PDA

View Full Version : Kramp



mohawk
22 januari 2003, 21:57
Wie heeft er wel eens als je zeg maar dempend moet spelen,bij snelle punk,en dan aleen maar naar beneden aanslaan gigantisch kramp krijgt in zn pols?
Ik heb dat dus altijd,en ik heb al ff gevraagd aan me gitaarleraar en hij zei van dat ik moet oefenen daarmee,nou ik oefenen dat elke avond al een half jaar lang,maar steeds na 5 sec komt de kramp.

Wat doe ik eraan????Ik word er ramgek van.

Kitaarhiero
22 januari 2003, 22:04
Het kan zijn dat je gitaar te laag hangt, waardoor je je pols afknelt tijdens het aanslaan... hang je gitaar hoger... als je zittend speelt, neem dan de "klassieke" houding aan, in plaats van je (rechtshandige)gitaar op je rechter knie te laten rusten, laat je hem nu op je linkerknie rusten, zodat de onderkant van de klankkast tussen je benen zit. zorg dan dat de nek een hoek van ongeveer 45% heeft. Dat is een goede houding. Als je dan je gitaarband zo afstelt dat hij je gitaar op de zelfde hoogte hangt als je staat is iig je houding goed. als de kramp dan blijft moet je nog maar eens goed aan je leraar laten zien hoe je precies aanslaat bij palmmutes.

mohawk
22 januari 2003, 22:19
Het maakt geen verschil of ik nu zit of sta,ik heb em normaal tot mn zak hangen zeg maar dus dat moet dan niet veel uitmaken lijkt mij.
Ik heb et al eens aan mn leraar laten zien en hij zegt gewoon dat ik moet oefenen.tsja ik weet et niet..:sad:

sash
22 januari 2003, 22:22
Is idd gewoon een kwestie van veel oefenen, maar niet te veel want dan zou je RSI kunnen ontwikkelen.

mohawk
22 januari 2003, 22:29
maar hoe oefen je dan?
moet je gewoon op de tempo van het nummer meespelen of heel rustig proberen en dat steeds sneller

Negative K3 fan
23 januari 2003, 09:14
met een metronoom natuurlijk.,

Phyrexian
23 januari 2003, 09:16
Hallo,

als je rechtstaand speelt is het idd een slecht idee om je gitaar te laag te hangen.
Ik kan op die manier absoluut NIET spelen, ik heb geen controle, akkoorden nemen vraagt te veel moeite, ik krijg krampen in zowel linker als rechtpols...
daarom snap ik dus absoluut niet hoe die nu-metal gitaristjes kunnen spelen wanneer hun gitaar zo ongeveer op kniehoogte hangt... :grin:

ik hang m'n gitaar zo op die hoogte dat de snaren zo ergens tussen m'n navel en m'n kruis lopen (onder de body :wink: )
dat geeft me perfecte controle... enkel een beetje krampachtige fretvingers als ik te snel begin in m'n band.... maar na een kwartiertje is dat wel gedaan...

moretel
23 januari 2003, 12:13
Altijd langzaam beginnen en pas op bouwen als dat soepel en zonder pijn gaat,
zorg voor een ontspannen houding.
Ga op een stoel zitten, beetje op de rand en laat je gitaar schuin naar boven wijzen, je kijkt nu als het ware op je hals, gebruik dan je riem, als je nu gaat staan is de speelhouding bijna hetzelfde als zittend.
Problemen met dit soort zaken heeft altijd te maken met houding en ontspanning.
Ik snap niet dat een gitaarleraar daar niets iets specifieker op kan zeggen dan "oefenen"
Nogal duidelijk maar verteld hij je niet hoe dan ?

Guinness
23 januari 2003, 17:17
Ik speel al zo'n 15 jaar maar ik heb nog altijd last van kramp als ik een minuutje barree akkoorden moet spelen. Ik weet hier geen oplossing voor. Mischien iemand??

Electrical Storm
23 januari 2003, 18:17
Ik trapte laatst mijn footswitch en toen kreeg ik kramp in mijn poot... PIJN!!

FragDaddy
23 januari 2003, 19:14
je speelt waarschijnlijk te verkrampt. probeer die beweging eens te maken ZONDER de snaren aan te raken. en probeer het zo losjes mogelijk te doen. je kunt met heel weinig energie en heel losjes aanslaan, zonder dat je kramp krijgt.

als je het niet geloofd, kijk bijvoorbeeld maar eens naar James Hetfield. die staat gewoon 2 uur op een podium alleen gedempte downstrokes te raggen en die heeft ook nergens last van.

maw. het ligt aan je techniek. veel te gespannen.

voor guinness geld hetzelfde. druk je elleboog iig goed naar buiten als je barree akoorden speelt, dan is de hoek met die je pols maakt al wat beter, probeer het zittend en duw je snaren minimaal in. probeer het eerst zonder de snaren in te drukken. alleen je vingers erop leggen en kijken of je dan nog kramp krijgt.

zoek de oorzaak van de kramp en dan heb je heel snel een oplossing.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: FragDaddy op 2003-01-23 19:17 ]</font>

mohawk
23 januari 2003, 20:22
Dat klopt wel als ik speel ik span mn pols wel aan,maar dat gaat bij mij automatisch,ik kan wel losjes spelen maar dan gaat et heel langzaam.

Eddie van Halen
23 januari 2003, 20:58
Topic verplaatst van 'Diversen' naar 'Speeltechnieken &amp; Theorie'.

mohawk
23 januari 2003, 21:27
ik was em al kwijt:)

FragDaddy
23 januari 2003, 22:38
Dat klopt wel als ik speel ik span mn pols wel aan,maar dat gaat bij mij automatisch,ik kan wel losjes spelen maar dan gaat et heel langzaam.


dan is dit je probleem. gewoon steeds sneller proberen te spelen, terwijl je je pols niet aanspant. als je kramp voelt, weer langzamer gaan spelen. zo moet je binnen niet al te lange tijd over het probleem heen kunnen komen.

ColtraneMatrix
23 januari 2003, 23:49
waarom moet die gitaar trouwens zo laag? :smile:

mohawk
24 januari 2003, 19:31
Nou als je niet hoeft te strummen vind ik het gewoon superrelaxt als hij dan laag hangt,je kunt dan lekker op je gitaar raggen en springen:D