PDA

View Full Version : Strat assembleer project



Nielsje
9 september 2007, 17:14
Zo, ik begin er ook aan. Na jaren op fabrieks gitaren te hebben gespeeld, waar ik zelf wel van alles aan veranderde, is het nu tijd om iets samen te stellen met onderdelen waarvan ik vind dat het fijn is.

De reden waarom ik hem assembleer en niet volledig zelfbouw is simpel: Ik heb de ruimte niet om te frezen, spuiten. Een gitaar assembleren kan ik wel op m'n bureau. Ik heb bij de webshop van Hassent de volgende body besteld:

http://img184.imageshack.us/img184/1493/imga0165vl9.jpg

Zoals te zien is, is de tekening niet perfect. De gitaar krijgt dan ook een solid color. Zelf ben ik enorm fan van de 'classic' look. Maar het moet wel een 'player' worden, met wat gebruiksgemakken, zonder dat de 'classic' look verdwijnt. Hierbij een kiskeadinggeval plaatje van wat het ongeveer gaat worden.

http://img182.imageshack.us/img182/2669/stratuv2.png

Er komt op:

Allparts neck (22 frets), deze gaat ongelakt, in de olie z'n werk doen.
graphtech nut
Diego stringtree's
Een leuk logo (weet nog niet wat, misschien m'n naam in spaghetti stijl?)
GFS elementen, met vergeelde kapjes.
Gewone 5 standen schakelaar
electrische schakeling ben ik nog niet uit...
Mint green 3 lagen slagplaat.
Diego, of wilkinson trem (ben er nog niet uit of het een rechts, of linkshandige moet worden).
Kluson style stemmechanieken, òf sperzel locking tuners.. dat is toch wel pracktisch..

De body krijgt een afgeschuind halsprofiel, op welke manier ik dit precies wil gaan doen weet ik nog niet.
Verder wil ik graag een afdekplaat op de achterkant, want ik blijf altijd hangen met m'n riem in de holte. Mijn japanse strat heeft deze plaat verzonken (vind ik mooi), maar dit betekend wat freeswerk.

De kleur ben ik nog niet helemaal uit. Eerst dacht ik aan daphne blue, maar foam green en fiesta red vind ik ook prachtig. Wellicht een ietwat vergeelde/vergroende daphne blue. Wat is jullie mening?
Verder heb ik een gerenommeerd forum-spuiter hier bereid gevonden om m'n body te spuiten en iemand wat dichter bij huis om me eventueel te helpen met boor en freeswerk.

Oorspronkelijk wilde ik graag een compound radius toets hebben, maar dit is nogal wat werk om zelf te bouwen, en best duur (voor mijn doen) als ik het laat doen. Vandaar dat dit iets voor de toekomst wordt.

Verwacht niet dat deze thread dagelijks ge-update wordt, ik ga lekker rustig aan doen en onderdelen sprokkelen. Als er hier mensen zijn met gave ideeen en tips, dan die welkom :).

oknarb180
9 september 2007, 23:53
Hey Nielsje,

Kan niet anders dan een mooie strat worden in deze kleuren. Ik heb nog idee om ooit eens een 2e Malmsteenstrat in deze kleurstelling aan te schaffen, maar sinds ik aan zelfbouw ben begonnen, staat dat idee voorlopig nog in de koelkast.

Heb je al een hals? Persoonlijk zou ik voor een 70's neck met bullet-trussrod gaan. Maargoed, da's aan jou natuurlijk. Ik blijf 'm volgen want ik ben nieuwschierig hoe ie uiteindelijk wordt.

vr.gr.

Branko

Nielsje
10 september 2007, 11:02
Hallo Branko,

waarom zou je voor een 70's neck gaan? Persoonlijk vind ik de grote headstock niet zo denderend en heb ik nooit echt veel goeie verhalen gehoord over de 3 punts bevestiging en micro tilt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een gitaar heb gehad met het systeem.

Donderdag ga ik bij the string kijken voor een halsje. Weet niet wat ze daar allemaal hebben liggen, misschien ook wel een 21 fret neck met een wat kleinere radius.

G.G.
10 september 2007, 11:11
Donderdag ga ik bij the string kijken voor een halsje. Weet niet wat ze daar allemaal hebben liggen, misschien ook wel een 21 fret neck met een wat kleinere radius.

Neem voor mij gelijk even een kijkje bij de bodies (of ze daar nog een leuk funky kleurtje tussen hebben zitten).

Zelfbouw vind ik wel leuk, maar voor dat soort prijzen kan ik bijna zelf geen body maken.

Nielsje
10 september 2007, 11:18
Is goed, zal ik even doen. Moet ik nog foto's maken, je bellen en/of eentje meenemen?

G.G.
10 september 2007, 11:35
Is goed, zal ik even doen. Moet ik nog foto's maken, je bellen en/of eentje meenemen?

Gewoon even kijken of er wat leuks tussen zit qua kleurtjes. Misschien ga ik begin volgende week even die kant op, weet ik gelijk of het de moeite waard is om even te kijken. Heb ook nog een bod geplaatst op een complete strat voor de body om te strippen. Heb wat dingen in mijn hoofd zitten om te bouwen. Min of meer zoals jij die hebt: appart kleurtje, een diego trem en 3 singlecoiltjes.

