PDA

View Full Version : Opkrullende gitaarkabels....



glasbier
10 september 2007, 15:32
Ik heb er een gloeiende pest aan;die snoeren die gaan krullen als je er een paar keer mee gelopen hebt! Denk je een kabel te hebben van 6 meter en na 15 minuten blijkt die nog maar 2 meter te zijn! Is er een kabel op de markt die dat niet doet?

GunMetalBlue
10 september 2007, 16:00
Vertel mij wat, ik hang ze altijd uit het raam van de eerste verdieping, en rol ze dan weer op, dan zijn de krullen er toch éven uit

Zo'n kabel besta ni denk ik... of zo van die met stoffen omhulsel?

glasbier
10 september 2007, 16:06
Tja,ik zit te denken aan die 'spiraal'kabels... :(
Zou dat de oplossing zijn?

DeiDRagonas
10 september 2007, 16:24
Die kabels zijn net zo irritant als opkrullende kabels als je t mij vraagt. Ik wil nooit meer zo'n kutkabel. Ze zijn altijd te kort en wegen ook nog eens enorm zwaar.

Wat betreft t opkrullen van die kabels geef ik je helemaal gelijk. Wat een bitch is dat zeg. Ik heb wel gemerkt dat als je veel rondjes loopt (al dan niet onbewust) het vele malen erger wordt. Als je dan toch loopt, loop geen rondjes.

Ik heb met mijn dure Planet Waves kabels hier wel opvallend minder last van trouwens. Die kabels zijn ook wat dikker en stugger. Mijn ervaring is dat die met "stof" omhulde kabels net zo goed krullen. Als iemand nog een kabel kent die dat helemaal niet doet... Graag!

Grt Roy!

Krikkeden 1ste
10 september 2007, 16:34
Hebben jullie trouwens al opgemerkt dat een mens altijd in één richting rondjes draait? Bij mij is het na een halfuurtje al patat... Kabel uit de gitaar, en draaien tot hij terug recht is... :blast:

zjanke
10 september 2007, 16:34
Ik heb Fatsoflex kabels (dikste spectraflex) en die krullen heel erg. Alleen maar ter info ;)

wietse
10 september 2007, 17:00
als je het zo erg vind dan ga je toch draadloos?

glasbier
10 september 2007, 17:06
als je het zo erg vind dan ga je toch draadloos?

Dat was mijn vraag niet Wietse.

Nielsje
10 september 2007, 17:24
Was er niet zo'n merk, dat gitaarkabels verkoopt in zo'n stalen doucheslang achtig iets? Lijkt me aardig geschikt om niet te laten krullen.

Tja.. en wietse geeft gewoon een 'think out of the box' oplossing.
Als je er echt last van hebt, moet je gewoon draadloos gaan, of akoestisch, of drummer worden.

glasbier
10 september 2007, 17:29
Was er niet zo'n merk, dat gitaarkabels verkoopt in zo'n stalen doucheslang achtig iets? Lijkt me aardig geschikt om niet te laten krullen.

Tja.. en wietse geeft gewoon een 'think out of the box' oplossing.
Als je er echt last van hebt, moet je gewoon draadloos gaan, of akoestisch, of drummer worden.

Als ik draadloos,akoestisch of fluitist o.i.d wil,dan was mijn vraag anders geweest.....maar i.i.g. bedankt.

The Mess
10 september 2007, 17:46
Tja,ik zit te denken aan die 'spiraal'kabels... :(
Zou dat de oplossing zijn?

Dan krullen ze al als je ze koopt, lijkt me nou ook niet echt wat je zoekt :D

Piekhaar
10 september 2007, 17:50
Was er niet zo'n merk, dat gitaarkabels verkoopt in zo'n stalen doucheslang achtig iets? Lijkt me aardig geschikt om niet te laten krullen.

Tja.. en wietse geeft gewoon een 'think out of the box' oplossing.
Als je er echt last van hebt, moet je gewoon draadloos gaan, of akoestisch, of drummer worden.
Ik weet het merk niet meer, maar die hangen hier ook bij de lokale gitaarwinkel. Wel duur, €50,- voor 6 meter ofzo.

Ik hou het wel bij draadloos :).

Die krul/spiraalsnoeren zijn trouwens nog veel irritanter dan kabels die zichzelf 'oprollen'.

