PDA

View Full Version : Koch mark I vs mark II



Spitfire
8 september 2007, 12:03
In mijn quest voor een nieuwe versterker heb ik me nou al behoorlijk georiënteerd en binnenkort ga ik een keer testen. Nou ben ik best wel geïnteresseerd in Koch versterkers. Een Studiotone lijkt me wel aantrekkelijk, maar nou zie ik op marktplaats een hoop Twin- en Multitones staan voor een prikkie. Deze zijn allemaal uit de mark I serie, maar wat is nou het grote verschil met de mark II serie? Wat ik eigenlijk wil weten is of er iets 'mis' is met die mark I serie dat je ze zoveel tegenkomt op MP.

Mitch
8 september 2007, 12:06
De nieuwere Twins hebben in plaats van clean en drive ook een drive+, net als de Sudiotone heeft. Erg praktisch, heb je een kant en klare solo boost. Qua sound vond ik de Twintone II ietsje lekkerder, dynamischer klinken dan een I, maar het verschil was zo klein dat dat net zo goed aan de buizen kan hebben gelegen. Het blijft een steriele bak natuurlijk :D
Klankmatig een subtiel verschil dus.

ErikE
8 september 2007, 12:11
De korte versie van het voor jou posistieve antwoord is: Nee!

Ik doe mijn Twintone bijvoorbeeld alleen weg omdat ik een 3 kanaals amp nodig had en heb gekocht. :)

Spitfire
8 september 2007, 12:11
Dus de verschillen zijn het overdrive+ kanaal en ietsje de klank. Vind je die twee dingen het prijsverschil (1.749 voor een nieuwe mark II Multitone, 800/850 voor een tweedehandse mark I Multitone) waard? Of is dat klankverschil weer iets compleet smaakgebonden?

Edit: en hoe kunnen tweedehands de Multitones en Twintones voor ongeveer dezelfde prijs weggaan, terwijl ze gigantisch in prijs verschillen als je ze nieuw koopt :o

BartL
8 september 2007, 12:13
Is er misschien iemand die duidelijke opnamens heeft van een paar (of één) koch amp?

Mitch
8 september 2007, 12:30
Dus de verschillen zijn het overdrive+ kanaal en ietsje de klank. Vind je die twee dingen het prijsverschil (1.749 voor een nieuwe mark II Multitone, 800/850 voor een tweedehandse mark I Multitone) waard? Of is dat klankverschil weer iets compleet smaakgebonden?

Edit: en hoe kunnen tweedehands de Multitones en Twintones voor ongeveer dezelfde prijs weggaan, terwijl ze gigantisch in prijs verschillen als je ze nieuw koopt :o

Ik denk dat het prijsverschil tussen zowel de Twin- als Multitone als de nieuwe en oude Multitones te maken heeft met het feit dat de oude Multitones (hoe druk ik dit viendelijk uit zonder meteen de Multitone-geruikersgroep over me heen te krijgen) niet de meest makkelijk in te stellen, c.q. goed klinkende amp in de Koch-lijn is. De Twintone is altijd wat populairder geweest bij een groter publiek en behoudt denk ik wat makkelijker zijn waarde.
Vraag en aanbod dus.

Dude
8 september 2007, 12:30
De nieuwere Twins hebben in plaats van clean en drive ook een drive+, net als de Sudiotone heeft. Erg praktisch, heb je een kant en klare solo boost. .


bij die studiotone doet de drive+ ten opzichte van het normale drive kanaal niks extra aan volume hoor, alleen meer gain... voor solo's dus totaal niet bruikbaar.

Mitch
8 september 2007, 12:45
Bij hoge gain instellingen misschien, maar niet bij low tot medium gain hoor. Sterker nog, met de in drie standen te verstellen gain boost kun je zelfs een volume boost krijgen die teveel van het goed is. De middelste plus-stand is plenty voor een mooi solo-volume.

arjanb01
8 september 2007, 12:58
Dus de verschillen zijn het overdrive+ kanaal en ietsje de klank. Vind je die twee dingen het prijsverschil (1.749 voor een nieuwe mark II Multitone, 800/850 voor een tweedehandse mark I Multitone) waard? Of is dat klankverschil weer iets compleet smaakgebonden?

Edit: en hoe kunnen tweedehands de Multitones en Twintones voor ongeveer dezelfde prijs weggaan, terwijl ze gigantisch in prijs verschillen als je ze nieuw koopt :o

Koch Studiotone heeft trouwens ook 3 kanalen (net zoals de Multitone), echter de toonregeling wordt gedeeld door alle 3 kanalen.
Ik ben er via mn tc electronics g-major achtergekomen dat hij 3 kanalen heeft, dus via midi oproepbaar zijn dus: clean, crunch en OD+. Heel goed voor soli inderdaad.
De Koch mark 1 series hebben andere speakers (celestions vintage 30) dan de nieuwere generatie koch amps (jensen speakers).
Verschil celestions-jensens: celestions zijn ietsje warmer en grilliger van tone, jensens zijn helderder en strakker. Tis maar wat je wil natuurlijk !
Succes met testen !

Dude
8 september 2007, 13:13
Bij hoge gain instellingen misschien, maar niet bij low tot medium gain hoor. Sterker nog, met de in drie standen te verstellen gain boost kun je zelfs een volume boost krijgen die teveel van het goed is. De middelste plus-stand is plenty voor een mooi solo-volume.


hmm dan had ik zeker een studiotone die dat net niet deed maar ik heb het nooit voor elkaar gekregen iig.

Mitch
8 september 2007, 13:19
Klinkt niet oké.... maar voordat het een internet-waarheid wordt dat de overdrive+ geen solo-boost kan zijn: dat kan -ie hartstikke goed ;)

yanto
8 september 2007, 13:54
De Koch mark 1 series hebben andere speakers (celestions vintage 30) dan de nieuwere generatie koch amps (jensen speakers).


Dit klopt niet. Er zitten vershillen tussen de mark 1 serie. Alleen de eerste series hadden celestions. Koch gebruikt nu al een aantal jaren Jensen speakers.
Ik speel zelf op een Multitone I en heb totaal geen probleem met instellingen en geluid. Vind het een van de veelzijdigste versterkers.
Ik denk dat al die horrorverhalen vooral te danken zijn aan de eerste serie die nogal last had van kinderziektes.

Heb ook op de mark II gespeeld en vind zelf al die switches weinig toevoegen. Maar dat is nogal persoonlijk, ben geen fan van bright switches.

Ik zou zeker gezien de prijs voor een 2e hands Multitone gaan.

De clips op MySpace zijn allemaal opgenomen met de Multitone.

Spitfire
8 september 2007, 14:42
Maar ergens denk ik toch dat een Koch Multitone een beetje overkill voor mij is. Ik speel voornamelijk op mijn eigen kamer (dus ik hoef niet een 50/100 watter) en ik ben bang dat ik toch niet alle features van de Multitone (over de mark I heb ik het nog steeds) ga gebruiken. En ik heb er ook niet echt zin in om 150 km te reizen om een versterker te checken die ik waarschijnlijk toch niet koop.

Ik ga denk ik gewoon binnenkort even een 'simpele' Studiotone checken en als hij me aanstaat koop ik hem (hopelijk kom ik hem tussendoor nog ergens tweedehands tegen).

Nitefly7
8 september 2007, 16:09
Maar ergens denk ik toch dat een Koch Multitone een beetje overkill voor mij is. Ik speel voornamelijk op mijn eigen kamer (dus ik hoef niet een 50/100 watter) en ik ben bang dat ik toch niet alle features van de Multitone (over de mark I heb ik het nog steeds) ga gebruiken. En ik heb er ook niet echt zin in om 150 km te reizen om een versterker te checken die ik waarschijnlijk toch niet koop.

Ik ga denk ik gewoon binnenkort even een 'simpele' Studiotone checken en als hij me aanstaat koop ik hem (hopelijk kom ik hem tussendoor nog ergens tweedehands tegen).

qua klank is de Multitone heerlijk, mis hem soms wel..
maar met m'n studiotone (zodra hij gefixt is) en m'n pedalen kan ik ook vrijwel alles wat ik in m'n hoofd haal, eruit krijgen... alleen dan met 'n ding dat 'n stukje lichter is...
ingeplugd in 'n 4x12 is 't trouwens een hemels apparaat..
zelfs met 'n dichte 1x12 of 2x12....

en qua 'simpel' moet je dit eens checken:
het valt op zich wel mee, met 'maar 1 toonregeling' ..iets vaker draaien, maar ..luister maar eens.. (http://www.youtube.com/watch?v=40LVxCN-ZSY)

Baker
8 september 2007, 20:42
Deze zijn allemaal uit de mark I serie, maar wat is nou het grote verschil met de mark II serie? Wat ik eigenlijk wil weten is of er iets 'mis' is met die mark I serie dat je ze zoveel tegenkomt op MP.

Ik richt mij met mijn antwoord even op de multitone. (heb ik 4 jaar gehad)

je hebt eigelijk 3 types multitones

Multitone I. de eerste serie, met het hoekige oude logo.
deze amps hadden standaard celestions. Van deze amps werd gezegd dat ze een aantal kinderziektes hadden. Of dat zo is weet ik niet.

Multitone I De tweede serie, met het moderne huidige logo.
deze amps hadden standaard jensens. (hoewel ze er ook heus wel met celestions zullen zijn)

De multitone II
Deze heeft een aantal extra opties.: Een dubbel master volume, drieweg schakelaar speakerdamping en ik meen een mid shift knopje.
Voor de rest schijnt de voicing iets anders te zijn.

De multitone I doet dus zeker niet onder voor de multitone II
De II is gewoon iets moderner, en heeft iets meer mogelijkheden.
Het karakter en de duurzaamheid zijn echter nagenoeg hetzelfde als de tweede serie van de I


Ik moet wel zeggen dat de twintone een ander verhaal is.
De twintone II is driekanaals, de twintone I "slechts" tweekanaals

Waarom staan er dan zoveel mark I's te koop,
tja, de mark II zijn relatief nieuw. Ik vind het logisch dat de oudere types mer op marktplaats staan. Er zijn daar simpelweg ook meer van verkocht.

Je kunt met een gerust hart een twintone of multitone kopen.
Je zult er een super amp aan hebben.

Om een lang verhaal kort te maken.
He antwoord op je is inderdaad simpelweg: Nee. Niks mis met die mark I's

Spitfire
8 september 2007, 21:02
Ok, nu begin ik écht te twijfelen... Nogmaals mij vraag die ik al eerder stelde: wat zouden jullie doen, een mark I tweedehands Multitone of een nieuwe (aangezien ik ze nog nergens tweedehands ben tegengekomen) Studiotone? Ik denk zelf dat de Multitone meer bang for bucks is in dit geval, maar de kleine 'no-nonsense' Studiotone staat me ook wel aan.
Probleem is dat ik hier in de buurt wel een Studiotone kan testen, maar geen Multitone (wel een mark II volgens mij, maar ik ben al flink wat posts tegengekomen dat die behoorlijk verschilt van de mark I). Of zijn de versterkers zo verschillend dat je ze niet met elkaar kan vergelijken?

Baker
8 september 2007, 22:18
nou, de multitone en de studiotone zijn toch wel hel verchillend hoor.
Je kunt ze inderdaad bijna niet met elkaar vergelijken.

Trouwens, ik vond de studiotone combo echt vreselijk.
Die speaker is gewoon te klein. Wilde destijds mijn multitone inruilen voor een studiotone. Maar kwam van een koude kermis thuis toen ik die studiotone combo testte. Bah, wat een iel dun geluid ineens.

Het schijnt dat een studiotone head op een 2x12 cab wél lekker klinkt.

Dude
8 september 2007, 22:21
die studiotone klinkt echt waanzinnig lekker op 2x12 of 4x12 kasten. Ik was helemaal ondersteboven van de combinatie G12H-30 / studiotone ! Nadeel voor mij was het gemis van een manier om mn solo's te boosten qua volume.

Heb de multitone ook gehad maar die kon me niet echt bekoren, kreeg het maar niet voor elkaar om een goede lead sound te krijgen omdat ik daar niet mee door de mix heen kwam.

succes

Baker
8 september 2007, 22:27
Heb de multitone ook gehad maar die kon me niet echt bekoren, kreeg het maar niet voor elkaar om een goede lead sound te krijgen omdat ik daar niet mee door de mix heen kwam.

succes

Die klacht hoor ik vaker.
Toch had ik daar geen last van. Op 25 wat geschakeld + speakerdamping en bas + treb op 9 uur en mid op 3 uur sneed ik toch wel lekker door de mix hoor. Ook in stevige rockband tegenover een opgevoerde jcm 800 en een beukende drummer.

stevie_vp
8 september 2007, 23:40
Is er misschien iemand die duidelijke opnamens heeft van een paar (of één) koch amp?

Ja! naja duidelijk.. tis wel in nummers maja... allebei de samples zijn
een koch powertone II. Eerste sample is clean met een ibanez delaytje(laag volume dus buizen eigenlijk te koud met z'n 100 watt..) met een spB1 en tweede sample gain en ultra gain via sm57....

1: KLIKKK (http://www.switchbackmusic.nl/Stevie126.mp3)

2: Klik 2 (http://www.switchbackmusic.nl/Stevie129.mp3)

Dude
8 september 2007, 23:43
Die klacht hoor ik vaker.
Toch had ik daar geen last van. Op 25 wat geschakeld + speakerdamping en bas + treb op 9 uur en mid op 3 uur sneed ik toch wel lekker door de mix hoor. Ook in stevige rockband tegenover een opgevoerde jcm 800 en een beukende drummer.


daar hoef jij je als kersverse JVM owner nu ook helemaal geen zorgen meer over te maken...

FOTOS ! NIEUW TOPIC ! :blast:

Spitfire
9 september 2007, 12:01
die studiotone klinkt echt waanzinnig lekker op 2x12 of 4x12 kasten. Ik was helemaal ondersteboven van de combinatie G12H-30 / studiotone ! Nadeel voor mij was het gemis van een manier om mn solo's te boosten qua volume.

En een Studiotone combo + 1x12 cabinet dan? Of is dat niet mogelijk?

En met een 2x12 Multitone is dat 'dun klinken' zeker wel weg lijkt me.

Baker
9 september 2007, 12:15
de tijd is nu gekomen om dat gewoon UIT TE PROBEREN.

Spitfire
9 september 2007, 12:18
Ja dat heb ik ook al 2 weken in mijn hoofd, maar zolang ik nergens een mark I Multitone in de buurt kan vinden...

Edit: wat ik wel kan doen is een studiotone en een multitone (mark II) vergelijken en als die multitone me beter aanstaat een tweedehands mark I halen. Of zeg ik nou iets heel doms?

Dude
9 september 2007, 12:27
En een Studiotone combo + 1x12 cabinet dan? Of is dat niet mogelijk?

En met een 2x12 Multitone is dat 'dun klinken' zeker wel weg lijkt me.

Ik heb een tijd met de studiotone over een open 1x12 kast gespeeld en dat was te gek. Ook een tijd over gesloten 2x12 en 4x12 kasten en dat was nog beter. Voor thuis overkill, dan voldoet een 1x12 prima.

en...


zelf proberen ! is wat je nu moet gaan doen...

peter_heijnen
9 september 2007, 12:29
Hoe is het eigenlijk met de bedrijfszekerheid van Koch, kun je er van op aan dat ie het morgen weer doet?

Spitfire
9 september 2007, 12:33
Ok, nu ben ik wel ready to go denk ik :satisfie:

Baker
9 september 2007, 12:33
Heb een jaar of vier vijf een Koch gehad. Een tweedehandse wel te verstaan.
Dus dat ding was op het laatst zeker een jaar of acht oud. Ik heb hem heel vaak gebruikt, en ik heb er ook heel vaak mee opgetreden, zonder flight case. Nooit maar dan ook nooit kosten aan gehad. (Afgezien van regulier onderhoud.) Zelfs de potmeters gaven nog geen ruisje.

Bovendien is de service van het koch fabriekje in amersfoort (NL) heel goed te noemen.





Tsjonge, het lijkt wel of ik bij Koch werk. Is niet zo hoor :D

Dude
9 september 2007, 16:58
ik heb een nieuwe studiotone en een nieuwe multitone, beide de nieuwe versies gehad en beide hadden problemen. Bij de studiotone heeft de kanaal schakeling het ongeveer 3 weken goed gedaan en had daarna problemen. Bij de multitone heb ik vage brom/ruis gehad en ben daarvoor 4 keer van rotterdam naar amersfoort heen en weer gereden voor reparaties.

Over de service niks te klagen hoor, perfect en altijd even vriendelijk en above al... zonder kosten. Maar ik baalde er wel steeds goed van.

Baker
9 september 2007, 17:31
nou ja, in dat geval, om terug te komen bij de beginvraag,
dan kun je dus het beste voor een mark I gaan! :D

nee ff serieus,
ik denk dat je dan extreem pech hebt gehad.
Kan met marshall of mesa ook gebeuren.

Over het algemeen is de betrouwbaarheid gewoon goed.

Wicked Willy
10 september 2007, 00:15
Ik speel al jaaaaaaaaren over Kochs. Ben ooit begonnen met een Twintone (mark 1 met rechthoekig logo). Nooit problemen mee gehad en heerlijke amp. Nu speel ik al weer 4 of 5 jaar over een Multitone (2e generatie, met de jensens, maar zonder de bright switch ect.) en die heeft me ook nog nooit in de steek gelaten. Bovendien vind ik de sound echt te gek en ben ik tot op heden nog geen andere amp tegen gekomen die eraan kan tippen. Ik heb ook een tijdje een studiotone gehad, heb deze verkocht (vond dat ik er te weinig mee deed), maar ik ben van plan weer een studiotone topje te gaan aanschaffen........omdat het een super mooie compacte versterker is.

dml
10 september 2007, 09:27
Ik speel al jaaaaaaaaren over Kochs. Ben ooit begonnen met een Twintone (mark 1 met rechthoekig logo). Nooit problemen mee gehad en heerlijke amp. Nu speel ik al weer 4 of 5 jaar over een Multitone (2e generatie, met de jensens, maar zonder de bright switch ect.) en die heeft me ook nog nooit in de steek gelaten. Bovendien vind ik de sound echt te gek en ben ik tot op heden nog geen andere amp tegen gekomen die eraan kan tippen. Ik heb ook een tijdje een studiotone gehad, heb deze verkocht (vond dat ik er te weinig mee deed), maar ik ben van plan weer een studiotone topje te gaan aanschaffen........omdat het een super mooie compacte versterker is.

+1.
Speel eigenlijk sinds 1994 bijna exclusief op Koch. Begonnen met KC50 dlx (mk 1c) topje, paar jaar later is daar een KC50 dlx (mk 1b) topje bij gekomen. In 2000 heb ik alles ingeruild voor een Multitone 100 combo, versie 1.1, dus met het Chevrolet-logo en STANDAARD met V30's. Een half jaar later kon ik deze speakers bij Koch kosteloos ruilen voor Jensen's. Tussendoor ook nog een Pedaltone gehad. Daarna een Powertone 1 erbij gekocht met 4x12. Toen Multitone verkocht en een Powertone 2.0 met 4x12 gekocht. Die laatste heb ik nog steeds (wel omgebouwd naar combo + 2x12). Ik heb nog nooit problemen gehad met alle Koch spullen die ik dus heb gehad. Wel vond ik de V30's tekort komen in een 100 watt Multitone, ze begonnen vrij snel te klapperen, vandaar de overstap naar Jensen/ Koch speakers.