PDA

View Full Version : Versterkers getest



vidar
9 september 2007, 14:56
Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe versterker. Vorige week had ik bij feedback al de Mesa/Boogie Stiletto Deuce, Lonestar special en Marshall V/M Getest waarbij ik de stiletto absoluut de beste vond. Gister weer teruggegaan om nog wat meer toppen in die prijsklasse uit te proberen.
Geteste versterkers:
Engl Invader 150
Brunetti XLR-EVO
Mesa/Boogie Stiletto Deuce
Hook Captain (niet echt dezelfde prijsklasse maar wel leuk om ff te proberen)
Cabinet:
Mesa Recto 212 (V30)
Gitaar:
Gibson LP Custom

Ik zal proberen mijn indrukken van deze versterkers hier te verwoorden. Proberen want het is altijd lastig om tone in woorden te vatten, maar oké.

De Engl Invader 150:
Deze versterker heeft niet een, niet twee, geen drie maar 4 volledig gescheiden kanalen.
Verder 2 FX loops, Hi gain switch, master A/B, noise gate, presets per voor alle schakelbare functies:
Hi/Lo Gain, bright on/off, FX loop I of II master A/B
Kortom: een zeer complete versterker.
Echter, hij ademt Metal en dat doet ie goed. Maar dat is niet echt wat ik zoek: ik kan niet eens echt goed ‘metallen’ . Het 1e en 2e kanaal klonken wel goed maar een beetje.. eh.. vlak.. geen echte diepte of warmte. Waarschijnlijk ook omdat je met deze amp (150 watt) ook als je heel hard speelt nog niet begint het enorme vermogen wat hij in huis heeft aan te spreken.
Kanaal 3 en 4 waren Heel vet en heftig. Te vet en heftig voor mijn smaak. Ik weet wel welke amp ik zou nemen als ik Metal zou spelen want dat kan dit monster geweldig goed aan. Flinke oompfh en attack. Voor mij dus niet echt super bruikbaar.
Kortom: het was al vrij snel duidelijk dat deze het niet ging worden.

De Brunetti XLR-EVO
De door mij geteste versie was de 60 Watt versie.
Deze versterker heeft drie volledig gescheiden kanalen: Clean, Boost en Xlead met allemaal, behalve de standaard Gain, bass, middle, treble en master (ja, ook op de clean, en dat vindt ik een grote plus omdat je dan ook op een normaal kanaalvolume bluesy sounds kan indraaien) ook een extra tonecontrol hebben: Bright voor het clean kanaal en Focus voor de twee drive kanalen. Bright maakte een erg subtiel verschil en is IMO niet echt een noodzakelijke toevoeging. De Focus controls doen echter wel echt hun werk en maken de sound eh.. meer gefocussed. Wat meer compressie en een lichte mid-scoop zeg maar. Nuttige feature.
Sound:
Clean:
Goed, minder warm dan de stiletto maar wel beter dan dat van de invader. Ook minder attack dan de stiletto maar al met al zeker niet slecht
Boost:
Het lekkerste kanaal van deze versterker. Lekkere crunch en feel. Maar ook lekker voor wat meer low-gain solowerk. Gaat van bijnaclean naar een stevige rock crunch. Dit kanaal is een waardige tegenhanger van de crunchmodus van de stiletto maar haalt het net niet wat betreft sustain en warmte. Moet wel zeggen dat ik bij dit kanaal heel even een twijfelmomentje had.
Xlead: Maakte niet zoveel indruk op me, vooral niet na dat lekker Boost kanaal. Beetje compressed, vlak geluid. Niet echt levendig of dynamisch. Wel lekkere rythm sound met mid wat omlaag en focus omhoog.

Haalde de vergelijking met de stiletto niet, ondanks dat het een 3 kanaals top is, wat mij in principe wel aanspreekt. Maar vooral clean en lead waren, mijns inziens toch minder dan die van de Stiletto.

