PDA

View Full Version : Review LC DEA70



Ton_R
8 september 2007, 01:17
Ik heb m'n London City DEA70 al 30 jaar, en hij heeft zeker 20 jaar op zolder gestaan. Eigenlijk stond ie me niet zo aan. Clean hartstikke goed, maar hij begint pas lekker te spelen als het volume op 10 staat ... en dat kan dus meestal niet. Ben (dus) aan het sleutelen gegaan. M'n doelen waren/zijn:
- moet weer terug te bouwen zijn in oorspronkelijke staat;
- het cleane LC-geluid ...
- maar ook vette overdrive;
- geluidsbepalend zijn de buizen; silicium alleen waar het geen invloed heeft op de klankkleur;
- de klankkleur wordt niet beinvloed door de stand van een gain- of (master) volume potmeter (dus niet zoals het high-treble kanaal van de oorspronkelijke LC);
- en dan voor zowel single coil als humbucker (heb een Strat en een Les Paul).
Heb allerlei effecten geprobeerd, maar vind een reverb eigenlijk wel een noodzakelijke basisvoorziening; heb die dus in de laatste versie ingebouwd.

Dit heeft geleid tot het volgende schema:
http://www.xs4all.nl/~rutgera/London_city_dea70_v5.jpg
Ik ben hier behoorlijk tevreden mee, maar sta altijd open voor suggesties ...

Gr Ton

Chris Winsemius
8 september 2007, 01:28
Heb je hem zo gebouwd of is dit puur 'n schema?

Edit: met 2 EL34s zou ik de HT-zekering veranderen naar 500mA.

Ton_R
8 september 2007, 01:58
Dit is het schema, zoals ik em heb gebouwd. Zo is ie dus werkelijk.
Ik moet bekennen - ik heb niet veel aandacht besteed aan zekeringswaarden. 500mA lijkt me inderdaad beter passen, want de voeding is gespecificeerd op 250mA ...

Gr Ton

Negative K3 fan
8 september 2007, 02:20
best wel veel solid state... wat doen bijvoorbeeld die dingen voor de gridstoppers van de eindbuizen?

daarnaast zo te zien ook een redelijke pot versterking in de preamp (meer dan jcm800?) + daarover heen nog die clipping leds... wordt dat niet wat te veel van het goede? En heb je met zo'n preamp eigenlijk nog wel een PPIMV nodig? ook als je bekijkt dat je reverb daarvoor al wordt gebruikt lijkt een gewone MV meer op zn plaats.

wat me ook opvalt is dat de knop volume clean invloed heeft op de gain van je overdrive, waarom heb je dat ook niet met een relais/schakelaar erbij geregeld?

heb je de NFB weggelaten vanwege de PPIMV?

verder een heel net schema, waarmee teken je dat? heb je hem ook gesimuleerd?

guitaraddict
8 september 2007, 10:33
best wel veel solid state... wat doen bijvoorbeeld die dingen voor de gridstoppers van de eindbuizen?

Dat zou ik ook graag weten , wat is de functie van die mosfets voor de gridstoppers van de el34's ?

En heeft die master volume regeling geen invloed op je ( fixed ) bias ?

En heeft het weglaten van de neg feedback geen negatieve invloed op je sound; zoals verliezen van de strakheid van je bastonen en evt gevaar voor oscilaties?


Alf

Ton_R
8 september 2007, 20:18
Dat zou ik ook graag weten , wat is de functie van die mosfets voor de gridstoppers van de el34's ?

De MOSFET's voor de EL34's zijn cathode (beter gezegd: source) followers waarmee de uitgangen van de fasedraaier worden gebufferd. Ze hebben een zeer lage uitgangsimpedantie en kunnen de stuurrosters van de EL34's zelfs positief sturen zonder dat de fasedraaier daar iets van "merkt". Deze buffers kunnen de EL34's veel steviger aansturen zonder de fasedraaier te belasten.

Ik gebruik MOSFET's alleen als source-volger, dan hebben ze geen merkbare invloed op de sound. Verder alleen een transistor als stroombron voor de fasedraaier, maar voor het geluid maakt dat niet uit.
Wel opamps voor de reverb, dat was vooral omdat ik geen buizen meer had en zo'n reverb laagohmig moet worden aangestuurd.

Ik kom later nog even terug op de andere vragen ... moet nu weg.

