PDA

View Full Version : Opnemen, bewerken, de hele rataplan...(josh ritter - monster ballads)



Aragorn
7 september 2007, 13:34
Goedemiddag,

Een tijdje geleden heb ik een Tascam US-122L & een SP B1 microfoon gekocht. Verschillende dingetjes geprobeerd toen ik het spul net binnen had, maar niet echt naar tevredenheid. Eergisteren, een paar maanden verder, besloot ik het spul weer eens uit de kast te halen, gewoon neer te zetten en ff snel wat in te spelen. Het resultaat verraste mij en ben het nog wat gaan "opveizelen". Graag zou ik commentaar willen op het resultaat.

Ik heb de mic op een goede meter hoogte gezet en ben er met gitaar (mijn oude 100 e fender, m n taylor was even niet inde buurt) op een stoel voor gaan zitten op ong 50 cm voor de mic. Na opname viel op dat het geheel vrij zacht was (in termen van dB), misschien komt het doordat de input (gain?) op de tascam voor 75% op mic stond. Heb het geheel in adobe audition 2 maar een hard limiter gebruikt op -.5 dB en de input geboost met 10 dB...geen idee of dit de juiste manier is (misschien met het oog op clipping of verlies aan dynamiek, door Han S's anti-loudnesswarr ben ik daar een beetje bang voor geworden ;)), tips? Verder nog bewerkt door er een studio reverb (room ambiance 1) overheen te gooien. Verder een stereo expander op 150%.

Mijn vraag is of jullie mij recording technisch wat tips/pointers kunnen geven. Excuses als dit erg beginner overkomt, ik heb aardig wat doorgelezen op het web, maar voel me toch een beetje als een vis op het droge als ik het in de praktijk moet toepassen.

Het nummer:
Josh Ritter - Monster Ballads (effects) (http://home.planet.nl/%7Egeneu006/Music/recordings/monster_effects.mp3)
Josh Ritter - Monster Ballads (no effects) (http://home.planet.nl/%7Egeneu006/Music/recordings/monster_no_effects.mp3)


Alvast bedankt voor jullie tijd!
Jaap

PS :sssh: en stiekum ben ik ook wel een beetje benieuwd naar jullie mening over de uitvoering van het nummer zelf (mijn zangdebuut) :sssh:

Han S
7 september 2007, 13:38
Die loudness war speelt zich af op het nivo van mastering en mixen. Het opnemen is een ander verhaal, zorg gewoon dat je niet in het rood vliegt want dat resulteert in lelijk klinkende vervorming.

Over opname, mic plaatsing etc is al heel wat afgediscussieerd hier, zoek en als je vragen hebt horen we het graag.

Dick Wolkendeck
7 september 2007, 13:47
Ik luister nu over de speakertjes van een laptop. Best mooi! Duidelijk en mooi in balans. Ik vind je mooier zingen dan James Blunt, hahaha. Serieus, je zang is ok en kan nog beter/mooier/meer als je ook eens wat meer alles eruit gooit.

bert k
7 september 2007, 14:19
Ik kan hier (werk) niet luisteren, maar één tip: als je opname wat zacht is (wat niet erg is, beter dan clippen) gebruik dan niet de hardlimiter maar de noramlise functie om het allemaal wat harder te krijgen. Normalise diet niets met je dynamiek, hij ze alleen je opname met de hardste piek op 0 db. Limiter is idd pas bij het mixen van belang.

stevie_vp
7 september 2007, 14:19
Hey mooi stukje muziek. Maak je geen zorgen over je zang :)
qua opname kan t beter. Probeer het signaal gewoon bij t opnemen al
vrij hoog te krijgen zodat je niet gain moet toevoegen itb.

Wat me het eerste opviel is dat t erg dof is. gitaar dan.
Hij mist die sprakle een beetje.. niet echt crispy.
Kheb deze mic ook en hij doet het ok erg goed van wat dichterbij...
Ik heb HIER (http://www.switchbackmusic.nl/Stevie115.mp3) een
link staan waar ik echt vanaf 4 cm heb opgenomen.
Wat ik vermoed bij jou is dat je recht boven t klangat heb opgenomen wat niet echt verstandig is want dan krijg je een erg harde lage "oemph" in je geluid. mijn sample is dan ook op de 12/13e fret opgenomen...
succes!

Aragorn
7 september 2007, 16:46
Allereerst hartelijk dank voor de reacties zover!

@ Han S: bedankt voor het verhelderen. Over mic plaatsing heb ik inderdaad het 1 en ander gelezen. Ik moet het met 1 mic doen en wil (vooralsnog) in 1 take alles opnemen. Dan lees ik allemaal dingen over een sweet spot zoeken, die ik slecht kan vinden (in mijn kleine slaapkamer). Is er een manier om deze te vinden? Hoe zou jij dat dan aanpakken met 1 mic? (In het verleden zei je dat ideaal was om bijv nog een B3 (figure eight erbij te kopen en die dan in een bepaalde opstelling te zetten zodat de zang en de gitaar vrij gescheiden opgenomen konden worden, maar budget-wise is dat nog niet mogelijk.)