De M/B Stiletto:
Features:
Was mij, zoals gezegd de vorige keer al heel erg bevallen en ook nu klonk het meteen zeer lekker. Ziet er ook erg mooi uit met z’n chromen controlpanel en imitatiekrokodillenleren front.
De Stiletto is een tweekanaals top met onder elkaar de controls voor de afzonderlijke kanalen: (vrnl) Gain-Treble-Mid-Bass-Presence-Master en Output-Solo. Output en Solo zijn twee volwaardige mastervolumes waartussen je kunt schakelen. Vooraan elk kanaal zit een switch om te schakelen tussen de verschillende modi:Fat Clean- Tite Clean en Crunch op het Rhy. kanaal en Crunch- Tite Gain en Fluid Drive op het Lead kanaal (deze modi zijn niet voetschakelbaar).
Verder heeft elk kanaal een power select switch (50 of 100 watt) en is er op het front een globale Bold/Spongy schakelaar (volgens mesa een ingebouwde variac die, in de ‘Spongy’stand het voltage wat omlaagbrengt).
Ten slotte zitten op het achterpaneel nog de switches voor Tube/Diode rectifier (per kanaal schakelbaar) en FX-Loop in/Hard Bypass. Die laatste switch is vooral leuk voor de mensen die altijd alleen Gitaar-Kabel-Amp spelen: Deze schakelaar haalt de fx loop en de solo/output masters namelijk helemaal uit het circuit.

Op het eerste gezicht heel veel features voor een 2 kanaals amp maar gelukkig is de lay out zeer doelmatig en overzichtelijk. En niet onbelangrijk, alle schakelaars doen ook echt wat (sommigen subtieler dan de anderen) en alle settings zijn ook bruikbaar.

De sound:
Kanaal1:
Fat Clean: Heerlijk kanaal, LP op nekhum, Volume en Tone wat terug, bas flink omlaag en hoppa, heerlijke warme jazz/bues sound en vooral voor dat genre absoluut het lekkerste clean kanaal van de geteste versterkers. Schakelen tussen Bold en Spongy power veranderd de attack van dit kanaal behoorlijk. Van een warme, volle toon met een lekkere attack/punch (Bold) naar een wat meer compressed clean met minder attack en vollere bas (Spongy).
Is ook geweldig met gain op max, bas weer flink omlaag en mid en treble flink omhoog. SUSTAINNNN!
Tite Clean: Ook lekker. Wat meer in your face en iets minder warm en vol. Lekker met funky slagjes. Met gain omhoog ook lekker voor blues.
Crunch1: De 1e van de twee Crunch Modi. In mijn oren wat minder lekker dan de crunch op kanaal 2 want iets scheller en minder warm. Vrij felle rhythm sound. Enige modus waar ik niet zo heel veel mee kan.

Kanaal 2:
Crunch2: Dit kanaal is eigenlijk mijn favoriet. Superdynamisch en warm, vooral met de nekpup van mn lp. Sustaind ook heerlijk en is zeer geschikt voor blues en clean-met-een-randje solo’s. Op de brugpup een lekkere crunch. Ik vind dit kanaal het lekkerst klinken met bold power en Tube rectification waar ik bij de rest van de kanalen bold power en diodes het lekkerst vindt klinken. Denk ZZ-top
Tite Gain: Scheuren! Lekkere rock sound. Wel even zoeken naar de juiste treble/presence stand want deze modus is voorzien van een flinke portie hoog. Maar na even tweaken een dijk van een lead sound: gedefinieerd, met Bold Power en Diode rectification geselecteerd een heerlijke attack en geweldige sustain, speelt heel soepel, reageert ook lekker op volume pot van de gitaar, vooral bij de ‘net niet maximaal’ stand van de gainpot.
Fluid Drive: nog weer een stapje verder dan tite gain. Doet wat ie zegt: heel vloeiende distortion, zeer geschikt voor het snellere solo werk.
Wordt wel wat moderig op de neckpup van m’n gitaar maar op de brug klinkt ie heerlijk.

Overal kan ik nog zeggen dat de versterker heel stil is, weinig ruis, ook op de lead kanalen met de gain op max. Dit was de op een na beste amp van de dag…

De Hook Captain:
Features:
Van buiten een behoorlijke rechttoe rechtaan versterker, erg basic en toch (of daardoor) ook erg stijlvol.
Clean kanaal met boost en bright switches en gain,bass,mid,treble,master
Lead 1 en 2 met afzonderlijke Gain en Master controls en gedeelde toonregeling.
Verder een master presence control op de achterkant en seriele effectsloop.