G.G.
10 september 2007, 13:39
Niels, het is al niet meer nodig, net een mailtje gehad van een verkoper, en ik ga (waarschijnlijk woensdag) deze strat ophalen.

http://img386.imageshack.us/img386/2374/stratmarktplaatsqz9.jpg

Dan lekker strippen en opnieuw opbouwen met goeie shit. Kleurtje is lekker fout, dus die laat ik zou. Gouden lefty Diego Deluxe erop, misschien een setje Texas Specials (of iets van GFS dat erop lijkt) dan nog een halsje maken (heb een esdoorn toets en een stuk flamed maple liggen)

Gaat een heel fout gitaartje worden. Gouden body (hele subtiele relic, dus niet zoals die roze), gouden hardware, aged plastics en een vergeelde, versleten esdoorn toets (a la "Blackie" van Clapton)

Kijk ook eens naar het plaatje (de grootte van de armrest), deze body heeft de specs van een van de eerste strats. Kan nu al niet wachten.

no 1 hops
10 september 2007, 13:49
@nielsje
zijn de pups die die je van mij overgenomen hebt?
heb ze vandaag ook even kunnen vergelijken met een alvares P90 in de neck positie en dan komt die neck pup van dat setje er wel aardig dichtbij.

nog even over de hals.
is een 70 er hals ook met de 7.5 radius?
als dit zo is is bending een probleem en krijg je gauw last van zgn ' notes outs'
je bend de snaar en hij raakt dan juist ergens verderop een fret.
(tenminste volgens Dan Erlewine)

no 1 hops
10 september 2007, 13:51
Niels, het is al niet meer nodig, net een mailtje gehad van een verkoper, en ik ga (waarschijnlijk woensdag) deze strat ophalen.

http://img386.imageshack.us/img386/2374/stratmarktplaatsqz9.jpg

Dan lekker strippen en opnieuw opbouwen met goeie shit. Kleurtje is lekker fout, dus die laat ik zou. Gouden lefty Diego Deluxe erop, misschien een setje Texas Specials (of iets van GFS dat erop lijkt) dan nog een halsje maken (heb een esdoorn toets en een stuk flamed maple liggen)

Gaat een heel fout gitaartje worden. Gouden body (hele subtiele relic, dus niet zoals die roze), gouden hardware, aged plastics en een vergeelde, versleten esdoorn toets (a la "Blackie" van Clapton)

Kijk ook eens naar het plaatje (de grootte van de armrest), deze body heeft de specs van een van de eerste strats. Kan nu al niet wachten.
toch geen hondo G.G?
als dat zo is dan zou ik toch even wachten met die GFS jes.
want in de hondo fame die ik heb zitten volgens mij overwound of zelfs humbucker pups en ondanks de brakke pots klonk die in de eerste instantie niet verkeerd.
(moet hem alleen nog refretten en de elctronica weer op orde maken)

G.G.
10 september 2007, 13:52
@nielsje
is een 70 er hals ook met de 7.5 radius?
als dit zo is is bending een probleem en krijg je gauw last van zgn ' notes outs'
je bend de snaar en hij raakt dan juist ergens verderop een fret.
(tenminste volgens Dan Erlewine)

Compound radius zou beter zijn.

G.G.
10 september 2007, 13:53
toch geen hondo G.G?
als dat zo is dan zou ik toch even wachten met die GFS jes.
want in de hondo fame die ik heb zitten volgens mij overwound of zelfs humbucker pups en ondanks de brakke pots klonk die in de eerste instantie niet verkeerd.
(moet hem alleen nog refretten en de elctronica weer op orde maken)

Yep, jij mag nooit meer raden.
Dus jouw advies, eerst ff goed testen voor de pups eruit gaan en eventueel alleen de pots en switch vervangen? Scheelt weer wat cash.

no 1 hops
10 september 2007, 14:01
Yep, jij mag nooit meer raden.
Dus jouw advies, eerst ff goed testen voor de pups eruit gaan en eventueel alleen de pots en switch vervangen? Scheelt weer wat cash.ik zat iedergeval tegen de 8 a 10 Kohm aan, ze zijn ingegoten.
misschien dat je voor je hem stript eerst qua electronica in orde maakt , mocht die van jouw dus niet goed werken en dan eerst uitproberen.
dan weet je iedergeval wat je hebt.

mijn probleem is dat ik geen versterker heb met grote speaker, alleen een gnx en een kleine fender dus dat is niet echt een goed vergelijk

G.G.
10 september 2007, 14:11
ik zat iedergeval tegen de 8 a 10 Kohm aan, ze zijn ingegoten.
misschien dat je voor je hem stript eerst qua electronica in orde maakt , mocht die van jouw dus niet goed werken en dan eerst uitproberen.
dan weet je iedergeval wat je hebt.

mijn probleem is dat ik geen versterker heb met grote speaker, alleen een gnx en een kleine fender dus dat is niet echt een goed vergelijk

Ik maak hem wel eerst ff in orde om te testen, klinkt leuk 8 a 10 Kohm.

Versterker is niet het probleem heb een fender staan met 12" en mijn Madamp komt ook binnenkort binnen.

Nielsje
10 september 2007, 14:16
@ Rolf,

In deze assembleer strat komen nieuwe GFSjes, die ik nog moet uitzoeken :)
Die van jou zitten lekker in m'n squier, en daar blijven ze ook. Ze bevallen echt prima. Helemaal niet slecht voor het geld!

