PDA

View Full Version : brom/aardingsprobleem



Orpheo
7 september 2007, 02:08
ik zit met een aardingsprobleempje. als de volumepots dicht zijn, gaat mn gubson (neppert, zie gibson??? buzzsaw) heel erg brommen. als ik dan de snaren aanraak is 't weg. de brug is wel in contact met de pots, en de pots ook met elkaar (de aardingen dus). zou het probleem kunnen liggen bij verkeerd geaarde pups?

G.G.
7 september 2007, 08:50
ik zit met een aardingsprobleempje. als de volumepots dicht zijn, gaat mn gubson (neppert, zie gibson??? buzzsaw) heel erg brommen. als ik dan de snaren aanraak is 't weg. de brug is wel in contact met de pots, en de pots ook met elkaar (de aardingen dus). zou het probleem kunnen liggen bij verkeerd geaarde pups?

Vreemd, dat zou eigenlijk niet moeten kunnen. Hoe lopen de aardedraden onderling.

Blind Owl
7 september 2007, 08:55
Ik heb ook welleens zoiets gehad, en toen bleek het aan mijn kabel te liggen. Bij een vriend van mij zat z'n versterker niet in het stopcontact maar in een verlengsnoer en toen kreeg ie dat ook.

G.G.
7 september 2007, 09:10
Ik heb ook welleens zoiets gehad, en toen bleek het aan mijn kabel te liggen. Bij een vriend van mij zat z'n versterker niet in het stopcontact maar in een verlengsnoer en toen kreeg ie dat ook.

Heb ik nu ook met een verlengsnoer tussen amp en muur, veel meer ruis/brom, moet aan dat snoer liggen. Maar het verhaal met de pots herken ik hier niet bij.

master99
7 september 2007, 09:13
Ik ken het probleem ook als ik m'n versterker in een ongeaard stopcontact stop. Overigens niet bij alle ongeaarde stopcontacten. Probeer eens of het probleem er nog is als je een ander stopcontact gebruikt.

Kim Wilson
7 september 2007, 09:14
Ik ken het probleem ook als ik m'n versterker in een ongeaard stopcontact stop. Overigens niet bij alle ongeaarde stopcontacten. Probeer eens of het probleem er nog is als je een ander stopcontact gebruikt.
Ook in combinatie met het gebruik van de pots? Want daar gaat het hier om.

Noid
7 september 2007, 09:37
Niks aan de hand, "Faker comes with Chinese Buzzz", om law suits te voorkomen.

Effe serieus: Aangezien het optreedt op het moment dat je de pots helemaal dichtdraait zal daar het probleem ook zitten. M.b.t. verlengsnoeren: dan zou het probleem zich ook voor moeten doen bij geopende pots. Ik zou het zeker in de pots zoeken: dwz de manier waarop alle massa draden daar gesoldeerd zijn.

ponq
7 september 2007, 10:03
Ik heb een soortgelijk iets met mn 'echte' gibson LP Standard. Oorzaak: ongeaard stopcontact bij mij thuis. Zet ik m op een geaard stopcontact in de oefenruimte of studio: nergens last van.

Als ik mn volumepots dichtdraai is het gebrom ook weg trouwens...

Kim Wilson
7 september 2007, 10:07
Ik heb een soortgelijk iets met mn 'echte' gibson LP Standard. Oorzaak: ongeaard stopcontact bij mij thuis. Zet ik m op een geaard stopcontact in de oefenruimte of studio: nergens last van.

Als ik mn volumepots dichtdraai is het gebrom ook weg trouwens...
Niet soortgelijk dus. Lezen:

ik zit met een aardingsprobleempje. als de volumepots dicht zijn, gaat mn gubson (neppert, zie gibson??? buzzsaw) heel erg brommen. als ik dan de snaren aanraak is 't weg. de brug is wel in contact met de pots, en de pots ook met elkaar (de aardingen dus). zou het probleem kunnen liggen bij verkeerd geaarde pups?

ponq
7 september 2007, 10:09
doe es ff relaxt gozer.

ik zeg juist soortgelijk omdat het niet exact hetzelfde is.

...pfff...

Kim Wilson
7 september 2007, 10:11
Ja goed, maar je bent nu al de derde die met hetzelfde verhaal komt, wat hier niks mee te maken heeft. Het heeft niks te maken met een ongeaard stopcontact, maar iets in de gitaar. Dus...


Verder niks hoor. :hippie:

ponq
7 september 2007, 10:13
ok ;) dan snap ik je reactie wat beter.

Voor mij is t nog niet duidelijk of t de gitaar of iets anders is. Juist omdat ik een soortgelijk prob heb, heb ik me ook vaak afgevraagd of het de gitaar of de amp oid was. Ik neig nu naar de aarding van het stopcontact.

ma goed, ik ben zo van zoveel mogelijk (semi)relevante info op een hoop, dan komt er vanzelf iets duidelijks boven.

*kus*

bass blom
7 september 2007, 10:13
ik zit met een aardingsprobleempje. als de volumepots dicht zijn, gaat mn gubson (neppert, zie gibson??? buzzsaw)

hebben we die plank nou al eens gezien, als in foto's? :D

ponq
7 september 2007, 10:20
hebben we die plank nou al eens gezien, als in foto's? :D

A..M..E..N

no 1 hops
7 september 2007, 12:17
als je zelf kan solderen is het misschien handig om even beide signalen los te halen.
zodat je en neck en brug pup alleen kunt testen en zien of het dan nog bij allebei optreed of maar bij een.

daarbij zoek voor een origineel schema en controleer aan de hand van dat schema of die van jouw klopt en er nergens per ongeluk een blank stuk draad ergens iets raakt wat niet de bedoeling is.
en als je iemand kent die een versterker heeft, plug hem dan eens met een andere kabel in die andere versterker of het dan nog zo is of niet.

probleem zoeken is wegstrepen wat het niet is

Orpheo
7 september 2007, 12:26
ik denk dat ik 'm maar eens netjes compleet opnieuw ga bedraden. lijkt me wel handig :) maar doe ik niet nu. geen tijd.



en OK OK!!!!!! ik maak dan wel weer nieuwe foto's!!! om 1 uur staan ze met wat mazzel op t forum hier.