Sound:
Clean:
Vooral heel anders dan de Mesa niet zozeer mooier of minder mooi. Niet zo warm en vet als dat van de Mesa maar wel weer meer sprankel, wat helderder. Vooral lekker voor funky loopjes en slagjes. Gain verder open gaf meer sustain en en lekker randje. Heerlijk kanaal!
LD1 en LD2
LD1 is in feite een opgevoerde versie van het Clean kanaal. Meer gain natuurlijk. Gaat van een lichte, bluesy overdrive naar lekkere solo sound. Supergeluid. Gedefinieerd! heel open (meer dan de mesa) en speelt toch heel makkelijk. Echt lekker voor blues en rock.
LD2 gaat nog een stapje verder. Dit is echt heel goed. Nodigt echt uit om te soleren want het is een heel vloeiend geluid. Je hoort het wel als je fouten maakt maar daardoor ga je alleen maar beter spelen. Ook nog eens erg dynamisch, gitaarvolume terug en je hebt een lichte break up en naarmate je het volume op je gitaar omhoog rolt veranderd dat in een dikke leadsound. Ook strak genoeg voor rhytm dingen. Ik denk wat minder geschikt voor Metal maar eerlijk gezegd heb ik die sound er niet mee geprobeerd te bereiken dus dat weet ik niet zeker.

Kortom: Eigenlijk was de hook toch een beetje mijn favoriet. Maar ik vindt hem zijn 1000 euro meer niet waard tov de Stiletto Deuce.
En daarmee dus de uitslag van dit middagje testen: binnenkort ga ik een deuce halen

Enige minpuntje: ik had de Stiletto graag nog over wat andere cabs willen testen maar… dat ben ik vergeten  maar dat komt de volgende keer wel!

Ik hoop dat jullie wat hebben aan mijn verhaal en ik zou zeggen: ga de hook en de Stiletto een testen als je de kans krijgt!
Groeten
Vidar

Mitch
9 september 2007, 15:20
Zo lang geregistreerd, zo weinig posts.... dan schreeuwt zo'n mooie, uitgebreide review toch echt om een iets aktievere forumdeelname :D
Coole review, informatief en makkelijk te lezen !

Rick trodat
9 september 2007, 16:16
Ja mooie Review, over die Hook ik had em ook getest, en tja geweldige sound, Maar echt 1000 euro te duur, je kan mij niet vertellen dat de kostprijs zoooooooo hoog is dat deze prijs eruit komt rollen. Zelfde over de Bogner XTC, geweldig geluid dat wel. Beter dan de modellen die goedkoper zijn maar prijs kwaliteit niveau kan je beter een iets goedkopere nemen.

Tenzij je echt geld te veel hebt.

AART
9 september 2007, 16:35
ik krijg echt izn om een keer zo'n stiletto flink aan de tand te voelen, hoor er steeds meer goede verhalen over.

Leuk EL 34 high(medium/high) gain monster lijkt me.

vidar
9 september 2007, 18:11
@Mitch: Thnx, ik lees inderdaad vaak meer dan dat ik schrijf

Nog een vraagje: zijn er nog bepaalde 2x12 cabinetten die ik volgens jullie toch vooral eens moet testen ? :)

prijsklasse: tot 800 euro (jaja: voor dat geld heb ik ook een 412, maar die dingen vindt ik te groot) Ik heb hier onder andere goede verhalen gehoord over de oversized bogner 212 met v30's.

speakers: als ie maar 100 watt aankan :) ik wil wel eens wat verschillende dingen proberen.

Jimwoud
9 september 2007, 18:17
ik krijg echt izn om een keer zo'n stiletto flink aan de tand te voelen, hoor er steeds meer goede verhalen over.

Leuk EL 34 high(medium/high) gain monster lijkt me.
Ik heb er een keer over gespeeld, maar vond hem niet echt high gain genoeg voor metal. heavy metal doet ie wel maar echt sompige gain heeft ie niet, vond ik.

vidar
9 september 2007, 18:35
@JimWoud: Kan ik me voorstellen, maar daar ben ik juist blij mee, want ik speel geen metal :)

AART
9 september 2007, 18:59
Ik heb er een keer over gespeeld, maar vond hem niet echt high gain genoeg voor metal. heavy metal doet ie wel maar echt sompige gain heeft ie niet, vond ik.