Wil wel een compound radius, maar zelf kan ik dat nog niet fabrieken, en volgens mij heeft allparts dat niet in het assortiment.

Zal nog ff kijken naar welke radius het wordt. Bij welke gradatie wordt benden onmogelijk? ik bend eigenlijk nooit verder dan een hele noot omhoog. Speel gewoon met 010. Maar goed, er zijn toetsen met radii van 7 1/4 tot 16, zal ook een beetje afhangen van wat ze in amsterdam hebben liggen. Misschien neem ik wel iets in het midden.

Nielsje
10 september 2007, 18:26
Net ff gemaild met The String, over de beschikbaarheid van de halsjes.

Schijnt dat ze net een hele batch binnen hebben gekregen, en volgens de gitaarepair man, (zo genoemd in't mailtje) schijnen alle allparts nekken een compound radius te hebben...

Klopt dit, of begin ik nu blij te worden om niets?

Orgasmocaster
10 september 2007, 18:32
G.G., wordt dat een soort van Home Haynes Tribute?
ik heb altijd al eens een Homer Haynes Strat willen bouwen!

Nielsje
10 september 2007, 18:38
Verdorie, de site van allparts laat weten dat ze alleen strat neck met compound neck hebben, met een rosewood fingerboard hebben.

Heb ik weer :confused:

Kijk maar (http://www.allparts.com/store/necks-guitar-necks-srsf-sw,Product.asp)

G.G.
10 september 2007, 19:33
Net ff gemaild met The String, over de beschikbaarheid van de halsjes.

Schijnt dat ze net een hele batch binnen hebben gekregen, en volgens de gitaarepair man, (zo genoemd in't mailtje) schijnen alle allparts nekken een compound radius te hebben...

Klopt dit, of begin ik nu blij te worden om niets?


Nou, ga die dan gauw halen.


G.G., wordt dat een soort van Home Haynes Tribute?
ik heb altijd al eens een Homer Haynes Strat willen bouwen!

Nee, da's weer teveel goud.

Lexvandoef
10 september 2007, 19:59
Het plan klinkt goed Niels :dance: Lekker vintage gitaarje naar je eigen specs, wil ik eigenlijk ook weleens :dontgeti:

Succes, ik zie hem wel verschijnen he :D

oknarb180
11 september 2007, 00:38
Hallo Branko,

waarom zou je voor een 70's neck gaan? Persoonlijk vind ik de grote headstock niet zo denderend en heb ik nooit echt veel goeie verhalen gehoord over de 3 punts bevestiging en micro tilt, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit een gitaar heb gehad met het systeem.

Hey Nielsje,

Beetje late reactie van me, maargoed.
Ik bedoel ook niet zozeer een 3-punts bevestiging hoor, heb ik ook geen ervaring mee. maar meer dat bij dit kleurtje heel mooi een 70's Large-neck past, gewoon de uitstraling die ie dan krijgt net dat beetje meer vintage (vind ik persoonlijk). Maarja, grote kop, kleine kop, kan allemaal en blijft gewoon erg mooi. Ik ben nu eenmaal een beetje op de (70's) strat.

vr.gr.

Branko

Nielsje
11 september 2007, 00:55
Bedankt voor je reactie Branko,

Tja, grote headstock heb ik persoonlijk nooit mooi gevonden..

Maar nu weet ik niet meer of ik een maple of rosewood toets moet nemen. Staat allebei vast wel mooi. Misschien moet ik gewoon twee gitaren bouwen.

Een daphne blue met maple toets.
Een fiesta red met rosewood toes.

Ga in ieder geval kijken bij The String donderdag, en wie weet neem ik wel meedere nekken mee. Ik heb net m'n strats eens bekeken, en m'n japanner heeft bijna zeker een C neck, de squier neigt meer naar D of U neck. Ben zeer geïntresseerd in een compound radius neck, alhoewel ik niet weet of ze die met maple toets hebben. Dan heb je nog weer het 'dilemma' van smalle, brede, lage, hoge frets.. en het aantal. Bah, wat heb ik toch weer een problemen. ;)

oknarb180
11 september 2007, 01:09
Bedankt voor je reactie Branko,

Tja, grote headstock heb ik persoonlijk nooit mooi gevonden..

Maar nu weet ik niet meer of ik een maple of rosewood toets moet nemen. Staat allebei vast wel mooi. Misschien moet ik gewoon twee gitaren bouwen.

Een daphne blue met maple toets.
Een fiesta red met rosewood toes.


Hey,

Misschien kun je de knoop doorhakken door te overwegen welke sound je in de gitaar zoekt?! Persoonlijk vind ik Maple altijd net dat beetje meer "bite" hebben. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je speelt, denk ik?

vr.gr.

Branko

Nielsje
11 september 2007, 01:29
Jup, daarom wilde ik in eerste instantie ook een maple neck, voor dat lekkere heldere geluid.

Zelf speel ik heel divers denk ik. Best wel wat classic rock, blues, poprock (voor de rest van de band jeweetwel), maar ik hou bijvoorbeeld echt van de vroege dire straits sound. Nu schijnt dat mark knopler dat weer deed op een rosewood neck, terwijl die sound toch beter uit m'n maple toets strat komt.

