PDA

View Full Version : live amplitube/guitar rig controller



savale
7 september 2007, 11:01
Het idee:

Ik wil gaan proberen om zelf een Guitar rig controller te gaan maken. Het wordt dus een eigen gemaakte multi effecten pedaal (met footswitches).

De onderdelen:



klein mini pctje (zonder scherm): p3 1ghz / 512mb ram / 60gb notebook harddisk / mini voeding / wifi
soundblaster live 5.1 (met low latency kx project drivers)
preamp (j201 jfet schakeling)
controller om door de presets van guitarrig te kunnen steppen: ik gebruik hiervoor de joystick poort


Het pctje: ik had eerst een VIA epia in gedachten maar deze bleek niet snel genoeg, vandaar de p3. Guitarrig is wat minder cpu eisend dan amplitube en het instellen van midi is makkelijker dus vandaar de keuze voor guitar rig
als ie opstart automatisch guitarrig opstarten. Ik heb dit allemaal al liggen inclusief een laptop hardeschijf om dingen mee op te kunnen nemen.
Ook zal er wifi op komen zodat ik makkelijk kan inloggen op mn bordje om de presets aan te passen / over te zetten.

Op één jostick poort kun je 4 drukknoppen (footswitches) aansluiten en 4 potmeters.

update: http://www.vellocet.com/software/VMIDIJoY.html
Hiermee kan ik de software aansturen via een gamecontroller... Ik heb dit getest met een gravis gamepad.

Ik heb nu de soundblaster live plat weten te leggen door middel van een cpu riser. Ook is de fan van de cpu koeler eraf gehaald om de hoogte te beperken.
Het hele setje is nu 54mm hoog dus dat is prima. Echt heel erg goede koeling is niet nodig. Ik zit te denken aan één 50mm fan aan de zijkant die zorgt voor een beetje flow binnenin.

De behuizing:

ik gebruik 8mm mdf om het frame te maken. Echter is mdf niet echt mooi en kan ik moeilijk de knoppen vastzetten (max 4mm). Daarom komt er nog een 4mm laagje triplex overheen (het mdf frame zorgt voor de stevigheid).
Het mdf frame maak ik op zo veel mogelijk plaatsen hol; zowiezo achter de knoppen natuurlijk, maar ook op andere plekken om gewicht te besparen.

Bouwverslag:

de testsetup waarmee ik ben begonnen:
http://home.casema.nl/dick.vanleeuwen/gitaarnet/pedal1.jpg

bovenaf gezien van de indeling op de onderkant van de kast. De kast wordt: 470x290x65mm ongeveer. Nog compact genoeg om even in je rugtas te stoppen dus.

http://home.casema.nl/dick.vanleeuwen/gitaarnet/pedal2.jpg

hier is de voorversterker goed zichtbaar + dat er te zien is hoe laag het systeem is geworden.
http://home.casema.nl/dick.vanleeuwen/gitaarnet/pedal3.jpg

ik heb zelf kleine aluminium busjes gemaakt om het moederbord vast te zetten. Onder het moederbord is de hele mdf plaat hol gemaakt om gewicht te besparen. Onderop is zowiezo weinig stevigheid nodig behalve bij de voetjes in de hoeken.
http://home.casema.nl/dick.vanleeuwen/gitaarnet/pedal4.jpg

Lexvandoef
7 september 2007, 13:11
Hey, klinkt tof, maar is het niet enorm storingsgevoelig ivm met die pc enzo? Ik zou het eigenlijk niet weten omdat ik echt helemaal niet into pc's ben enzo.
En hoe wil je trouwens alles instellen zonder scherm? Lijkt me niet te doen.

savale
7 september 2007, 13:14
Hey, klinkt tof, maar is het niet enorm storingsgevoelig ivm met die pc enzo? Ik zou het eigenlijk niet weten omdat ik echt helemaal niet into pc's ben enzo.
En hoe wil je trouwens alles instellen zonder scherm? Lijkt me niet te doen.

het idee is dus om goede presets te maken. In het begin dus nog wel even mijn laptop mee om de presets goed te zetten. Als het eenmaal werkt hoef ik alleen nog maar door de presets te steppen.
Een schermpje zou makkelijk zijn, maar niet persé noodzakelijk dus.
Verder verwacht ik geen storing eigenlijk... de voeding zal ik wel goed moeten afschermen want die kan wel storing gaan opleveren inderdaad.

Swan
7 september 2007, 13:42
is t niet veel efficienter te doen met n laptop met n goeie usb/firewire interface?

savale
7 september 2007, 15:12
is t niet veel efficienter te doen met n laptop met n goeie usb/firewire interface?

