PDA

View Full Version : Signaal Booster + Preamp buizen = ???



Luke-wannabe
8 september 2007, 19:03
Hey allemaal

Ik wil voor mijn Marshall JCM 800 een signaalbooster kopen. Een MXR Micro amp of zo iets. Dit wil ik doen voor mijn Epiphone Sorrento (=Hollowbody). Ik heb namelijk opgemerkt dat die gitaar met de natuurlijke buizenoversturing minder snel gaat feedbacken. En ivm ik iets meer OD er uit wil halen, wil dan zo'n soort pedaaltje helpen? En kan dat niet mijn preamp(buizen) beschadigen? Dit vraag ik me af omdat de preamp al voluit staat..

Bedankt!

drap
8 september 2007, 19:36
Die preamp buizen van je gaan dat gemakkelijk trekken hoor. Ik heb nog nooit gehoord dat buizen kapot gingen van pedalengebruik.

Een cleane booster zoals een Micro Amp zal wel wat meer gain geven, maar niet donders veel meer en je zult waarschijnlijk weer het feedback probleem krijgen vrees ik.

Luke-wannabe
9 september 2007, 00:42
Okej bedankt, drap!
Wat zijn allemaal goede boosters? Die MXR weet ik dan en er is er ook een van EHX maar voor de rest weet ik het allemaal niet.. Iemand?

Nielsje
9 september 2007, 00:46
Tja, cliché antwoord, maar gebruik de search, er zijn veel topics over geweest.

Ik heb de mijne zelf gebouwd. Echt heerlijk!

Lexvandoef
9 september 2007, 01:22
by the way, als de preamp van je JCM800 al voluit staat, heb je dan niet al genoeg gain? Ik heb een oudere JMP 2203, die zijn iets minder aggresief dan de JCM800's, maar ik heb echt wel genoeg gain, ook met mijn Sorrento.

Ik gebruik trouwens wel een HWA Husky Boost om mijn signaal een beetje op te peppen, aanrader! :dance:

Luke-wannabe
9 september 2007, 11:54
Nah ik wil nog net ietsje meer :p En ik ga even kijken.

drap
9 september 2007, 11:56
Okej bedankt, drap!
Wat zijn allemaal goede boosters? Die MXR weet ik dan en er is er ook een van EHX maar voor de rest weet ik het allemaal niet.. Iemand?

Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik denk persoonlijk dat elke booster waar je meer gain mee wil behalen hetzelfde probleem weer gaat geven wat betreft de feedback. Maar het is een kwestie van proberen. Persoonlijk ben ik helemaal blij met de MXR Micro Amp, maar ik gebruik 'm dan ook niet voor meer gain (kan opzich wel), maar voor wat meer 'oomph'.

almarvk
9 september 2007, 12:34
Ik heb een custom LPB-1 booster, origineel van EHX. Bevalt mij erg goed! Misschien ook wel een aanrader voor je. En niet duur. PM me maar voor meer info.

Luke-wannabe
9 september 2007, 13:13
@ drap: Misschien heb je gelijk, maar zoals ik eerder ook zei: preamp oversturing geeft minder snel feedback dan TS-oversturing.

@ Almar: Wat is daar custom aan?

Edit: Ik heb nou een beetje de search gebruikt op het woord 'booster' en krijg het idee dat het niet is wat ik zoek. Ik zoek iets wat de preamp nog meer op zijn donder geeft. Moet ik dan een compressor hebben? Of misschien een EQ?

robert-gitarist
9 september 2007, 13:30
Ik zie in je onderschrift staan dat je een Maxon OD808 hebt. Kun je die niet gebruiken als boost? Level helemaal open,gain wat meer dicht en tone na smaak.
Probeer anders eens een Boss OD-3.

Luke-wannabe
9 september 2007, 13:35
Ja klopt, maar daarmee gaat ie sneller feedbacker dan met de preamp overdrive. Ik snap niet hoe dit kan, heeft heit iemand een verklaring voor?

Mitch
9 september 2007, 14:27
Met een drive pedaaltje haal je wat refewuenties weg, laag eraf e.d. blijft er meer hoog over om sneller te feedbacken. De compressie werkt ook niet erg mee, maar je zou verwachten dat een pre amp, voluit én geboost, ook voor problemen gaat zorgen.
Persoonlijke favoriet voor dit soort doeleinden: Catalinbread Super Chili Picoso of de Sagrado Poblano, met meer laag. Erg chunky....

morroow
9 september 2007, 14:43
andere gitaren geven dus wel genoeg om lekkere gain uit je jcm te halen?

misschien is dan de pick-up booster van seymour duncan iets voor je? die geeft je element eigenlijk wat meer output...

Luke-wannabe
9 september 2007, 14:51
@ Mitch: Die Catalinbread pedalen zien er goed uit! Zeker eens naar kijken!

@ Morroow: Ik gebruik voor mijn andere gitaren de Tubescreamer voor overdrive doeleinden.

Lexvandoef
9 september 2007, 15:11
Edit: Ik heb nou een beetje de search gebruikt op het woord 'booster' en krijg het idee dat het niet is wat ik zoek. Ik zoek iets wat de preamp nog meer op zijn donder geeft. Moet ik dan een compressor hebben? Of misschien een EQ?

Een booster verhoogt het ingangssignaal zodat de preamp buizen juist wat meer op hun donder krijgen. Net alsof je je volume knop nog verder open kan draaien. Dat is wat ik ervan begrepen heb.

Mr.Bluesbreaker
9 september 2007, 15:14
@ Almar: Wat is daar custom aan?


