PDA

View Full Version : Schema's lezen m.b.t. L-City DEA-70



glasbier
9 september 2007, 13:40
Schema's lezen kan ik niet,maar het lijkt me ontzettend leuk om zelf een mastervolume in mijn DEA-70 te bouwen. Vaak hoor ik dat het een fluitje van een cent is;een potmetertje,paar draadjes en solderen maar! Kan iemand mij vertellen hoe je zoiets doet,bijvoorbeeld;pak dat clipje van die potmeter en soldeer die aan dat...(ik zeg maar wat).
Ik heb op dit forum alles afgezocht maar er worden altijd schema's gebruikt..wie kan mij verder helpen?

EdJ
9 september 2007, 19:53
Als je werkelijk geen idee hebt zou ik er,als ik jou was,niet aan beginnen.
Als je het zou willen leren zou je je eens wat in kunnen lezen in de materie,of bij iemand langs gaan die het vaker doet.
Van horen zeggen wordt je niet bepaald een knutselaar volgens mij en dat is niet verkeerd bedoeld.

glasbier
9 september 2007, 20:03
Electronische gedeelte van een gitaar vervangen/solderen is voor mij geen probleem;ik maak van tevoren een tekening hoe het er origineel uitziet. Een mastervolume inbouwen is dus andere koek?

EdJ
9 september 2007, 20:07
Als het geen probleem is zou ik het gewoon doen.

Oeps verkeerd gelezen sorry.

Ja er zit verschil tussen het werken aan een gitaar en werken aan een buizenversterker.

bert k
9 september 2007, 20:08
Nee hoor, als je maar precies weet waar je moet solderen. Ik heb mijn eigen buizentop gebouwd, hoewel ik niet veel van elektronica afweet. Maar een beetje schema's lezen kan ik wel. Je moet eerst weten wat de symbolen voorstellen, dan kom je al een heel eind.

glasbier
9 september 2007, 20:10
Nee hoor, als je maar precies weet waar je moet solderen. Ik heb mijn eigen buizentop gebouwd, hoewel ik niet veel van elektronica afweet. Maar een beetje schema's lezen kan ik wel. Je moet eerst weten wat de symbolen voorstellen, dan kom je al een heel eind.

Hoe kom ik aan die informatie van wat die symbolen betekenen?

EdJ
9 september 2007, 20:14
Heb je internet?

glasbier
9 september 2007, 20:16
Heb je internet?

Uuuuuh,nee!

EdJ
9 september 2007, 20:18
Dan wordt het lastig op zondagavond.

glasbier
9 september 2007, 20:19
Heb je internet?

Laat ik dan mijn vraag anders stellen voor diegenen die het niet begrijpen;weet iemand goede sites waar de betekenis van symbolen staan? En dan liefst voor beginners....

EdJ
9 september 2007, 20:23
Dat is toch al zo vaak gevraagd.Op werkbank stond laatst weer exact dezelfde vraag.
ax84 en weet ik veel hoeveel sites nog meer.

EdJ
9 september 2007, 20:26
[]Dat is toch al zo vaak gevraagd.Op werkbank stond laatst weer exact dezelfde vraag.
ax84 en weet ik veel hoeveel sites nog meer.
Misschien kun je een paar foto`s maken van de binnenkant van je versterker en met een beetje mazzel zit er wel iemand hier die weet wat je waar aan moet zetten en waarom maar zonder verdere kennis van zaken zou ik het niet doen.Maar dat is slechts mijn mening.

glasbier
9 september 2007, 20:33
Dat is toch al zo vaak gevraagd.Op werkbank stond laatst weer exact dezelfde vraag.
ax84 en weet ik veel hoeveel sites nog meer.

Die link met die ax84 werkt niet.Andere sites kan ik niet vinden. Suggesties?

EdJ
9 september 2007, 21:07
Welke link bedoel je?

bass blom
9 september 2007, 21:28
deze? http://ax84.com/

Ton_R
9 september 2007, 23:54
Schema's lezen kan ik niet,maar het lijkt me ontzettend leuk om zelf een mastervolume in mijn DEA-70 te bouwen ...

Waar woon je? Als't in de buurt is zou ik zeggen .. kom eens langs.

Gr Ton

glasbier
9 september 2007, 23:57
Waar woon je? Als't in de buurt is zou ik zeggen .. kom eens langs.

