PDA

View Full Version : 5 snarig of BEAD 4 snarig?



frekie
9 september 2007, 10:49
Hallo heren bassisten. Ik ben eigenlijk gitarist dus niet terzake deskundig. Ik ben gisteravond gebeld door een bassist waar ik mee gespeeld heb. Hij zit nu in zo'n modern rockbandje met gitaristen die de boel een end omlaag stemmen. Als bassist ben je dan het haasje, je kan de boel wel omlaag stemmen maar dan gaan de snaren te slap hangen.
Hij zat te denken aan een 5 snaar maar hij heeft kleine handjes en vraagt zich af of hij wel kan wennen aan een 5 snaar.
Ik zei waarom pak je niet de onderste 4 snaren van een 5 snarige set dus BEAD, hoef je niet om te schakelen.
Wat vinden jullie ervan? Ervaringen? Heb je actieve elementen nodig voor 5 snarig?

Roro92
9 september 2007, 11:04
Ik zou het houden bij EADG, of BEAD (Als je zo laag gaat, gebruik je de G toch niet.)

skabouter
9 september 2007, 11:38
kleine handen maakt weinig uit, de fret afstanden blijven gelijk! ik zou zeggen; 5 string (daar heb ik ook wat mee), die B is lekker optioneel, en je kan m altijd nog niet gebruiken en dan is het een prima thumbrest voor als je op je andere snaren speelt.

Roro92
9 september 2007, 13:08
Maar de snaren staan dan wel dichter op elkaar, en dat vind ik zelf niet lekker. Dus dat moet 'ie zelf wel even bekijken.

OJJVZ
9 september 2007, 19:40
ik had een aria pro II 5snaar ooit, met zeer nauwe stringspacing, ik vond het heerlijk spelen, maar ook omdat het mn eerste bas was en ik het zo leerde, slappen is dan wel laastiger, maar daar doe ik toch niet aan

ik zou op dit moment een 4snaar erbij nemen en in EADG zetten...
of een octaver kopen en alles ietsje hoger spelen :P

musicmaestro
10 september 2007, 20:48
was ooit eerder een topic over:

cliq (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=63181&highlight=BEAD)

nou ja, zoveel reacties waren er ook weer niet op, maar kijk en huiver

afijn, zet de enige reactie wel op als quote:


ik heb op een van men bassen ook een BEAD stemming, gebruik hem uitsluitend als back up,
omdat ik student ben heb ik niet genoeg geld een redelijke 5 snaar als back up te kopen. en tijdens een optreden heb ik de nare gewoonte nog wel eens snaren te breken, en ja wat doe je dan...
een gewone 4 snaar als back up werkt niet omdat ik toch regelmatig gebruik maak van de lage B

heb wel gemerkt dat je de hals even goed af moet stellen die trok bij mij redelijk krom.
Ook paste de snaren niet door de gaatjes van de brug omdat ze te dik waren, had vooral met het plaatsten van de b snaar last hiervan,
simpel opgelost met een boormachine.
of het echt goed is voor je hals vraag ik me wel af. (ik gebruik een goedkoop oud basje hiervoor dus het interesseerd me niet zo)
je moet er rekening mee houden dat je de bas ook opnieuw moet intoneren.

al met al, ik heb de lage b snaar nodig in mijn band dus dan maar geen g snaar, ik mis hem regelmatig maar dit is envoudig op te lossen door de noten die ik daar wil spelen op een andere plaats op de hals pak.

de bassist van Rage against the Machine/audioslave gebruikt ook een 4 snarige bas met BEAD stemming. dus zelfs "beroemde" artisten doen het.
ik zou het alleen nooit doen op een goede/dure bas.

hoop dat je hier wat aan hebt,
groetjes Niek

vester86
11 september 2007, 01:13
het kan, maar optimaal is het niet
overigens zijn er 5 snarige bassen in alle soorten en maten, ik heb er 1 met een stringspacing van 15mm, en eentje met een stringspacing van 19 mm.
maakt over de 5 snaren toch dik 1.5 cm verschil! (4x4 mm)
oftewel: orienteer je goed.

overigsens stel ik vraagtekens bij het kromtrekken verhaal, je haalt 1 snaar weg (de G) en doet daar een andere voor in de plaats (de B), het verschil in snaarspanning is hooguit een paar kilo en daar gaat een hals echt niet van krom trekken.
sterker nog, de lage B heeft een MINDER grote snaarspanning dan de G, dus de hals zou juist rechter moeten gaan staan! het verschil in spanning is 3.6 kilo
Link (http://www.daddario.com/DADProdDetail.aspx?CodaID=1094&ID=3&Class=ACGA)

Roro92
11 september 2007, 15:01
Dus komt het erop neer dat het best kan op je EADG naar BEAD te stemmen, als je de hoge G weghaalt :) Dan heb je geen problemen met dure 5snaren of te kleine spacings :)

OJJVZ
11 september 2007, 18:08
die quote van 'sniekie' ben ik niet helemaal mee eens
volgensmij trekken de dunste snaren harder aan de hals dan een B-snaar doet.. maar weet ik eigelijk niet zeker, Bsnaren kan je makkelijker bij de hals vandaan trekken iedergeval, maar als is het meer, een hals MOET dat makkelijk aankunnen, dat hoort te kunnen
als het niet door de brug past, dat hoort eigelijk ook niet, je moet er gewoon zonder moeite een dikkere snaar door kunnen krijgen, bij fatsoenlijke bassen zal dat probleem denk ik zich niet vaak voordoen.

En...
die vent van RATM gebruikt nooit lager dan een D, en als ie die gebruikt is het vaak een stuk makkelijker om in drop D te stemmen, dus waarom zou ie BEAD gebruiken?:P

Oftewel.. het kan, moet kunnen iedergeval, ik zie niet echt een down-side, tenzij je de G vaak gebruikt...

(Ohja, dat zei iemand al, minder snaarspanning)

sickpunk
11 september 2007, 19:59
tim commerford(RATM) heeft wel degelijk een hele tijd BEAD gespeeld, en volgens mij speelt ie dat zo goed als standaard(hoewel dat in audio slave weer veranderd kan zijn)...


Bass Tuning: Tim has used different string tunings over the years. Including E-A-D-G (standard), D-A-D-G (Drop-D), [With the use of Hipshot D-Tuners], and B-E-A-D (Five string bass tuning, minus the G-String.)

en verder kan het gewoon hoor, hooguit dat jeje hals wat moet bijstellen, maar kapot gaat het er echt niet aan hoor...

Luke-wannabe
12 september 2007, 10:24
Calm like a bomb van RATM is ook in B.

OJJVZ
12 september 2007, 17:21
hm.. ok, zal ik er naast zitten
(calm like a bomb tabs zijn gewoon in E, weet je zeker dat het dat nummer was)

sickpunk
12 september 2007, 17:55
A lot of my basses are tuned BEAD, but a lot of them aren’t. I’ve been messing around with that tuning on the first two records, and now I’m back to standard EADG and drop-D tuning and that sort of thing as much as I can. To me, that just sounds better. I don’t know; I’m always changing up stuff and reevaluating what I’ve done.
Bron!(een interview met Tim) (http://www.fender.com/news/index.php?display_article=75) oftewel hij zegt zelf ook dat ie er mee heeft gespeeld... sowieso dus op de eerste 2 albums...

OJJVZ
12 september 2007, 18:22
hm.. blijft vreemd, maar dan zal k dat maar aannemen ja :P

FC Spoiler
12 september 2007, 19:19
Ik heb m'n Fender in ADGC staan, eerst had ik 1 van m'n Alembics (32 inch mensuur) in deze stemming staan, lekker aso superzwaar! :cooler:
Je moet wel het een en ander wat bijstellen, maar het is zeker te doen ;)

sickpunk
12 september 2007, 22:30
hm.. blijft vreemd, maar dan zal k dat maar aannemen ja :P

slechts omdat je niet zo laag speelt,. wilt dat niet zeggen dat je toon van de noot niet anders is he....

een E gespeeld op een Bsnaar klinkt anders dan op een open Esnaar, ik speel af en toe ook dorp D, niet omdat ik die D nodig heb, maar gewoon omdat een E dan een stuk voller klinkt(overigens de andere noten uiteraard ook)

OJJVZ
12 september 2007, 23:31
njah ok. Dat zou heel goed kunnen ja. Dat klinkt wel lekker, die Bsnaar.