@ Dick: bedankt! :)


@ Bert K: tip die ik zeker zal meenemen. Ik kan me herinneren dat jij ook zo’n tascam ding hebt, bij de input staat zo n draaischijf die van line naar mic draait. Bij mij staat hij nu op 75% mic. Als ik hem verder draai krijg ik een harder signaal, maar ook meer ruis & omgevingsgeluid, wat is jouw ervaring hiermee? Is het beter om met opdeze manier harder op te nemen, of is het achteraf normalizen even goed?


@ stevie: klopt dat de gitaar vrij dof is (is ook een beetje het “karakter” :) van deze elcheapo, ik zal nog eens wat proberen met m’n taylor). Aan de ene kant vind ik dat doffe ook wel wat hebben. Ik zal eens gaan stoeien met wat andere posities om dat boemende eruit te krijgen, lastig is dan wel om hem ook nog voor de zang goed te houden.

Allen, bedankt voor de input: hier heb ik wat aan!

Han S
7 september 2007, 17:41
Allereerst hartelijk dank voor de reacties zover!

@ Han S: bedankt voor het verhelderen. Over mic plaatsing heb ik inderdaad het 1 en ander gelezen. Ik moet het met 1 mic doen en wil (vooralsnog) in 1 take alles opnemen. Dan lees ik allemaal dingen over een sweet spot zoeken, die ik slecht kan vinden (in mijn kleine slaapkamer). Is er een manier om deze te vinden? Hoe zou jij dat dan aanpakken met 1 mic? (In het verleden zei je dat ideaal was om bijv nog een B3 (figure eight erbij te kopen en die dan in een bepaalde opstelling te zetten zodat de zang en de gitaar vrij gescheiden opgenomen konden worden, maar budget-wise is dat nog niet mogelijk.)



The sweet spot is die plek waar je de beste balans en het beste geluid hebt, die vind je alleen met experimenteren. Als je met één microfoon of een stereopaartje een goede balans weet te vinden ben je koopman.

Als je met twee microfoons een gitarist zanger gaat opnemen, één microfoon op de akoestische gitaar en één op de zang, dan heb je wel meer controle, maar je krijgt er ook een probleem bij. De gitaar zal overspraak geven op de zang en dat is geen probleem, maar de zang zal ook binnenkomen op de gitaarmicrofoon en daar wordt meestal nogal wat eq op gebruikt om het leker fris en fruitig te krijgen. Het gevolg daarvan is dat de zang een vervelend scherp randje krijgt.

Een microfoon in fig 8 heeft een dubbel membraan welke in fig 8 tov elkaar uit fase staan. Als gevolg daarvan is de zijkant van die microfoon zo goed als doof en de voor en achterkant zijn zeer richtinggevoelig.

Als je nou de zijkant van die fig 8 mic op de mond van de zanger richt en de voorkant op de gitaar ter hoogte van de 12 fret, dan heb je minimale overspraak. Dat is de gedachte er achter.

bert k
8 september 2007, 12:51
@ Bert K: tip die ik zeker zal meenemen. Ik kan me herinneren dat jij ook zo’n tascam ding hebt, bij de input staat zo n draaischijf die van line naar mic draait. Bij mij staat hij nu op 75% mic. Als ik hem verder draai krijg ik een harder signaal, maar ook meer ruis & omgevingsgeluid, wat is jouw ervaring hiermee? Is het beter om met opdeze manier harder op te nemen, of is het achteraf normalizen even goed?

!
Bij opnemen is de gouden regel: altijd zo hard mogelijk opnemen, maar niet in het rood. Dus je zet de regelaar van de tascam zo hard dat je af en toe een rood flitsje ziet. De ruis die je hoort die harder wordt is achtergrondgeluid, misschien je computer die vrolijk staat te stofzuigeren. Daar kan je misschien iets op verzinnen.
De ruis die de electronica produceert, dus de Tascam en de microfoon, heeft altijd hetzelfde volume. Wat je nu doet is zo hard mogelijk opnemen, zodat je zo veel mogelijk verschil krijgt tussen de ruis en de zang. Bijvoorbeeld, de ruis is -30dB en de zang is -5dB. Als je dat gaat normalisen hou je een signaal-ruisafstand over van 25 dB. Als je de zang heel zacht opneemt, bv. op -15 dB en je gaat normalisen, heb je nof maar een afstand van 15 dB, dan heb je de ruis meeversterkt.

peter_heijnen
8 september 2007, 13:49
Wat een mooi stukje muziek!