PDA

View Full Version : Is er een verschil tussen brug en hals element?



telecastermaster
23 januari 2003, 10:00
Ik bedoel bv voor een Les Paul. Zijn de 2 elementen niet gewoon hetzelfde? Of zijn er toch verschillen?
Het lijkt mij voor het productieprocess gewoon het simpelste 1 type element te maken en die zowel in de nek als in de brug positie te plaatsen. Element fabricanten maken echter doorgaans wel een onderscheid tussen hals en brug element.......

pimmetje
23 januari 2003, 10:26
Niet iedere gitaar heeft twee dezelfde typen pick-up in de gitaar zitten. Velen echter wel... en dan zijn 't vaak idd nog apart een brug-typ en een hals-type.

Hoe dichter je bij de brug komt des te minder de snaren bewegen... ze bewegen immers 't meest in 't midden van de snaar. Hoe minder beweging, des te minder volume er door de pick-up wordt up gepicked (gegenereerd).

Ter compensatie worden brug-elementen vaak wat meer 'opgevoerd' vergeleken met hals-elementen.

Voor de produktie zou 1 element misschien wel kostenbesparend kunnen werken, maar ik denk dat de uiteindelijke besparing wel mee zal vallen. Ze worden nu ook aan de lopende band uitgepoept... ik kan me niet voorstellen dat die extra kosten vanwege de wissel tussen 2 standaard produktie-processen je nekt in de prijs van een pick-up of gitaar.

Bins
23 januari 2003, 13:11
Maakt dan: brugelement in neckpositie = meer output?

McCloud
23 januari 2003, 14:40
Mijn PRS heeft wel verschillende elementen in nek en brug positie. In de nek positie zit een Vintage Bass element, in de brug positie een HSF (Hot Fat & Screaming)