Ik ben ook niet zo'n death metal type hoor, die vinden zelfs een mesa mark nog geen metal bak. Van wat ik gehoord heb kan zo'n stiletto metallica werk prima hebben.

Jimwoud
9 september 2007, 19:34
Ik ben ook niet zo'n death metal type hoor, die vinden zelfs een mesa mark nog geen metal bak. Van wat ik gehoord heb kan zo'n stiletto metallica werk prima hebben.
Dat moet hij wel kunnen denk ik. Maar dan staat de gain wel helemaal open ongeveer. Vind het wel lekker als ik nog wat over heb om een lekkere overdreven sound te hebben. Maar je kunt ook altijd nog een booster ervoor doen natuurlijk.

andoni
9 september 2007, 19:49
@Mitch: Thnx, ik lees inderdaad vaak meer dan dat ik schrijf

Nog een vraagje: zijn er nog bepaalde 2x12 cabinetten die ik volgens jullie toch vooral eens moet testen ? :)

prijsklasse: tot 800 euro (jaja: voor dat geld heb ik ook een 412, maar die dingen vindt ik te groot) Ik heb hier onder andere goede verhalen gehoord over de oversized bogner 212 met v30's.

speakers: als ie maar 100 watt aankan :) ik wil wel eens wat verschillende dingen proberen.
Ik kan je zeggen dat ik mijn Bogner 2x12 niet meer zou kunnen missen. Klinkt net zo dik als een 4x12 imo.

vidar
9 september 2007, 21:40
@ Andoni: wat voor speakers heb jij daar in? V30 of greenbacks? (Of wat anders?) En waar heb je hem vandaan?

Kaïn
9 september 2007, 22:52
Ik heb er een keer over gespeeld, maar vond hem niet echt high gain genoeg voor metal. heavy metal doet ie wel maar echt sompige gain heeft ie niet, vond ik.
Eens, heb ik ook geprobeerd maar echt een dikke sound heb ik er niet uit gekregen. ( en ik ben geen death metaller ;))

andoni
10 september 2007, 09:13
@ Andoni: wat voor speakers heb jij daar in? V30 of greenbacks? (Of wat anders?) En waar heb je hem vandaan?
V30's.

123456789

Speeddemon
10 september 2007, 09:25
Ik vind het een goede review, maar ik ben het niet eens met de strekking dat de Invader 150 nou zo'n metal-amp puur sang is.
Een Savage 120 of een Powerball? O.k., maar die Invader klinkt juist wat opener, zodat ie wat veelzijdiger is.
Kijk, dat ie een hele vette metalsound aan boord heeft, soit, maar CH2 (crunch) kan van zeer mild tot vette hardrock tones en clean kan ECHT clean.

Het is natuurlijk niet de eerste keus voor een blues, country, jazz of pop gitarist, maar metal op een manier dat ie alleen Slipknot/Pantera/Slayer zou kunnen, no way.

charlie45
10 september 2007, 10:18
Ja mooie Review, over die Hook ik had em ook getest, en tja geweldige sound, Maar echt 1000 euro te duur, je kan mij niet vertellen dat de kostprijs zoooooooo hoog is dat deze prijs eruit komt rollen. Zelfde over de Bogner XTC, geweldig geluid dat wel. Beter dan de modellen die goedkoper zijn maar prijs kwaliteit niveau kan je beter een iets goedkopere nemen.

Tenzij je echt geld te veel hebt.

bedoel je te zeggen dat je een hook maar een heel klein stukje beter vind dan bijv. een koch powertone? ik vind het net zoiets als een porsche en een toyota, verschil mag er wezen.

Rick trodat
10 september 2007, 10:28
bedoel je te zeggen dat je een hook maar een heel klein stukje beter vind dan bijv. een koch powertone? ik vind het net zoiets als een porsche en een toyota, verschil mag er wezen.

