PDA

View Full Version : ibanez sa260, s670 (eerste gitaar...300 euro meerprijs... wat kiezen?)



rigor mortis 99
7 september 2007, 20:13
hallo,

ik ben al enkele weken op zoek naar mijn eerste elektrische gitaar (voor zowat alle genres, van radiohead tot muse), na 3 jaar acoustisch gespeeld te hebben. ik heb hier en daar al eens wat geprobeert, zeker de laatste week al 4 dagen rondgelopen in muziekwinkels en getest.

ik had zowat mijn gedacht gezet op een ibanez sa260fm prijs rond de 300 euro.
nu heb ik deze middag nog eens enkele gitaren bespeeld, en ook eens naar een hogere prijsklasse gekeken. Daar ik vond de ibanez s670fm. deze kost rond de 600 euro.

ik vond het toch een groot verschil. die s670 speelde echt veel beter naar mijn behoren en daarenboven is de tremolo ook wel veel beter.

nu mijn vraag, is het verstandig om als eerste elektrische gitaar al direct 600 euro te spenderen, als je mss ook al voldoening hebt met een gitaar van 300 euro.

zou niet binnen 2 jaar willen denken van welke crap heb ik gekocht in de tijd... zeker niet als ik nu 600 euro spendeer.

zijn er mensen die ervaring hebben met 1 van de 2 gitaren, of met het zelfde dilemma gezeten hebben bij hun eerste aankoop.?

GuitarAngel
7 september 2007, 20:19
ik heb zelf een ibanez SA van 299 en die speelt behoorlijk , want ik speel nog maar 9 maanden. Maar als je er al een van 600 kan kopen zou ik die doen. Vaak is het , hoe durder hoe beter

Badman
7 september 2007, 20:22
Je speelt blijkbaar al een tijdje akoestisch, dus de kans dat je dit gaat volhouden is wel groter dan de 'doorsnee' beginner die voor de eerste keer wat rammelt op z'n electrische gitaar. Toen ik begon ging ik voor een Washburn van 200 euro, wist ik veel hoe lang ik het ging doen...

Ik denk wel dat ik in jouw geval voor de duurdere Ibanez zou gaan, je moet ook rekenen dat zo'n gitaar een hogere inruilwaarde heeft dan je doorsnee Alfa Romeo :).

jasper159
7 september 2007, 20:22
Ja dat is waar.
Maar ik heb ook een Ibanez sa260fm, 2.5 jaar geleden gekocht, en heb er nog steeds geen spijt van, echt een SUPERgitaar voor het geld, zou ze niet willen ruilen (voor een andere gitaar in die prijsklasse).
Snelle neck (speelt heel lekker), pickups zijn ook zeker niet slecht, nog nooit in reparatie geweest etc.. :)

rigor mortis 99
8 september 2007, 14:55
tis niet makkelijk beslissen, de duurdere ziet er zoveel degelijker uit. maar misschien ga ik later, als ik al eindje speel, liever de meerprijs uitgeven aan een andere gitaar.

ps ik moet ook nog verzerker kopen. en alles samen wil ik zeker niet boven de 1000 euro gaan. zal die gitaar tot zn recht komen op een versterker van 400 euro.


eerst was mijn budget 500 euro, maar bij deze is het dus eventueel verdubbeld :p

Nielsje
8 september 2007, 14:58
Vaak is het , hoe durder hoe beter

Absolute onzin als je het mij vraagt. er zit zo ontzettend veel verschil in gitaren! ik zal zo ff een bijdrage typen voor de TS, eerst ff aankleden.

rigor mortis 99
10 september 2007, 20:11
ik heb vandaag eens gebeld naar de gitaarshop in gent om prijs te vragen...
en ik denk dat ik morgen de S670 zal bestellen. komt op 565 euro.
hopelijk de goeie beslissing... we zullen het met de tijd wel merken zeker

en dan wordt het zoeken naar een versterker ... anders zal het ook niet opbrengen é :p

BartL
10 september 2007, 20:20
@rigor mortis 99: Je hebt een PM!

allochthomas
10 september 2007, 20:23
@rigor mortis 99: Je hebt een PM!
offtopic: oi jij bent die gast die die ibanez s verkoopt, ben al een tijdje aan het rondneuzen voor bijv een s series, kwam ik jouw gitaar tegen, bijna precies wat ik wil!

Spitfire
10 september 2007, 20:32
Ik zou zeggen, die van 600. Je geeft zelf al aan een tijd te spelen, dus ik denk niet dat je er snel mee gaat stoppen. Kwalitatief allemaal net wat beter en waarschijnlijk ga je dat vrij snel merken.
Wat GuitarAngel zei over 'meestal is het: hoe duurder, hoe beter' is absoluut niet waar, dus stoor je daar vooral niet aan. Kijk naar wat je zelf goed vind, vind je die van 600 het prijsverschil niet waard ga dan zeker voor de goedkopere.

En nog een laatste vraag: waarom slechts deze twee modellen? Er zijn zat andere gitaren in jou prijsklasse die heel wat minder 'metal-georiënteerd' zijn (zo noem ik het maar even voor het gemak, voordat ik het hele forum over me heen krijg over veelzijdige Ibanez'en).

ar250artist
10 september 2007, 20:36
Hoi, ik heb nu een aantal maanden een s470 en die bevalt me prima, erg fijne gitaar. Deze heeft de zr-tremelo en zo'n wizard neck. Erg veelzijdige gitaar van lekker scheurijzer tot strat achtige sounds. Ik zou zeggen probeer hem eens, hij kost zo'n 500,-.

