PDA

View Full Version : Goede basgitaar?



paul15
22 januari 2003, 20:10
Ik ben van plan om binnenkort mijn eerste basgitaar te kopen. Kan iemand mij vertellen wat een goede beginners gitaar is voor een redelijke prijs. In ieder geval niet boven de 500 Euro

Chris Wolstenholme
22 januari 2003, 20:13
okeej, ik neem aan dat je voor die prijs ook nog een versterker wil, aangezien het je 1e is? als dat niet zo is, heb je een fijn budget.

paul15
22 januari 2003, 20:22
Ik moet inderdaad ook nog een versteker kopen.

Laus
22 januari 2003, 20:40
die standaardpakketjes bij de grote winkels is nieuw misschien iets?

en ander kijken of je tweedehands via marktplaats een redelijke set kan krijgen. moet wel mogelijk zijn denk ik.

basbeest
22 januari 2003, 20:51
Het is wel mogelijk om een setje te kopen voor 500 euro maar je moet er dan niet te veel van verwachten. Ik zou bij het kopen van een tweede hands wel altijd iemand meenemen die er verstand van heeft. Verder maakt het voor een eerste basgitaar niet zo bijster veel uit wat voor merk je hebt. Alhoewel een Fodera zelfs voor een beginner lekkerder moet spelen :grin:

koen_V
22 januari 2003, 20:51
Wat ik je aanraad is als uw budget 500€ is, en dat is niet zo slecht om mee te beginnen is: Je koopt een 2de hands versterker en je koopt meeteen iets rond de 100W, je moet zeker iets kunnen vinden tussen de 250 en 300€.Dan heb je nog een 250€ over voor een bas, je koopt gewoon een bas die je lekker vind klinken en goed speelt( aangezien je zelf nog niet kunt spelen neem ik aan, is dat moeilijk uit te testen).
Maar ik zou niet te duur beginnen met een bas, ik zou meer geld uitgeven aan een versterker dan heb je daar daarna ook nog plezier van. Een bas die aan jouw wensen voldoet kun je pas kopen als je al wat kan spelen, dus je zult rap een nieuwe bas willen na deze....

Semafoor
22 januari 2003, 22:15
Ik ben het een beetje oneens met de vorige mensen.
Tuurlijk maakt het wel uit wat voor bas je koopt. Een rammelend ding met gare pickups, een slechte brug met een kromgetrokken nek gemaakt van brandhout lijkt met toch ook niet echt fijn...
En het zeer grote nadeel daarvan kan zijn dat je het na een paar dagen al zo zat bent dat je nooit meer een basgitaar aanraakt :sad:.
Een peavey milestone is niet slecht voor zijn prijsje trouwens...
Een 100 watt of meer versterker lijkt me echt een beetje te veel van het goede als beginner, ik neem aan dat je niet gelijk optreedt...

MilesD
23 januari 2003, 07:46
Zelf heb ik vorig jaar mei een Yamaha BBN4 III (E329,-) en een Ibanez SW35 (E179,-) versterker gekocht met het idee een setje te kopen dat je niet na een jaar weg moet gooien als je een beetje hebt leren spelen, maar waar je je ook niet helemaal scheel aan betaalt. Ik heb er absoluut geen spijt van. Vooral die Yamaha BBN4 III vind ik een aanrader (goede prijs/kwaliteit verhouding).

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MilesD op 2003-01-23 07:47 ]</font>

basswasp
23 januari 2003, 14:07
De Yamaha BBN4 III is goed! (heb ik ook:) )
Alleen was bij mij de brug erg scherp, maar even vijlen en 't is weer goed.

Maar MilesD heeft er gelijk in dat je iets moet kopen wat op zich een redelijke kwaliteit heeft en je er heel lang mee door kan spelen. Het is vervelend om na 2 jaar spelen erachter te komen dat het beter was geweest om net wat meer geld aan je bass uit te geven te hebben en dat je nu op een gare bass die aan vervanging toe is, speelt... (rare zin trouwens)...

Hoe dan ook... koop iets met kwaliteit en geen 'beginners'-spul :smile:

frenske
23 januari 2003, 17:08
Ga naar Feedback en koop daar OLP stingray of de DEAN Q4 en de Peavey Microbass versterker voor de gezamelijke prijs van 524 euro.
Als je de OLP Stingray een te dikke hals vindt hebben en de DEAN Q4 een te actief geluid heeft. Zou je nog misschien de Peavey Milestone III kunnen proberen of de Yahama BN 4 III (beide zijn goedkoper dan de 2 bovengenoemde basjes)!

