PDA

View Full Version : gitaar muurbeugel



pannekoek
8 september 2007, 16:06
hallo ik heb een gitaar beugel laatst gekocht om mijn gibson les paul studio op te hangen

deze beugel: bostom guitar hanger fc-510 A

en er werd mij vertelt dat als ik mijn gibson ging ophangen dat het rubber de lak van mijn gibson gaat aantasten, dus ik moest er iets omheen doen, maar wat kan ik het beste gebruiken, bestaan er misschien soort katoenen kapjes ervoor ofzo?


alvast bedankt,

Ash ketchum
8 september 2007, 16:09
Intapen met Gaffa-tape.

pannekoek
8 september 2007, 16:18
Intapen met Gaffa-tape.


alleen dat? :p


bestaan er ook beugels voor een gibson les paul studio zonder dat je de lak kan beschadigen? :)

pannekoek
8 september 2007, 16:28
Intapen met Gaffa-tape.


waar kan ik dat gaffa tape kopen btw

Ash ketchum
8 september 2007, 16:59
Of islolatie-tape. Gaffa-tape is het tape dat de mannen van geluid bij optredens hebben. Volgens mij is het ook bij de gamma verkrijgbaar onder een andere naam.

pannekoek
8 september 2007, 20:34
Of islolatie-tape. Gaffa-tape is het tape dat de mannen van geluid bij optredens hebben. Volgens mij is het ook bij de gamma verkrijgbaar onder een andere naam.
welke naam? XD

Mr.Bluesbreaker
8 september 2007, 20:39
Willekeurige bouwmarkt binnenlopen A la praxis, gamma, doeland. Powertape heet het bij de Praxis, breed tape spul in het zwart en in het zilver verkrijgbaar, rond de 7-8 euro voor een grote rol. Zwart is ideaal voor op de buhne, dat reflecteert niet zo. Wellicht matcht het ook mooier met je beugel/hanger.

FreeGee
8 september 2007, 20:41
Ik denk dat kurk een goede keus is. Het gaat erom dat er geen weekmakers e.d. in het materiaal zit. Die zitten mogelijk ook in allerhande soorten tape of de lijm van de tape, zie http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Vinyl/vinyl.html

pannekoek
12 oktober 2007, 22:47
Ik denk dat kurk een goede keus is. Het gaat erom dat er geen weekmakers e.d. in het materiaal zit. Die zitten mogelijk ook in allerhande soorten tape of de lijm van de tape, zie http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/Vinyl/vinyl.html


wat moet ik nou doen :S ik weet dus nog steeds niet of dat gaffa tape veilig is voor mijn gibson lak?

Duff
12 oktober 2007, 23:47
washandje? stukkie stof?

AutoStatic
13 oktober 2007, 10:54
Duct is de officiële merknaam van dat soort tape. Ik heb die muurbeugels ook en zolang je geen gitaren met nitrocellulose lak erin hangt kan het geen kwaad volgens mij.

pannekoek
13 oktober 2007, 22:29
Duct is de officiële merknaam van dat soort tape. Ik heb die muurbeugels ook en zolang je geen gitaren met nitrocellulose lak erin hangt kan het geen kwaad volgens mij.


bij gibson zit dat dus wel :P


in de lak van me alpine white studio

Wiellem
13 oktober 2007, 23:17
Ik vroeg me laatst nog af hoe ik dat moest doen in een oefenhok om daar mijn gitaar of gitaren op te hangen, misschien maar gewoon steeds in d ekoffer opbergen? is wel het veiligst maar niet het mooist..

pannekoek
14 oktober 2007, 00:09
ik weet het, daarom heb ik deze topic gemaakt

Laser
24 oktober 2007, 13:42
Ik vroeg me laatst nog af hoe ik dat moest doen in een oefenhok om daar mijn gitaar of gitaren op te hangen, misschien maar gewoon steeds in d ekoffer opbergen? is wel het veiligst maar niet het mooist..