Han S
10 september 2007, 17:52
Als je een hond buiten aan een lange lijn zet, is die lijn na een halve dag helemaal in de krullen. Dat komt omdat een hond altijd linksom of rechtsom draait, maar nooit beiden. En het is al gezegd hier, mensen doen dat ook, onbewust maar altijd dezelfde kant op.

Daar kun je niks aan doen, een stugge kabel (zo'n doucheslang) en hopen dat de plug zelf gaat draaien bij voldoende spanning. Of draadloos maar dan heb je een ander geluid.

RolandT
10 september 2007, 18:52
Ik heb dan weer het beste resultaat (i.e. geen krullen) met spectraflex (dunne). De dunne GeorgeL's waren een echte krul nachtmerrie. Ik heb gelezen dat het belangrijk is hoe je je kabels oprolt (alleen heb ik nog niet begrepen wat de beste manier is).

RammerStein
10 september 2007, 19:41
met dit probleem zit ik ook al een krap jaartje(zo lang speel ik ook gitaar XD)
daardoor heb ik al 2 kabels verneukt, los contact en was niet te solderen.
ik zat eigenlijk aan die spiraalkabels te denken maar die krullen net zo erg, tenminste wel bij onze telefoon die heeft ook zo'n kabel van de hoorn naar dat apparaat zelf.
maar ik weet dus verder ook geen oplossing op jouwn vraag, draadloos lijkt me wel handig maar is dat niet een beetje duur voor alleen maar binnentespelen en te leren gitaar spelen?

Piekhaar
10 september 2007, 19:53
met dit probleem zit ik ook al een krap jaartje(zo lang speel ik ook gitaar XD)
daardoor heb ik al 2 kabels verneukt, los contact en was niet te solderen.
ik zat eigenlijk aan die spiraalkabels te denken maar die krullen net zo erg, tenminste wel bij onze telefoon die heeft ook zo'n kabel van de hoorn naar dat apparaat zelf.
maar ik weet dus verder ook geen oplossing op jouwn vraag, draadloos lijkt me wel handig maar is dat niet een beetje duur voor alleen maar binnentespelen en te leren gitaar spelen?
Kapotte kabels heb ik niet meer sinds ik gewoon goede ben gaan kopen. In het begin versleet ik kabels haast sneller dan snaren. Toen maar eens een wat duurdere (en betere) gekocht. Die gaat al 3 jaar mee. Ik gebruik nu DieHard en Planet Waves, nergens problemen mee (ja krullen doen ze wel een beetje)

AutoStatic
10 september 2007, 20:17
Geen last van, zowel niet met goedkopere kabels als met wat duurdere. Goed oprollen, of eigenlijk eerder wikkelen, en netjes opbergen scheelt enorm. Het gaat erom dat je je kabels altijd op dezelfde manier oprolt/wikkelt na gebruik. Dan "vallen" ze op een gegeven moment vanzelf in de goede vorm en rol je ze zo op.

DeiDRagonas
10 september 2007, 20:20
als je het zo erg vind dan ga je toch draadloos?


Pfff, dan maar krullende kabels! Draadloos heb ik zo een enorme haat liefde verhouding mee! En de haat wint t geloof ik...

Roy

wizzie1982
10 september 2007, 23:25
met dit probleem zit ik ook al een krap jaartje(zo lang speel ik ook gitaar XD)
daardoor heb ik al 2 kabels verneukt, los contact en was niet te solderen.
ik zat eigenlijk aan die spiraalkabels te denken maar die krullen net zo erg, tenminste wel bij onze telefoon die heeft ook zo'n kabel van de hoorn naar dat apparaat zelf.
maar ik weet dus verder ook geen oplossing op jouwn vraag, draadloos lijkt me wel handig maar is dat niet een beetje duur voor alleen maar binnentespelen en te leren gitaar spelen?

hmm het klinkt misschien dom, maar als je nou eens een trekontlasting maakt zodat de plug niet meer te verduren krijgt maar de kabel zelf? dus je kabel niet rechtstreeks in je gitaar maar eerst ff onder je band langs.. en bij je versterker eerst ff door het handvat ofzo en dan pas in de plug??

ja ik heb geen idee, ik speel al jaren draadloos :p zelfs thuis, als ik sta.. en als ik zit draai ik geen rondjes ;)

q-elvis-p
10 september 2007, 23:34
niet lullen... lekker krullen. Zo!!

glasbier
10 september 2007, 23:45
niet lullen... lekker krullen. Zo!!