Gr Ton

Heerenveen

EdJ
10 september 2007, 00:10
Het lijkt me vreselijk veel mazzel als je Ton kunt raadplegen gezien zijn vorige posts omtrent deze versterker.Ik denk dat je aan hem veel meer hebt dan aan wat voor site dan ook.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.Dat is precies wat forums als deze zo geweldig maakt.

Ton_R
10 september 2007, 00:41
Heerenveen
Da's een uurtje rijden.
Als je interesse hebt, stuur me dan maar een prive bericht.

Gr Ton

Negative K3 fan
10 september 2007, 11:55
een gewone master inbouwen is een fluitje van een cent, een PPIMV is al wat lastiger, maar ook zeker te doen als je wat kunt solderen.

voor een gewone master heb je nodig;
- een 1 meg log (audio taper) potmeter
- een gat voor die potmeter
- draadjes

1. je schroeft eerst de nieuwe pot erin, met de shaft naar je toe.
2. Het draadje aan de middelste aansluiting van de treble pot haal je los en die gaat van de middelste van de treble pot naar de linker van de nieuwe volume pot.
3. De middelste aansluiting van de volume pot gaat naar de plek waar het draadje van de treble eerst naartoe ging
4. de rechter aansluiting van de volume pot gaat naar massa.

glasbier
10 september 2007, 13:28
een gewone master inbouwen is een fluitje van een cent, een PPIMV is al wat lastiger, maar ook zeker te doen als je wat kunt solderen.

voor een gewone master heb je nodig;
- een 1 meg log (audio taper) potmeter
- een gat voor die potmeter
- draadjes

1. je schroeft eerst de nieuwe pot erin, met de shaft naar je toe.
2. Het draadje aan de middelste aansluiting van de treble pot haal je los en die gaat van de middelste van de treble pot naar de linker van de nieuwe volume pot.
3. De middelste aansluiting van de volume pot gaat naar de plek waar het draadje van de treble eerst naartoe ging
4. de rechter aansluiting van de volume pot gaat naar massa.

Wat is het voordeel/nadeel van een gewone master?
Wat is een PPIMV?

EdJ
10 september 2007, 13:48
Het lijkt me voor,als ik het goed begrijp,een totale leek geen fluitje van een cent maar vergissen is menselijk natuurlijk.
Een draadje aan aarde leggen bijvoorbeeld is één ding maar waar aan aarde staat er bijvoorbeeld niet bij.Dat is voor een leek best een probleem.Of niet en dan wordt het misschien een probleem.Of niet natuurlijk.
De kans dat je een perfect functionerende versterker ombouwd naar een probleem geval is volgens mij aanwezig en waarom zou je dat wagen?
In de afgelopen jaren heb ik al aardig wat onderwerpen voorbij zien komen van jongens die ook wel ff iets zouden bouwen omdat het een fluitje van een cent leek en vervolgens in een behoorlije puinhoop belandden.
Ik denk dat je je in zo`n geval zinvol is van te voren te beseffen dat het nog wel eens aardig wat meer werk kan geven dan wat je in eerste instantie denkt.
Begrijp me goed;het is jouw versterker en als je zin hebt wat te prutsen kan dat leuk zijn maar bezint eer gij begint.

Negative K3 fan
10 september 2007, 15:33
Wat is het voordeel/nadeel van een gewone master?
Wat is een PPIMV?

PPIMV = post phase invertor master volume, die zit in het circuit tussen de fase draaier en de eindbuizen en een gewone master zit tussen de preamp en de fase draaier. Er is op dit forum al genoeg over gezegd, dus gebruik even de zoekfunctie.

Chris Winsemius
10 september 2007, 19:43
Qua sound zou ik zelf in zo'n LC 'n zgn. dual-ganged-pot post pi mv gebruiken en wat subtiele tweaks doen aan het circuit om het helemaal lekker te krijgen.

De MV tussen treble-pot en fasedraaier werkt zeker ook maar je mist dan behoorlijk wat gain en "vetheid" in het geluid op lagere volume.

Goedkoopste/makkelijkste/snelste oplossing (maar minder imho dan de eerst genoemd MV):
"crossline mv" (Matchless style)
1 M log pot als variabele weerstand bedraden (0 is nul ohm, 10 is 1 Mega ohm) en die tussen de twee koppel-Cs vanaf de fasedraaier vlak voor de roosters v/d eindbuizen monteren, draadjes netjes twisten en uit de buurt van andere gedeeltes houden.

Ton_R
10 september 2007, 20:50
Wat is het voordeel/nadeel van een gewone master?
Wat is een PPIMV?
Je versterker is opgebouwd uit twee voorversterkertrappen (voor elk kanaal 1), een voorversterker voor beide kanalen (trap 2), een fasedraaier (Phase Inverter = PI) en dan de eindtrap. Elke trap versterkt het signaal, ook de fasedraaier. Het (gewenste) overdrive effect krijg je als een of meer buizen worden overstuurd; ze versterken dan niet zuiver/clean meer. In jouw LC wordt de fasedraaier als eerste overstuurd, en misschien - als het volume op 10 staat - trap 2 ook nog een beetje.

Zet je de MV na de PI (Post PIMV), dan zit ie dus na de fasedraaier die prettig overstuurd kan worden. Nadeel hiervan is dat je presence potmeter het niet meer doet als de MV op lager volume staat (ingewikkeld verhaal).

Zet je de MV voor de PI (Pre PIMV), dan demp je het signaal dat naar de PI gaat (die prettig overstuurd kon worden). Je hebt dan alleen de overdrive van trap 2, en die - zoals eerder gezegd - kun je nauwelijks oversturen in je LC.

Vandaar dat een Post PIMV beter klinkt ( maar je bent wel de presence potmeter kwijt).

Dat is voor een Pre PIMV wel weer op te lossen:
- doorlussen van de ingangen (al eerder besproken). Ik heb het nooit geprobeerd, maar dit geeft denk ik een beperkt effect;
- een extra voorversterkerbuis opnemen, b.v. door je tweede kanaal op te offeren. Is niet razend moeilijk, maar je moet wel weten wat je doet;
- een extra voorversterker (gewoon cleane versterking) voor de ingang. Is relatief simpel, je hoeft verder niet in te grijpen in de versterker en heeft niet het nadeel van de Post PIMV.

Hoop dat zo een beetje duidelijk is wat het verschil is (en waarom).

Gr Ton

EdJ
10 september 2007, 23:38
Ik vind je een knappe jongen als je dit alles zo maar begrijpt en kunt toepassen.Echt waar.

Ton_R
11 september 2007, 00:23
Dankje, homaar. Heeft heel wat uren gekost, en ik denk dat ik nog steeds maar de helft begrijp ...

glasbier
11 september 2007, 00:26
Dankje, homaar. Heeft heel wat uren gekost, en ik denk dat ik nog steeds maar de helft begrijp ...

Ben jij die knappe jongen? Gelukkig maar,want ik bleef maar in de spiegel kijken en kon niks knap aan mezelf ontdekken! ;)

Negative K3 fan
11 september 2007, 10:31
Ik vind je een knappe jongen als je dit alles zo maar begrijpt en kunt toepassen.Echt waar.

als je er maar genoeg tijd in steekt dan kom je wel een keer op zo'n niveau, het probleem is alleen dat hoe meer je leert, hoe meer je in de gaten krijgt dat je zoveel nog niet weet. Dus eigenlijk kun je er maar beter niet aan beginnen :)

glasbier
11 september 2007, 11:53
als je er maar genoeg tijd in steekt dan kom je wel een keer op zo'n niveau, het probleem is alleen dat hoe meer je leert, hoe meer je in de gaten krijgt dat je zoveel nog niet weet. Dus eigenlijk kun je er maar beter niet aan beginnen :)

Ieder zijn vak,toch? ;)

EdJ
11 september 2007, 12:44
Laat ik wat duidelijker zijn dan want dit gaat een rare kant op:
Ik zou het knap van je vinden GLASBIER wanneer je de theorie omtrent de MV die TON R en NEGATIVE K3 FAN aan je gaven begrijpt en daarna in je versterker kunt toepassen.
Niets meer,niets minder.

Ton_R
11 september 2007, 17:09
als je er maar genoeg tijd in steekt dan kom je wel een keer op zo'n niveau, het probleem is alleen dat hoe meer je leert, hoe meer je in de gaten krijgt dat je zoveel nog niet weet. Dus eigenlijk kun je er maar beter niet aan beginnen :)

Ah, we gaan filosoferen; ook leuk. Volgens mij geldt dat voor alle dingen waar je je in verdiept. `The more you know, the less you think you know'

En EdJ, maak je geen zorgen, het gaat geen rare kant op, slechts een andere ... ;)

Gr Ton

EdJ
11 september 2007, 17:19
O.k. Ton ik maak me geen zorgen.

Ed