Gewoon roepen dat je mass geproduceerde reut custom is, dan klinkt het vanzelf beter!

Over boosters: mijn 2203 met de gain op 10 heeft echt al een behoorlijke bak gain. Soms maak ik hem wel ietsje strakker met een TS-808, maar niet als gainboost. Zou je kunnen beschrijven al la wat je jcm 800 klinkt met de gain op 10 klinkt? Misschien is ie niet helemaal fris. Setje 12Ax7 met een hogere versterkingsfactor wil ook wel eens helpen.
Bij mij klinkt een setje JJ electronics meer jaren 70 en een EH meer richting de moderene dingen.

Luke-wannabe
9 september 2007, 20:25
@ Lex: Ja dat zou ik ook zeggen..
@ Bluesbreaker: een precieze omschrijving kan ik niet geven. Ik wil gewoon nog ietsje meer gain. Als 't nou op 10 staat wil ik 'm op 12,5 zeg maar.

Mitch
9 september 2007, 20:37
Gewoon roepen dat je mass geproduceerde reut custom is, dan klinkt het vanzelf beter!


Gewoon roepen....hmmm.... wat doe je nu zelf ?
Met custom kan almar namelijk ook bedoelen dat iemand een LPB in elkaar heeft gezet, dat het geen pedaal is van een regulier merk. Daarmee spreekt -ie geen waarde oordeel uit, dat doe je zelf nu wel. Overigens is een LPB waarschijnlijk momenteel wel de goedkoopste booster die behoorlijk oké is.

Nielsje
9 september 2007, 20:42
Gewoon roepen....hmmm.... wat doe je nu zelf ?
Met custom kan almar namelijk ook bedoelen dat iemand een LPB in elkaar heeft gezet, dat het geen pedaal is van een regulier merk. Daarmee spreekt -ie geen waarde oordeel uit, dat doe je zelf nu wel. Overigens is een LPB waarschijnlijk momenteel wel de goedkoopste booster die behoorlijk oké is.

De LPB kwam oorspronkelijk toch alleen als inbouw circuit in de gitaar, en helemaal niet in een behuizing, of heb ik het nu ff mis?

LPB is trouwens zelf ook heel eenvoudig in elkaar te klussen in een lucifersdoosje.

Mr.Bluesbreaker
9 september 2007, 22:02
@ Mitch: je hebt gelijk. Ik heb geen idee wat dat voor een booster is en was nogal geroep in het niks. Wordt alleen tegenwoordig zo'n hype om custom dit custom dat custom zus te noemen, maar dat staat hier los van.

Ontopic: Luke, gaat jou Epi Sorrento niet enorm feedbacken dan? (of is het geen hollowbody, ken dat model niet heel goed)
Ik snap wel wat je bedoelt met dat gain verhaal. Ben je op de meeting? Ik heb dan mijn slightly gemodde 2203 mee, Lennart hier van het forum heeft hem heel subtiel aangepast met een kleine gainmod. Hij kan je precies technisch uitleggen wat, mar ik denk dat mijn model en zijn zelfbouw misschien wel precies zo kunnen klinken als jij beschrijft.

Luke-wannabe
9 september 2007, 22:21
Ja dat denk ik dus niet. Kijk ik zal het goed uitleggen: Als ik minder gain uit de Tubescreamer haal gaat ie sneller feedbacken dan met meer oversturing uit de preamp.
En ik ben wss niet op de meeting, nee.

Lexvandoef
9 september 2007, 22:28
Ja dat denk ik dus niet. Kijk ik zal het goed uitleggen: Als ik minder gain uit de Tubescreamer haal gaat ie sneller feedbacken dan met meer oversturing uit de preamp.
En ik ben wss niet op de meeting, nee.

Hoe overstuurd klinkt jou JCM800 dan met de preamp op 10 en je Sorrento ingeplugd? Als ik dat doe met mijn 2203, en ik speel op redelijk volume dan is er echt heel veel feedback. :listen:

Luke-wannabe
9 september 2007, 22:41
Ik zal even binnekort een filmpje posten. Hoe bedoel je precies 'hoe overstuurt jouw amp'?

Mr.Bluesbreaker
9 september 2007, 23:06
Je wilt dus net even wat meer oversturing uit je pre-amp? Juist dat valt te fixen in je amp zelf hoor, heel eenvoudig aan te passen.
Bij mij feedbackt de boel met dikke solid planken ook helemaal met de gain op 10 plus booster.

Lexvandoef
9 september 2007, 23:25
Ik zal even binnekort een filmpje posten. Hoe bedoel je precies 'hoe overstuurt jouw amp'?

Hoeveel gain je dan hebt, bedoel ik en of je Sorrento dat houdt zonder heftig te feedbacken.

Luke-wannabe
9 september 2007, 23:32
@ Blues: Nee ik wil m'n amp niet gaan modden eigenlijk.. En ja met de preamp vol open en een beschaafde tubescreamer er voor gaat het ook wel een beetje feedbacken als je de snaren los laat. Maar niet benoemenswaardig ofzo.

@ Lex: Een goeie classic rock gain. En mijn Sorrento die houd dat goed. Ik heb er ook sponzen (;-)) in gestopt wat ook wel een beetje helpt.

almarvk
14 september 2007, 08:56
Gewoon roepen dat je mass geproduceerde reut custom is, dan klinkt het vanzelf beter!

Hehe, het is een custom, niet van EHX. Oftewel; gewoon een Speeddemon kloon heeft 'm voor me gemaakt. Was een stuk goedkoper dan een originele. Vandaar dat ik het aandroeg bij Luke.