PDA

View Full Version : Leuke truuk uitgeprobeerd!



r0etie
9 september 2007, 13:59
Volgens het internet heet dit princiepe "drie componenten versterking"

Mijn poor man's rackje heeft nog nooit zo lekker geklonken! Met mijn Engl 530 direct in het eerste kanaal van mijn peavey classic 50/50. (eerste component) Speakeruitgang van het eerste kanaal naar de hotplate. Deze staat ingesteld als dummy load. Dan vanuit de lineout van de hotplate naar mijn g-sharp. (tweede component) Daarvandaan naar de input van het tweede kanaal van de peavey. De uitgang van het tweede kanaal op 4 ohm ingesteld, en de rocktron velocity cabs met tonetubby 40/40 speakers erin. (Derde component)

Voordeel is dat ik nu met een redelijk kleine setup een lekker verzadigde eindbuizenoversturing kan maken bij elk volume, en dat ik de toepasselijke effecten na de oversturing kan bijmengen.

Misschien weten jullie dit allemaal al wel, maar ik dacht dat ik het toch maar moest delen.

Groetjes,

Paul

SimonS
9 september 2007, 14:36
erg mooie manier van aansluiten!

Jimwoud
9 september 2007, 15:04
wat is het verschil dan tussen de line-out van je hotplate en de output van de 530?

r0etie
9 september 2007, 15:46
De output van de 530 geeft een geluid van twee 12ax7 voorversterkerbuisjes. Uit de lineout van de hotplate komt een geluid van de twee voorversterkerbuisjes met de in de verzadiging gestuurde 4 el84 eindbuizen van het eerste kanaal van de peavey. Vette rand van compressie en stuwing dus.

Groetjes,

Paul.

DeiDRagonas
9 september 2007, 17:46
En dit noem je een poor man's rackje?
Ga eens een gehele setup in elkaar knutselen beneden de 500,-!
DAT is pas een poor man's rackje... dit niet.

Mooie setup heb je hoor.

robzilla
9 september 2007, 18:08
Als je nou nog een cab aan je 50/50 hangt dan heb je een dry/wet setup, helemaal geil ;)

r0etie
10 september 2007, 12:25
En dit noem je een poor man's rackje?
Ga eens een gehele setup in elkaar knutselen beneden de 500,-!
DAT is pas een poor man's rackje... dit niet.

Mooie setup heb je hoor.

Hmm,

Dat is inderdaad wel een uitdaging. Is het jou gelukt om voor dat geld iets moois in elkaar te sleutelen? Maar goed, je hebt gelijk. Eigenlijk ben ik een rijk gitaristje! ;) Stukje bij beetje koop ik er wat nuttigs bij. Hoewel ik denk dat ik nu wel ongeveer klaar ben met mijn setje.

Bedankt voor je compliment. Veel mensen zijn niet zo te spreken over de combi Engl 530/peavey classic 50-50. En eerlijk gezegd is het clean niet zo mooi als je hem conventioneel aansluit. Maar met de eindbuizenoversturing erbij gebeurt er iets met de kleuring in het geluid wat heel erg lekker is. Ineens is er bezieling en karakter in het geluid. Joepie de poepie....

Paul

r0etie
10 september 2007, 12:29
Als je nou nog een cab aan je 50/50 hangt dan heb je een dry/wet setup, helemaal geil ;)

Goeie tip!

Ik was zowiezo al van plan om iets dergelijks te proberen. Maar het houd wel in dat er steeds meer spullen bijkomen. Meer sjouwen en aansluiten, en dus ook meer kans op technische problemen. Soms is voor "mider is meer" ook wel wat te zeggen. Ik ga er in ieder geval mee experimenteren.

Paul

charlie45
10 september 2007, 12:54
goeie truuk!

de buizen van het ene kanaal van je eindtrap zullen dan wel harder slijten?

misschien een idee om na een paar maanden om te wisselen zodat de buizen gelijkertijd aan vervanging toe zijn.

peter_heijnen
10 september 2007, 18:38
Maar het houd wel in dat er steeds meer spullen bijkomen. Meer sjouwen en aansluiten, en dus ook meer kans op technische problemen.
Heeft je velocitycab 1 of 2 speakers?

Als ie er 2 heeft kun je makkelijk een dry/wet minisysteem in mekaar draaien. Daarvoor heb je niets extra's nodig dan een extra speakerkabel om vanuit je hotplate mee door te lussen naar de speaker voor het droge geluid.