Op zich wel, maar dit kan ik allemaal in één paneeltje maken en ik heb geen geklooi meer met kabels enzo. Gewoon stekker erin (even wachten), gitaar inpluggen en klaar.

Swan
8 september 2007, 09:33
mja ik zou huiverig zijn voor het ontbreken van n monitor, stel je hebt even wat meer hoog of laag nodig, dan kan dat niet zonder monitor, of dat ie crasht...
je kan toch ook n laptop in n kastje bouwen en zo'n midi floorboard erbij nemen, dan moet je 2 kabels aansluiten...

paulusdeBKB
8 september 2007, 11:41
Ik heb er niet veel vertrouwen in dat dit hele praktische oplossing is, maar het wordt zeker een leuk bouwsel! Hou je ons op de hoogte?

savale
8 september 2007, 13:18
mja ik zou huiverig zijn voor het ontbreken van n monitor, stel je hebt even wat meer hoog of laag nodig, dan kan dat niet zonder monitor, of dat ie crasht...
je kan toch ook n laptop in n kastje bouwen en zo'n midi floorboard erbij nemen, dan moet je 2 kabels aansluiten...

hoog en laag / volume maak ik wel instelbaar via midi... Het scherm is inderdaad wel het grootste gemis inderdaad. Het zit me vooral dwars dat ik niet kan zien bij welke preset ik zit, maar misschien weet ik daar wel wat op.

savale
10 september 2007, 10:48
Helaas heb ik het niet aan de praat gekregen op het via epia bordje. Het schijnt dat die processor geen volledige instructieset heeft.
Inmiddels draait het wel op een ander bordje dat ik heb liggen (p3 1ghz).
Amplitube is nogal cpu vretend en sommige stereo effecten stotteren een beetje.
Guitar rig doet het daarentegen wel perfect en klinkt ook gewoon lekker dus ik ga daar mee verder aan de gang. De geluidskaart werkt ook prima met low latency (5ms).
Ik ga vanavond proberen de gamepad aan de praat te krijgen als besturing.
Verder ga ik vast onderdelen bestellen voor de preamp want de line in van de geluidskaart heeft een impedantie van 50k... Ik merkte namelijk duidelijk dat ik wat hoog miste in het geluid.

ps. Iemand tips waar ik elektronica componenten kan bestellen?

SimonS
10 september 2007, 11:42
Dit klinkt erg interssant!

Onderdelen: www.Conrad.nl (http://www.Conrad.nl) , www.Newtone-Online.nl/catalog (http://www.Newtone-Online.nl/catalog) , www.Banzaieffects.com (http://www.Banzaieffects.com)

savale
10 september 2007, 15:47
Super! Ik kon op conrad die j201 niet vinden namelijk!

edit: de onderdelen zijn besteld. :P

rjong999
10 september 2007, 16:53
Vorig weekeinde in engeland opgetreden, o.m. samen met It Bites en Pallas. De zanger van It Bites maakt zelf vergelijkbare dingen, hij gebruikt een gewone desktop met een midi interface erin die van de kast ontdaan wordt, het chassis plat in een 19" dj rack , keyboard in een lade erboven, wireless mouse, lcd scherm bovenop, dat klapt gewoon omhoog. Zij hebben er 1tje op het podium staan met waar je ook de setlist en de teksten op de monitor mee kunt lezen, staat op de vloer naast de monitor. Maar hij draait tegelijkertijd ook sound fx en samples.

savale
10 september 2007, 17:14
Vorig weekeinde in engeland opgetreden, o.m. samen met It Bites en Pallas. De zanger van It Bites maakt zelf vergelijkbare dingen, hij gebruikt een gewone desktop met een midi interface erin die van de kast ontdaan wordt, het chassis plat in een 19" dj rack , keyboard in een lade erboven, wireless mouse, lcd scherm bovenop, dat klapt gewoon omhoog. Zij hebben er 1tje op het podium staan met waar je ook de setlist en de teksten op de monitor mee kunt lezen, staat op de vloer naast de monitor. Maar hij draait tegelijkertijd ook sound fx en samples.

Okeej vet! Heb het onstage eigenlijk nog nooit gezien! Het ding dat ik maak zal geen scherm hebben. Eventueel in het begin een laptop erbij om wireless die pc over te kunnen nemen waardoor het alsnog mogelijk is in het programma dingen aan te passen.

Ik zit nog te twijfelen of ik er een eq in zal maken of dat ik die achterwege laat omdat die toch in vrijwel iedere versterker al zit...

savale
11 september 2007, 08:40
Inmiddels uitgevonden dat ik 4 knoppen tot mijn beschikking heb en 4 potjes per gameport. In principe heb ik 2 gameporten:

knop 1: preset down
knop 2: preset up
knop 3: setup input volume
knop 4: setup output volume

knop 5: favo preset 1
knop 6: favo preset 2
knop 7: favo preset 3
knop 8: favo preset 4

pot 1: wet/dry mix effect
pot 2: bass
pot 3: mid
pot 4: treble

pot 5: volume

pot 1 zou eigenlijk een pedaaltje moeten zijn, mocht iemand iets weten, let me know...

Lijkt dit een beetje handig of mis ik iets?

edit: het werkt allemaal precies zoals ik hoopte met de joystick! :dance:
vanavond wat foto's van de begintoestand en ik ga vast proberen de geluidskaart en het moederbord modificeren zodat de behuizing zo plat mogelijk kan worden!
Morgen komen de componenten binnen voor de voorversterker dus die kan ik dan ook in elkaar knutselen

savale
16 september 2007, 17:12
Inmiddels een pre amp in elkaar geknutseld, maar er zit waarschijnlijk een foutje in want hij versterkt niet maar verzwakt... Ik ga hem nog even opnieuw bouwen.
Verder een pci riser kaart binnen waardoor de hele setup lager is geworden

AutoStatic
17 september 2007, 20:33
savale, probeer dit misschien anders: http://www.behringer.com/BCN44/index.cfm?lang=eng
Dat ding kost €35,- ofzo en is volgens mij perfect om te bouwen tot een footcontroller.

savale
18 september 2007, 16:17
Thanx! Als ik zeker weet dat ik dat led display kan gebruiken ga ik daarvoor!
Inmiddels werkt de preamp. Maar nog niet helemaal naar mijn zin. Ik heb 2 dimarzio's met flink wat output en de preamp klinkt meteen al overstuurd.
Het is te verhelpen door het volume van mijn gitaar wat omlaag te zetten. Puntje van verbetering in het schema dus. Ik denk gewoon even een db of 3 te verzwakken met een weerstandje voordat ik m de preamp in laat gaan.
Verder ruist de preamp enorm als ik hem aansluit op de (geschakelde) computervoeding... (niet op een externe bron) Iemand suggesties of moet ik perse voor een aparte voeding gaan dan?

DEA100MKIV
19 september 2007, 21:54
Waarom gebruik je geen mac ? Veel stabielerer !
Ik gebruik al jaren geen windhoos machines meer.

Zie hier een voorbeeld van een rack'ed macmini guitarrig setup

http://www.heavyliftmusic.com/2005/05/29/18/

savale
19 september 2007, 23:35
Ja een mac zou wel bter zijn inderaad. Maar ik moet zeggen dat dit nu ook lekker stabiel draait.
Inmiddels de preamp helemaal goed aan de praat gekregen. Ik heb een ander schema gebruikt: (onderdeel van deze: http://www.sugardas.lt/~igoramps/article57.htm)

Het geluid is echt flink verbeterd en het werkt nu ook gewoon op de computervoeding. Wel is de geluidskaart gesneuveld omdat er per ongeluk een verloopje oplag die kortsluiting maakte.
Gelukkig had ik nog eenzelfde liggen (soundblaster live 5.1).
Na wat tweaken van de kx project driver is het geluid zelfs beter dan mijn tascam 122usl. Ik heb meer hoog met de preamp combo en de soundblaster live dan met de tascam.
Het enige dat ik heel soms nog hoor is het geluid van de harde schijf als ie gaat zoeken. Dit hoor je eigenlijk pas als je niks doet en een distortion plugin hebt draaien. Ik hoop dat ik dit met wat condensators nog op kan lossen en anders is het jammer.

Ik ga nu beginnen aan de behuizing zodat alles netjes naast elkaar blijft liggen (ik wil geen kortsluiting meer). Ik zal ook proberen de startpost van wat foto's te voorzien.

savale
21 september 2007, 15:23
Aardig wat progressie gemaakt. Alles zit nu mooi vast aan de plaat onderop. Ik heb meteen even de startpost opgeschoond en wat foto's toegevoegd.

savale
23 september 2007, 20:27
De startpost zit vol... Dus dan maar even zo:

Weer even wat geklust. Het frame is bijna klaar (alleen de bovenkant nog). De meeste gaten zijn puur om het gewicht te sparen of sommige om daar straks ook de in en output te plaatsen in het 4mm berken.
http://home.casema.nl/dick.vanleeuwen/gitaarnet/pedal5.jpg

rjong999
23 september 2007, 22:31
Het ziet er natuurlijk allemaal wel goed uit, maar kun je nog even uitleggen wat nu precies de bedoeling is ? Tot nu toe zie ik een pc in een houten behuizing met een preampje ingebouwd, en wat er met de gamecontroller gebeurt snap ik nog niet helemaal. Maar wat moet er nou precies gaan gebeuren straks ? Of anders gezegd: als ik een gewone pc in een 19" rack bouw met een audiocard en een midi interface er in, en die aansluit op een fcb1010, wat mis ik dan ?

