een jaar verder. :angry:

peter_heijnen
7 augustus 2008, 08:18
Heeft die vetta dan geen normale loop?

eddewien3
7 augustus 2008, 09:26
Dat heeft ie wel maar je blijft altijd een toon, zij het een cleane, horen die dan weer door de Ultra gemoduleerd wordt. Daar komt bij dat het pedaal niet communiceerd met de ultra maar met de vetta.
Het kan natuurlijk zo zijn dat ik iets over het hoofd zie, dan hoor ik dat graag van iemand. :p

fred_internet
7 augustus 2008, 09:45
En als je alleen de eindtrap en speakers van de Vetta gebruikt?

Gitaar naar de Axe-FX, uitgangen van de Axe-FX naar de returns van de Vetta en midi out van de Vetta naar midi in van de Axe-FX.

eddewien3
7 augustus 2008, 11:58
Alvast bedankt! Ik ga het straks even proberen. :noob:

eddewien3
10 augustus 2008, 08:46
Helaas werkt de Vetta niet erg mee... :sneaky:
Ik heb alle ingangen van de vetta geprobeerd maar geen geluid...
Via een andere versterker doet ie het wel dus aan de Ultra kan het niet liggen...

BeeJee
10 augustus 2008, 14:24
Je moet de 'return' jack van de stereo fx-loop gebruiken, dus een uitgang van je axe-fx daar in prikken en dan moet je met de master open van je vetta geluid krijgen lijkt me. anders ff een geheel lege patch maken op de vetta misschien en dan nog eens proberen.

fred_internet
10 augustus 2008, 14:51
Je moet de 'return' jack van de stereo fx-loop gebruiken, dus een uitgang van je axe-fx daar in prikken en dan moet je met de master open van je vetta geluid krijgen lijkt me. anders ff een geheel lege patch maken op de vetta misschien en dan nog eens proberen.

En alles uitzetten op de Vetta (ook de noise gate) behalve de loop, die moet aan staan.

eddewien3
10 augustus 2008, 20:51
Gedaan maar nog geen geluid..... :confused:

eddewien3
12 augustus 2008, 10:21
Ik ga toch voor een rack eindversterker. Weet iemand of die Peavey pv 1500 iets is?

M Kactus
12 augustus 2008, 10:26
Gedaan maar nog geen geluid..... :confused:

Helemaal geen geluid ? Dan doe je toch echt iets fout, hoor...Steek je 'm misschien in de Send ipv in de Return ?

eddewien3
12 augustus 2008, 11:53
Nee, niet in het verkeerde gaatje... :confused:

BeeJee
12 augustus 2008, 13:00
Kijk eens in je maual. Waarschijnlijk kun je de fx-loop per patch (de)activeren.

prinspatrick
13 augustus 2008, 15:49
zelf heb ik ook een vetta gehad. alhoewel ik er tevreden mee was, is het speelgoed vergeleken met de axe-fx, qua geluid, qua feeling, qua fx, qua mogelijkheden. kortom de axe-fx is veeel beter.

de vetta als versterker gebruiken gaat in theorie, maar werd op het axe-fx forum afgeraden omdat de speakers niet goed klinken. beter inderdaad een eindtrap kopen met 2x12 of 4x12.

ikzelf gebruik hem met mijn Adam A7 monitors thuis en in de studio met de grotere Adam S3A monitors.
live gebruik ik mij inears of de wedge-monitor die ter beschikking staat. dat scheelt me heel wat in gesleur :) en klinkt toch overtuigend (tenzij je van die goedkope wegdes voor je hebt liggen)


Nog even vermelden, sinds mijn vorige reactie zijn er al talloze updates (momenteel 5.23) geweest en klinken de versterker-simulaties nog echter.

voorbeelden genoeg te vinden op het oude forum
http://www.setbb.com/axefx/viewforum.php?f=3&mforum=axefx

en op het nieuwe (dat helaas nog groeipijnen heeft en soms tijdelijk niet bereikbaar is)
http://fractalaudio.com/forum/

eddewien3
13 augustus 2008, 20:55
Totdat ik de ultra helemaal op orde heb leek het mij een goede tussenoplossing.

Patrcik,

Ik heb nog een brandende vraag...

Is het, zoals met de vetta, mogelijk om een soortgelijke indeling van de patches te maken? Ik wil bijvoorbeeld zoals op de vetta, waarbij je van een akoestisch geluid op 4-1 in één keer naar een scheurgeluid naar 4-3 kan schakelen.
Aangezien je bij de Ultra alleen presets hebt van 1 tot 50.000 vraag ik me af of ie bij live-gebruik wel zo gebruikersvriendelijk is.

Dat is het enige waar ik bij dit apparaat nog twijfels over heb.

En nu maar duimen...

prinspatrick
14 augustus 2008, 08:22
Totdat ik de ultra helemaal op orde heb leek het mij een goede tussenoplossing.

Patrcik,

Ik heb nog een brandende vraag...

Is het, zoals met de vetta, mogelijk om een soortgelijke indeling van de patches te maken? Ik wil bijvoorbeeld zoals op de vetta, waarbij je van een akoestisch geluid op 4-1 in één keer naar een scheurgeluid naar 4-3 kan schakelen.
Aangezien je bij de Ultra alleen presets hebt van 1 tot 50.000 vraag ik me af of ie bij live-gebruik wel zo gebruikersvriendelijk is.

Dat is het enige waar ik bij dit apparaat nog twijfels over heb.

En nu maar duimen...

is helemaal geen probleem. de laagste switch-time op de markt en daarenboven met delay spillover.
en een fantastische functie die de Axe-Fx heeft en die men zo goed als nergens anders vindt (behalve TC dacht ik): elke patch kan global tempo hebben, zodat je geen tempo verschillen in de diverse patches hebt.

eddewien3
14 augustus 2008, 09:19
Ik bedoel iets anders....

Stel dat ik té gekke preset heb op nr. 3 en ik wil in één keer over naar een andere nóg betere :soul: op nr. 15. Kan dat?

En nu ik toch op dreef ben:

Een goede eindversterker van onder de 500 euro. Bestaat ie?

dml
14 augustus 2008, 09:49
En nu ik toch op dreef ben:

Een goede eindversterker van onder de 500 euro. Bestaat ie?

Als het buizen moet zijn, kijk eens naar een 2e hands Peavey Classic 50/50.

Bastin
14 augustus 2008, 11:13
Ik heb de classic 50/50 ook gehad icm een Pod x3 en dat klonk stukken beter
als met mijn transistor eindtrap.

Het Hifi geluid was er een beetje af en de druk was terug

die van mij koste toen 350 euro in bijna nieuwstaat

prinspatrick
14 augustus 2008, 12:06
Ik bedoel iets anders....

Stel dat ik té gekke preset heb op nr. 3 en ik wil in één keer over naar een andere nóg betere :soul: op nr. 15. Kan dat?

En nu ik toch op dreef ben:

Een goede eindversterker van onder de 500 euro. Bestaat ie?

geen probleem, zolang je geluiden maar binnen de range van 1-129 programmeert. elke midi-pedaal kan dat bij mijn weten.

eddewien3
1 september 2008, 06:50
Ik heb de Vetta maar even gelaten voor wat het is....
Ik ben voor nu aan de slag gegaan met een Peveay stereochorus die ik in zijn return heb geprikt. (had ik nog liggen) :)
Na een paar dagen met de Ultra gestoeid te hebben weet ik zéker dat dit het apparaat is waar ik naar op zoek was. De enige beperking die hij heeft is degene die hem bedient. :punk: