PDA

View Full Version : Koch of Fender buizenbak?



Hoolaa
10 september 2007, 00:25
Hey,

De laatste tijd ben ik aan het kijken naar een nieuwe buizenbak. Moet zeggen dat ik verliefd ben op het clean geluid van de fender versterkers maar het nadeel bij bijv de twin is het hoge wattage en het ontbreken van een OD kanaal. De Koch twintone II lijkt me ook een hele mooi bak. Heb er nog niet op gespeeld aangezien hij pas over een paar weken weer beschikbaar is bij feedback. De mogelijkheden lijken daar oneindig met de 3 kanalen + boost. Op andere fora heb ik gelezen dat de clean hiervan redelijk die van fender benaderd. Heeft iemand hier ervaring mee? Wat geluid betreft zoek ik een beetje het john mayer, stevie ray vaughan blues geluid.
Iets tips over deze (of wellicht andere) versterkers?

Groeten,

ColourofFire
10 september 2007, 01:09
Als het wattage van een twin je tegen staat kun je kijken naar een deluxe reverb. Voor SRV achtig spul heb je niet echt een overdrive/distortion kanaal nodig, meer een goede clean met een tubescreamer ervoor.

Rick trodat
10 september 2007, 10:16
Het clean van de Koch schijnt inderdasad ongeveer hetzelfde te reageren als een Fender versterker. Je kan de Gain opendraaien wat je wilt een echte rocktone haal je er niet uit. Maar zet je er een boss disortion op of turbo distortion dan heb je wel aardige rock. Of een tubescreamer voor de blues.

Rick trodat
10 september 2007, 10:17
Maar die Koch is meer waar voor je geld, het zijn zeer professionele versterkers. En mensen die em hebben zijn er echt enthousiast over. En hij heeft 2 kanalen meer dan de Fender

Ibanez RuleZ
10 september 2007, 10:27
dat koch hetzelfde reageert als fender... bdoel je daarmee te zeggen dat fender erg klinisch klinkt, of dat koch zo warm en levend klinkt als een fender?

Harrald

Rick trodat
10 september 2007, 10:57
Nee allebei niet, Als je op de clean channel van Koch de gain opendraait blijft ie clean. Op de Fender is dit idem dito.

Kim Wilson
10 september 2007, 11:48
Niet elke Fender blijft clean. Die van mij kan best clean, maar kan ook behoorlijk scheuren. Pedaaltjes doen ook wonderen trouwens. :)

Hoolaa
10 september 2007, 13:21
Hoe zit het met de klank van de Koch? Is dit te vergelijken met Fender? Dat is juist wat geweldig is aan Fender. Denk dat er een grotere variatie aan geluioden uit de Koch te halen is vandaar dat ik daar nu meer naar neig. Zat er idd ook aan te denken om een Fender bak aan te schaffen en daar mn maxon od808 voor te knallen.
Vraag me alleen af waarom er zo weinig (bekende) gitaristen niet met Koch spelen. Overal lees ik dat die dingen rete goed zijn.

Mitch
10 september 2007, 13:25
Nee allebei niet, Als je op de clean channel van Koch de gain opendraait blijft ie clean. Op de Fender is dit idem dito.
De Fender ? Hebben ze maar één model dan ? Wat een onzin weer...
Een Twintone staat overigens mijlenver af van welke Fender dan ook, maar goed, dat gaf Ibanez Rulez al subtiel aan :D
In plaats van eerst maar wat te roepen zou ik liever van de topicstarter willen weten: wil je met de toon die je zoekt gaan voor een versterker die zelf clean is en blijft (en dus je drive zoekt in pedalen), of juist één die opbreekt ? En met een John Mayer bluessound, bedoel je dan meer het lead geluid ?

EDIT: zat tegelijkertijd te typen... je wil dus wel een tubesreamer gebruiken. Dan kan ik je van harte afraden naar een Koch te kijken. Zeker de wintone is erg kieskeurig qua drive pedalen en klinkt dan gauw erg gemoffeld.
Qua Fenders zou ik dan eerder naar het wat lager vermogen-werk kijken op sliverface gebied, niet zo snel naar wat ze nu nieuw aanbieden.

BartL
10 september 2007, 13:26
Al eens aan Rivera gedacht? Hebben ook erg goede en redelijk uitgebreide versterkers.

