PDA

View Full Version : Original Floyd Rose



Moonchild
23 januari 2003, 00:16
Ja, ik vind dat het tijd aan het worden is mijn trem te vervangen (op mijn Jem 555). Hij is al vanaf de koop gelockt, maar mijn verjaardag komt er over een paar weken weer aan, en ik vond het wel een mooi moment om er eens een original floyd rose op te zetten, zoals ik bij de aankoop al van plan was.

Ik heb alleen een paar vraagjes (misschien weten de jackson (usa) mensen hier wel antwoord op)
De baseplate van de OFR's, is die dik (gegoten), dus zoals op Ibanez edge bruggen?
Verder heb ik op voxhumana.nl gekeken, en er komen volgens mij 2 tremolo's in aanmerking, namelijk de Schaller Floyd Rose, en de Gotoh Floyd Rose.
Wat is nu eigenlijk het verschil tussen deze twee, welke van de twee zouden jullie me aanraden?.
Kwalificeren deze dingen eigenlijk wel als OFR (denk het haast wel, het verschil is alleen dat ze gelicencet zijn)?

Josdevos
23 januari 2003, 00:51
Awel hé, eeuuuuhmmm...

Lacrymosa
23 januari 2003, 09:51
ey
ik heb een charvel (jap) waar een Schaller Floyd op zit, ik ben er heel erg tevreden over, heel stabiel en de gitaar is al redelijk oud (94) en hijis nog in de verste verte niet versleten of instabiel geworden

als je kwa maten iets moet weten moet je et maarff zeggen, dan kan ik allen op meten

CheerS!!

Raffel
23 januari 2003, 09:53
hmm, ik zou even op jemsite.com (het forum) om hulp vragen, kunnen ze je er alles over vertellen. Je kunt er geloof ik ook een lo-pro op zetten met enige modificatie

PeArLjAm
23 januari 2003, 15:53
Ik kan een body kopen met een Kahler Floyd Rose tremolo erop, is dat een beetje een goede Floyd?? (ik heb bar weinig verstand van Floyds..)

Lacrymosa
23 januari 2003, 16:07
Volgens mij is Kahler wel een goed merk, maar et bestaat volgens mij niet meer, en ik weet niet hoe dat komt, maar ik heb er verder geen ervaringen mee

CheerS!!

Moonchild
23 januari 2003, 16:42
Op 2003-01-23 09:53, schreef Raffel:
hmm, ik zou even op jemsite.com (het forum) om hulp vragen, kunnen ze je er alles over vertellen. Je kunt er geloof ik ook een lo-pro op zetten met enige modificatie


50% kans dat het ding erin past, en je moet sowieso de studs verplaatsen.
Aangezien een OFR van gelijkwaardige kwaliteit en klasse is, zet ik er een OFR in, omdat die er 100% oppast. De Lo-TRS II is namelijk een goedkope knock-off van een OFR.

Lacrymosa, heeft de baseplate van de tremolo een varierende dikte (vooraan bij de knife edge het dunst, en dik achterin) zoals de edge bruggen? Ik bedoel, dat de baseplate dus niet een plat stukje gestanst metaal is, maar een dikke gegoten hardstalen baseplate is. (zie jemsite voor vergelijking tussen lo-trs en edge)
Is dat zo?

En welke moet ik nou hebben van die op de voxhumana site, wat is nou het verschil?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Moonchild op 2003-01-23 16:44 ]</font>

Lacrymosa
23 januari 2003, 17:33
De base plate heeft overal de zelfde dikte als je dat bedoelt, alleen bij de studs zit er een soort knife edge

CheerS!!

Moonchild
23 januari 2003, 18:04
Is de knife edge gewoon uit hetzelfde stuk als de base plate?

Lacrymosa
23 januari 2003, 23:17
Is moeilijk te zien, maar het lijkt me niet

CheerS!!

Moonchild
23 januari 2003, 23:26
Weet jij trouwens zeker of je een OFR hebt?
jij hebt toch een Jackson?
OFR's zitten volgens mij alleen op de USA Jacksons

Lacrymosa
24 januari 2003, 11:33
Ìk heb geen OFR ik heb een schaller op mn charvel zitten

CheerS!!

maestro_nl
28 januari 2003, 22:06
!PAS OP!
Een Floyd Rose en Ibanez Trem hebben niet exact dezelfde afstand tot de studs.
M.a.w. je kan in de problemen komen met de schaallengte!

En voor de prijs van een nieuwe FR koop je ook een occ. IBZ met alles r-op en r-aan.

Lacrymosa
28 januari 2003, 22:11
Is dat niet te compenseren door de zadels een stuk naar achter te zetten?

anders een bezoek aan de gitaarboer....maar dat wordt een duur geintje

CheerS!!

Moonchild
28 januari 2003, 22:56
Maestro, als je eerst leest voordat je post had je gezien dat ik al had gezegd dat de lo-trs compleet te retrofitten is met een OFR

maestro_nl
31 januari 2003, 20:41
Moonchild: meten is weten!

PeArLjAm
31 januari 2003, 21:13
Hoi,

ik krijg morgen mijn kramer baretta usa binnen. Daar zit een originele floyd rose op. Die floyd alleen al kostte in de jaren 80 al 300 (!) dollar. Ik ben erg benieuwd hoe goed hij in stemming blijft, ik heb overigens bijna geen ervaring met floyds. Detunen schijnt lastig te gaan, maar ja dat doe ik toch nooit. Alleen soms drop D, maar daar heb eddie de D-tuna voor uitgevonden :grin:

lupoloco
9 april 2003, 10:19
kan je een gotoh floyd rose op een charvel (schallertem.) monteren?
groeten, me

Maiden Michiel
9 april 2003, 11:09
Kahler zit bij de beste bruggen die er zijn

fred dons
9 april 2003, 12:05
Meastro heeft wel een beetje gelijk, een OFR past niet gelijk op de plek van een normale Ibbi lo pro floyd,maar zoals moonchild zegt inderdaad wel op de plek van een ibbi low TRS.
Een Schaller en een Gotoh kwalificeren niet als een OFR dat geld alleen voor de Original Floyd Rose, die weliswaar door schaller gemaakt wordt maar een stalen baseplate heeft (de schaller heeft alleen stalen messen)
een schaller is overigens goed genoeg

fred dons
9 april 2003, 12:07
een gotoh past inderdaad op een schaller plek,vraag is alleen waarom je hem zou willen vervangen

Moonchild
9 april 2003, 18:01
die lo-trs is van lagere kwaliteit dan de OFR's, zowel qua materiaal, als qua bouw (al scheelt dat niet veel)

Maiden Michiel
19 juni 2003, 12:30
Weet iemand een site waar je afmetingen kunt vinden van original floyd rose en floyd rose pro bruggen?

Maiden Michiel
22 juni 2003, 15:52
Aaargh niemand? Is belangrijk want ik hoorde laatst iemand zeggen dat wanneer je niet hoeft te zagen, een brug vervangen een peuleschilletje is.

Ibanez RuleZ
23 juni 2003, 10:40
zoek gewoon ff op google: floyd rose original dimensions. moet absoluut er een uitkomen, omdatik er zelf ook eens naar gezocht heb.

harrald