bass blom
23 september 2007, 22:40
volgens mij wil hij er guitar rig op draaien en met de controller andere rigs kunnen kiezen, live.. gewaagd experiment, hulde :D

savale
23 september 2007, 22:42
Het ziet er natuurlijk allemaal wel goed uit, maar kun je nog even uitleggen wat nu precies de bedoeling is ? Tot nu toe zie ik een pc in een houten behuizing met een preampje ingebouwd, en wat er met de gamecontroller gebeurt snap ik nog niet helemaal. Maar wat moet er nou precies gaan gebeuren straks ? Of anders gezegd: als ik een gewone pc in een 19" rack bouw met een audiocard en een midi interface er in, en die aansluit op een fcb1010, wat mis ik dan ?

dan mis je niks, maar het idee is meer dat alles in dat kastje komt te zitten. Dus gewoon gitaar inpluggen en klaar is kees. Geen gehannes met losse snoeren en kasten. De footswitches komen dus op de bovenkant van dit kastje...
Anders heb je dus en een 19 inch rek, een geluidskaart extern of een preamp extern en nog dat losse pedaal... En dit projectje kost me eigenlijk bijna niks want had al veel liggen.

rjong999
23 september 2007, 22:46
maar is dat dan verstandig, een hele pc in je pedaal stoppen ? Ik zou toch eerder gaan voor een losse vloerunit om te schakelen, en de PC met de andere hardware veilig en stabiel in een aparte doos. Dan hoef je die doos ook niet specifiek plat te maken, en heb je ook geen problemen met koeling enzo.
'T is maar een gedacht...

savale
24 september 2007, 09:20
maar is dat dan verstandig, een hele pc in je pedaal stoppen ? Ik zou toch eerder gaan voor een losse vloerunit om te schakelen, en de PC met de andere hardware veilig en stabiel in een aparte doos. Dan hoef je die doos ook niet specifiek plat te maken, en heb je ook geen problemen met koeling enzo.
'T is maar een gedacht...

Koeling is eigenlijk geen issue want het is maar een pentium 3 (passief koelen zou eventueel ook wel haalbaar zijn). Tja verder is het pedaal misschien nog iets aan de hoge kant, maar het valt wel mee... Ik zit er aan te denken de voorkant nog iets naar beneden te laten lopen zodat het makkelijker wordt om mijn voet erop te leggen.
2 Delig had misschien verstandiger geweest, maar ik ben eigenwijs he :P


volgens mij wil hij er guitar rig op draaien en met de controller andere rigs kunnen kiezen, live.. gewaagd experiment, hulde :D

Jups :) Ik kan eventueel ook wat presets erin zetten waarbij ik geen amp modelling gebruikt zodat ik ook nog over een gitaar amp kan spelen. Maar het idee is toch eigenlijk dat ik over de monitors van de studio ga spelen met dit pedaal.

savale
28 september 2007, 16:15
misschien iets te enthousiast begonnen. Ik wil toch nog steeds alles in één kastje houden, maar het moet wel praktisch worden. Daarom dit idee:

zijkant:
http://home.casema.nl/dick.vanleeuwen/gitaarnet/pedal6.gif

Dit betekend dus dat het kastje toch weer uit elkaar gaat. Ik heb ook gemerkt dat ik nogal vaak mistrap op mijn switches (vooral in het donker) dus ik ga daarom de plaat waar de footswitches zitten maken van plexiglas en deze belichten met wat leds zodat de switches duidelijk zichbaar zijn.

Ik ga proberen om de up en down methode te vermijden voor mijn presets door 16 switches te gebruiken. Het voordeel is dan dat ik direct weet welke preset ik heb en dat er snel geschakeld kan worden. 14 verschillende presets lijkt me wel genoeg. Een ander idee is dit:
per knop tussen 2 of 3 presets steppen. Dit lijkt me eigenlijk nog handiger want dan kan ik aan iedere switch een nummer hangen en dan per nummer een paar presets maken waar ik tussen kan schakelen (lead/solo etc...).
Ik weet echter niet of dat kan met gutarrig.

Er blijkt 1 oktober wel een geupdate versie te komen dus wie weet...
heeft iemand nog suggesties? met name wat betreft de indeling van alle knoppen kan ik nog wel wat hulp gebruiken