PDA

View Full Version : Onstage "dubben" met 2 mics??



stevie_vp
7 september 2007, 02:14
Hoi! ff een vraagje aan de geluidstechnicussen hier...
Ik had een idee m.b.t. P.A.
Ik merk best vaak tijdens shows dat de gitaar gewoon niet gepanned is. (Rock-shows)
Wat met één gitarist natuurlijk niet anders kan...
Dit wil nog wel eens in de weg zitten met drums en zang. zou
het dan niet een idee zijn om (in mijn geval) voor m'n linker speaker
bijv. een spB1 cond. mic te zetten en recht bijv. een sm57 en deze twee dan
hard links en rechts te pannen.. Volgens mij geeft dat meer ruimte en een mooi stereobeeld. Wat e.v.t ook leuk is om de condenser één fase naar achter te trekken om zo het "gedubbde" geluid te krijgen.. alsof ik dus 2 partijen over elkaar speel? of zou de afstand tot zaalspeakers in onze oren vanzelf al dit effect maken?
hebben jullie hier ervaring mee en denken jullie dat t werkt?
greets

B_2_the_a
7 september 2007, 02:35
je kan ook 2 identieke amps pakken
en tussen de 2 amps een delay hangen zodat je 2e amp ietsjes vertraagd is!
dat hard pannen!


werkt super
stereo spelen = hemels

stevie_vp
7 september 2007, 02:49
ja maar dat is erg duur haha.
Volgens mij krijg je op deze manier wel t zelfde effect...

B_2_the_a
7 september 2007, 02:52
nee
dan heb je nog een klein beetje vertraging, wat het realistischer maakt (misschien met een beetje pitch shifter?)

bass blom
7 september 2007, 09:39
zelfs 2 gelijke mics voor 2 gelijke speakers geeft al het effect wat je wilt.
of het uiteindelijk in een zaalmix nog hoorbaar is vraag ik me af..

hier een stukje met 2 exact voor zelfde plek op 2 speakers geplaatste mics.
helemaal kaal droog, geen galm of wat dan ook.

zodra ik er een stereo galm opzet krijg ik meteen veel meer stereo effect.
waarbij ik me dan afvraag, als ik diezelfde galm op 1 van de mics in het midden gepand zet, zal je veel verschil horen dan?

http://www.hetgelegevaar.nl/2mics.mp3

bert k
7 september 2007, 09:39
De truc met twee mics voor je amp werkt niet. Het geluid wat uit de speakers komt lijkt veel te veel op elkaar, dat hoort niemand, zeker niet live. Je kan beter een stereobeeld laten maken op de mengtafel. Dat delay-verhaal kan iedere PA-boer zo voor je regelen, is echt simpel.

Ik vind overigens dat je live beter mono kan werken, zeker in kleine zaaltjes. Het grootste gedeelte van het publiek staat verkeerd om het goed te kunnen horen. Mooi stereo wordt pas interessant als je in zalen met meer dan 1000 mas speelt.

Rutger
7 september 2007, 09:41
Stereo chorus misschien? En die twee signalen dan met 2 aparte speakers uitversterken en uitpannen

guhlenn
7 september 2007, 12:06
ken wle iemand die twee jcm800 aanstuurde. Klonk lekker dik en vet. maar twee mic's, ik denk ook dat dat niet het gewenste effect geeft. then again; you never know until...

Han S
7 september 2007, 12:37
Bert zegt het al, elke PA man heeft wel een single delay van 30 msec voor je en als hij de gitaar hard links zet en de delay hard rechts heb je een breedte waar je U tegen zegt. Het effect zal alleen in het midden van de zaal goed hoorbaar zijn, de mensen die links of rechts staan horen alles mono.

Je kunt dit ook met twee versterkers zelf doen, heb je op het podium ook een kilometer geluid. Een versterker met de gitaar er in en de ander met de delay er in.

Kim Wilson
7 september 2007, 13:04
Fijn is dat, van die gitaristen die zonodig een breed geluid moeten hebben. Volgens mij druk je daarmee de halve band weg...

Han S
7 september 2007, 13:09
Hoe kom je daar nou bij Hans? Kick, snare, bas, leadvocalen, allemaal in het midden, als je nou de gitaar links en rechts zet maak je juist ruimte voor de rest.

Kim Wilson
7 september 2007, 13:11
Hoe kom je daar nou bij Hans? Kick, snare, bas, leadvocalen, allemaal in het midden, als je nou de gitaar links en rechts zet maak je juist ruimte voor de rest.
Tweede gitaar, toetsen, blazerssectie...

Han S
7 september 2007, 13:34
Hans toch, de TS heeft het nergens over een tweede gitaar en/of blazersecties.

Ik ga derhalve uit van een rockband met drums, bas en gitaar plus vocalen en dan kan die ene gitaar heel goed in de breedte. Bij bezettingen als soulbands met blazers is de rol van de gitaar een heel andere en zal hij ergens een plekje links of rechts van het midden krijgen, is lekker hoor in de soul, zo'n dun gitaartje.

stevie_vp
7 september 2007, 14:08
Hans toch, de TS heeft het nergens over een tweede gitaar en/of blazersecties.

Ik ga derhalve uit van een rockband met drums, bas en gitaar plus vocalen en dan kan die ene gitaar heel goed in de breedte. Bij bezettingen als soulbands met blazers is de rol van de gitaar een heel andere en zal hij ergens een plekje links of rechts van het midden krijgen, is lekker hoor in de soul, zo'n dun gitaartje.

ja dat is ook precies de insteek van de 2 mics. omdat ik zoals ik in mijn eerste post al zei ruimte in t midden wil hebben.
Maar aangezien de 2 verschillende mics toch een andere freq. lijn hebben zou dat dan niet interesant zijn aangezien je dan 2 "verschillende" geluiden hebt.
niemand ervaring hiermee?

bert k
7 september 2007, 14:16
Ja, zoals ik al zei, de twee signalen verschillen echt te weinig. Wil je links en rechts twee verschillende geluiden hebben, dan zou ik twee amps gebruiken. Of twee verschillende speakers in je 4x12, dat scheelt ook al. Wil je alleen breed, dan moet je naar de delay-truc, en die kan dus prima met maar één microfoon.

stevie_vp
7 september 2007, 14:24
ok thanx... is eigenlijk ook een stuk praktischer dan gaan lopen kutten met 2 mics.... maar dan een laatste vraag. (( T liefst uit ervaring ;) ))

Zouden jullie voor high gain geluiden de spb1 meenemen of een sm57????
ik heb de spb1 namenlijk nooit nog live gehoord maar de 57 natuurlijk wel ;)

bert k
7 september 2007, 15:00
Ik zou ze allebei meenemen, zo groot is een mic niet. En dan tijdens de soundcheck tien minuten voor uittrekken, en ze allebei proberen.

guhlenn
7 september 2007, 15:16
geen sm57 voor high gain. IMHO. het midden slipt zo snel dicht. Die B1 samples van jou zijn net zo lekker open.