PDA

View Full Version : mijn gitaar irriteerd me mateloos



happynjitram
6 september 2007, 19:37
Beste gitaarnetters,

Nooit gedacht dat ik me zo druk zou maken om wat fretbuzz maar het irriteerd me zo mateloos! Een week geleden dus me snaren allemaal eraf gehaald om me gitaar schoon te maken. na 4 uur nieuwe snaren op me gitaar gezet. en sinds toen enorme fretbuz op de E en A snaar. De ergste buzz is van de eerste tot ongeveer de negende fret.

Ik ben toen met me gitaar naar feedback gereden voor een afstelbeurt. En het ziet er allemaal perfect uit. de opening tussen de snaar en hals is op het begin nauw maar in het midden wordt hij wat opener en blijft recht tot het eind van de hals. Zover ik heb gelezen is dat de perfecte stand van de hals. De 12de fretten zijn ook allemaal perfect in stemming. En ook de fretbuzz is minder geworden maar...

Het is er nogsteeds! en irriteer me er mateloos aan. Ok ik ben iemand die zijn snaren hard aanslaat maar voor volgende week had ik hier totaal geen last van. Wat is er gebeurd met mijn hals. Met die 2 snaren. En wat moet ik doen?

Het bederft echt mijn spelplezier.. Ik kan echt niet even gaan zitten om gitaar te spelen omdat het me zo mateloos irriteerd. Heb zelf vandaag ook nog een beetje met de actie geprutst maar niks lijkt effect te hebben.

Moet ik hem naar een goede gitaarbouwer brengen? Kennen jullie nog mensen in de buurt van Dordrecht/in Zuid-Holland die echt weten hoe dit verholpen kan worden?

of ben ik gewoon een mierenneuker :sssh:

Ic3gl0vE
6 september 2007, 19:42
Als je een mierenneuker was geweest, had je op z'n minst geweten dat je je niet aan iets irriteerd, maar dat je je ergert.

Anyway, heb je misschien een ander soort snaren dan normaal? Dikker/dunner/ander merk? Misschien moet je de actie iets hoger zetten bij de brug, als de halskromming al klopt.

Hoor je de fretbuzz ook door je versterker eigenlijk?

Rinze
6 september 2007, 19:45
Met nieuwe snaren heb je altijd wat meer fretbuzz doordat er meer hoge frequenties worden weergegeven. Als het goed is wordt dat na een paar dagen minder. Kijk anders op mijn site bij "afstellen", daar staat een complete handleiding.

ErikE
6 september 2007, 19:58
Als je een mierenneuker was geweest, had je op z'n minst geweten dat je je niet aan iets irriteerd, maar dat je je ergert.



Als jíj zo'n mierenneuker bent, zou het je toch moeten opvallen dat hij tot 3 x toe het woord irriteren wél correct gebruikt en slechts de "d" ipv. "t" schrijft in de 3e persoon enkelvoud! :seriousf:

happynjitram
6 september 2007, 19:58
heb geen andere dikte of merk snaren als eerst. En ze zitten er nu al een week op Rinske. Hoort het dan niet al goed te zijn? De actie bij de brug verstellen helpt totaal niet bij elke stand fretbuzz op zowel de A als E snaar.

Piekhaar
6 september 2007, 20:21
Als je hem hebt laten afstellen bij een winkel (feedback lees ik) zou ik er mee terug gaan. Dan hebben ze het gewoon niet goed gedaan. Klaar!

En daar moeten ze uiteraard dan de 2e keer niks extra's voor rekenen, ze hebben het de eerste keer verprutst.

happynjitram
6 september 2007, 20:25
Nou het probleem is dus dat ik het niet echt verprutst vind. De hals staat perfect de snaren zijn perfect gestemd. Heb eerder het gevoel dat er echt iets mis is met me hals. Of ben ik nu gewoon te overbezorgt?

Het is trouwens een ibanez iceman.