PS Ik wil geen reclame maken voor Feedback, want ze zijn niet echt klantvriendelijk, maar ze zijn relatief goedkoop en ze hebben veel low- en mid-budget bassen!

bassopotmus
23 januari 2003, 18:05
olp erg veel waar hoor voor dat geld, mischien dan nog en tweedehandse bassversterker erbij, zit je goed.

AntY
23 januari 2003, 18:07
mijn cort is ook goed hoor :smile:

MxPx_Jos
23 januari 2003, 21:07
Ik was voor E 250,- klaar. Een ibanez met een 25 watt versterkertje. En nu heb ik laatst een 100 Watt versterker gekocht die na een lichte reparatie perfect speelt voor 90 Euro. Dat is spotgoedkoop en ik heb er geen spijt van.

En 2e hands kopen is niet slecht. Alleen bij mij was de bas verkeerd afgesteld (snaren veeeel te hoog) en daar kwam ik pas na bijna een half jaar achter.... Dus op zulke dingen moet je wel letten. Dus bij elkaar ben ik nu 350 Euro kwijt voor een goede bas, een oefenversterker voor thuis en een grotere versterker voor het meespelen met andere instrumenten.

bathmutz
25 januari 2003, 12:47
cort, basscollection dat soort dingen.
ja, moet ik de term "warwick" ook geven? :grin:

het is zonde om eerst een beginnersbas te kopen, kan je beter in 1 keer een goede kopen. spaart geld uit echt waar.

BathMutZ

bassopotmus
25 januari 2003, 13:09
en een beginners basje is ZEER moeilijk weer twijt te krijgen

Ruud
25 januari 2003, 13:30
Maar je eerste bas verkoop je toch nooit...
krijg je altijd spijt van..

vooral als je er toch weinig aan verdient..

MxPx_Jos
25 januari 2003, 13:43
Ja, en je eerste bas kan je altijd nog uitlenen aan een vriend of kennis of familie die ook wel basgitaar wilt spelen. En zo kan hij kijken of het wat is zonder een aankoop te doen. Zo ben ik ook begonnen.

dus je kan er iemand een groot plezier mee doen en mischien wel geld mee besparen. En je kan altijd je eerste gitaar nog als sierstuk gebruiken in de kamer ofzo...

koen_V
25 januari 2003, 13:44
ik vind dat je aan je eerste bas niet te veel geld moet geven, omdat je nog niet weet wat je wilt, als je dan meteen een dure fender p-bas koopt, en je komt tot de conclusie dat je eigelijk een jazz bass mooier vind klinken en fijner vind spelen...dan zit je daar met je dure fender p-bas, als je nu een goedkopere bas had gekocht, dan weet je ook ook na een tijd wat je wilt en dan kan je meer geld geven aan de bas die je dan echt wilt.
Want om een bas te vinden die jij goed vind en jou aanstaat als je nog niet kan spelen is toch wel een onmogelijke opdracht.
Ik heb er geen spijt van dat ik goedkoop ben begonnen, ik ben begonnen met een ibanez die ik nu nog steeds heb, omdat ik nog niet genoeg geld heb voor een ander.
Ik denk dat die toen 10 000bef (250€) koste, had ik toen een dure ibanez kocht dan had ik daar nu veel spijt van want ik heb het niet meer op ibanez bassen...

basswasp
25 januari 2003, 18:36
Ja... wat is goedkoop... voor iets minder dan Fender kan je ook nog wel een redelijke bass kopen hoor...

En als je 't verschil tussen een Jazz en een Precision niet begrepen hebt, heb je je spullen te snel gekocht...

bassopotmus
25 januari 2003, 18:57
yep..eerst ff inlezen

Wbremer
27 januari 2003, 13:41
Beginnersbasset van 500 € niet goed? Is 1200 gulden. Dus daar kan je leuk spul voor kopen. Kijk, geen Lakland natuurlijk! Heb net een 2e hands Precision gekocht en een 30 watt Laney voor all together ...... 160 €. Sleelt goed na goed afstellen, versterker is okay voor wat ik ermee doe. En natuurlijk komt er nog wel eens een duurdere, lees betere. Maar om meet te beginnen..... Zie het zo: als je op goedkoop spul goed kunt bassen, gaat 't op duur en veel beter spul bijna vanzelf....

basswasp
27 januari 2003, 14:28
2e hands Precision én een versterker voor €160?!?! Sorry, maar alleen die bas kan al niet voor dat geld...

AntY
27 januari 2003, 15:06
squier ?

