PDA

View Full Version : Goeie gitaar rond de 500 euro!?!



Dinkytoy
9 september 2007, 11:05
Hallo,

Ik zit nu al een hele tijd te lezen op dit gitaarforum, en heb veel de zoekfunctie gebruikt.
Ik speel nu ongeveer een jaar akoestisch gitaar. Nu vind ik dat het tijd wordt om over te stappen op elektrisch. Mijn gitaar leraar heeft de London City Comet (Telecaster model) aanbevolen omdat dat gewoon een hele goede gitaar is, zeker voor dat geld.
Ik heb die LC nu ongeveer 3 maanden geleden besteld, maar de importeur van LC is failliet gegaan. Het is nu dus niet zeker of hij nog binnenkomt.
Ondertussen heb ik die drie maanden verder gespaart en kan ik mij wel een iets duurdere gitaar veroorloven.
Ik hou zelf van simpele gitaren, dus zonder poespas (geen tremolo etc.).
De stijlen die ik wil gaan spelen zijn rock, bleus, maar ook clean hele mooie nummers.
Nu is m'n oog gevallen op de Gibson Melody Maker. Die is opnieuw uitgebracht en kost 500 euro. Het is een hele simpele gitaar met 1 pickup, volume en tone. De gitaar klinkt een beetje bleus achtig, maar rock kan denk ik ook wel. Dit zijn ook de muziek stijlen die ik wil gaan spelen.

Wat zeggen jullie hiervan? Koop de Melody Maker, of koop voor 500 euro een gitaar waar je veel meer mee kan?
En als er gezegt wordt koop een andere gitaar van ongeveer 500 euro, kunnen jullie dan suggesties geven?

Alvast bedankt.

Wickerman
9 september 2007, 11:09
Zou je dan voor dat geld geen epi lespaul kopen ?

1) Beter een dure epi dan een goedkope gibson
2) Die melody maker is wel heel beperkt he, zou je daar geen spijt van krijgen ?

lesrich
9 september 2007, 11:12
Zelf heb ik pas de Epiphone Les Paul Standard voor 475 euro gekocht, een geweldige gitaar. je hebt ook de luxere voor 575 euro.
Succes!

Piekhaar
9 september 2007, 11:30
Ik zou zeker wat Epiphones gaan uitproberen. Ondanks dat daar volgens vele hele slechte gitaren tussen zitten heb ik er altijd zeer goede ervaringen mee (ben zelf nog maar 1 tegengekomen die ik slecht vond).

bart_g
9 september 2007, 11:34
Kijk ook eens naar de hagstrom swede of super swede. Ik vond hem veel beter als een Epiphone. (Ik heb hem dan zelf ook gekocht).

Als het goed is kun je deze testen bij onder andere Feedback.

Kakihara
9 september 2007, 12:02
Voor €500 heb je aardig wat keuze: de epiphones zijn al gevallen, net als de Hagstrom. Misschien ook eens kijken naar de LC Hurricane ? Of naar Fame gitaren ? Die lijken me ook best wel goed. Voor die prijs kan je ook al de betere Squiers in huis halen, Koreaanse Gretsch'en, Godins, interessante Peavey's, en dan zwijgen we nog over wat er allemaal tweedehands te koop is. Misschien beter eerst nadenken over hoe je wil klinken? Mag het lekker helder zijn of mag het liever wat vetter ? Heb je zin om af en toe eens een scheur te trekken of helemaal niet ? In ieder geval, je hebt keuze te over voor dat geld.

Dinkytoy
9 september 2007, 12:32
Bedankt voor alle reacties, en zo snel al!
Maar ik wil graag clean een mooie sound hebben, ook een beetje bleus achtig vind ik mooi, en af en toe moet er wel mee gescheurd worden. Maar hij moet vooral simpel zijn en ik wil er echt geen tremolo op. Ik lees bij veel van de goedkopere gitaren dat je blijft stemmen met tremolo.
Ook vind ik de PRS SE custom heel mooi (maar wel tremolo) alleen ligt ie eigenlijk iets boven m'n budget.
De akoestische gitaar die ik heb is van Ibanez, echt een geweldige gitaar.
Misschien is een Ibanez wel wat, maar ik denk dat die te strak klinken. Ik vind dat wat vettere geluid echt gaaf.
O ja... hier een paar links van iemand die op de nwe Melody Maker speelt. Ik vind hem echt vet klinken.

http://www.youtube.com/watch?v=5PGnmi0vBdY
http://www.youtube.com/watch?v=d4YSruQ9izc

En de originele video op de Gibson site (www.gibson.com)
http://www.gibson.com/Files/AllAccess/2007/Flash/MelodyMaker/video2.html

Is er iemand op dit forum die de Melody Maker heeft en mij kan vertellen wat ie er van vind. ( Miskoop vanwege beperkte mogelijkheden of heel goed vanwege...?)
En ik speel nu een jaartje gitaar, heb dus ook een jaar les en ben nog een beginner! :lp:

Speeddemon
9 september 2007, 13:51
Zelf heb ik pas de Epiphone Les Paul Standard voor 475 euro gekocht, een geweldige gitaar. je hebt ook de luxere voor 575 euro.
Succes!
Kuch *sig*. (Veel) betere gitaar, voor 't zelfde geld. ;)

En verder is een Dean Hardtail misschien iets voor de topicstarter?

Nielsje
9 september 2007, 14:04
Huh? maar speedy, heb je dat ding niet net 2 dagen?!

AutoStatic
9 september 2007, 14:10
Echt heel erg offtopic, maar is JIC Music failliet? Ze zijn recentelijk nog verhuisd: http://www.musicbusinessbulletin.nl/index.php?itemid=789&catid=43. Daarna is wel een van de mede-eigenaren vermoord. Heeft ze dat de das omgedaan? Toch maar snel een Comet scoren ergens ;)

Luke-wannabe
9 september 2007, 14:18
Kuch *sig*. (Veel) betere gitaar, voor 't zelfde geld. ;)

En verder is een Dean Hardtail misschien iets voor de topicstarter?
Ohmygod! Waarom heb ik nou geen 580 euro! Zo'n ding moet ik hebben! Te gekke gitaar!

Mr.Fingers
9 september 2007, 14:39
Epiphone Les Paul /es 335

Fender MIM Telecaster

marter544
9 september 2007, 14:54
Je hebt voor dat geld aardig wat mogelijkheden.. Paar modellen die ik even zou proberen:

-Epiphone Les Paul Standaard / Dot
-Dean Hardtail (select?) / vendetta 4.0
-Vintage (ja dat is een merk, en nog goedkoop ook, dus houd je meer over voor een mooie versterker) Les Paul/Stratocaster/Telecaster
-Ibanez SZ320
-Paar schecters, maar dat zijn vaak nogal metal-achtige modellen, op de Tempests na

Lexvandoef
9 september 2007, 15:09
Waarom doe je die gitaar Speedy? zonde man. :dontgeti:

Speeddemon
9 september 2007, 15:12
Huh? maar speedy, heb je dat ding niet net 2 dagen?!
Klopt, maar dit zou de 4e Burny zijn, en ik wil eigenlijk es kijken hoe goed een dergelijke Orville (bG) is, ook in 't zwart.

Het idee was overigens ook om deze Burny net zoals m'n 1e helemaal te pimpen (nieuwe gold-covered GFS elementen, etc), maar ik dacht "voor 't zelfde geld wil iemand anders 'm graag (Burny's zijn nou eenmaal zeldzaam in Europa) en dat bespaart mij weer een hoop investeringen. Ik heb 'm overigens al wel stukken beter afgesteld en mooi schoongemaakt, dus alle aanslag is eraf en hij blinkt weer. :dance:

Maar goed, wordt ie niet verkocht, ga ik 'm alsnog opkalefateren met GFS's, Switchcraft spul, CTS pots (met Sprague Orange drop caps) en Grover tuners.

En in tegenstelling tot een zeker star forumlid, verzend ik WEL. ;)

crapton
9 september 2007, 15:15
Al genoemd, kan ik alleen maar bevestigen: Ibanez SZ-320 of 520 (met maple top). Heel fijne gitaar voor t geld.

Speeddemon
9 september 2007, 15:16
Waarom doe je die gitaar Speedy? zonde man. :dontgeti:
Ik heb er nog 2 (+ een Burny SG), en wie weet koop ik er nog wel meer.
Prima gitaar hoor, en hij HOEFT niet weg, maar ik wilde ook een soort "Jang" voor m'n witte Burny "Yin", met dezelfde split-diamond inlay.
Die vind je alleen bij Orville's, early 80's Burny's en late 70's Greco's.

robgebbink
9 september 2007, 16:49
Fender MIM? Niks mis mee hoor

Rafke Pafke
10 september 2007, 09:25
Michael Kelly gitaren, veel kwaliteit voor niet zo heel veel geld. Zelf heb ik sinds iets meer dan een week de Patriot Custom en das echt een schitterende gitaar (koste maar 494 €) :

http://www.michaelkellyguitars.com/

http://nl.youtube.com/watch?v=ZglQxvGjMAE