Je moet het omdraaien;lekker lullen,niet krullen. Zo!! :dance:

glasbier
10 september 2007, 23:49
hmm het klinkt misschien dom, maar als je nou eens een trekontlasting maakt zodat de plug niet meer te verduren krijgt maar de kabel zelf? dus je kabel niet rechtstreeks in je gitaar maar eerst ff onder je band langs.. en bij je versterker eerst ff door het handvat ofzo en dan pas in de plug??

ja ik heb geen idee, ik speel al jaren draadloos :p zelfs thuis, als ik sta.. en als ik zit draai ik geen rondjes ;)

Daar heb ik dus ook aan zitten te denken. Het enigste nadeel kan zijn dat ik mijn top van mijn cab afruk!! :lp:

schizo910
11 september 2007, 11:09
Was er niet zo'n merk, dat gitaarkabels verkoopt in zo'n stalen doucheslang achtig iets? Lijkt me aardig geschikt om niet te laten krullen.


Ik heb zo'n snoer hier, prima snoer krult inderdaad niet. heeft echter 2 problemen. Ten eerste is hij zwaar en zo stug dat het lastig opbergen is. Ten tweede en dat is het grootste probleem: dat ding is van metaal en het stuk rubber dat bij de plug om de snoer zit is te kort als je het snoer achter je gitaarband langs wilt laten lopen om zo te zorgen dat je je plug niet uit de gitaar trekt. Je gitaar raakt beschadigd door het metaal en dat is ook niet fijn, je kunt er een extra stuk van dat krimp spul omdoen, maar ik vond het een heel gedoe en niet echt de moeite waard...

glasbier
11 september 2007, 11:51
Ik heb net een nieuwe kabel gekocht en kreeg het advies om de kabel na gebruik precies zo op te rollen zoals hij in de verpakking zit. Dus niet er tegenin oprollen.

RolandT
11 september 2007, 18:51
Ik heb net een nieuwe kabel gekocht en kreeg het advies om de kabel na gebruik precies zo op te rollen zoals hij in de verpakking zit. Dus niet er tegenin oprollen.Hoe zat die kabel dan in de verpakking?

glasbier
11 september 2007, 19:27
Hoe zat die kabel dan in de verpakking?

Netjes opgerold,als een rol. Soms zie je ook dat zo'n kabel netjes is opgerold maar dan in het midden samengebonden is;je krijgt dan een soort van 8. Lijkt me niet jofel.

Piekhaar
11 september 2007, 19:28
Netjes opgerold,als een rol. Soms zie je ook dat zo'n kabel netjes is opgerold maar dan in het midden samengebonden is;je krijgt dan een soort van 8. Lijkt me niet jofel.

Zo doe ik het ook, kan een beetje kabel wel tegen hoor.

Nitefly7
14 oktober 2007, 12:54
Ik heb dan weer het beste resultaat (i.e. geen krullen) met spectraflex (dunne). De dunne GeorgeL's waren een echte krul nachtmerrie. Ik heb gelezen dat het belangrijk is hoe je je kabels oprolt (alleen heb ik nog niet begrepen wat de beste manier is).

weet je toevallig welke serie dat is ? de original of de vintage ofzo?

deze kabels lijken me ook erg fijn, met zo'n stoffen mantel, volgens mij gebruikte Jesse van Ruller ze ook..

via de Spectraflex site, zijn ze nu ook met interessante $-koers tegen niet al te veel geld te bestellen..

jij vind ze dus wel ok, begrijp ik? ook qua geluid? hoe lang is je kabel?

woutB
26 oktober 2007, 23:55
Ik ken het probleem. Lastig inderdaad.
Maar dan denk ik altijd aan de tijd dat ik te maken had met laskabels van 100 meter en het uit de knup halen en oprollen daarvan.
Daar krijg je gewoon spierballen van, man.
Maar het verbaasd mij altijd weer hoe zo'n knup in zo'n kabel komt.
Toch wel een beetje Hans Klokachtig altijd :D :D