Helemààl mee eens. Koffer is niet de mooiste, wel dé beste oplossing voor opbergen van je gitaar. Behalve voor decoratie gitaarkes van 15 euro dan of de all-laminated stoofplankskes: daarvoor maakt niet uit.

Don Capo
24 oktober 2007, 14:14
PLus dat een gitaar geen schilderij is, hup in de koffer of op een standaard, maar aan de muur vind ik toch wel zoiets verschikkelijks.

Dirk_Hendrik
24 oktober 2007, 14:23
PLus dat een gitaar geen schilderij is, hup in de koffer of op een standaard, maar aan de muur vind ik toch wel zoiets verschikkelijks.

ja en nee. Op de muur heb ik namelijk meer ruimte dan op m'n vloer.

Maar:
PLus dat een gitaar geen schilderij is maar een gebruiksvoorwerp wat onderhevig is aan slijtage. Ook hangslijtage is slijtage.

Daarnaast heb ik al jaren lang merdere gitaren aan muren hangen zonder een moment tegen dat probleem aan te zijn gelopen.... alléén zijn dat geen van allen Gibsons. Als die Gibson lak zo gammel is dat het last heeft van een beetje kunstrubber...

Je begrijpt het al, ik zie je probleem niet zo ;)

Don Capo
24 oktober 2007, 14:34
Tis ook geen probleem, maar een way-of-life!

Metoshade
24 oktober 2007, 19:50
Bij de betere muziekzaken kun je ook gewoon gaffa/stage tape kopen, zwart is de meest voorkomende kleur.

Een beter oplossing is misschien om een andere haak te kopen, prutsen met tape of doekjes geeft vaak gesmeer of gestuntel. K&M maakt goede haken, ze kostensten meen ik 6,95 per stuk (schroefjes voor de muur niet inbegrepen).


edit: semantisch foutje

Nevaratoiel
24 oktober 2007, 20:42
en er werd mij vertelt dat als ik mijn gibson ging ophangen dat het rubber de lak van mijn gibson gaat aantasten, dus ik moest er iets omheen doen, maar wat kan ik het beste gebruiken, bestaan er misschien soort katoenen kapjes ervoor ofzo? Wat ik voornamelijk apart vind dat als je een gitaarbeugel koopt je nog apart moet zorgen dat gitaar niet wordt opgevreten (bij wijze van). Het lijkt me dat als je een GITAARbeugel koopt, dat je je gitaar gewoon op zou moeten kunnen hangen zonder dat je gitaar naar de knoppen gaat. Het is toch juist de bedoeling van zo'n beugel om je gitaar mooi te kunnen laten zien, zonder dat er iets mee gebeurt? Of zie ik dit nu heel verkeerd?

Dirk_Hendrik
24 oktober 2007, 21:56
Nee.

En ik gebruik al een jaar of 6 van die beugels (een stuk of 6 voor 6 verschillende gitaren) en heb nog nooit een suggestie gezien van "opvreten van lak". Het hele probleem is waarschijnlijk ook niet zo groot. Alléén al de bronvermelding "er werd mij verteld", in combinatie met het totaal uitblijven van bevestigende reacties hier,suggereert dat er eigenlijk, nuchter denkend, helemaal geen probleem is.

Daarnaast volg ik niet waarom het eventueel uitdampend oplosmiddel uit het kustrubber van die hangers niet evengoed in Gaffa zou kunnen zitten?

Veekeren
25 oktober 2007, 09:39
http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02209.jpg

Ik had ooit een mooie ES335 uit 1979 die aan zo'n beugel hing. Eerst viel er niks te merken, maar het leek wel alsof het rubber zich op een willekeurige nacht plotseling door de lak gevreten had. Vanuit het niets, heel plotseling.