Herman
10 september 2007, 13:41
Ik vind persoonlijk over het algemeen de cleans van Fenders en Kochs beide erg goed, ik speel met les altijd over een Fender, namenlijk een Twin Reverb en nog één (weet zo niet welk type) en in ons repetitie hok staat of en toe ook eoa Fender, dacht een Bandmaster. Valt me op dat die dingen heel erg mooi clean zijn altijd, en mooi helder zijn. Zelf heb ik een Koch en daar ben ik super tevreden over (Twintone 1, klonk niet precies 't zelfde als de Twintone II, vond dat de bas knop daar trouwens niet zoveel uitvoerde, die had ik daar bijna vol open). Maar wat me wel op valt is dat ik zelf best veel moeite heb met een lekkere clean uit een Fender te krijgen, of iig eentje die richting gaat wat ik nu heb op mn Koch, dus ik zou zeer zeker de Koch wel goed testen als je alleen de Fender tot dusver kent. Maar het is een prima versterker die Twintone II, ook erg fijn is de schakelbare reverb en het extra kanaal tegenover de Twintone I. Ik denk niet da tje daar de mist mee in gaat.

Hoolaa
10 september 2007, 16:50
De sound die ik bedoel is te horen op bold as love van john mayer. ook qua lead heeft hij een lekkere sound.
die silverfaces zijn neem ik aan alleen 2e hands te krijgen? wat zijn normale prijzen hiervoor? op marktplaats staat er een voor 850e wat me aan de goedkope kant lijkt.
waarom trekt de koch OD pedaaltjes eigenlijk slecht?

Eko
10 september 2007, 16:54
Een Twinreverb van Fender is gebouwd om clean te blijven. Daarom heeft het beestje ook zoveel vermogen. Als je daar geen clean geluid uit krijgt is ie kapot of je speelt niet goed.Om in de slaapkamer ( en kroegen ) een beetje meer dan clean te hebben is er voor blues bv inderdaad een Deluxe Reverb of een Blues Deville.
De paar keer dat ik op Kochs heb zitten spelen vond ik dat deze allen het warme laag mistten van een Fender. Zelfs een 4 x 10 moest ik de bas helemaal opendraaien om ook maar iets te krijgen. OP het drive gedeelte deden ze allemaal wat ze moesten doen, vervormen. Echter niet op de manier die ik wilde.( met meer ballen in het laag)

Kim Wilson
10 september 2007, 17:03
De sound die ik bedoel is te horen op bold as love van john mayer. ook qua lead heeft hij een lekkere sound.
die silverfaces zijn neem ik aan alleen 2e hands te krijgen? wat zijn normale prijzen hiervoor? op marktplaats staat er een voor 850e wat me aan de goedkope kant lijkt.
waarom trekt de koch OD pedaaltjes eigenlijk slecht?
Wat voor Fender heb je gezien? Er zijn er namelijk nogal wat. €850 voor een SF Champ is errug duur, voor een Twin Reverb is het vrij goedkoop.

En Twin Reverb blijft, vooral als je een beetje een bluesy overdrive zoekt, te lang clean. Een Super Reverb, Bandmaster, Bassman 50, Deluxe Reverb o.i.d. zijn daar beter voor geschikt.

Hoolaa
12 september 2007, 15:24
heb weer wat rondgezocht en een fender reverb deluxe lijkt me ook wel wat. wat ik lees is eigenlijk precies wat ik zoek. is het 22 Watt niet een beetje te laag?

Chris Winsemius
12 september 2007, 15:31
heb weer wat rondgezocht en een fender reverb deluxe lijkt me ook wel wat. wat ik lees is eigenlijk precies wat ik zoek. is het 22 Watt niet een beetje te laag?

Ik ken behoorlijk wat gitaristen die met 15-25 Watters optreden, 't is afhankelijk van de situatie/eisen (volledig clean, luide drummer, geen zaalversterking, etc.).

1 v.d Gitaristen van Hasselhof speelt op zo'n Deluxe Reverb reïssue waar ook nog 'n mastervolume in is gezet, ging af en toe toch nog te hard...

Hoolaa
12 september 2007, 16:36
ok, ik speel in een band met nog een gitarist, bassist, drummer, toetsenist en zanger en spelen voornamelijk clean. gaat deze niet snel vervormen op een hoog volume. ben dan van plan mn OD uit mijn maxon te halen.