Als ik zelf de hals ga verstellen moet ik heb dan losser of vaster maken om dit te verhelpen?

edit: Toen ze hem afstelden hebben ze er niks voor gerekend, dat vind ik dan wel weer netjes.

Megadeth_
6 september 2007, 20:27
heb geen andere dikte of merk snaren als eerst. En ze zitten er nu al een week op Rinske. Hoort het dan niet al goed te zijn? De actie bij de brug verstellen helpt totaal niet bij elke stand fretbuzz op zowel de A als E snaar.

Dat lijkt mij onmogelijk, als je de actie verstelt moét het toch op z'n minst verminderen.

Als ik van jou was, haalde ik al de snaren eraf, smijt er nieuwe op en regel de brug helemaal opnieuw zelf af. Draai de regelbout bij de onderste E-snaar iets dieper in dan die van de bovenste E-snaar. Fretbuzz moet zeker oplosbaar zijn, regel de stang anders ook wat bij.

Blaahaab
6 september 2007, 20:29
de hals staat perfect, maar toch heb je het gevoel dat je hals niet goed staat? als actie verstellen niet helpt, dan heb je ene grote kans dat het idd aan je hals ligt, en als je niet veel verstand van gitaren afstellen hebt, moet je met je klauwtjes van die hals afblijven en gewoon naar een gitaarzaakje brengen, en goed laten afstellen

bass blom
6 september 2007, 20:34
maar irriteert het je 'droog'? of op de amp?

Piekhaar
6 september 2007, 20:37
Nou het probleem is dus dat ik het niet echt verprutst vind. De hals staat perfect de snaren zijn perfect gestemd. Heb eerder het gevoel dat er echt iets mis is met me hals. Of ben ik nu gewoon te overbezorgt?

Het is trouwens een ibanez iceman.

Als ik zelf de hals ga verstellen moet ik heb dan losser of vaster maken om dit te verhelpen?

edit: Toen ze hem afstelden hebben ze er niks voor gerekend, dat vind ik dan wel weer netjes.
Gratis is dan wel weer netjes. Maar je hebt nog steeds fretbuzz, dus lijkt mij de conclusie dat hij niet goed afgesteld is niet meer dan normaal. Aangezien je er alleen andere snaren op gelegd hebt.

happynjitram
6 september 2007, 20:42
het irriteerd me droog. niet met amp. Nouja dan erger ik me er ook aan omdat ik mijn amp nooit zo hard zet thuis.

@ piekhaar: Ja maar voordat ik er nieuwe snaren op had gezet had ik totaal geen problemen.

Anders ga ik nu even snaren verwisselen, en kijken hoe het dan gaat. Ben in een paar minuten terug

bass blom
6 september 2007, 20:46
het irriteerd me droog. niet met amp. Nouja dan erger ik me er ook aan omdat ik mijn amp nooit zo hard zet thuis.

@ piekhaar: Ja maar voordat ik er nieuwe snaren op had gezet had ik totaal geen problemen.

Anders ga ik nu even snaren verwisselen, en kijken hoe het dan gaat. Ben in een paar minuten terug

have I got news for you :D
nagenoeg alle electrische gitaren rammelen/ratelen/buzzen droog.

minnehond
6 september 2007, 20:58
Als het ook rammelt terwijl gewoon rustig speelt is er een probleem, als het pas gebeurt wanneer je echt hard gaat zitten raggen, dan verwijs ik je naar de post hierboven.

happynjitram
6 september 2007, 21:21
Nou ben weer terug. Snaren verwisselt, en nog beetje de brug versteld om te kijken hoeveel affect dat nou had. was wel een punt waar de buzz verdween maar toen was de actie torenhoog. pff ik weet het op dit moment even niet meer hoor.

Iemand suggesties voor een persoon die goed is in gitaren afstellen?

drap
6 september 2007, 21:29
Nou ben weer terug. Snaren verwisselt, en nog beetje de brug versteld om te kijken hoeveel affect dat nou had. was wel een punt waar de buzz verdween maar toen was de actie torenhoog. pff ik weet het op dit moment even niet meer hoor.