Nou een toyota gt1 gaat sneller dan een porsche ;)

Nee maar eerlijk, er is inderdaad verschil. Het zijn ook niet 2 gelijke versterkers. Maar Koch is een hoge kwaliteit versterker en Hook is dat ook, Maar €1000,- verschil. Zou jij daar niet nog een Marshall bijkopen i.p.v. een hook?

De versterker is beter laten we daar duidelijk over zijn. Maar voor 1000,- euro duurder vind ik em nou niet zo heel veel beter.

Als je een miljoen te besteden had kocht je dan een bugatti Veyron of 4 ferrari's en 5 Lamborgini's. Is maar net wat je wilt.

charlie45
10 september 2007, 12:39
Nou een toyota gt1 gaat sneller dan een porsche ;)

Nee maar eerlijk, er is inderdaad verschil. Het zijn ook niet 2 gelijke versterkers. Maar Koch is een hoge kwaliteit versterker en Hook is dat ook, Maar €1000,- verschil. Zou jij daar niet nog een Marshall bijkopen i.p.v. een hook?

De versterker is beter laten we daar duidelijk over zijn. Maar voor 1000,- euro duurder vind ik em nou niet zo heel veel beter.

Als je een miljoen te besteden had kocht je dan een bugatti Veyron of 4 ferrari's en 5 Lamborgini's. Is maar net wat je wilt.

de vergelijking gaat erg ver op he? maar ik zou liever 1 topauto kopen dan 5 die bijna net zo koel zijn.

als wij gitaristen gewoon 1 keer een topversterker zouden kopen zouden we niet eindeloos aan knopjes hoeven draaien.

ik denk trouwens dat hoe langer je op een versterker speelt, des te meer je gaat merken hoe goed ie is. een powertone wordt je misschien zat, terwijl een hook of iets van die klasse wel eens de holy grail kon blijken te zijn.

ColourofFire
10 september 2007, 12:42
de vergelijking gaat erg ver op he? maar ik zou liever 1 topauto kopen dan 5 die bijna net zo koel zijn.

als wij gitaristen gewoon 1 keer een topversterker zouden kopen zouden we niet eindeloos aan knopjes hoeven draaien.

ik denk trouwens dat hoe langer je op een versterker speelt, des te meer je gaat merken hoe goed ie is. een powertone wordt je misschien zat, terwijl een hook of iets van die klasse wel eens de holy grail kon blijken te zijn.

Voor sommige gitaristen is eindeloos aan knopjes draaien al de helft van de lol, die moeten ook nog aan hun trekken komen. Ook zou ik liever meerdere goede amps hebben dan 1 verschrikkelijk duur iets beter apparaat. Het is gewoon leuk om te experimenteren met nieuwe setups etc.

provisus
10 september 2007, 13:36
Ik heb zelf een HOOK, en vergeet niet dat de service verschrikkelijk goed is, bij mijn HOOK deed de effecten loop raar (verdubbelde het geluid na een tijdje) binnen 4 dagen was hij weer klaar en Leendert had er naar gekeken. Dit zul je niet snel krijgen bij de feedback of staffhorst.
En je krijgt trouwens een redelijk grote stevige footswitch bij (bij de meeste versterkers moet je deze er bij kopen)

bass blom
10 september 2007, 14:34
Te koop: Bareknuckle Rebel yell neck pickup (design van Steve Stevens)

hmm, die zou je toch zo kwijt zijn op marktplaats? :sneaky:

charlie45
10 september 2007, 14:41
Voor sommige gitaristen is eindeloos aan knopjes draaien al de helft van de lol, die moeten ook nog aan hun trekken komen. Ook zou ik liever meerdere goede amps hebben dan 1 verschrikkelijk duur iets beter apparaat. Het is gewoon leuk om te experimenteren met nieuwe setups etc.

goed punt! dit geldt niet voor mij, doe mij maar een versterker met 3 knoppen die heel mooi klinkt.

toch is een beetje nuancering wel op zijn plaats bij meningen over topversterker. een paar jaar geleden kregen Diezel versterkers continu kritiek omdat ze te duur waren.