BartL
10 september 2007, 21:24
offtopic: oi jij bent die gast die die ibanez s verkoopt, ben al een tijdje aan het rondneuzen voor bijv een s series, kwam ik jouw gitaar tegen, bijna precies wat ik wil!
Jep, that's me...ik heb je via jouw Roland Cube 30 advertentie een email gestuurd.

rigor mortis 99
11 september 2007, 00:52
Hoi, ik heb nu een aantal maanden een s470 en die bevalt me prima, erg fijne gitaar. Deze heeft de zr-tremelo en zo'n wizard neck. Erg veelzijdige gitaar van lekker scheurijzer tot strat achtige sounds. Ik zou zeggen probeer hem eens, hij kost zo'n 500,-.


Waar heb je die gekocht? die S470 is identiek aan de S670. spoelen, tremolo, body. enkel de look is anders www.ibanez.com. (als ik me niet vergis)

de prijs was ook identiek omdat deze S670 juist gezakt was in prijs. dus kwam alle 2 op 565 ongeveer.

rigor mortis 99
11 september 2007, 01:56
Ik zou zeggen, die van 600. Je geeft zelf al aan een tijd te spelen, dus ik denk niet dat je er snel mee gaat stoppen. Kwalitatief allemaal net wat beter en waarschijnlijk ga je dat vrij snel merken.
Wat GuitarAngel zei over 'meestal is het: hoe duurder, hoe beter' is absoluut niet waar, dus stoor je daar vooral niet aan. Kijk naar wat je zelf goed vind, vind je die van 600 het prijsverschil niet waard ga dan zeker voor de goedkopere.

En nog een laatste vraag: waarom slechts deze twee modellen? Er zijn zat andere gitaren in jou prijsklasse die heel wat minder 'metal-georiënteerd' zijn (zo noem ik het maar even voor het gemak, voordat ik het hele forum over me heen krijg over veelzijdige Ibanez'en).

wel ik ben naar piens geweest om te testen, eerst was mijn bedrag dat ik wou spenderen 300 euro voor de gitaar, ik had al alles in de klasse getest. en vond ibanez en yamaha pacifia wel het best. dan ben ik eens gaan kijken naar gitaren die iets duurder waren, maar veel hebben ze er niet. de meeste zijn dan alweer 700 euro en meer. dus echt boven mijn prijsklasse.

vereisten zijn ook dat ie single coil in middenpositie heeft en zeker een humbucker in de brugpositie, dat maakt de keuze natuurlijk al wat beperkter. (dat heb ik dus ondervonden bij het testen van de gitaren in prijsklasse van 300 euro)

ar250artist
11 september 2007, 09:12
Waar heb je die gekocht? die S470 is identiek aan de S670. spoelen, tremolo, body. enkel de look is anders www.ibanez.com. (als ik me niet vergis)

de prijs was ook identiek omdat deze S670 juist gezakt was in prijs. dus kwam alle 2 op 565 ongeveer.

Hij komt bij Feedback vandaan (o.a. in Eindhoven en Rotterdam). Verschil met de 670 is volgens mij dat deze een maple top op de mahonie body heeft en de mijne alleen de mahonie body. Succes!

nemmo
11 september 2007, 11:40
Heeey!

Ik heb zelf de s670fm en vind het echt een geweldige gitaar. Ondanks de dunne body vind ik dat hij behoorlijk dik klinkt. De hals speelt idd erg lekker (ik ben dan ook wel een grote ibanez fan) en ik blijf voorlopig zeker deze gitaar als main axe houden.

De minpunten van deze gitaar vind ik de clean op het brugelement. Die klinkt niet erg lekker (maar dat is persoonlijk) De clean in de nek positie vind ik wel weer erg vol klinken. Ik ben wel van plan om er andere elementen in te zetten maar k heb nog geen idee welke. Het andere (uiterlijke) minpunt vind ik zelf dat hij mat is afgelakt. Of nouja niet echt mat maar ook niet glanzend. Het oogt een beetje glossy. En ik ben wel een fan van een glanzende body. Maar verder is de gitaar voor wat ik wil spelen perfect (ik speel vanalles in een multi genre cover band dus deze gitaar is daar erg geschikt voor)

Verder is de gitaar qua looks natuurlijk erg mooi. De maple top met antique burst staat erg chic en de gitaar voelt goed afgewerkt aan door de binding om de body, hals en kop. Verder is het speelgemak natuurlijk eg goed bij deze gitaar. Omdat de body zo dun is kun je staan lekker lang spelen omdat je de gitaar bijna niet voelt. Verder onstemt de tremolo niet bij redelikj wat tremolo gebruik

Ik hoop dat je hier wat mee kunt. Ik heb zelf geen ervaring met die andere ibanez.

Groeten Reinier

BartL
11 september 2007, 14:48
Dus er zit ook geen verschil tussen al deze gitaren en mijn Saber 450?

mitzdaking
9 februari 2009, 16:00
ik heb zelf een ibanez SA van 299 en die speelt behoorlijk , want ik speel nog maar 9 maanden. Maar als je er al een van 600 kan kopen zou ik die doen. Vaak is het , hoe durder hoe beter

niet altijd

sommige modellen van jack and danny(prive-merk van musicstore) kunne meelopen met gibson studios

--

maar die S670fm is ab-so-luut je geld waard
geen ton om je nek,lekkere feel TOP nek mooie finish enorm veelzijdig en gwn pro om mee te shredden

maarja,dat is mijn mening

Jeroen76
9 februari 2009, 16:09
Dus er zit ook geen verschil tussen al deze gitaren en mijn Saber 450?

Ik denk niet dat de verschillen groot zijn, tis immers een wereldgitaar
:mmmm:





zie sig:soinnocent: