PDA

View Full Version : Dreadnought/Jumbo



kuk
8 september 2007, 19:54
Wat zijn zowat de veschillen tussen deze types ak. gitaren?
In ben een bassist die nu al een tijdje el. gitaar speel en er een akoestische bij wil....

greencharlie
8 september 2007, 20:35
Ik heb een dread en een jumbo, beide uit dezelfde houtsoorten (palisander en spruce, met mahonie hals en ebbenhouten toets en brug.

dread: enorm veel bas, minder helder. Dit komt door de vorm van een dread.
mahonie houten zij en achterkant zou hier wat sprankel in kunnen brengen.
dreadnought was een amerikaans slagschip. Hebben de neiging ''boomy'' te klinken.

Jumbo: een smallere taille, helderder van klank, minder ''boomy''.
Leuker om te bespelen vind ik.

Heb de indruk dat een ebbenhouten toets, tenopzichte van rosewood toets, ook wat meer hoge frequenties aan het klankspectrum toevoegt.

kuk
9 september 2007, 11:21
Zijn ze beiden 25'5(648mm)?

Harald
9 september 2007, 11:43
Ebben dempt idd meestal wat minder hoog, vrij hard hout. Jumbo's zie je eigenlijk tegenwoordig wat minder heb ik het idee, maar er zijn dan ook wat meer modellen dan in de 70er jaren. Vind het iig een mooiere vorm dan een dreadnought. Afhankelijk van wat je wilt spelen toch zeker ook aan een grand auditorium of concert model denken...

kuk
9 september 2007, 19:12
Dreadnought,jumbo,grand concert en grand auditorium.
Ik geraak er niet uit.
Ik zoek een kleine handelbare akoestische gitaar...

Graag nog wat info over deze 4 modellen aub....
De gitaar zal enkel dienst doen om thuis te spelen...(rock,blues...)

greencharlie
9 september 2007, 22:23
grand auditorium en concert zijn kleinere modellen ook met smalle taille.
Eigenlijk ideaal denkik om onderuitgezakt in de zetel te kunnen spelen.
Hebben minder bas (kleinere klankkast, kleiner bovenblad), ideaal om met de vingers te bespelen zegt men (kleiner bovenblad heeft minder aanslag kracht nodig).

greencharlie
9 september 2007, 23:58
Zijn ze beiden 25'5(648mm)?

ze hebben dezelfde mensuur

sanderz
10 september 2007, 09:01
"grand auditorium en concert zijn kleinere modellen ook met smalle taille.
Eigenlijk ideaal denkik om onderuitgezakt in de zetel te kunnen spelen.
Hebben minder bas (kleinere klankkast, kleiner bovenblad), ideaal om met de vingers te bespelen zegt men (kleiner bovenblad heeft minder aanslag kracht nodig)."

Een gitaar met een gróter 'bovenblad' produceert bij een geringe(re) aanslag méér luchtverplaatsing en derhalve méér geluid. Ergo: een kleiner bovenblad heeft om hetzelfde volume te bereiken méér 'aanslagkracht' nodig.

Als de opmerking niet te maken heeft met volume, dan nog heeft een kleinere gitaar geen andere aanslagkracht dan een grotere. Dat heeft meer te maken met het type snaren en de kwaliteit van de gitaar.

Het bespelen met 'de vingers' (ik neem aan je eigen vingers, maar dat terzijde) kan op ieder model gitaar. Er is ook een topic over fingerpicking op Dreadnoughts.

Harald
10 september 2007, 09:32
Het bespelen met 'de vingers' (ik neem aan je eigen vingers, maar dat terzijde) kan op ieder model gitaar. Er is ook een topic over fingerpicking op Dreadnoughts.

Klopt, maar het is een kwestie van wat voor sound je zoekt... Voor keltisch is een zeer volle basrijke sound vaak erg mooi. Daar zijn Lowdens vaak heel mooi voor. Speel je snelle fingerpicking met drukke baslijnen kan het op bv. een Martin dreadnought al snel wat rommelig worden in het laag. Kwestie van zelf uitproberen, en ook eens kijken naar andere spelers, en de sound die ze hebben met hun instrument. Is ook een beetje tijdsbeeld. In de 70er jaren zag je eigenlijk alleen Dreadnoughts en Jumbo's bij bands. Tegenwoordig zie je de kleinere modellen steeds vaker. Deels ook modellen die er in de 70er jaren nog niet waren, zoals de 12 en 14 series van Taylor.

Naast het waarschijnlijk overall iets zachter zijn van de kleinere kast is het klankspectrum wat anders. Het zijn wel maar wat vuistregels. Constructie en hout maakt erg veel uit. Lang niet alle dreadnoughts kunnen in het laag grommen als een Martin, en je zult best eens een klein gitaartje vinden met een mooie volle en diepe bas. Kort door de bocht, dreadnoughts hebben snel veel bas, kleinere kasten zijn wat minder basrijk. Speelcomfort is persoonlijk, maar andere vorm zit ook anders. Dat is toch per persoon kijken wat je prettig vindt.

Gezien de stijlen die TS wil spelen hoeft een dread zeker geen verkeerde keuze te zijn. Voor moderne rock is een Taylor redelijk standaard, maar die associeer ik weer niet met blues. Daarvoor zou je eerder aan een oude dreadnought denken. Is het meer de jaren 70 rock zou Ovation voor de hand liggen, maar dat heeft ook geen bluesporum. Is het Clapton model van Martin niet ook een kleinere kast? Blueridge zou dan wel eens een mooi betaalbaar alternief kunnen zijn.

Probeer gewoon eens van alles en kijk wat bevalt. Het is toch vooral persoonlijke voorkeur, tenzij je een specifieke sound zoekt van bepaalde platen. Probeer er dan gewoon achter te komen wat daar gebruikt is.

kuk
10 september 2007, 13:32
Greencharlie,Sanderz & Harald bedankt voor deze info!
Grtz Kurt