LordRiffenstein
10 september 2007, 14:47
Goeie review maar ik vroeg me even af, heb je die Depth-control van de Brunetti ook een keer tot in het "extra" gebied gedraaid? Je vernoemt hem niet dus ik vrees van niet en dan heb je eerlijk gezegd het beste aan die versterker gemist. Eens in dat "Extra"-gebied gaat die nl. een stuk opener klinken en niet zozeer meer laag geven.

provisus
10 september 2007, 15:22
hmm, die zou je toch zo kwijt zijn op marktplaats? :sneaky:

Ik ben er nog niet achter aan gegaan, volgens mij staat hij nu zo ver dat niemand het meer ziet.

NielsW
10 september 2007, 16:43
Ik vind het een goede review, maar ik ben het niet eens met de strekking dat de Invader 150 nou zo'n metal-amp puur sang is.
Een Savage 120 of een Powerball? O.k., maar die Invader klinkt juist wat opener, zodat ie wat veelzijdiger is.
Kijk, dat ie een hele vette metalsound aan boord heeft, soit, maar CH2 (crunch) kan van zeer mild tot vette hardrock tones en clean kan ECHT clean.

Het is natuurlijk niet de eerste keus voor een blues, country, jazz of pop gitarist, maar metal op een manier dat ie alleen Slipknot/Pantera/Slayer zou kunnen, no way.
Inderdaad, dat is ongeveer het hele idee achter de Invader. Hij 'ademt' geen metal in de Clean channel.

Maargoed, zo'n Stilletto vond ik echt helemaal niks. Niet heel lang op gespeeld maar dan ben ik toch wat meer van de Recto/Mark.

vidar
10 september 2007, 17:28
@ NielsW & Speeddemon Nee inderdaad, het cleankanaal is niet bepaald metal nee en het 2e kanaal kan ook zeker andere stijlen aan. Maar kanaal 3 en 4 zijn toch echt wel behoorlijk heftig en strak gevoiced, in ieder geval te heftig en strak voor mij. IMO is het meer een versterker voor mensen die graag metal spelen maar ook af en toe lekker willen rocken, bluesen of jazzen. En bij mij is het eerder andersom: Ik speel hoofdzakelijk rock blues en jazz en heel af en toe krijg ik de nijging metal te spelen (proberen althans :)).

@ LordRiffenstein: Daar heb ik het idd. niet over gehad in m'n review maar dat heb ik wel gedaan en dat gaf een lekkere sound op de drive kanalen (idd zoals jij beschrijft) maar het clean kwam er weer wat minder door uit de verf.

andoni
10 september 2007, 18:38
@ Andoni: wat voor speakers heb jij daar in? V30 of greenbacks? (Of wat anders?) En waar heb je hem vandaan?
V30's en ik heb hem bij Leo Caerts in Leuven gekocht (België). Ik was vergeten op het tweede stuk te antwoorden :) Ik gebruik er wel een Mesa Recto op, maar toch vind ik dat er een vintage kantje aanzit. Toch meer dan de Mesa kast waarmee ik vergeleken heb.

gerrekat
11 september 2007, 09:17
Ik ben ook niet zo'n death metal type hoor, die vinden zelfs een mesa mark nog geen metal bak. Van wat ik gehoord heb kan zo'n stiletto metallica werk prima hebben.


ghmmm viel tegen, hij is lang zo "high gain" niet als een Mark of Dual recto. Overigens is de ENGL Invader ook lang zo high gain niet als een Powerball of SE, maar die doet inderdaad een overtuigende metalsound. De Stiletto heeft ceht een boost nodig met name vanwege de strakheid. Ik vind de Brunetti ook een superamp, samen met de Invader beste clean sounds die ik ooit op een high gainer gehoord heb. de Brunetti klinkt wat warmer, de engl wat sprankelender/helderder. De stiletto vond ik ook zeker geen onaardige amp maar mist zoals alle recto's de strakheid en dynamische pick attack. De marks zijn wel degelijk metalbakken, zit ongelofelijk veel gain in, ik denk net zoveel als in de ENGL Invader wellicht meer.

gerrekat
11 september 2007, 09:18
Ik vind het een goede review, maar ik ben het niet eens met de strekking dat de Invader 150 nou zo'n metal-amp puur sang is.
Een Savage 120 of een Powerball? O.k., maar die Invader klinkt juist wat opener, zodat ie wat veelzijdiger is.
Kijk, dat ie een hele vette metalsound aan boord heeft, soit, maar CH2 (crunch) kan van zeer mild tot vette hardrock tones en clean kan ECHT clean.