Hoolaa
12 september 2007, 16:45
trouwens, die silverface van marktplaats (850e) is een twin reverb uit '70

Chris Winsemius
12 september 2007, 16:56
trouwens, die silverface van marktplaats (850e) is een twin reverb uit '70

Die '70 TRs kunnen lekker vet en warm klinken zover ik ze heb meegemaakt, zeker even gaan proberen indien mogelijk.

BasHermus
13 september 2007, 15:22
Persoonlijk zou ik voor de muziek die je beschrijft voor een Fender gaan.

Zo'n Koch is meer gemaakt voor hi-gain toepassingen.

Als je een Koch open schroeft zie je ook allemaal diodes in de pre-amp zitten. Diodes hebben meestal maar 1 doel in combinatie met een elektrische gitaar: overdrive/distortion opwekken.

Als je goed luistert (en naar je vingers luisterd) reageert een Koch ook meer als een versterker met pedaaltje, dan als een pure buizen-amp.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk gewoon een kwestie van smaak. Ga zelf vergelijken.

guhlenn
13 september 2007, 17:22
U vloekt in de kerk... I like it!

Chris Winsemius
13 september 2007, 23:22
Als je een Koch open schroeft zie je ook allemaal diodes in de pre-amp zitten. Diodes hebben meestal maar 1 doel in combinatie met een elektrische gitaar: overdrive/distortion opwekken.


?

Ik ben zelf nog geen (nieuwe) Kochs tegengekomen met diodes in de preamp. Er worden wel opamps (chips) en transistors gebruikt in de fx-loop en het reverb-circuit maar de enige diodes (zoals het gros v/d buizenversterkers in het algemeen) zitten in de voeding, het bias-circuit en de beveiliging v/d schakelrelais.

BasHermus
14 september 2007, 10:23
Kan....

Ik heb al in tijden niet meer in een Koch gekeken (en ook niet naar een Koch, want ik vind ze niet erg mooi).

Mitch
14 september 2007, 11:01
Als je een Koch open schroeft zie je ook allemaal diodes in de pre-amp zitten.


Ik heb al in tijden niet meer in een Koch gekeken (en ook niet naar een Koch, want ik vind ze niet erg mooi).

Mijn smaak is het ook niet, maar smaak en feiten zijn toch wel heel erg andere dingen :satisfie:

ewout
14 september 2007, 23:44
Die bold as love leadsound van John Mayer is volgens mij een cleane 100w marshall (1959) met een pedaal ervoor. Die track klinkt in ieder geval anders dan alle andere tracks op die cd me de two-rocks, dat is het niet denk ik.

ewout
15 september 2007, 00:05
je wil dus wel een tubesreamer gebruiken. Dan kan ik je van harte afraden naar een Koch te kijken.

Het moet echt niet gekker worden...

Rick trodat
15 september 2007, 10:36
Origineel gepost door Mitch
je wil dus wel een tubesreamer gebruiken. Dan kan ik je van harte afraden naar een Koch te kijken.

Het moet echt niet gekker worden...

Er zijn er inderdaad wel meer die op een koch een tubescreamer gebruiken.

Eko
15 september 2007, 10:43
Gisteren maar weer eens een amp er bij gekocht. Fender. `59 bassman uit 1990 ( 1e jaars reissue) met de 4 x 10 eminence alnico`s er in. Geen reverb ,geen loop , no nothing but tone! Mooie aanvulling voor bij de Marble en een prachtige combinatie met de Tele.

Rick trodat
15 september 2007, 10:45
En Mitch geen persoonlijke aanval hoor echt niet..

Maar waarom zeg je over mijn opmerking dan ,,De Fender is er maar één model dan...'' Dat is idem aan een koch natuurlijk. Een TB slecht klinken op een koch, welk model dan precies?