Iemand suggesties voor een persoon die goed is in gitaren afstellen?

Dat moet je nu sowieso laten doen, gezien je net waarschijnlijk er voor hebt gezorgd dat je gitaar niet meer geintoneerd is dmv aan de brug zitten draaien. Ik denk persoonlijk dat er niet zo heel veel aan de hand was naar aanleiding van je verhaal, Nieuwere snaren ratelen een beetje meer, althans dat klinkt zo + dat een elektrische gitaar altijd een klein beetje ratelt. Dat is nou eenmaal een kwestie van compromissen. Zoals Rinze al zei, een paar daagjes spelen verder en hij had weer als voorheen geklonken.

Ibanez666
6 september 2007, 21:51
Men gaat er hier maar vanuit dat elke gitaar buzzloos is af te stellen...

Tin
6 september 2007, 21:54
Ik heb zelfs fretbuzz op me gibson. (wel met lage actie 1.2mm ofzo op de 12de fret Dikke E en 1mm 12de fret Dunne E)

Maargoed als je de buzz niet door je versterker hoort dan zou ik het lekker zo laten.

En elec. gitaren hebben altijd fretbuzz als je zonder amp speelt...

Rinze
6 september 2007, 22:21
Elke gitaar waarvan de hals goed is kan zo worden afgesteld dat ie en gemakkelijk speelt en door de versterker niet hoorbaar aanloopt. En dat is helemaal niet moeilijk, je kunt zoals al eerder gemeld hier (http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.pdf) een handleiding vinden. Maar TS heeft tot nog toe nog niet echt een advies ter harte genomen, dus zie maar....:roll:

Yamhammer_71
6 september 2007, 22:22
Ik denk zelf dat de topicstarter zijn gitaar moet laten afstellen of ff na moet laten kijken door een gitaarbouwer/gitarenzaak.
Je moet inderdaad een compromis zien te vinden tussen hoge/lage actie en met het liefst zo WEINIG mogelijk ratelen. Een paar ratelingen houd je toch wel en zeker als je de snaren hard aanslaat.
Als je echt alleen met een hele hoge actie een rateloze gitaar hebt, dan moet de hals denk ik wat bijgesteld worden...voor een gitaarbouwer is dit geen probleem.

happynjitram
6 september 2007, 23:45
Sorry als ik als een ondankbare eigenwijze snotneus overkwam :satisfie: Ben gewoon overbezorgt denk ik. Voordat ik dit topic aanmaakte had ik al heel veel sites bekeken met uitleg over afstellen en ook rinze's site al helemaal doorgepluist. Op dit moment heb ik geen buzz op de E snaar maar wel op de A snaar en de actie bij de hoge fretten(12de tot 22ste) is mij een beetje te hoog, dus volgens mij moet de hals een beetje versteld worden..wat losser.
Zat er aan te denken om naar De gier te gaan om mijn gitaar nogmaals te laten afstellen. Heb goede dingen over hem gehoord op dit forum. Weet niet hoe duur hij is, zal hem even bellen anders.

G.G.
7 september 2007, 00:28
Sorry als ik als een ondankbare eigenwijze snotneus overkwam :satisfie: Ben gewoon overbezorgt denk ik. Voordat ik dit topic aanmaakte had ik al heel veel sites bekeken met uitleg over afstellen en ook rinze's site al helemaal doorgepluist. Op dit moment heb ik geen buzz op de E snaar maar wel op de A snaar en de actie bij de hoge fretten(12de tot 22ste) is mij een beetje te hoog, dus volgens mij moet de hals een beetje versteld worden..wat losser.
Zat er aan te denken om naar De gier te gaan om mijn gitaar nogmaals te laten afstellen. Heb goede dingen over hem gehoord op dit forum. Weet niet hoe duur hij is, zal hem even bellen anders.

Ja, losser, of...... je hals ietsjes achterover shimmen (bij ee nbolt-on) of...... brug iets verlagen....... Kan echt vanalles zijn.