Maar affijn... Gelukkig leek het van geen negatieve waarde te zijn toen ik hem verkocht, al blijft het pijnlijk. Maar daar leer je van. Ook K&M geeft in de "handleiding" die ze er bij geven aan dat ze niks garanderen wat betreft nitro reacties.

Ik zelf heb nu eerst gewone plakband over de rubber pootjes geplakt, en daarna van die kleine katoenen sokjes. Tsja, misschien esthetisch niet de top, maar het werkt wel:

http://i12.photobucket.com/albums/a210/Veekeren/DSC02509.jpg

Als ik de beugels trouwens verkoop vraag ik altijd of er Gibsons aan gehangen worden. Buiten dat dat een leuk gesprek over Gibsons kan opleveren wordt de waarschuwing altijd wel gewaardeerd, de meeste mensen zijn zich niet bewust van de "gevaren".

En btw, ik vind mijn gitaren vaak mooier dan schilderijen. Ik hang ze graag op, en als ik er niet op speel mag ik er met gepaste trots en plezier naar kijken :D

Dick Wolkendeck
25 oktober 2007, 10:10
Grappig! Zat net te denken: babysokken, 1 euro bij de zeeman. Die passen wel! :D (ik heb ooit eens stroken van een zeem geknipt en die om het rubber heen gedaan en daarna vastgezet met naald&draad, werkt ook)


Echter: er zijn wel degelijk stands in de handel die minder weekmakers bevatten. Juist de goedkopere (Stagg) stands hebben veel weekmakers in het rubber. En die weekmakers vreten de celluloselak aan. Dus koop een duurdere variant waar gegarandeerd weinig weekmaker in zit en je hebt geen probleem.

Veekeren
25 oktober 2007, 10:17
Echter: er zijn wel degelijk stands in de handel die minder weekmakers bevatten. Juist de goedkopere (Stagg) stands hebben veel weekmakers in het rubber. En die weekmakers vreten de celluloselak aan. Dus koop een duurdere variant waar gegarandeerd weinig weekmaker in zit en je hebt geen probleem.

Maar zoals ik zei, de duurdere (althans K&M is over het algemeen een kwaliteitsmerk) garanderen meestal ook niks. Wellicht sommigen wel, ik ken niet alle gitaarhaak merken en hun eigenschappen. Maar ik zou iig nooit risico nemen met mn dure Gibsons, een sokje is een kleine extra moeite.

woutB
26 oktober 2007, 23:32
Ik heb m'n meerdere Nitrolak gitaren op van die k&M haken.
Niets aan de hand, hoor. Of moet ik nog even voor de zekerheid kijken... :D
Die hele zachte rubbers op zo'n standaard ben ik niet zo zeker van.

woutB
26 oktober 2007, 23:35
Trouwens wel een mooi gitaarhandeltje.
Sokjes voor je muurhaak of standaard. Kunnen ze weer voor een belachelijk bedrag uitbuiten zoals zoveel dingen in de gitaar business.

Veekeren
27 oktober 2007, 16:48
Ik heb m'n meerdere Nitrolak gitaren op van die k&M haken.
Niets aan de hand, hoor. Of moet ik nog even voor de zekerheid kijken... :D
Die hele zachte rubbers op zo'n standaard ben ik niet zo zeker van.

Bij mn ES335 gebeurde het eigenlijk heel opeens, terwijl ie er ook al maanden aan hing. Snap het ook niet goed. Affijn, wellicht is het bij K&M geen probleem, maar ik zou het risico niet nemen iig. Zo'n charmante sok er overheen te schuiven is de moeite niet.

Wiellem
27 oktober 2007, 22:37
Kan me niet voorstellen dat zon beugel echt je gitaar goed doet, ook niet met zon sok eroverheen. Er hangt toch wel zon 4 a 5 kilo aan de hals...

bass blom
28 oktober 2007, 09:41
ach, de snaarspanning is een kilo of 60? dus dat kan hij echt wel hebben hoor :D
alleen zo'n rotte plek is wel een nachtmerrie :chicken: