PDA

View Full Version : 5150/JVM410H, metal/rock



RedBuell
9 september 2007, 18:31
Ben op zoek naar een nieuwe amp, liefst een losse top die ik thuis op een 1 of 2x12 zet en in de oefenruimte of optreden op de daar meestal aanwezige 2 of 4 x12. Ik speel voornamelijk 2 soorten muziek, (hard)rock covers en zwaardere metal voornamelijk in C# gestemd en wil het geluid van Godsmack en Machine Head daarbij benaderen. MIjn GT-8 en DSL 401 gaan dan de deur uit en dan wil ik voor andere set up gaan, mijjn gitaren zijn goed en deze spelen lekker dus wil ik hier niet meer aan sleutelen, de Ibanez RG770 met EMG 60/85 ga uik gebruiken voor het rock bandje en de LTD EC1000 VBK met 60/81 voor het zwaardere werk.

Ik zat steeds te denken aan de 5150 vooral omdat veel bands zoals Machine Head deze ook gebruiken en iig beter betaalbaar zijn dan een Mesa. Een ander optie zou zijn een JVM410H, ik ga ze eens samen vergelijken maar wil toch wat tips e.d, mischien zijn er in die prijs klasse heel andere amps goed waar ik helemaal niet aan gedacht heb. Ik hou van een ietwat rauwe sound, niet te compressed (zoals veel deathmetal bandjes) maar wel wat ooomphf.

O ja hij moet ook in de (slaap)kamer gebruikt kunnen worden maar hoeft daar natuurlijk niet de sterren van de hemel te spelen.

AART
9 september 2007, 18:32
5150 zou ik zeggen, maar dat is meer omdat ik niet van die marshall high gain scheur hou.

Magic Bean
9 september 2007, 19:03
Kijk anders ook uit naar een Mesa DC-5 of een .50 caliber +.
Waarschijnlijk hebben die ook die rauwe sound die je zoekt.
Anders misschien een Engl Fireball (of Powerball, maar die zijn wat duurder).

Overigens, ik had mijn Epi SG ook ns naar C gestemd over mn Marshall DSL 50.
Tering, klinkt toch echt lekker hoor!

RedBuell
9 september 2007, 19:24
Kijk anders ook uit naar een Mesa DC-5 of een .50 caliber +.
Waarschijnlijk hebben die ook die rauwe sound die je zoekt.
Anders misschien een Engl Fireball (of Powerball, maar die zijn wat duurder).

Overigens, ik had mijn Epi SG ook ns naar C gestemd over mn Marshall DSL 50.
Tering, klinkt toch echt lekker hoor!


Ik heb een DSL 401 en hij blijft toch een hardrock sound houden. Ben erg benieuwd naar de JVM410H of die toch een iets vettere scheur kan neerzetten, ben opzich toch wel een Marshall mannetje maar zo'n 5150 beukt ook wel denk ik, alleen of zo'n 5150 weer niet te veel vam het goede is voor de rocknummers is ff de vraag.

AART
9 september 2007, 19:44
5150 kan goed voor rock hoor, crunch kanaal brengt lekkere rock sounds voor.

svdijk
9 september 2007, 21:05
Uit een andere post:

Citaat:
Origineel gepost door RedBuell
Is er uit een JVM410H ook een Gosmack, Machine Head achtige scheur te halen.

Nou speelt Godsmack over Mesa's en Machine Head over 5150's maar ik zoek
een amp die zowel een brute scheur in zich heeft maar ook lekker klinkt met (hard) rock nummers. Hij moet als het ware 2 bandjes aankunnen, 1 in de stijl van Machine Head en Godsmack en als 2e lekker kunnen rocken in een cover rockbandje. Nu speel ik de rockcovers over mijn dsl 401 en als ik ala Godsmack/Machine Head ga scheuren gebruik ik een pre amp simulatie van mijn GT-8 die ik dan direkt in de FX return van mijn amp prik.

Mijn antwoord:

Met OD2 oranje en rood kan je die amps goed imiteren.
Wel moet je dan de resonance van de eindtrap op ongeveer driekwart zetten, en de bass op OD2 ook wat hoger zetten om het laag van een Recto en 5150 te imiteren.
Wel blijft de JVM wat strakker in het laag bij veel gain, ten opzichte van de Recto en 5150, maar de JVM heeft altijd wat meer mid als deze versterkers, en wat minder laag.
Heeft denk ik toch met de EL34 eindtrap te maken ipv de 6L6 eintrappen in de 5150 en de Recto.
Machinehead ken ik, en dat geluid is echt makkelijk na te bootsen met een JVM!!!
Voor een rocksound heb je een crunch-kanaal en OD1.

RedBuell
9 september 2007, 22:30
Uit een andere post:

Citaat:
Origineel gepost door RedBuell
Is er uit een JVM410H ook een Gosmack, Machine Head achtige scheur te halen.

Nou speelt Godsmack over Mesa's en Machine Head over 5150's maar ik zoek
een amp die zowel een brute scheur in zich heeft maar ook lekker klinkt met (hard) rock nummers. Hij moet als het ware 2 bandjes aankunnen, 1 in de stijl van Machine Head en Godsmack en als 2e lekker kunnen rocken in een cover rockbandje. Nu speel ik de rockcovers over mijn dsl 401 en als ik ala Godsmack/Machine Head ga scheuren gebruik ik een pre amp simulatie van mijn GT-8 die ik dan direkt in de FX return van mijn amp prik.

Mijn antwoord:

Met OD2 oranje en rood kan je die amps goed imiteren.
Wel moet je dan de resonance van de eindtrap op ongeveer driekwart zetten, en de bass op OD2 ook wat hoger zetten om het laag van een Recto en 5150 te imiteren.
Wel blijft de JVM wat strakker in het laag bij veel gain, ten opzichte van de Recto en 5150, maar de JVM heeft altijd wat meer mid als deze versterkers, en wat minder laag.
Heeft denk ik toch met de EL34 eindtrap te maken ipv de 6L6 eintrappen in de 5150 en de Recto.
Machinehead ken ik, en dat geluid is echt makkelijk na te bootsen met een JVM!!!
Voor een rocksound heb je een crunch-kanaal en OD1.


Hhhhhmmm dat klinkt wel erg goed moet ik zeggen, ik zal ze allebei eens gaan testen. Eerst even wat orde op zaken stellen. GT-8 begint me te irriteren, ben nu meer bezig met een goede sound uit dat ding te krijgen dan met oefenen. Steeds als i denk dat het lukt kom ik erachter dat ik er nog steeds geen snars van begrijp. Maar goed, mijn dsl 401 rockt lekker natuurlijk maar komt te kort bij het andere bandje, de andere gitarist heeft een GT-6 en loopt ook steeds te kloten met zijn sound, die jongen kan echt wel lekker spelen, weet niet wat een toonladder is en kan net aan de aan en uit knop op zijn versterker vinden maar speelt ff tussen neus en lippen door hele gecompliceerde riffs die je echt niet zo maar oppikt.

Hij heeft de boel zo staan dat het geluid meer op dat van een deathmetal band lijkt en dat trekt me niet. Ik wil meer een rauw geluid en strak i.pv. heeeel veeeel bas wat al snel moderig wordt. Op mijn GT-8 heb ik de pre amp sims van een 5150 geprobeerd en die van een rectifier en vind ze allebei wat hebben en allebei wat missen. IK zal eens proberen via de dual mono het geluid te combineren. Afijn ik dwaal af. Met een JVM moet het dus mogelijk zijn om een brute scheur te creëren die niet uit een pedaaltje komt, mischien dat een EQ pedaal eventueel kan helpen. Heeft iemand ook een idee voor een cabinet, zit te denken aan een 2x12, daar kan ik mee de buhne op maar kan ik thuis ook kwijt en is ook nog eens geen crime om te vervoeren. Welke 2x12´s kan ik testen?

casper innosence
9 september 2007, 23:52
5150 kan goed voor rock hoor, crunch kanaal brengt lekkere rock sounds voor.

Gister voor het eerst op een 5150 gespeeld, omdat de Soldano het begaf tijdens een gig in Duitsland. 5150 van de headliner geleend. Kwa sound viel het me niet tegen. Zeker dunner dan de Soldano en veel minder strak. Maar wat me het meeste tegenstond aan deze 5150 was het feedbacken. Als je een lekkerkorte punkbreak had, begon t kreng al te piepen. Nu waren het niet mijn instellingen, er moest tijdens de show gewisseld worden, dus alleen volume bijgesteld. Wel denk ik dat ik er een betere sound uit zou kunnen krijgen.

Zelf heb ik nooit de JVM getest, maar als die OD2 klinkt als een JCM 800 on steroids, dan lijkt mij dat vetter dan de 5150. En daarbij heb je ook meer kanalen, wat wellicht makkelijker werken is als je in verschillende (soort) bandjes speelt.

ateng
10 september 2007, 09:11
De JVM heeft heel veel gain aan boord en klinkt erg goed maar vond m wel iel en dun klinken.

Speeddemon
10 september 2007, 09:27
Zelf heb ik nooit de JVM getest, maar als die OD2 klinkt als een JCM 800 on steroids, dan lijkt mij dat vetter dan de 5150. En daarbij heb je ook meer kanalen, wat wellicht makkelijker werken is als je in verschillende (soort) bandjes speelt.
Nee, OD2 gaat te ver voor JCM800 on steroids.
Crunch-red mode en OD1 orange mode zitten wel in dat gebied.
Crunch orange='stock' JCM800 en OD1 green ongeveer ook, met iets meer korrel en druk.

Magic Bean
10 september 2007, 12:14
Er staat een studio .22 head op gitaarmarkt...

ben vanhoof
10 september 2007, 18:37
De JVM heeft heel veel gain aan boord en klinkt erg goed maar vond m wel iel en dun klinken.

Dat iel en dun lag dan wel aan het cabinet denk ik ...

Een jvm voelt zich overal thuis, de 5150 enkel in de heavey metal.
Ik vond zelf dat ik de van halen sound sneller en beter in de jvm gevonden had dan in de 5150 (6505+ eigenlijk)

AART
10 september 2007, 19:32
Er staat een studio .22 head op gitaarmarkt...

To be honest: echt niet wat ie zoekt.

Veel scherper en minder gain dan wat ie zoekt denk ik.

Speeddemon
11 september 2007, 11:13
Dat iel en dun lag dan wel aan het cabinet denk ik ...

Een jvm voelt zich overal thuis, de 5150 enkel in de heavey metal.
Ik vond zelf dat ik de van halen sound sneller en beter in de jvm gevonden had dan in de 5150 (6505+ eigenlijk)
+1!
OD-1 orange mode, gain 12 uur, volume voluit, dikke dot galm erbij, master op 3 en "You really got me" rammen! :rockon:

Ibanez RuleZ
11 september 2007, 11:58
De JVM heeft heel veel gain aan boord en klinkt erg goed maar vond m wel iel en dun klinken.


gister ook even op een jvm combootje gespeeld --> erg naar dun en schel... kan natuurlijk aan de kast liggen :p

LP_CL
11 september 2007, 14:53
de 5150 enkel in de heavey metal.

hmmkay...

ik heb een 6505 head en speel er meer rock op dan metal. Gaat superprima! zalig crunchkanaal!
Ik speel zelfs dire straits op die 6505 (weliswaar met behulp van een delaypedaal en een reverbpedaal) en het klinkt zelfs beter dan op de fender twin van men pa.

Dus enkel metal?
vergeet het man.

Kim Wilson
11 september 2007, 15:02
hmmkay...

ik heb een 6505 head en speel er meer rock op dan metal. Gaat superprima! zalig crunchkanaal!
Ik speel zelfs dire straits op die 6505 (weliswaar met behulp van een delaypedaal en een reverbpedaal) en het klinkt zelfs beter dan op de fender twin van men pa.

Dus enkel metal?
vergeet het man.
Wat heeft jouw pa dan voor brakke Twin? :D

AART
11 september 2007, 15:04
Wat heeft jouw pa dan voor brakke Twin? :D

Hij zei toch fender...

ben vanhoof
11 september 2007, 15:42
gister ook even op een jvm combootje gespeeld --> erg naar dun en schel... kan natuurlijk aan de kast liggen :p

marshall kasten klinken zo altijd!! Onder zoiets moet een mesa, diezel, laboga of bogner ofzo.

Kim Wilson
11 september 2007, 15:54
Hij zei toch fender...
Ja, die bedoel ik. :)

RedBuell
11 september 2007, 23:20
MIjn GT-8 staat te koop, ik wil spelen en niet instellen en nog eens instellen en weer het boekje lezen om vervolgens gefrustreerd fx loos te spelen.

Ik stel de aanschaf van een head nog even uit, wil eerst even kijken hoe het met de bandje gaat voordat ik een head en een kast aanschaf. JVM410H en de 6505+ blijf ik toch stiekem wel op gassen en zal als het een beetje leuk gaat met die bandje ook zekers komen, nu eerst een goed overdrive pedaal zoeken die een goeie dikke scheur a la Godsmack, Lamb of God en Machine head kan neer zetten.