PDA

View Full Version : looper/sampler merken/types/info gevraagd



amon
6 september 2007, 22:36
Aangezien ik de enige gitarist in de band ben klinkt het af en toe wat leeg. Mede omdat we ook (nog) geen bassist hebben, hehe...

Ik heb al een aantal keren solo gitaristen een loopstation zien gebruiken om daarmee een sample op te nemen en meteen weer af te spelen mbv de voeten zodat de handen meteen het volgende riffje kunnen spelen. Effin, je begrijpt wel wat ik bedoel.

Echter, ik heb me er nog nooit in verdiept en dat wil ik nu gaan doen. Ik heb wel wat gegoogled enzo, maar misschien weet men mij hier meer te vertellen dan alle verkooppraatjes en tekstjes.

Wat zijn goede uitvoeringen van merken of wat zijn dingen waar ik op moet letten tijdens mijn zoektocht? Wat is de goedkoopste, wat is de beste, wat is de handigste en wat is de betrouwbaarste, etc???

Alvast bedankt!

Tristan
6 september 2007, 22:47
www.loopersdelight.com

sugarfish
7 september 2007, 08:06
De meest gangbare zijn Boss RC-2/RC-20xl/RC-50, Digitech Jamman en Akai Headrush. (ongetwijfeld zijn er nog meer).
Qua kwaliteit mag je van allemaal hetzelfde verwachten.
Toevallig heb ik me er nu ook al een tijdje in verdiept, want ik ga er ook 1 aanschaffen.
Ik ga voor de Boss RC-20xl. Die heeft voldoende opties voor mij. De jamman vind ik gewoon te duur, de Akai heeft teweinig loop-minuten.

Je moet even kijken aan hoeveel seconden/minuten jij genoeg hebt. Dat zal ook bepalend zijn voor jouw keuze. De Akai heeft 35 seconden, is tevens een delay (maar deze is ook de voordeligste). De Boss RC-2 en Rc-20xl hebben 16 minuten, kun je meteen hele nummers in opslaan, of bepaalde frasen opslaan.:)

Heb je al eens ge-youtubed op de loopstations, mensen doen er echt leuke dingen mee!

Tristan
7 september 2007, 10:37
Oh ja, SPAM, ik heb nog wel een Akai Headrush E1 te koop staan, pm voor info... :D

Nielsje
7 september 2007, 11:10
Volgens mij is hier ook al het een en ander over geschreven.

Ik zit ook na te denken over een looper, maar dan wel de RC-2.
Ben vooral blij met de afmetingen van het ding, het moet allemaal wel passen op m'n pedalboard. Bovendien is de prijs erg netjes.

Maar idd, vooral ff youtuben, heel veel leuke samples.

Mitch
7 september 2007, 11:48
Qua gebruiksgemak is de RC20 aanmerkelijk makkelijker dan de RC2, maar de HEadrush van Tristan is eigenlijk nog makkelijker in het gebruik. Aanrader.

AutoStatic
7 september 2007, 22:59
Ik heb laatst een Jamman aangeschaft na lang twijfelen tussen de RC-20 en de Jamman. Voor de Jamman gekozen vanwege het onbeperkte samplegeheugen en de USB aansluiting. Maar ik denk toch dat ik een Headrush E2 ga aanschaffen omdat de Jamman niet echt podiumfähig is, het is op intuitief vlak een beetje een onding. De defacto standaard onder artiesten die loopers op het podium gebruiken is toch de Headrush. De Jamman en ook de RC-20 zijn toch meer loopers die je thuis volspeelt en vervolgens op het podium aanzet. Een Headrush is toch echt meer een live apparaat, zie het KT Tunstall draadje van een tijdje terug waarbij ze een Headrush icm een akoestische gitaar gebruikt. Echt heel knap. Dat lukt met een Jamman gewoon niet.

Swan
8 september 2007, 09:37
HeadrushE2 hier... erg tevreden mee! werkt erg goed, geen moeilijk gedoe met maatsoorten etc gewoon record en play.

skabouter
8 september 2007, 11:01
ik ben ook op zoek naar een looper.
ik twijfelde tussen de RC20xl of de RC2, maar de sampletijd en patchruimte is hetzelfde, en die RC2 heeft vettere ritmeboxjes en is goedkoper. denk dat t die dus wordt. maar die headrush ken ik niet, wat kost ie? aanrader dus? wel weinig sample tijd, 35 sec. en kan je ook dingen opslaan?

Tristan
8 september 2007, 11:15
Ik weet niet zeker of je iets in de Headrush kan opslaan, dus dat je zeg maar de adapter eruit kan trekken en dat 'ie dan toch nog het loopje onthoudt...
Zoals ik al eerder zei, ik heb er nog eentje staan die wel weg mag, pm voor info... :)

skabouter
8 september 2007, 11:18
quanta costa?

AutoStatic
8 september 2007, 12:49
De Headrush onthoudt geen loops, alles moet dus live ;)

Mitch
8 september 2007, 13:25
quanta costa?
Wat Tristan zegt: PB voor info ;)
De RC's zijn alleen leuk als je dingen wil opslaan, als je het alleen live gebruikt voor één partij is een Headrush meer rechttoe rechtaan.