Gr Ton

guitarnijboer
8 september 2007, 21:53
Ik heb je schema bekeken, er zitten leuke features op. Ik vraag me alleen wel af hoe je oversturing op deze manier goed kan klinken. Maar als jij tevreden bent dan zal het wel goed zitten. Ik ben benieuwd naar wat soundclips. :)

Ton_R
9 september 2007, 01:41
daarnaast zo te zien ook een redelijke pot versterking in de preamp (meer dan jcm800?) + daarover heen nog die clipping leds... wordt dat niet wat te veel van het goede? En heb je met zo'n preamp eigenlijk nog wel een PPIMV nodig? ook als je bekijkt dat je reverb daarvoor al wordt gebruikt lijkt een gewone MV meer op zn plaats.
De gain is inderdaad enorm. Vandaar de twee instelweerstanden na de 2e en 3e trap; die beperken de gain. Heb ze zo ingesteld dat eerst de 4e trap gaat clippen en vervolgens de 3e. Andersom heb ik niet geprobeerd, maar dat is misschien ook een optie.
De clipping leds zijn een overblijfsel van een eerdere verbouwing, maar die gebruik ik niet (meer) omdat ze een te scherp geluid geven; ze zijn uitschakelbaar en - als er een volgende verbouwing komt - gaan ze eruit.
En inderdaad, een Post PIMV is zo ook niet nodig omdat er al 4 trappen in de preamp zitten. Deze fasedraaier komt ook eigenlijk nooit in oversturing, omdat ie meer headroom heeft dan de oorspronkelijke (met de long-tail).


wat me ook opvalt is dat de knop volume clean invloed heeft op de gain van je overdrive, waarom heb je dat ook niet met een relais/schakelaar erbij geregeld?
Ik snap niet goed wat je bedoelt; de potmeters voor volume clean en gain beinvloeden elkaar juist helemaal niet.


heb je de NFB weggelaten vanwege de PPIMV?
Yep, toen ik de PPIMV had toegevoegd merkte ik dat de presence potmeter bijna niks meer deed. Dat klopt ook wel, want de PPIMV grijpt direct in op de open loop gain van de eindtrap, en daarmee op het effect van de NFB. Heb toen geprobeerd zonder NFB, en dat ging wonderwel goed; geen wazige bassen. Ik denk (maar ben niet zeker) dat de verbeterde fasedraaier daartoe bijdraagt.


verder een heel net schema, waarmee teken je dat? heb je hem ook gesimuleerd?
Een oude versie (3.0) van Smartdraw. Is wel monnikenwerk. Ik denk dat er handiger pakketten zijn; heb recent nog TinyCAD gedownload, maar nog geen ervaring mee.
Ik neem aan dat je simuleren met Spice bedoelt? Nee, daarmee kan ik niet overweg. Heb wel simulaties in Excel gedaan. Daarmee kom ik een heel eind, althans voor het bepalen van gain en frequentiekarakteristiek. Maar als een buis overstuurd wordt, houdt het met Excel op.

Gr Ton

Ton_R
9 september 2007, 02:04
En heeft die master volume regeling geen invloed op je ( fixed ) bias ?
Nope, de ingangsweerstand van de MOSFET is vrijwel oneindig en mag je dus verwaarlozen. Verder is de MV potmeter AC-gekoppeld aan de fasederaaier; mag je - althans voor DC - ook verwaarlozen. Op de loper van de MV staat dus altijd precies de ingestelde bias, ongeacht de stand van die loper. Het enige wat uitmaakt is of de Ugs van beide MOSFET's gelijk is. En MOSFET's willen op dat punt nog wel eens verschillen. Dat is dan een kwestie van matchen.


En heeft het weglaten van de neg feedback geen negatieve invloed op je sound; zoals verliezen van de strakheid van je bastonen en evt gevaar voor oscilaties?
Dat was een gok, maar ging veel beter dan ik verwacht had. Het wordt wel vaker gedaan, in - ik dacht - een VOX AC30 en ook in high end audio. In een andere versterker (met 2x EL84) heb ik zonder NFB wel last van wazige bassen. Dat zit em in de uitgangsimpedantie c.q. dempingsfactor, maar wat precies het verschil veroorzaakt, weet ik niet. Misschien de uitgangstrafo?
Oscillaties heeft ie geen last van, misschien wel dankzij het ontbreken van feedback ...