Over het algemeen: hoe lager de actie, hoe meer buzz, daar doe je niets aan, en dat moet je ook niet willen.

Rinze
7 september 2007, 07:29
Vooralsnog echt geen reden tot andere aktie dan een eenvoudige afstelbeurt. Volg de instrukties in mijn handleiding en je zult zien dat het simpel is en werkt. Als je tenminste precies stap voor stap die handleiding volgt...

cas121
7 september 2007, 08:27
Precies, dat is echt een prima methode hoor!

Noid
7 september 2007, 09:30
Vooralsnog echt geen reden tot andere aktie dan een eenvoudige afstelbeurt. Volg de instrukties in mijn handleiding en je zult zien dat het simpel is en werkt. Als je tenminste precies stap voor stap die handleiding volgt...Yep, maar ik kan me zo indenken (just my 2 cents) dat als je hier nog niet veel ervaring mee hebt je met de vraag blijft zitten: doe ik het wel goed? En dan is het misschien wel fijn als een Sander de Gier zegt: beter kan het niet. Zo werkt het bij mij wel: altijd prettig om te horen dat ik op de goede weg ben (of op tijd gewaarschuwd te worden dat ik de boel aan het mollen ben).

@Happy: Wat heb je verandert waardoor die E snaar nu niet meer buzzt?

Rinze
7 september 2007, 09:57
Yep, maar ik kan me zo indenken (just my 2 cents) dat als je hier nog niet veel ervaring mee hebt je met de vraag blijft zitten: doe ik het wel goed? En dan is het misschien wel fijn als een Sander de Gier zegt: beter kan het niet. Zo werkt het bij mij wel: altijd prettig om te horen dat ik op de goede weg ben (of op tijd gewaarschuwd te worden dat ik de boel aan het mollen ben).

@Happy: Wat heb je verandert waardoor die E snaar nu niet meer buzzt?

Dat is nou juist het mooie, als je die stappen volgt en nauwkeurig werkt is het gewoon goed. Misschien mis ik iets wat toch moeilijker is dan ik denk, maar van de andere kant kan er niets echt mis gaan en bovendien heeft TS er nu al zonder enig idee wat ie aan het doen was aan zitten klooien. Leer je dit zelf te doen, krijg je gaandeweg ook meer inzicht in hoe dingen qua setup samenhangen, meer inzicht in het funktioneren van je instrument en je bent niet meer afhankelijk van dure derden.

dejohan
7 september 2007, 10:05
Als je een mierenneuker was geweest, had je op z'n minst geweten dat je je niet aan iets irriteerd, maar dat je je ergert.


En als jij een miereneuker was geweest had je die kanjer van een -dt fout niet overgenomen.

Nobler
7 september 2007, 12:22
Overigens is de fretbuzz wel de reden waarom ik mijn snaren altijd één voor één verwissel en nooit allemaal tegelijk. Betekent wel dat je de toets nooit gemakkelijk schoon kunt maken.

Tin
7 september 2007, 12:28
Je kan je snaren makkelijk allemaal eraf halen...

Doe ik met al me gitaren als k het fretboard schoonmaak en dit heeft nooit problemen opgeleverd als meer fretbuzz.

no 1 hops
7 september 2007, 12:36
1 hoe heavier de snaren, en hoe hoger de actie hoe rechter je de hals kunt afstellen.
2 light snaren dicht bij het fretboard hebben meer 'relief' (holling van de hals) nodig
3 short scale hebben eerder last van fretbuzz als de snaren laag staan. dus hebben meer ' relief' nodig dan long scale.
4 fretbuzz die niet gehorod word over de amp zijn okay
5 rechte nekken en lage actie werkt bij een lichte aanslag en a load amp, maar verwacht geen 'bending notes' met deze setup


even wat richtlijnen van Dan Erlewine.
die eigenlijk ook vaststeld dat mannen als BB king, Buddy Guy ,SRV een redelijk hoge actie hebben en ' great tone'