De reden waarom ik nu wat twijfel, is omdat ze volgens de allparts site de compound radius alleen met rosewood toets aanbieden.

Ik zie donderdag wel, dan ga ik wel even testen en vergelijken. Misschien neem ik er wel twee mee om beiden te proberen.

Niels

oknarb180
11 september 2007, 11:08
Jup, daarom wilde ik in eerste instantie ook een maple neck, voor dat lekkere heldere geluid.

Zelf speel ik heel divers denk ik. Best wel wat classic rock, blues, poprock (voor de rest van de band jeweetwel), maar ik hou bijvoorbeeld echt van de vroege dire straits sound. Nu schijnt dat mark knopler dat weer deed op een rosewood neck, terwijl die sound toch beter uit m'n maple toets strat komt.

Hey Nielsje,

Wat waarschijnlijk ook uitmaakt is dat de in kleur gespoten stratbody's meestal van alder (elzen) zijn. Echter de Mark Knopler heeft een Ash (essen) body. Meestal zijn de transparante stratbody's van Ash (essen) vanwege de tekening. Tenminste, de Mark K. strat daar weet ik het toevallig van.

vr.gr.

Branko

no 1 hops
11 september 2007, 11:45
en daarbij, er is verschil in essen
de body van mijn cort is van soft ash, wat dat ook maar moge zijn

Nielsje
13 september 2007, 19:31
Zo, vandaag middagje Amsterdam in geweest.

Ben naar the string geweest, om een hals uit te zoeken. Het bleek dat er maar liefst zo'n 180 halzen waren, waarvan ik er zo'n 150 wel in m'n handen heb gehad. (overige 30 waren reeds verkocht op ebay).

Ik zal straks een lijstje maken van wat er allemaal was. eerst ff eten.

Ik heb gekocht:
1 neck met maple toets, 21 frets, V shape
1 neck met maple toets, 21 frets, C shape

Opvallend:

geen 'moderne' trussrods, alleen vintage style en bullet.
Niet afgeschuinde frets kunnen heel erg scherp zijn.
Scalloped fretboards zien er echt heel maf uit.
Birdseye is niet altijd mooi
Binding op een toets bij een strat, vet!
Een neck met flames, lag in de etalage, werkelijk waar prachtig!
Het verschil in gewicht tussen de ene maple neck en de andere!

tot zo :)

G.G.
13 september 2007, 19:42
Ik heb gekocht:
1 neck met maple toets, 21 frets, V shape
1 neck met maple toets, 21 frets, C shape

.....

Niet afgeschuinde frets kunnen heel erg scherp zijn.


Gefeliciteerd met je aankopen. Snel je prakkie naar binnenwerken en foto's posten.

Scherpe frets? Moet je eens frets op een nieuwe hals zetten en dan afwerken (42 scherpe kantjes).

Moet je die twee halzen van jou ook nog afwerken aan de einden van de frets?

hassent
13 september 2007, 20:23
inderdaad..... FOTO's!!! Dat eten is nu toch wel naar binnen??

Nielsje
13 september 2007, 21:20
Gefeliciteerd met je aankopen. Snel je prakkie naar binnenwerken en foto's posten.

Scherpe frets? Moet je eens frets op een nieuwe hals zetten en dan afwerken (42 scherpe kantjes).

Moet je die twee halzen van jou ook nog afwerken aan de einden van de frets?

Met scherpe frets doelde ik ook op de uiteindes. Sommigen waren echt te scherp. De mijne waren 'matig' scherp. Rienk had zo'n schuurblokje liggen (je weet wel, zo'n sponsje met van dat grijzeschuurspul erop) en dat ging èn snel, èn goed!

foto's gemaakt, ff uploaden.

Nielsje
13 september 2007, 21:36
Zo, kan mooi ondertussen de post aanmaken.
Echt veel nekken had ie liggen, alles ongesorteerd in dozen, dus ben wel een middagje kwijt geweest. Veel 'big heads' en ook nogal wat tele nekken, dus dat was makkelijk sorteren. Alle vintage (21) nekjes hadden de klassieke fender fretjes, de 22 fretnecks hadden allemaal jumbo's. Ik ben wel fan van hoge frets, maar niet zozeer van brede frets, en had het idee dat de jumbo's me iets te gortig waren. Typisch vond ik dat alle nekken (dus ook de moderne) een trussrod instelling aan de achterkant hadden. Veel ervaring heb ik niet met deze dingen, dus als iemand een goeie tip heeft... Lijkt me verdraaid lastig bijstellen..
De rosewood toetsen waren van varieerende 'kwaliteit'. Sommigen hadden een hele mooie eenduidige tekening, sommingen waren ook niet om aan te zien. Ik ben nog geen extreem goeie nekherkenner, dus wist ook niet echt waar ik naar zoeken moest. Na een beetje 'babbelen' kon ik weer verder met selecteren. De tele nekken die er tussen lagen, en dan vooral de gelakten, waren voor zover ik kon oordelen, van goeie kwaliteit! Prachtige nekken van mooie stukken hout. Verder niet al te veel aandacht aanbesteed, daar kwam ik niet voor.

