PDA

View Full Version : Welke condensatoren in JMP top?



jerome
9 september 2007, 13:43
Ik heb een JMP top waar nog de originele Daly condensatoren 50 + 50 mf 500V in zitten. Die hebben een diameter van 35 mm en zijn 75 mm hoog.

Nu heb ik nieuwe condensatoren van de zelfde waarde liggen van het Duitse merk F & T en deze hebben ook een diameter van 35 mm maar zijn maar 50 mm hoog, een stuk kleiner dus.

Heeft iemand ervaringen met deze F&T elco's?
Dat ze korter zijn (dus 50 mm i.p.v. 75 mm) heeft dat invloed op het geluid?
Is het een goede vervanger voor de Daly's wat betreft betrouwbaarheid en sound?

guitaraddict
9 september 2007, 15:52
De hoogte van die F&T electrolyten heeft geen invloed op de sound.
De capaciteit natuurlijk wel maar die heb je hetzelfde gehouden hoop ik ?
Tegenwoordig zijn de afmetingen van voedingselco 's en ander caps veel kleiner geworden.
Die F&T zijn prima caps beter dan bv. JJ waar ik regelmatig wat mindere berichten over hoor.

Alf

Chris Winsemius
9 september 2007, 17:09
Ik weet niet of de F&T 50+50u/500V elko's ook in dat grotere formaat verkrijgbaar zijn. Bij de F&T 100+100u/500V elko's heb ik zowel het kleinere als het grotere formaat gezien.

Qua beker-elko's vind ik de F&T zelf beduidend beter dan de aziatische merken (tegenwoordig komen de TAD bekers daar ook vandaan...) en muzikaler dan JJs.

Theoretisch gezien heeft 'n fysiek grotere elko iig. 'n lagere ESR (interne weerstand) maar de vraag in dit geval is natuurlijk op welke manier (met welk folie[vorm] en hoe) F&T deze kleinere elko's maakt.

Direct bestellen bij F&T of via 'n lkale vertegenwoordiger is zeer lastig, omslachtig en vereist 'n zeer lange levertijd. Ik laat ze meestal uit de states komen maar da's eigenlijk te gek voor woorden aangezien het 'n Duitse fabrikant is. Voor F&T zal de "buizenversterker-elko"-afzetmarkt natuurlijk zeer klein zijn.

@Jerome: mail me ff.

Mr.Bluesbreaker
9 september 2007, 18:35
Ik heb die dingen waar Chris het over heeft (F&T toch Chris? Het moest in ieder geval gewoon werken toen:D) erin zitten. Ik merk niet echt een duidelijk verschil met de oude Daly's. Heb nog 6 Daly's liggen voor de liefhebber, uit voorzorg zijn ze een keer eruitgehaald door mijn tech.