PDA

View Full Version : Richwood RB-212FPP



dennis118
9 september 2007, 19:25
Hallo Allemaal,

Ik ben opzoek naar een acoustische gitaar voor erbij (om op te oefenen,daar ik een beginner ben). Nou viel mijn oog op deze gitaar:

http://www.musicdeals.nl/products_pictures/22852.jpg

Type is dus RB 212FPP BOWL-BACK CUTAWAY.

Kosten een kleine 200 euro. Zit alleen met dat "bowl back" is dit iets speciaals (buiten de vorm van de gitaar dan). Heb al op het forum zitten zoeken en zie niets dan goede berichten over richwood. Ik weet dat er zat andere gitaren te koop zijn die mischien beter zijn voor dit geld, maar ik wil even jullie specifieke mening weten over bovenstaande gitaar.

Alvast bedankt allemaal!

frekie
9 september 2007, 19:38
Is een Chinese kopie van de Ovation, die hebben dit uitgevonden in de jaren 70. Ik heb een aantal RW electrische gitaren, uitproberen is het devies. De kwaliteitscontrole moet je zelf doen :dance:maar als je geluk hebt heb je voor een koopje een leuke gitaar. Bij mijn RW electrische gitaren heb ik wel alle elementen vervangen, dat lijkt me niet makkelijk met zo'n acoustische gitaar met piezo's en voorversterker.

dennis118
9 september 2007, 20:18
Is een Chinese kopie van de Ovation, die hebben dit uitgevonden in de jaren 70. Ik heb een aantal RW electrische gitaren, uitproberen is het devies. De kwaliteitscontrole moet je zelf doen :dance:maar als je geluk hebt heb je voor een koopje een leuke gitaar. Bij mijn RW electrische gitaren heb ik wel alle elementen vervangen, dat lijkt me niet makkelijk met zo'n acoustische gitaar met piezo's en voorversterker.

Ja andere elementen lijkt me idd niet makkelijk, maar goed als ie verder goed klinkt is dat ook niet nodig. maar qua prijs/kwaliteit? En biedt die back bowl nog voor of nadelen?

Blend
9 september 2007, 22:02
Ja andere elementen lijkt me idd niet makkelijk, maar goed als ie verder goed klinkt is dat ook niet nodig. maar qua prijs/kwaliteit? En biedt die back bowl nog voor of nadelen?

Voordelen voornamelijk live. Weinig last van rondzingen omdat de achterkant van de klankkast van kunststof is. Verder moet je er wel rekening mee houden dat er niet heel veel volume uit te halen valt, maar het is sowieso genoeg om lekker voorjezelf te gaan spelen.

dennis118
10 september 2007, 11:44
Voordelen voornamelijk live. Weinig last van rondzingen omdat de achterkant van de klankkast van kunststof is. Verder moet je er wel rekening mee houden dat er niet heel veel volume uit te halen valt, maar het is sowieso genoeg om lekker voorjezelf te gaan spelen.


Ok Bedankt, nou zal ik niet zo snel live gaan spelen. Maar is het volume heel zacht als je gewoon akoustisch speelt dan, of valt dat wel mee. Ik wil hem voornamelijk gebruiken om op te oefenen (accoorden enzo) en ik vond de vormgeving wel ideaal niet zo heel dik blok voor je.

maar gekeken naar de kwaliteit en de prijs, zal dit dan geen slechte koop zijn.

frekie
10 september 2007, 12:35
Als je alleen thuis acoustisch speelt zou ik een volledig acoustische gitaar kopen, dan hoef je niet te betalen voor het element. En met een grote klankkast komt er ook meer volume uit natuurlijk. Crafter en Cort zijn misschien ook leuk voor het geld.

dennis118
10 september 2007, 15:21
Als je alleen thuis acoustisch speelt zou ik een volledig acoustische gitaar kopen, dan hoef je niet te betalen voor het element. En met een grote klankkast komt er ook meer volume uit natuurlijk. Crafter en Cort zijn misschien ook leuk voor het geld.

Ja dat zou natuurlijk ook kunnen, maar zo`n element vind ik wel handig, mocht ik een keer "versterkt"gaan spelen. Heb hem net eventjes getest, en ik vond hem qua volume niet echt onderdoen met een normale klankast, ik moet wel zeggen dat het geluid van een normale klankkast (dus volledig van hout) wel iets voller klonk, dan de backbowl van kunstof. Dus nu ben ik aan het twijfelen tussen deze:

http://www.musicdeals.nl/products_pictures/22852.jpg

Uitstekend klinkende Bowl-back gitaar in Cut-away model. Electrisch te versterken en voorzien van 4-bands equaliser en uitgevoerd met Maple top in Purpre-Tiger kleur, Rosewood toets en vergulde die-cast stemmechanieken.

* BOWL-BACK GITAAR
* ELECTRISCH VERSTERKBAAR
* PURPRE TIGER MAPLE TOP
* ROSEWOOD TOETS
* VERGULDE DIE-CAST STEMMECHANIEKEN.
* 4-BANDS EQUALISER


en deze:

http://www2.correct.com/artimages/11/e/1f.jpg

Deze heeft de volgende specs:

Deze western gitaar van Richwood is uitgevoerd met een Bridge saddle pick-up, volume en toonregeling. Hij heeft een dreadnought hals, een spruce top en sonokolin toets.
Natural wood Cutaway model voor het bereiken van de "hoge" frets en uitgevoerd met die-cast stemmechanieken. De RD-12 is een goed klinkende acoustische gitaar die ook versterkt kan worden.

* BOVENBLAD SPARREN
* KAST NATO
* HALS NATO
* HALS SONOKOLIN
* BRUG SONOKOLIN
* GESLOTEN MECHANIEKEN

Nadeel van deze vind ik alleen dat als je batterij op is van het element, dat je dan je snaren eraf moet halen om je batterij te vervangen.

1 van deze 2 gaat het dus worden, ben alleen aan het twijfelen geslagen, door zoiezo de verschillende klanken, het uiterlijk (de bowl back vind k er wel mooier uitzien) en de manier waarop de batterij vervangen moet worden. Nogmaals qua volume waren ze nagenoeg hetzelfde.

Pais
10 september 2007, 16:22
Ik ken de gitaren niet, maar de tweede lijkt me gewoon meer geschikt voor wat je ermee gaat doen.

dennis118
10 september 2007, 16:32
Ik ken de gitaren niet, maar de tweede lijkt me gewoon meer geschikt voor wat je ermee gaat doen.


En waarom vind je dat?

Pais
10 september 2007, 16:52
Die lijkt me meer geschikt als studiegitaar, die dan hoofdzakelijk akoestisch zal worden bespeeld. Wat Blend al zei - een bolle achterkant a la Ovation kent voordelen als podiuminstrument en nadelen wanneer je hem vooral akoestisch gebruikt.

N.a.v. je gebruiksdoel vraag ik me dan af waarom je voor déze gitaar kiest, al zullen ze beide prima bruikbaar zijn als je er blij mee bent natuurlijk.