Uiteindelijk bestond mijn 'selectie' uit 150 halsen nog maar uit een stuk of 10 a 12. Ik selecteerde 1 V neck uit, aangezien ik er 3 had, alledrie met een andere feel, waarvan eentje was die van V naar C liep. Ik heb een C uitgezocht, die ik erg fijn vond. Er was een neck bij met een hals als een boomstam (bij een 'normale' neck springt de hals bij de kop iets 'in' en loopt dan door tot aan de body). Deze had echt een enorm lekkere dikke hals, met een ebony toets. Prachtig. Heb hem niet genomen, omdat ik totaal niet wist hoe een ebony toets zou klinken. Daarbij zou het misschien lastig zijn om hem te verkopen, omdat niet iederen zo'n boomstam fijn vindt.

Voor de liefhebbers: ik heb één strat neck met RW toets gezien en binding. Binding gescheurt bij de pocket, wel te fixen.
1 scalloped strat neck, gelakt. 1 flamed maple neck, gelakt, met kleine beschadiging. 1 birdseye maple neck, ongelakt.

Vond de birdseye niet birdseye genoeg eerlijk gezegd.
genoeg geluld, de foto's :) vragen? roept u maar!

http://img441.imageshack.us/img441/5062/cimg3358fk2.jpg
http://img212.imageshack.us/img212/2817/cimg3360vz5.jpg



zoals jullie zien, zien jullie op de achterkant van de hals toch wat donkere plekken. Dit zat er helaas bij.. voor de rest voelden deze halsen toch wel perfect aan! (voor mij dan) en de nerf was mooi.

Ik weet nog steeds niet of ik ze moet olieën, dan wel in de cellulose moet zetten. Rienk kwam met de tip om eens te kijken bij 'De Ru', een verfwinkel in de van Woustraat. Hij zei dat ze daar nogal wat verschillende cellulose dingen hebben, en ook wel iets wat je gewoon op je hals kon smeren als het ware. Iemand ervaring?

Nielsje
13 september 2007, 21:37
En nog twee plaatjes..

http://img515.imageshack.us/img515/1669/cimg3367qf5.jpg
http://img516.imageshack.us/img516/466/cimg3370dm3.jpg

no 1 hops
13 september 2007, 22:07
ziet er iedergeval mooi uit.

orreltak
13 september 2007, 23:21
ah fuck,hier gaan mijn takken weer van jeuken.
zit in mijn achterhoofd om een tele in elkaar te zetten met floyd rose en emg`s.

i.i.g succes

Lexvandoef
13 september 2007, 23:27
Gaaf Niels, ik heb der zelf ook een tijdje over nagedacht om zoiets te doen, maar toen had ik ineens al een strat :satisfie:

Check trouwens je mail, goed nieuws :hippie:

G.G.
14 september 2007, 11:06
zoals jullie zien, zien jullie op de achterkant van de hals toch wat donkere plekken.

Waarom denk je dat die halzen zo achtelijk goedkoop zijn? Dit soort "foutjes" zorgen ervoor dat die dingen geen ruk kosten. Lekker belangrijk zo'n donker plekje.

Mooie halsjes Niels. Gefeliciteerd.

Nielsje
14 september 2007, 11:10
Hehe, over enkele ogenblikken verwacht ik dat de body binnen komt. Al met al worden hiermee vrolijke Nielsjes gemaakt :). Ga dit weekend even goed overdenken hoe ik de halsen hebben wil. In de olie, in cellulose, of misschien eerst wat 'vergelen' en dan in de cellulose of olie?

Zal Fred wel weer even gaan spammen met PM-etjes, arme kerel :D

no 1 hops
14 september 2007, 12:13
volgens mij kan fred ook blij zijn met dat anderen hun gitaar zo krijgen zoals ze graag willen. ;-)

maar met keuzes blijft het beslissen altijd het moeilijkste, en hoe meer keus hoe moeilijker.
veel succes daarmee

Nielsje
14 september 2007, 14:11
Zo, de body is binnen.

De verzending vanuit Guitarsupplies is goed geregeld, ik kreeg een enorme doos, gevuld met allerlei versnipperde televisiegidsen en dergelijke. Mevrouw van Hassent zou wel afvragen waar alle libelle's zijn gebleven. De body zat vervolgens verpakt in een enorme baal van bubbeltjes plastic.

Uitpakken en bekijken, jeuj! De body is aan de buitenkant best mooi glad, op een klein butsje na. Wat opvalt is dat de bellycut en de armrest niet echt groot zijn, een beetje '70s zeg maar. Ik had hier verder niet expliciet naar gevraagd, maar wel gehoopt op een 50's shape. Kijken wat we hier aan gaan doen. Meteen even een slagplaatje gepast, m'n japanse strat ligt op het moment uit elkaar, dus dat kon mooi. Blijkt helaas dat de control cavitie niet diep genoeg is, waardoor de 5-way switch niet helemaal in de body past.
De routing is niet zo heel erg netjes gedaan, maar dat maakt verder niet uit voor een budget body. Je ziet er niets meer van.
De body bestaat uit 4 delen hout, die nogal 'scheef' zijn verlijmd, de nerven staan hier en daar haaks op elkaar.
De neckpocket baart mij enige zorgen, aangezien de straal van de pocket (dus die boog vlakbij de neckpup) wat kleiner is dan die van m'n japanse strat. Gevolg: de neck past wel (ietwat ruim, maar met lakken verdwijnt dat) maar je houdt op deze manier dus een spleet over tussen het einde van je neck en de boog van de neckpocket, niet zo heel mooi. Even gecontroleerd, de nekken passen precies goed in m'n japanse strat, met 3 nekken, 1 body die goed sluiten, ga ik ervan uit dan de radius van m'n nieuwe body ietwat 'verkeerd' is gefreest.