NielsW
7 september 2007, 16:54
Fretbuzz is echt vet stoer! 8-)

Pas Elixir Heavy setje op me ESP gezet en als ik hard genoeg sla heb ik ook buzz. Nagenoeg elke elektrische gitaar heeft dat :)

happynjitram
7 september 2007, 17:06
Ok heb hem afgeleverd bij De Gier, hij zei dat het wel goed was dat ik was gekomen omdat het allemaal niet echt goed zat.(Weet niet of hij dat tegen iedereen zegt.) Maar het zal geen probleem opleveren omdat de hals vrij nieuw was. Kan hem ergens volgende week weer komen ophalen.

Bedankt voor alle hulp en reacties. heb veel nieuwe dingen geleerd.

Ic3gl0vE
8 september 2007, 10:40
En als jij een miereneuker was geweest had je die kanjer van een -dt fout niet overgenomen.


Als jij op jouw beurt weer had opgelet, had je gezien dat ik die d in "irriteerd" cursief had geschreven. Maar even goede vrienden hoor.

Rutty
8 september 2007, 15:41
Nog ff een tip voor de volgende keer; je moet niet alle snaren er tegelijk afhalen, want daardoor valt de spanning op je hals weg en kan hij krom gaan trekken ;) en dat wil je niet :P je gitaar is gebouwd op die spanning en die heeft hij dus ook nodig;)

Veel plezier verder!! :hippie:

Rinze
8 september 2007, 15:51
Nog ff een tip voor de volgende keer; je moet niet alle snaren er tegelijk afhalen, want daardoor valt de spanning op je hals weg en kan hij krom gaan trekken ;) en dat wil je niet :P je gitaar is gebouwd op die spanning en die heeft hij dus ook nodig;)

Veel plezier verder!! :hippie:

Nee hoor, onzin. Een gitaarhals kan die spanningsverschillen gemakkelijk aan.

Rutty
8 september 2007, 15:55
Nee hoor, onzin. Een gitaarhals kan die spanningsverschillen gemakkelijk aan.
Dat is wat ik me heb laten vertellen (gelezen eigenlijk :p) en vind het ook niet zo onlogisch.. zeker voor 4 uur ;) Maar als je me het tegendeel kan bewijzen.. ben ik gauw om hoor :p

Rinze
8 september 2007, 16:37
Dat is wat ik me heb laten vertellen (gelezen eigenlijk :p) en vind het ook niet zo onlogisch.. zeker voor 4 uur ;) Maar als je me het tegendeel kan bewijzen.. ben ik gauw om hoor :p

Ach, ik haal al 25 jaar de snaren er in één keer af, maak de hals schoon, vet hem in en zet er weer nieuwe snaren op. Nooit problemen.

sickpunk
9 september 2007, 10:26
joh ik heb hier een hals gehad die heeft 2 weken zonder spanning gezeten(body werd opnieuw gespoten) alles weer in elkaar gezet en afgesteld... uurtje later zat ik weer te spelen! een hals kan wel wat hebben hoor, je zult het alleen (soms) opnieuw af moeten stellen...

en hoewel fretbuzz irritant is, zolang je het niet over je amp hoort boeit et niet heel veel....

Gearjunkie
9 september 2007, 12:21
Nog ff een tip voor de volgende keer; je moet niet alle snaren er tegelijk afhalen, want daardoor valt de spanning op je hals weg en kan hij krom gaan trekken ;) en dat wil je niet :P je gitaar is gebouwd op die spanning en die heeft hij dus ook nodig;)

Veel plezier verder!! :hippie:


Dan zou je dus ook nooit een gitaar kunnen bouwen, je begint immers altijd zonder snaren.

Natuurlijk komen er abominabel slechte halzen voor, die torderen of een knik op een bepaald punt hebben, waardoor fijn spelen er niet bij is.
Hiermee kan je zowieso de kachel aanmaken. Snaren één voor één vervangen is dan ook niet de oplossing.