Zo zal je set nog een keer mooier klinken :).

Ibanez RuleZ
11 september 2007, 14:34
interessant!!!! dit ga ik denk ik ook maar eens toepassen als ik een hotplate ga fixxen (zal wel iets van een palmer worden dan: past in je rack :p).

wat ik me alleen afvraag: waarom ga je terug van de hotplate naar de fxunit, als je via de normale manier een eindbuisoversturing bewerkstelligt, dan is dat ook na je fxunit. ik zou daarom ook zeggen: probeer het volgende eens en post je bevindingen:

1. ga niet vanuit de output van je engl, maar via de instrument out/fxloop send naar je eindtrap; reden is dat je dan een hoop solid state crap omzeilt en een puur buizenpad krijgt. heb ik ook gedaan, en je loopt daardoor een stuk nare hoge fizz mis.

2. ga via de fx send naar de gsharp en van daaruit naar je eindtrap, je hotplate en voed daar dan je tweede kanaal mee. volgens mij is dat meer zoals "het is ontworpen".

harrald

SimonS
11 september 2007, 18:29
interessant!!!! dit ga ik denk ik ook maar eens toepassen als ik een hotplate ga fixxen (zal wel iets van een palmer worden dan: past in je rack :p).
Die kun je ook best zelf bouwen ;)

Ibanez RuleZ
11 september 2007, 18:40
:D tuurlijk... die dingen zijn niet zo moeilijk, maar ik vind de speakersim wel OK om te hebben ;-)

Harrald

r0etie
13 oktober 2007, 13:21
Hoi Harald,

Sorry, beetje late reactie, had het een beetje druk. Bedankt voor je tip! Ik heb je voorstel nog niet uit kunnen proberen, maar wat je zegt over de instrument output is wel een interessant idee. Volgens het elektrische schema http://www.houseofenglamps.com/ENGL_SchematicDiagrams/Rack/E530-schematics.pdf omzeil je dan de bufferversterker van de effects loop zooi. Dat idee wil ik dan zeker nog uittesten.

De reden dat ik de g-sharp niet tussen de pre en power amp zet, is omdat ik dan de op tijdverschuiving gebaseerde effecten na de totale pre en poweramp vervorming (inclusief alle dynamische en harmonische nuances) kan toepassen. Geen degradatie van mijn toon meer dus.

Paul :)


interessant!!!! dit ga ik denk ik ook maar eens toepassen als ik een hotplate ga fixxen (zal wel iets van een palmer worden dan: past in je rack :p).

wat ik me alleen afvraag: waarom ga je terug van de hotplate naar de fxunit, als je via de normale manier een eindbuisoversturing bewerkstelligt, dan is dat ook na je fxunit. ik zou daarom ook zeggen: probeer het volgende eens en post je bevindingen:

1. ga niet vanuit de output van je engl, maar via de instrument out/fxloop send naar je eindtrap; reden is dat je dan een hoop solid state crap omzeilt en een puur buizenpad krijgt. heb ik ook gedaan, en je loopt daardoor een stuk nare hoge fizz mis.

2. ga via de fx send naar de gsharp en van daaruit naar je eindtrap, je hotplate en voed daar dan je tweede kanaal mee. volgens mij is dat meer zoals "het is ontworpen".

harrald

Ibanez RuleZ
14 oktober 2007, 13:40
ok, dat kan ik me dan ook weer voorstellen :-).

r0etie
3 november 2007, 02:52
Oi Harald,

Supertip van je! Whoehaa.... De instrument out werkt helemaal geweldig in mijn setup. Het lijkt zelfs alsof de toonregeling van de engl nu wat fijner in te regelen is.

Binnenkort ga ik eens experimenteren met een wet/dry/wet opstelling. Mijn trouwe fender hrd in het midden, en mijn twee rocktron cabs aan weerszijden. Eens kijken of ik zonder aardlus een lekkere balans kan krijgen in mijn sound....

Groet, en bedankt voor je tip, :strat:

Paul.

Ibanez RuleZ
3 november 2007, 11:43
bedank SimonS daar maar voor, het was zijn idee, maar het werkt inderdaad een heel stuk beter dan de gewone output! veel plezier ermee!!

Harrald

r0etie
3 november 2007, 13:33
SimonS is da man!

Virtueel biertje voor zijn creatieve idee......

Happy Polleke. 8-)

SimonS
4 november 2007, 22:21
cool, mooi dat 't voor je werkt!

cheers!