Er zit ook nogal een verschil in het gewicht van beide body's. Exacte verschil weet ik zo niet, maar ik denk dat het te maken heeft met de verschillende shapes.

Ik moet zo naar college, maar vanavond zou ik even wat foto's maken en hosten als ik tijd heb.

Conclusie tot nu toe: Geen slechte body voor de prijs qua uiterlijke afwerking, maar de kleine 'dingetjes' maken hem waarschijnlijk bewerkelijker dan ik van te voren had verwacht.

hassent
14 september 2007, 18:47
Mevrouw van Hassent zou wel afvragen waar alle libelle's zijn gebleven.:seriousf:


Mevrouw van Hassent.....
Niet te hard roepen, we zijn niet getrouwd, ligt nogal gevoelig hier....:sssh: :seriousf:

Nielsje
15 september 2007, 14:42
Zo, ff snel wat foto's, moet nu echt weg, zal vanmiddag of vanavond er nog wat commentaar bij geven.

http://img210.imageshack.us/img210/8546/cimg3375rk4.jpg
http://img440.imageshack.us/img440/6489/cimg3377az0.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/6331/cimg3378jw2.jpg
http://img213.imageshack.us/img213/6753/cimg3379fu6.jpg

Nielsje
15 september 2007, 14:44
en nog 3

http://img208.imageshack.us/img208/4487/cimg3380yf6.jpg
http://img208.imageshack.us/img208/8438/cimg3381do7.jpg
http://img265.imageshack.us/img265/7498/cimg3383mg3.jpg

Problemen: neckpocket, control cavity en de shaping is niet echt 50's. (wil ik wel graag), als er mensen zijn met een oplossing :)

G.G.
15 september 2007, 16:40
Problemen: neckpocket, control cavity en de shaping is niet echt 50's. (wil ik wel graag), als er mensen zijn met een oplossing :)

Ronding in de neckpocket valt wel op te vullen met twee "trappetjes" van dun fineer. Ik zoek hier wel even, heb denk ik nog wel een paar strookjes die je erin kan lijmen (twee kleine stapeltjes in de beide hoeken leggen. Als in plasticfolie en dan aanpersen en laten drogen.)

Controlcavity zie je straks niets van.

Shaping is met een vijl/schaaf/schuurpapier ook wel op te lossen.

heb je goeie 50-ties voorbeelden? of moet je The Fender Stratocaster van Duchossoir lenen?

pasqual
15 september 2007, 23:54
of natuurlijke minder ambachtelijk maar daarom niet minder effectief: de slijptol met lamellenschijf!!! gaat als een tierelier. je moet wel zorgen dat je body goed vast ligt en vertrouwen in jezelf hebben. wordt vast een mooi stratje.

groeten en succes, Pasqual.

Nielsje
16 september 2007, 17:56
Dat van die control cavity ga ik wel oplossen met een 12 mm boor, daarmee diep ik hem wel uit. Dat van die neckpocket is echt geen probleem? Ik vind het wel ietwat 'eng' zoiets, zou jij me daarmee kunnen helpen G.G.? Bedankt voor je aanbod van het boek, maar die heb ik zelf ook wel :)
Waar heb jij trouwens je 'schuine' neckplates vandaan?

Ik ben nog wel een beetje huiverig over de shaping, ik kan gewoon proberen die van m'n japanner te kopieeren, maar heb geen bandschuurmachine, dus die moet ik nog even lenen.

Hoe bepalend is het voor het geluid als je body uit 4 delen bestaat, waarvan de nerfen haaks op elkaar staan? Zou jammer zijn als ie straks niet klinkt door het vele werk wat erin gestoken is.

G.G.
16 september 2007, 19:54
Dat van die control cavity ga ik wel oplossen met een 12 mm boor, daarmee diep ik hem wel uit. Dat van die neckpocket is echt geen probleem? Ik vind het wel ietwat 'eng' zoiets, zou jij me daarmee kunnen helpen G.G.? Bedankt voor je aanbod van het boek, maar die heb ik zelf ook wel :)
Waar heb jij trouwens je 'schuine' neckplates vandaan?

Ik ben nog wel een beetje huiverig over de shaping, ik kan gewoon proberen die van m'n japanner te kopieeren, maar heb geen bandschuurmachine, dus die moet ik nog even lenen.

Hoe bepalend is het voor het geluid als je body uit 4 delen bestaat, waarvan de nerfen haaks op elkaar staan? Zou jammer zijn als ie straks niet klinkt door het vele werk wat erin gestoken is.

Die neckpocket: Het diepste punt in die pocket (is dat ver genoeg voor de juiste mensuur?) Dus: moeten de zijkanten in de pocket gevult worden, of juist het midden dieper gemaakt?

Schuine neckplate: Die had ik nog liggen, is ongeveer 15 jaar oud, en kwam bij voxhumana vandaan.