Helter Skelter
15 september 2007, 11:01
maar waarom heb je eigenlijk een drivepedaal nodig als je een Koch koopt? Als ik een Koch zou halen zou een van de redenen zijn dat ik dan geen pedaal meer nodig heb om de drive te maken/shapen, alle oversturingsgeluiden heeft een Koch namelijk al aan boord

Als je dan met een trapdoos nog aan je sound gaat zitten sleutelen dan kan je jezelf beter afvragen of je wel de goede amp hebt aangeschaft :satisfie:

@topicstarter: voor de muziek die jij wilt spelen zou ik geen Twintone II halen, voor veel minder haal je een mooie Fenderbak + pedaaltje.

boss
15 september 2007, 11:12
maar waarom heb je eigenlijk een drivepedaal nodig als je een Koch koopt? Als ik een Koch zou halen zou een van de redenen zijn dat ik dan geen pedaal meer nodig heb om de drive te maken/shapen, alle oversturingsgeluiden heeft een Koch namelijk al aan boord

Als je dan met een trapdoos nog aan je sound gaat zitten sleutelen dan kan je jezelf beter afvragen of je wel de goede amp hebt aangeschaft :satisfie:
Helter Skelter, ik gebruik zelf ook drive pedalen bij mijn Koch (zie sign). Niet omdat de sounds van de MT me niet bevallen, maar om "nog meer" variatie te hebben.
De OD-1 met lichte drive op het cleane of crunch kanaal van de Koch klinkt heel anders dan de Koch alleen. Idem voor de bad monkey, die ik zowieso lekker vindt klinken.
En nee, ik twijfel niet of ik een andere amp had moeten kopen ;)

Mitch
15 september 2007, 19:19
En Mitch geen persoonlijke aanval hoor echt niet..

Maar waarom zeg je over mijn opmerking dan ,,De Fender is er maar één model dan...'' Dat is idem aan een koch natuurlijk. Een TB slecht klinken op een koch, welk model dan precies?
Met name de Twintone en Multitone en in iets mindere mate de Powertone en Studiotone, die iets anders gevoiced zijn naar mijn mening. Mijn probleem daarmee is de manier waarop het tophoog niet genoeg doorklinkt, het clean wat stug is en de mate van compressie (of gebrek aan dynamiek, 't is maar hoe je 't bekijkt) die ik te prominent aanwezig vind om daar als eerste naar een tubescreamer te kijken. Uiteraard zullen anderen dat niet zo vinden, maar da's smaak. :)
Zeker bij de oudere modellen Fenders was het laag veel losser en dan doet een TS met wat laag-af en een tikkie compressie ineens wonderen. Kochs zijn al minder dynamisch en los in het laag, dus de behoeft aan een TS is gewoon niet groot. Degenen die op de Pedalendag in Amsterdam zijn geweest zullen zich nog wel herinneren dat op de Twintone van Droffie ontzettend veel drive pedalen totaal anders (lees: klonken vaak verschrikkelijk) dan op bijv. de Tremolux van jpb.

Met mijn eerdere opmerking over 'de' Fender sound doelde ik op het feit dat er tientallen modellen zijn geweest in de loop van de jaren en dat het dus echt onmogelijk is over 'het' Fender clean te praten. En dan vooral omdat men hier op het forum om één of andere reden vaak niet verder komt dan enerzijds de Twin en anderzijds de Hot Rod deluxe.
Bij Koch ligt dat door de aanmerkelijk kortere historie alleen al heel anders, daar heb je momenteel vier veel voorkomende modellen (en ja, Kochiosi, dan laat ik de minder verkochte Classictone en uit-productie KC en KV dus even buiten beschouwing ;) )

Hoolaa
30 september 2007, 14:16
Ben gister naar feedback geweest en wat versterkers getest. Begon met de Fender reverb deluxe. Hele mooie clean. Gaat wel licht oversturen als je de volumeknop richting 7/8 draait. Vraag dan af of je je clean wel kan behouden als je grotere gigs speelt. Daarna de koch multitone 1. Clean miste hij net het warme ronde randje maar klonk ook erg lekker. Het drive en gain kanaal zijn werkelijk te geil voor woorden. Je hebt wel echt lekker veel opties in die bak zitten. Daarna een Fender twin reverb getest en moet zeggen dat deze echt te zalig voor woorden is. Clean echt precies wat ik zoek en tot op hoge volumes blijft hij clean. Het enige nadeel vind ik dat dat ding ernorm hard gaat. Zijn er mensen die met deze amp thuis spelen? Heb ook nog voor beide fenders een tubescreamer gezet en vond de oversturing bij de twin reverb toch mooier. Een paar mensen zeiden in dit forum dat de twin te lang clean blijft en daarom minder geschikt is voor blues. Daarom zou ik beter een reverb deluxe kunnen nemen omdat die eerder overstuurd. Vraag me nu alleen af waarom je je od niet uit een pedaaltje kan halen.
De winnaar is denk ik toch de twin reverb. Echt een te zalige clean en in combi met een tubescreamer een mooie overdrive. Zit alleen nog te twijfelen of hij thuis inzetbaar is en hoe ik dat ding overal naar toe ga tillen :)

arjanb01
30 september 2007, 14:31
Ik raad je de Deluxe aan, niet de twin. De twin is thuis bijna niet te handelen kwa volume, gaat ontzettend hard en ik denk dat je buren daar niet blij mee zullen zijn. Ook het gewicht is echt niet leuk van een twin, dat ding weegt volgens mij bijna 40 kg, dus als je dat van repetitie naar gig en naar huis wilt sjouwen ben je een hernia of wat verder.

Lekker compact dus ga voor de deluxe. En reageert prima op pedaaltjes en haal je met een lekker scheurpedaal je sound makkelijk uit.

drap
30 september 2007, 14:33
Dat niemand hier een Koch Classictone aanraadt. Als je van zowel Fender als Koch houdt, lijkt dit me de ideale tussenweg. Vooral het clean van de Classictone is heel erg Fender-achtig. Luister bijvoorbeeld maar naar het cleane werk van Paskal Jakobsen van Bløf, Classictone all te way. Hoe ie klinkt met een Tubescreamer durf ik geen zinnig woord over te zeggen.

arjanb01
30 september 2007, 14:45
Classictone is ook nog een optie ja...

Kim Wilson
30 september 2007, 19:10
Gerrit Veldman van de Veldman Brothers speelt ook over een Koch, maar dan een Multitone. Heerlijk dikke bluessound. Hij heeft een Bluesdriver ervoor. Klinkt echt heel goed. Luister maar eens naar hun muziek: www.theveldmanbrothers.com (http://www.theveldmanbrothers.com)

arjanb01
30 september 2007, 19:20
Let op: deze multitone die hij bespeelt is wel gemodificeerd, dus het is maar afwachten of hij die sound echt alleen maar uit dat pedaal haalt.
Koch Classictone is een goeie optie. Eelco Gelling speelt met zn band over deze amp. DE bluesgitarist van NL en vroeger Cuba & the Blizzards.

ewout
30 september 2007, 21:30
Ik heb zelf een classictone gekocht nadat ik de meeste fender (blackface RI) en andere kochs + andere amps getest had, op zoek naar 'dat ene' cleane geluid dat ik in mijn hoofd had. Multitone en twintone te karakterloos, fenders niet interessant genoeg (ben vast de enige die dat vind, maar op de twin, super en concert verveelde ik me gewoon na vijf minuten) en toen de classictone. Heel boeiend geluid, erg 3D, mooie galm, erg veel definitie.

De classictone klinkt en reageert toch best wel anders dan een blackface fender, maar toch vallen ze in hetzelfde straatje. Het zijn hoofdzakelijk versterkers die een veelzijdig en rijk clean geluid hebben + een trem en galm.

Classictone Klinkt trouwens super met bijna ieder overdrivepedaal. Classictone + diamond compressopr + lovepedal eternity + strat is een van de mooiste geluiden die ik in tijden heb gehoord.

Hoolaa
1 oktober 2007, 19:11
weet je toevallig een zaakje in zuid holland waren ze de classic tone hebben?

arjanb01
1 oktober 2007, 20:42
Max guitar (Den Haag) heeft een Classictone in de aanbieding. Zie marktplaats. Volgens mij voor 1399 euro.

Baker
1 oktober 2007, 20:56
Persoonlijk zou ik voor de muziek die je beschrijft voor een Fender gaan.

Zo'n Koch is meer gemaakt voor hi-gain toepassingen.

Als je een Koch open schroeft zie je ook allemaal diodes in de pre-amp zitten. Diodes hebben meestal maar 1 doel in combinatie met een elektrische gitaar: overdrive/distortion opwekken.

Als je goed luistert (en naar je vingers luisterd) reageert een Koch ook meer als een versterker met pedaaltje, dan als een pure buizen-amp.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk gewoon een kwestie van smaak. Ga zelf vergelijken.

Ongelofelijk zeg wat een onzin.

dml
1 oktober 2007, 23:01
Hahahaha, ik heb in al mijn pedalen ook diodes zitten, betekent dit dat ze allemaal voor overdrive/ distortion gemaakt zijn? Zelfs mijn midipedalenbak. Verder sluit ik me bij mbakker75 aan.............