Gr Ton

Ton_R
9 september 2007, 02:07
... Ik vraag me alleen wel af hoe je oversturing op deze manier goed kan klinken.
Tips om mee te experimenteren?

guitarnijboer
9 september 2007, 13:22
Je zou bijvoorbeeld voor je oversturing je kantelpunt voor de lage frequenties hoger kunnen leggen want uit je tekeningen maak ik op dat je oversturing op deze manier (vooral als de gain wat hoger gezet wordt) erg modderig en smerig moet gaan klinken. Waar en hoe je dit wilt doen hangt af van de sound die je zoekt natuurlijk en hier kun je mee expirimenteren.

Zoals je zelf al aangeeft klinkt de diodeclipping erg scherp. Dat komt omdat de curve van een diode erg stijl is en je signaal dus erg abrupt wordt afgekapt. Dit vraagt om wat compensatie wil je het goed laten klinken. Dit zijn de dingen die vaak met opzet weggelaten worden in schema's om nabouw te voorkomen. Het zelfde geld overigens ook in zekere mate voor je oversturing zonder clipping diodes.

Naast diodeclipping met leds zijn er ook manieren om met diodes een wat meer geleidelijke overgang te creeren en zo de scherpe hoek een beetje weg te halen. Dit geeft een wat meer buis achtige oversturing (hoewel je dat ruim moet zien) en wordt bijvoorbeeld toegepast in de JCM800 splitchannel of Slash signature en latere Marshall modellen.

Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak en expirimenteren tot je de sound gevonden hebt die je zocht.


Voor vragen over de toepassing van mosfets in je buizenversterker kun je trouwens terecht op de site van geofex waar de gebruikte mod's uitgebreid beschreven staan:

Hier klikken (http://www.geofex.com/Article_Folders/mosfet_folly/mosfetfolly.htm)

Ton_R
10 september 2007, 16:37
Je zou bijvoorbeeld voor je oversturing je kantelpunt voor de lage frequenties hoger kunnen leggen want uit je tekeningen maak ik op dat je oversturing op deze manier (vooral als de gain wat hoger gezet wordt) erg modderig en smerig moet gaan klinken. Waar en hoe je dit wilt doen hangt af van de sound die je zoekt natuurlijk en hier kun je mee expirimenteren.
Modderig zou ik het niet willen noemen, eerder agressief, maar inderdaad nog niet helemaal naar wens. Wat bedoel je met "kantelpunt voor de lage frequenties hoger leggen"? Laag of hoog "afknijpen"?


Voor vragen over de toepassing van mosfets in je buizenversterker kun je trouwens terecht op de site van geofex waar de gebruikte mod's uitgebreid beschreven staan:

Hier klikken (http://www.geofex.com/Article_Folders/mosfet_folly/mosfetfolly.htm)
Dat was inderdaad één van m'n bronnen.

Groeten,

Ton

Negative K3 fan
10 september 2007, 16:46
laag afknijpen vroeg in het circuit, dat gebeurt bij elke high gainer om modder tegen te gaan

guitarnijboer
10 september 2007, 17:48
Ik bedoel het laagkantelpunt op een hogere frequentie leggen. Dit zie je bijvoorbeeld goed in het schema van de Hotrod deluxe. (PDF te downloaden van Fender.com) Er staan ook wat hoog af ideeen in tegen de agressie.

Edit: K3negative was me voor.

Ton_R
11 september 2007, 00:18
Ja, hier moest ik even over nadenken ...
Ik heb in de eerste trap een kathodeweerstand van 2k7 parallel met 680nF. Dit levert een -3db kantelpunt voor laag op 257 Hz. Dat is ongeveer op de B-snaar. Nou heb ik inderdaad bij de 2e (en 3e en 4e) trap die truc niet herhaald. Ik zal nog eens experimenteren met een condensatortje op de 2e trap, en een iets kleinere condensator over de kathodeweerstand van de 1e trap.

Wat me zeker interessant lijkt, is om het hoog te dempen in het gain kanaal. Als ik het schema van de Fender Hotrod deluxe juiste interpreteer, dan zit em dat in de condensator van 250pF die in de overdrive-stand aan het struurrooster van de 3e buis wordt geschakeld.

Jongens, bedankt voor het meedenken. Ik heb weer stof om verder te streven naar *mijn* ultieme sound.

Gr Ton