Nerven haaks op elkaar: Dat ga je met een menselijk oor echt niet horen (neem nou een multiplex gitaar, die is voor 50% met de nerf de verkeerde kant op) Even serieus, je gaat dat echt niet kunnen horen, weet ik zo goed als 100% zeker. Wat betreft de 4 delen: Veel dekkend gelakte fenders bestaan ook uit meerdere delen (heb zelf gehoord dat er gitaren zijn uit 7 delen. Is maar net wat voor hout er voorhanden is.)

Shaping kan met een bandschuurmachine ,maar bij de bellycut wordt dat heel lastig (is concave). Ik zou gewoon een dikke grove vijl nemen en een blokje voor schuurpapier.

Nielsje
16 september 2007, 23:22
Die neckpocket: Het diepste punt in die pocket (is dat ver genoeg voor de juiste mensuur?) Dus: moeten de zijkanten in de pocket gevult worden, of juist het midden dieper gemaakt?

Geen van beiden volgens mij. De pocket zelf (vergeleken met m'n japanner) is hetzelfde, alleen de radius van de pocket is kleiner (dus 'meer cirkel'). De radius van neck is groter, dus vlakker. Dan krijg je dus een soort van halve maan die er aan lege ruimte overblijft.



Schuine neckplate: Die had ik nog liggen, is ongeveer 15 jaar oud, en kwam bij voxhumana vandaan.

Ah, prima, zal ik daar ff koekeloeren. Speelt het echt noemenswaardig veel beter?



Nerven haaks op elkaar: Dat ga je met een menselijk oor echt niet horen (neem nou een multiplex gitaar, die is voor 50% met de nerf de verkeerde kant op) Even serieus, je gaat dat echt niet kunnen horen, weet ik zo goed als 100% zeker. Wat betreft de 4 delen: Veel dekkend gelakte fenders bestaan ook uit meerdere delen (heb zelf gehoord dat er gitaren zijn uit 7 delen. Is maar net wat voor hout er voorhanden is.)


Prima, ga ik me daar niet druk overmaken :)




Shaping kan met een bandschuurmachine ,maar bij de bellycut wordt dat heel lastig (is concave). Ik zou gewoon een dikke grove vijl nemen en een blokje voor schuurpapier.

Hm.. dan moet ik daar toch maar hard op gaan werken. Ben wel van plan de armrest met de bandschuurmachine te doen, is het meteen goed rond en ben wel redelijk handig met zo'n ding dacht ik.

Tis wel belangrijk dat ik alle gaten goed ga boren, wil de halsen tussen m'n gitaren ook een beetje uitwisselen.

no 1 hops
17 september 2007, 08:26
@nielsje
ik weet niet of je ervaring hebt met bandschuur machines, zo niet wees dan gewaarschuwd.
met een groffe korrel en wat kracht gaat dat verschrikkelijk hard.
en dan heb je werkelijk een cut out of de body in plaats een armrest.
misschien wel wat overdreven, maar ik weet nog het verhaal van iemand die even zijn board deur met de bandschuur wilde schuren.
even te lang op een plaats en een gat erin

dus mijn advies.
teken even goed duidelijk af tot waar je wilt gaan

G.G.
17 september 2007, 10:01
Geen van beiden volgens mij. De pocket zelf (vergeleken met m'n japanner) is hetzelfde, alleen de radius van de pocket is kleiner (dus 'meer cirkel'). De radius van neck is groter, dus vlakker. Dan krijg je dus een soort van halve maan die er aan lege ruimte overblijft.

Oke, da's mooi. Ik kijk ff of ik wat fineer heb om het te vullen, en alners heb ik wel wat kleine restjes elzen voor je waar je handmatig twee kleine boogjes van kan schuren om het te vullen. Woensdag heb ik wel ff tijd en ga ik even zoeken.

Ah, prima, zal ik daar ff koekeloeren. Speelt het echt noemenswaardig veel beter?

Je merkt het alleen een heel klein beetje op de hoogste frets, maar het scheelt niet heel veel.

Prima, ga ik me daar niet druk overmaken :)




Hm.. dan moet ik daar toch maar hard op gaan werken. Ben wel van plan de armrest met de bandschuurmachine te doen, is het meteen goed rond en ben wel redelijk handig met zo'n ding dacht ik.

Op de armrest gaat het wel met een bandschuurmachine, maar het gaat wel heel hard, dus voorzichtig.

Tis wel belangrijk dat ik alle gaten goed ga boren, wil de halsen tussen m'n gitaren ook een beetje uitwisselen.

Maak eerst je eerste body en hals, smeer wat schoensmeer op de achterkant van je eerste hals, plaats die in de tweede body en je ziet de afdrukken van de gaten in je neckpocket. Dan boor je je tweede body van de binnenkant uit. Daarna je tweede hals .

Nielsje
17 september 2007, 10:59
Wederom bedankt voor alle tips :)

Ik heb zelf wel redelijk wat ervaring met schuurmachine's, ook met een flex trouwens. Het zou wel lukken met een flex en lamellenschijf, maar dat doe ik toch liever op m'n stalen creaties. Heb nog wel een blok vuren hier liggen, ga daar eerst wel even op en oefenen om een ronding te krijgen. Ik laat wel weer wat foto's zien als het zover is.

@ G.G. Leuke tip van de schoensmeer, ga ik proberen!

