PDA

View Full Version : Juist ENGL e530 gekocht



caliban
9 september 2007, 19:59
Juist terug van Eindhoven. De verkoper was met de trein daarheen gekomen, daarmee een reis naar Amsterdam bespaard.
Kunnen jullie me tips geven over goede instellingen. En ook, waarlangs sluit ik die het beste aan op de poweramp van mijn mark III. En dit moet toch met een gewone gitaarkabel dacht ik.
Ik weet dat ik een koptelefoon kan aansluiten, maar ik vroeg me af of ik ook computerluidsprekers erop kan aansluiten, of dit problemen geeft met twee powerampjes achtereen.
Ik post zo snel mogelijk een review over de tone, waarschijnlijk morgen.
Groeten Fré

gerrekat
9 september 2007, 20:50
ben beneiuwd wat je ervan vind, het blijft toch een tamelijk low end pre ampje, veruit de goedkoopste van ENGL iig. Ik heb zelf best veel mensen gehoord die hem tegen vonden vallen. Dat komt omdat ze een have SE sound eruit verwachtten en tja dat viel dan weer tegen.

caliban
9 september 2007, 21:10
Ik ben ook benieuwd, heb hem voor een goede prijs kunnen kopen dus verlies zou ik er nooit mee maken. Ik wilde eerst de SEpreamp kopen, maar dat gaat nog een jaar ofzo duren eer ik die ga kunnen betalen.
Ondertussen veel zitten lezen over deze en er schijnt een powerballmod mogelijk te zijn.
Heb zelf de schema's zitten vergelijken en er zit niet zo veel verschil tussen.
Ik ga eerst zien wat ik er zelf van vind en als het echt beter kan, contact met ene bruno openemen van op een ander forum, die de mod doet en hem om wat hulp vragen. Wie weet lost hij wel iets en kan ik zelf wat proberen.

AART
9 september 2007, 22:21
Aansluiten op je Colliseum:

Engl preamp out > Mark III effects return
FX loop aan en dan zijn alleen de presence en output van je mark iii nog actief.
Masters van engl zijn nu je preamp volumes.

caliban
9 september 2007, 22:40
Er is niet echt een output, wel line output maar dan zit je nog met een bijkomende line level knop. De fx send noemen ze ook instrument output, dus ik denk dat het die gaat zijn.
Weet er iemand hoe het zit met computerspeakers waarin een versterkertje zit

Ibanez RuleZ
9 september 2007, 23:51
w8 ff, je hebt een mesa mark III en dan koop je dit ding????


tering, daar ga je van terugkomen zeg :p.

belangrijk is te weten dat je met het lead kanaal 2 treble knoppen hebt: hi mid en treble. je hebt ze ook beiden nodig om het scherpe hoog in dat ding te temmen. ik heb mn hi mid dicht staan en regel het af met mn treble knop.

het midden heb ik helemaal open staan, om door de mix heen te komen, de contour uit (levert teveel compressie op en kost je definitie). daarnaast: laat kanaaltje 4 (hi lead) lekker voor wat ie is, en gebruik de lo lead. hi lead knalt er een gainstage bij die niet lekker klinkt; is anders gevoiced en daardoor NIET door de mix heen komt en levert op de meest cheapo manier een hoop gain, waardoor ie erg naar klinkt. Door die te laten zitten is het in ene veel minder een metalamp en meer een rockding; was er in ene veel tevredener over :D.

nog een puntje: sloop die engl preamp tubes dr uit en doe dr iets van JJs in ofzo; scheelt ook een hoop muzikaliteit en tot slot: gebruik je fx send als output, want tussen de fxloop en de output zit nog een heel stuk solid state die naar hoog toevoegt. ik heb dat lekker gelaten voor wat het is en gebruik de fx uit als gewone output.


zoals jullie kunnen lezen: ik pak het anders aan dan de meeste luitjes met dit ding, maar op deze manier win je wel veel definitie en dynamiek, wat broodnodig is met deze amp; want die mist ie jammerlijk.

Harrald.

caliban
10 september 2007, 00:29
Wat wil je zeggen dat ik ga terugkomen. Ik weet dat mijn mark III geweldig is, maar ik wilde deze echt proberen. Die powerball mod lijkt me daarbij wel echt goed doenbaar, en aan het schema te zien, is het juist die gainstage die je voor de highlead nodig hebt, die in de powerball onder andere anders is.
Ik ben heel benieuwd, maar als het me niet aanstaat, ofwel die mod proberen, ofwel doorsparen voor SEpreamp, maar dat gaat nog wat duren denk ik.

Ibanez RuleZ
10 september 2007, 01:21
waar haal je die powerball mod vandaan? mogeljik vind ik die dan ook wel boeiend...

Harrald

AART
10 september 2007, 08:10
@Harald: Waarrom heb je die e530 dan gekocht, je had toch een quad?

Ibanez RuleZ
10 september 2007, 08:49
@Harald: Waarrom heb je die e530 dan gekocht, je had toch een quad?

die had een onherstelbaar mankement... die is ter ziele

Harrald

gerrekat
10 september 2007, 09:33
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=gitvers&md=details&id=82426

Jimwoud
10 september 2007, 09:39
Die 570 lijkt me ook wel wat.

Hoe zijn trouwens die oude Engl preamps 520 en 620? Zoek nog een leuke metal preamp. Vond die 530 ook niet echt lekker klinken.

AART
10 september 2007, 16:07
die had een onherstelbaar mankement... die is ter ziele

Harrald

Mag ik weten wat? Anders eventueel via PM.

gerrekat
10 september 2007, 17:08
Die 570 lijkt me ook wel wat.

Hoe zijn trouwens die oude Engl preamps 520 en 620? Zoek nog een leuke metal preamp. Vond die 530 ook niet echt lekker klinken.


de 860 rackhead schijnt beestachtig goed te zijn, die zie je niet zovel maar momenteel staat er 1 op ebay.de voor 600 EUR. daar zit gelijk ook een 2 x 50 watt power amp in!

caliban
12 september 2007, 01:11
Ja mannen, gisteren eens redelijk uitvoerig kunnen testen. Ik ben er eigenlijk zeer tevreden van tot nu toe.

Eerst gewoon instrument output in fxreturn.
Het cleankanaal. Zeer clean tot bij hoge gain, veel bas in het geluid aanwezig, maar met bright aan zeer heldere tonen uit te krijgen. Ik vind de clean mooi dik klinken eigenlijk, had ik niet verwacht.

Dan de eerste gainswitch. Nog niet genoeg op kunnen proberen, maar tot nu toe niet fantastisch. Clean met een randje maar geen vettig randje. Hier moet ik nog veel experimenteren met tonesettings.

Dan de lowgain van de lead. Goed voor rocktones en met de gain open wel wat metal uit te halen. Inderdaad best de highmid laag zetten en de lowmid hoog.

Dan de echte highgain. Hier was ik verrast, in tegenstelling tot wat IbanezRulez zei, vind ik die extra gain helemaal niet slecht. Ook weer de lage mids hoog (drie uur) zetten en de hoge mids laag (negen uur). De treble en de bas iets onder het midden houden.
Hiermee vind ik dat je een heel vette tone hebt. Gain rond twaalf uur, geeft je een lekkere droge metaltone. De gain verder draaien tot ongeveer drie uur zorgt voor een wat nattere tone, maar nog steeds had ik geen last van vreselijke feedback. Hele leuke pinchharmonics trouwens.

Veel lijkt me echt van de poweramp af te hangen. Ik regel voortdurend bij door mijn grafische equaliser, waarmee ik laste hoge mids ook te lijf kan gaan. Ik snap niet dat mensen zo ontevreden zijn over de preamp eigenlijk, met wat goede instellingen kan hij supervet klinken.

Nu ik hem aan het testen was probeerde ik nog iets anders. De preamp gewoon voor mijn mark III hangen. De mesa op het leadkanaal zetten met vrij weinig gain. Nu kon ik de e530 als boost gebruiken. En dat is ook heel vet.
Op deze manier kon ik door van kanaal te veranderen telkens een iets andere voicing krijgen. Ik ga hiermee nog veel experimenteren, maar ik weet zeker hele vette klanken daarmee te verkrijgen. Alleen al de preamp zijn cleankanaal gebruiken als boost voor de mesa, geeft een andere feel.
Vierde kanaal van de preamp met weinig gain en leadkanaal van de mark III ook met weinig gain, is heerlijk voor zeer overstuurde tones, die nog altijd wel gedefinieerd klinken.

Dit alles is mijn opinie maar, misschien vinden anderen hier het geluid dat ik hiermee bekom maar zwak, maar als ik mijn sound vergelijk met veel van de clips die ik bijvoorbeeld hoor op de site van rocksolidamps, ben ik zeer blij. Vaak klinken daar de echt vreselijk dure versterkers lang niet zo goed. Dit kan natuurlijk ook zijn door de opname, maar toch. Ik kan me niet voorstellen dat Derek die samples erop zet als ze de amp helemaal niet representeren.

Nu over die powerballmod. Ik had langs google zitten zoeken naar informatie over de e530 preamp. Zo kwam ik terecht in een oud topic hier op het forum. Daar ging het over een Bruno uit Frankrijk die dit zou doen. Ik heb met hem contact opgenomen langs het HRI forum. Hij vertelde me dat hij er ooit aan gedacht had van de mod te doen maar nooit echt gedaan heeft. Ik ga nu met hem proberen te spreken hoe mogelijk dit is en ik ben laatst ook iemand tegengekomen die me ermee wil helpen. Ik kijk er al naar uit. De preamp is al lekker hoe dat hij nu klinkt, maar powerballstyle lijkt me nog vetter.

gerrekat
12 september 2007, 06:56
TOf man, lekker toch als zo'n relatief goedkopen pre amp nog lekker klinkt ook!

caliban
12 september 2007, 13:35
Zeker hè, ik ben wel zeer benieuwd naar hoe een e570 klinkt. Ik moet echt eens dringend naar Keulen gaan. Hoe zit dat eigenlijk in Keulen, kan je gewoon de ganse tijd blijven spelen, of is het echt ieder op zijn beurt. Want als ik ga is het van veel te proberen. Veel spullen waar ik nog een graag over zou spelen.

gerrekat
12 september 2007, 15:50
geen idee, maar als de 570 enigszins in de buurt komt van de SE klinkt ie superbruut!

zx81
12 september 2007, 16:09
Nu ik hem aan het testen was probeerde ik nog iets anders. De preamp gewoon voor mijn mark III hangen

prik je de line-out van de engl rechtstreeks in de gitaar-input van de mesa? volgens mij is dat niet echt gezond, omdat je een line-level signaal door een gitaarinput stuurt. hiermee kun je in korte tijd de mesa doorbranden.

SimonS
12 september 2007, 19:25
hey Caliban, wat is naast de e530 je gear? Gitaar, speaker in je mesa? Ben benieuwd, vind het namelijk wel bizar dat jij 'm wel zo plezierig vind ;)

caliban
12 september 2007, 22:14
Ik prik de line-out niet erin, maar gewoon de fxsend. Ik zou niet weten wat daar fout mee kan zijn. Het is maar alsof ik in totaal negen gainstages heb.

Ik heb een JS6000 van Ibanez met in de brug een Seymour Duncan Distortion, mijn cabinet is een halfopenback van mesa met v30's in (met een marshall label erop gezet, geen idee of daar iets anders aan is). De markIII is een blue stripe coliseum versie.

caliban
12 september 2007, 23:15
Juist van Chris Winsemius te horen gekregen dat er geen probleem is met mijn preamp in mijn markIII te pluggen.

't Kan IP. geen kwaad, als je op zo'n manier 'n amp op zou blazen ligt
het aan DIE amp en NIET aan het "te hoge" ingangssignaal imho.
Als 'n amp goed is qua buizen, elko's, biasing en trafo's kan er
weinig tot niets misgaan als je er 'n hoog ingangssignaal ingooit.
Dixit mister CMW amps

Ik vroeg me trouwens nog even iets af. De elektronische schema's van ENGL die op de site van houseofengl staan, zijn die eigenlijk correct. Want ik hoor veel mensen bezig over schema's per mail vragen bij ENGL zelf.

Ibanez RuleZ
13 september 2007, 00:49
die wijze van fxsend gebruiken bypasst een hoop solidstate shit als ik dat schema mag geloven, dus je krijgt volgens mij dan wel de beste t0ne....

misschien was ik ook wel iets te negatief over dat ding hoor... je moet er mee leren omgaan en dan is het echt niet zo verkeerd. vind alleen kanaal 4 gewoon te slecht ontworpen, teveel gain in 1 gainstage erbij. kanaaltje 3 is zeker voor rock een prima kanaal. moet m nog eens testen met een tubescreamer er voor.

Harrald

caliban
13 september 2007, 00:58
Te veel gain in een gainstage, dan zou je de powerball ook niet zo leuk vinden. Die zijn derde gainstage maakt naar het schema te zien nog meer gain aan.