Het is natuurlijk niet de eerste keus voor een blues, country, jazz of pop gitarist, maar metal op een manier dat ie alleen Slipknot/Pantera/Slayer zou kunnen, no way.


ik denk dat veel mensen de capaciteiten van de Powerball ook zwaar onderschatten., heeft echte en mooi clean kanaal en kan een prima AC/DC sound bereiken. maar geod de Invader gaat zeker nog een stapje verder.

Speeddemon
11 september 2007, 11:27
ik denk dat veel mensen de capaciteiten van de Powerball ook zwaar onderschatten., heeft echte en mooi clean kanaal en kan een prima AC/DC sound bereiken. maar geod de Invader gaat zeker nog een stapje verder.
er spelen een paar dingen mee:
1) hoe goed men het beste een amp kan afstellen
2) wat men verstaat onder een goede AC/DC sound

Ik vind dat de Powerball zeker een plaats heeft, maar hij klonk over 't geheel genomen meer 'constricted' en 'klinisch' dan de Invader.
Bij de AC/DC sound mist ie IMO de 'open chord jangle', die je zeker met een SG wel moet hebben. Niet elk medium-gain Marshall-esque geluidje is namelijk een AC/DC sound.

Verder vind ik 't clean van de Invader ook heerlijk; heb er met een Les Paul zelfs een country twang uit gekregen! (bright switch aan natuurlijk). Wat ik mis is OFWEL een onboard galm, ofwel de mogelijkheid om elk van de 2 FX-loops afzonderlijk aan/uit te kunnen zetten op de manier van:
uit/uit. uit/aan. aan/uit. aan/aan.
Dan zou het gemis van galm ook geen issue meer voor mij zijn.
Nu zal ik alsnog chorus, EQ (boost) en delay in 1 loop moeten zetten, en de chorus handmatig aan/uit zetten, aangezien ik die niet altijd nodig heb.

gerrekat
11 september 2007, 11:41
er spelen een paar dingen mee:
1) hoe goed men het beste een amp kan afstellen
2) wat men verstaat onder een goede AC/DC sound

Ik vind dat de Powerball zeker een plaats heeft, maar hij klonk over 't geheel genomen meer 'constricted' en 'klinisch' dan de Invader.
Bij de AC/DC sound mist ie IMO de 'open chord jangle', die je zeker met een SG wel moet hebben. Niet elk medium-gain Marshall-esque geluidje is namelijk een AC/DC sound.

Verder vind ik 't clean van de Invader ook heerlijk; heb er met een Les Paul zelfs een country twang uit gekregen! (bright switch aan natuurlijk). Wat ik mis is OFWEL een onboard galm, ofwel de mogelijkheid om elk van de 2 FX-loops afzonderlijk aan/uit te kunnen zetten op de manier van:
uit/uit. uit/aan. aan/uit. aan/aan.
Dan zou het gemis van galm ook geen issue meer voor mij zijn.
Nu zal ik alsnog chorus, EQ (boost) en delay in 1 loop moeten zetten, en de chorus handmatig aan/uit zetten, aangezien ik die niet altijd nodig heb.

eehmm het hebben van 2 EFX loops is al een luxe zou ik zeggen...anders moet je aan de SE ;-).

Dat de Powerball wat gefocusster klinkt da n en Invader is zeker waar, klinischer, tja heb altijd van die ziekenhuis ideeen bij die term.

Speeddemon
11 september 2007, 11:49
eehmm het hebben van 2 EFX loops is al een luxe zou ik zeggen...anders moet je aan de SE ;-).

Dat de Powerball wat gefocusster klinkt da n en Invader is zeker waar, klinischer, tja heb altijd van die ziekenhuis ideeen bij die term.
of droger, té strak, zonder 'sju', karakterloos... ;)

wat de SE betreft, die seriele FX-loop staat toch altijd aan? Dan heb ik 't voordeel nog steeds niet.
Kijk, ik gebruik nu 3 externe effecten, waarvan er 1 kan afvallen (de EQ), omdat ik nu een leadboost kan bewerkstelligen door de 2 master-volumes.
voor cleane sounds gebruik ik chorus+delay, voor rhythm sounds alles droog, voor lead 1 alleen delay + boost (EQ of Master B) en lead 2 chorus, delay + boost (denk aan Alice Cooper's Poison, GnR-Paradise Side, Ozzy's-Bark at the Moon).

Mijn idee was, omdat ik nu alles kan gaan programmeren met de Z9, om een Boss RE-20 als reverb/delay achter op de amp te plakken, in de fx-loop te hangen met 2 kabeltjes van 20cm en zo alleen maar de Z9 voor m'n voeten te hebben. Maar ja, zo loop ik wel de chorus (CE-2) mis. En de chorus in FX-Loop 2 gooien werkt ook niet, want dan kan ik ze
a) nog steeds niet allebei tegelijk gebruiken
b) allebei volledig bypassen.

Of ik moet de Zakk Wylde meets Warren DeMartini kant op en ALTIJD chorus op m'n sound gebruiken. :o :dontgeti:

gerrekat
11 september 2007, 13:38
of droger, té strak, zonder 'sju', karakterloos... ;)

wat de SE betreft, die seriele FX-loop staat toch altijd aan? Dan heb ik 't voordeel nog steeds niet.
Kijk, ik gebruik nu 3 externe effecten, waarvan er 1 kan afvallen (de EQ), omdat ik nu een leadboost kan bewerkstelligen door de 2 master-volumes.
voor cleane sounds gebruik ik chorus+delay, voor rhythm sounds alles droog, voor lead 1 alleen delay + boost (EQ of Master B) en lead 2 chorus, delay + boost (denk aan Alice Cooper's Poison, GnR-Paradise Side, Ozzy's-Bark at the Moon).

Mijn idee was, omdat ik nu alles kan gaan programmeren met de Z9, om een Boss RE-20 als reverb/delay achter op de amp te plakken, in de fx-loop te hangen met 2 kabeltjes van 20cm en zo alleen maar de Z9 voor m'n voeten te hebben. Maar ja, zo loop ik wel de chorus (CE-2) mis. En de chorus in FX-Loop 2 gooien werkt ook niet, want dan kan ik ze
a) nog steeds niet allebei tegelijk gebruiken
b) allebei volledig bypassen.

Of ik moet de Zakk Wylde meets Warren DeMartini kant op en ALTIJD chorus op m'n sound gebruiken. :o :dontgeti:

nee bij de SE kun je de seriele FX loop midi aan en uit schakelen, en de constructie m.b.t. de parallelle loops is hetzelfde als bij de INVADER. maar goed dan gebruik je toch een mooi programmeerbaar multieffect als de TC G-major dat doen de meesten althans, daar de meeste amps maar 1 effectsloop hebben. Je leadboost kun je uit je mastervolumes halen maar ook gewoon de kanaal volumes en dan 1 master gebruiken natuurijk ervan uitgaande dat je een apart kanaal voor je lead en rhythm sound gebruikt.

Dat van dat karakterloos ben ik niet met je eens, de Powerball heeft heel vel karakter, misschien dat je het karakter niet mooi vind, dat is een ander verhaal. Hij is inderdaad mosterlijk strak en hi-fi klinkend, maar zo heel overdreven als dat vaak neergezet wordt valt wel mee hoor. De Invader is duideljik rauwer en opener klinkend dat ook absoluut en de celan op de INVADER is ook beter. maar het zijn geen werelden van verschil IMO. Op kanaal 3 van de INVADER kun je best iets Powerball-achtigs tevoorschijn toveren. De SAVAGE 120 is weer een heel ander beest. Maar de INVADER is absoluut een van de meest breed inzetbare amps uberhaupt, alleen al door het concept van 3 high gain kanalen die iedere van crunch tot metal gaan met een geheel eigen voicing/karakter.

Jan-Willem
11 september 2007, 14:08
Vider erg goede Reviews

Zelf wil ik binnenkort ook nog de Hook, Brunnetti R-evo testen en die dan naar een Diezel Herbert, Soldano SLO-100 en een VHT Ultra-Lead zetten zodat ik daar uit de beste versterker kan kiezen.

Ik ben benieuwd