G.G.
17 september 2007, 11:08
@ G.G. Leuke tip van de schoensmeer, ga ik proberen!

In de body mogen de gaten best een beetje ruim zijn, dus daar haal je bij je tweede body de speling vandaan. Dan moeten de halzen goed onderling uitwisselbaar zijn.

G.G.
17 september 2007, 11:46
Niels, heb een heel klein restje wenge fineer gevonden:

http://img460.imageshack.us/img460/1221/p1000675sd6.jpg

http://img460.imageshack.us/img460/2846/p1000677pe3.jpg

Het is ongeveer 15 cm x 2,5 cm x <1 mm

Daar zou je die twee rondingen mee kunnen vullen (buigt super gemakkelijk), en daarna met een schuurpapiertje vlak met je "top" kunnen maken. Als je hem dekkend lakt, zie je daar weinig van denk ik.

Heb je eigenlijk al naar je slagplaat gekeken, want die zal alles afdekken denk ik (aangezien die wel netjes op je All Parts hals zal aansluiten.)

Als je interesse hebt in dat restje fineer, geef maar ff aan, dan doe ik het even op de post naar je.

Nielsje
18 september 2007, 12:05
Ik heb even gekeken, en inderdaad de slagplaat dekt alles af.

Wellicht dat ik alsnog wel belang heb bij je fineer :satisfie:, want ik weet nog niet zeker hoe alles gaat komen.. Zag in het strat boek, dat het soms lijkt dat strats wel eens een 'hap' uit de slagplaat en body hebben, zodat je alsnog je halspen kan afstellen. Heeft iemand daar misschien een sluitend bewijs voor? Lijkt me misschien wel wat. De bandschuurmachine is inmiddels geregeld, maar ga eerst ff m'n japanse strat weer in elkaar zetten. Vanavond zit die Diego erop!

Lexvandoef
18 september 2007, 18:19
Hey Niels, dat van die hap dat klopt, de strats die af fabriek de trussrod instelling onder aan de nek hebben zoals jij, hebben idd een uitsparinkje bij de nek in de slagplaat.

Volgens mij is dat vooral bij '60's strats, kijk maar:

http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/fenderStrat60n48942.jpg
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/relic60.jpg

G.G.
19 september 2007, 00:48
Niels, PM ff je adres gegevens naar me, dan stuur ik je het stukkie fineer toe.

Joris

Pelle
15 oktober 2007, 11:43
Hee wat leuk nog iemand uit Delft die zijn Allparts spullen bij The String is gaan halen. Ik heb een tijdje terug daar een Sunburst Strat body en vintage style hals met rosewood toets gehaald. De gitaar zit nu bijna in elkaar.

Dat van die uitsparing in de slagplaat bij Fender sixties Strats klopt. Ik heb zelf een Fender Vintage '62 slagplaat gekocht omdat ik die uitsparing ook wilde. Alleen is bij mij deze uitsparing niet genoeg om bij de halspen te kunnen zonder m'n hals los te maken. Bovendien zou daarvoor ook nog een uitsparing in de body nodig zijn. Maarja... zo heb ik wel de originele look :P

Nielsje
15 oktober 2007, 11:46
Heey, altijd leuk :)

Welkom! Het strat projectje ligt al een tijdje stil, wegens tijdgebrek (bandje, tentamens) en andere projecten die financieel voorgaan..

Wat heb je allemaal in je strat gelepeld?

Pelle
15 oktober 2007, 12:10
Ik heb een originele Fender Vintage Style tremolo gekocht op een Amerikaanse site en GFS "Premium II" pickups (ik las dat jij ook GFS wilde nemen? Als de gitaar af is geef ik wel even een 'review' :P) en Wilkinson stemmechanieken (die zijn wel Kluson style, maar helaas double line, ik had achteraf liever echte single line Kluson's gekocht...)
De rest is geloof ik niet zo interessant om te vertellen... elektronica is gewoon standaard Strat.

Nielsje
15 oktober 2007, 12:28
Leuk! ik zou die Premium II's wel eens willen horen in het echt! Ik heb op mijn japanse fender een Diego trem zitten, met als belangrijkste pluspunt een pop-in arm, dus geen gezeur meer met speling van je tremolo handel.

Nielsje
3 januari 2008, 17:20
Het heeft even geduurd, maar ik ben weer verder gegaan met m'n stratje.
Door al het gedoe met m'n bandje e.d. weinig tijd over. Maar zo blijft het ook leuk. Heb met een bandschuurmachine de shaping van de armrest wat verder naar m'n smaak gemaakt, het is nog niet af, en ik heb nog geen foto's (geen camera). Het is trouwens verbazend hoe nauwkeurig en netjes (in ieder geval ik) je met zo'n machine kan werken, echt super!

De bellycut zit ook nog wat werk in. Binnenkort ergens even een linkshandige trem proberen op een strat, kijken of dat bevalt. Dan bestel ik weer een paar Diego's bij TF. Frees heb ik inmiddels ook binnen handbereik, dus wat holtes bijwerken is geen probleem meer. Heb er weer zin in!

Timmy-rock
5 januari 2008, 12:29
http://img182.imageshack.us/img182/2669/stratuv2.png

Waar heb je dat plaatje gemaakt? :satisfie:

Mooi project joh! :)