Hoolaa
3 oktober 2007, 18:09
nog even een klein vraagje. vinden jullie (fender reverb deluxe bezitters) het niet jammer dat er geen mid knop is? is dit een beperking? kan je in die amp een master volume laten bouwen? zoiets las ik hier ergens. kan je dan langer clean blijven dan dat hij nu doet?

Lexvandoef
3 oktober 2007, 18:15
nog even een klein vraagje. vinden jullie (fender reverb deluxe bezitters) het niet jammer dat er geen mid knop is? is dit een beperking? kan je in die amp een master volume laten bouwen? zoiets las ik hier ergens. kan je dan langer clean blijven dan dat hij nu doet?

Met een extra master gaat hij juist eerder oversturen, das de bedoeling van een extra master, overdrive op een beheersbaar volume. Een mid knop is denk ik geen gemis, ik heb geen DR maar op mijn AC15 mis ik hem ook niet.

drap
3 oktober 2007, 18:22
Met een extra master gaat hij juist eerder oversturen, das de bedoeling van een extra master, overdrive op een beheersbaar volume. Een mid knop is denk ik geen gemis, ik heb geen DR maar op mijn AC15 mis ik hem ook niet.

Een mastervolume wordt daar vaak voor gebruikt, maar dat hoeft natuurlijk niet. De volumeknop op m'n 'cleane' kanaal staat precies zover open dat ik net dat randje heb, maar toch redelijk clean blijf. Als ik geen mastervolume had gehad, was ik nu inmiddels doof geweest en had ik niet zo'n vriendelijke buurvrouw, of beter, buurtbewoners.

Lexvandoef
3 oktober 2007, 18:25
Een mastervolume wordt daar vaak voor gebruikt, maar dat hoeft natuurlijk niet. De volumeknop op m'n 'cleane' kanaal staat precies zover open dat ik net dat randje heb, maar toch redelijk clean blijf. Als ik geen mastervolume had gehad, was ik nu inmiddels doof geweest en had ik niet zo'n vriendelijke buurvrouw, of beter, buurtbewoners.

Ja oke, maar als je geluid een randje krijgt dan begintie al met oversturen. En als je dat wilt hebben op een beheersbaar volume moet je idd je master gebruiken.
Maar die gebruik je niet om je geluid langer clean te houden, zoals hij hier vraagt.

drap
3 oktober 2007, 18:34
Ja oke, maar als je geluid een randje krijgt dan begintie al met oversturen. En als je dat wilt hebben op een beheersbaar volume moet je idd je master gebruiken.
Maar die gebruik je niet om je geluid langer clean te houden, zoals hij hier vraagt.

Ja, dat is dan ook weer zo :)

Hoolaa
3 oktober 2007, 18:45
oke thanks. kennen jullie zaakjes of mannetjes in regio z-h die dat doen? met goeie reputatie uiteraard :)

Chris Winsemius
3 oktober 2007, 19:14
nog even een klein vraagje. vinden jullie (fender reverb deluxe bezitters) het niet jammer dat er geen mid knop is? is dit een beperking? kan je in die amp een master volume laten bouwen? zoiets las ik hier ergens. kan je dan langer clean blijven dan dat hij nu doet?

Meestal (lees: altijd :) ) zijn MVs voor eerdere scheur en/of scheur/overdrive op lagere volumes. Qua mid-pot in 'n Deluxe Reverb: te vergelijken met Twinreverb mid-knop op standje 7 a 8.

't Is mogelijk 'n mid-pot aan 'n DR toe te voegen, zelfs zonder boren.

Er zijn verschillende methodes om 'n DR langer clean te laten blijven;
- volume-regelaar gitaar wat terugdraaien
- input 2 gebruiken (ietsje donkerder qua klank indien je geen buffers of gebufferde fx-pedalen gebruikt)
- efficiëntere speaker
- preampbuisjes V2 en/of V4 vervangen door 5751s
- gebruik andere eindbuizen zoals 6L6-en bijvoorbeeld maar dat kan de trafo's extra of veel belasten, wat cleanere 6V6s: die van JJ.
- versterker laten modificeren

Zelf mis ik eigenlijk geen mid-knop op 'n DR..... :)