Jozef
5 februari 2003, 09:10
Hey, als je een budget hebt van 500 euro is dat best veel om een beetje troep te kopen waar goed op te spelen is. Je kan bijvoorbeeld naar 1 of andere rommelmarkt gaan en daar iets voordelig op de kop tikken !

jaalst
5 februari 2003, 10:47
Mijn ervaring is dat wanneer je een "goedkope" bas koopt, dit vaak kan leiden tot ergernis.
De stemming is niet optimaal...en als de stemming al goed is...voor hoe lang?!.
Een basgitaar speelt (zeker wanneer het een goedkoop exemplaar betreft) vaak zwaar.
Dit komt omdat de snaren niet lekker plat zijn af te stellen (dit is natuurlijk mijn persoonlijke voorkeur)waardoor je je suf drukt om je waslijnen op de frets te houden
En stel je ze wel lekker ala Marc King af, dan kletterd de zooi als een plensbui op de leren stoelen van je nieuwe cabrio en sterker nog...je krijgt soms tonen die je helemaal niet wilt....je drukt de e-snaar op de a positie in en je krijgt het oktaaf hoger van e...blijkt ie aan te lopen op die fret....(eigen ervaring met mijn eerste bas)
Als je op deze manier gaat leren om bas te spelen dan kan ik je voorspellen dat het instrument als snel in de hoek vliegt.
Er zijn zeker goede instrumenten te krijgen voor 500 EUR, maar ik stel voor een 2e hands "merk" te kopen en iemand mee te nemen die er verstand van heeft!
Tweede hands (4 a 5 jaar oud) krijg je voor 500 EUR een bas die nieuw het twee of drievoudige kostte en "vaak" zijn deze instrumenten door hun kwaliteit als nieuw te omschrijven (natuurlijk zijn er uitzonderingen)...als je maar goed zoekt.
Zo weet je in ieder geval zeker wanneer het bas spelen je niet zou bevallen, dat dit niet komt door de frustratie die ontstaan is a.g.v. een slecht instrument!
Mijn eerste bas was een ASAMA....my god...De ontwerper van deze bas moesten ze op het dorpsplein op de openbare verbrandingsstapel gooien en aansteken met het zelfde hardboard waarmee hij zijn bassen vervaardigde!!!!
Dit was erg....als ik een uur gespeeld had, dan kneep ik met mijn linker hand een koffiemok kapot...zo had ik geknepen in die hals...
Ik heb nog een tijdje bij een boogschuttersvereniging geschoten met mijn bas....en ik was daar zeer verdienstelijk in!!!
ik heb toen zeker 3 jaar geen bas meer aangeraakt en maar weer het drumstel van de zolder gehaald..hahaha
Weer wat later is (gelukkig) het bassen weer beginnen te kietelen.
Toen heb ik meteen een Warwick thumb 5sn gekocht....(nee ik zeg geen Slapper....dat maakt het alleen maar misterieuser voor sommigen....hahaha....een foto van mijn slapper komt nog zoals beloofd).
Mijn advies dus....bespaar niet te veel door een of ander b-merk aan te schaffen...
Het resultaat is meestal de speurtocht naar een nieuwe betere bas, of een volkomen ander instrument!

groetjes John

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaalst op 2003-02-05 10:50 ]</font>

Wouter G
5 februari 2003, 16:05
Ik heb een Hartke AK-5 gekocht als eerste bass en hij klinkt goed. maar met een budget van 500 plEuro kom je er denk ik wel, ik raad alleen een iets duurdere bass aan, die brengt meestal meer plezier dan een goedkopere die na 3 keer spelen uit elkaar valt. (bij wijze van spreken.) hoe dan ook, probeer wat verschillende merken uit en neem welke jij het beste vindt klinken. hoe dan ook, veel suc6

bassopotmus
5 februari 2003, 17:03
jah man, ik ken dat merk niet, kan nkiets op het net vinden, ben zeer gespannt!!!

Sixfoot5
23 maart 2003, 08:14
Paul,

Ik heb eerst een ibanez gsr 200 gehad die was ongeveer 600 gulden.
Een kleine combo versterker erbij was 400 gulden.
Om te beginnen vond ik het mooi genoeg, tot ik na een paar maanden een keer op mijn huidige bas speelde, toen heb ik hem meteen ingeruild :smile:
Wat ik bedoel te zeggen is : probeer eerst een hele partij bassen in de winkel voordat je iets besluit te doen....

Suc6

wannabefieldy
23 maart 2003, 12:41
gewoon een starters pakketje van ibanez kopen... met amp en al voor iets van 300 euro.... of je kan natuurlijk op marktplaats kijken voor een 2dehandsje... dat hebbik ook gedaan :grin: alleen had ik hem naar 3 maanden weer verkocht... voor dezelfde prijs als ik hem gekocht had, en een nieuwe goede bas gekocht :grin: