PDA

View Full Version : pimp up my praxis gitaar



pannekoek
6 september 2007, 19:12
jah mensen, dit is een gitaar van de praxis :P koste me*vader* 250 euro met versterkertje erbij :P

nu ik een gibson les paul en een peavey rotor heb wil ik hier dus iets leuks mee gaan doen

dus ik was van plan om mijn gitaartje om te bouwen (andere pickups erin en de body natuurlijk veranderen)

zo word ongeveer het nieuwe ontwerp :)

zoiets : http://img516.imageshack.us/my.php?image=naamloosce3.jpg

kan ik het stuk dat ik met witte kruisjes gemarkeerd heb wegzagen zonder dat ik de hele gitaar egt verniel

enige tips?

edit: let niet op mijn tekenkunsten

pannekoek
6 september 2007, 19:13
gereserveerd

pannekoek
6 september 2007, 19:13
gereserveerd

Mark1990
6 september 2007, 19:21
ik heb er niet veel verstand van, maar je haalt natuurlijk wel een flink stuk hout weg, daarbij zal je je body moeten kaalhalen. hoe wil je het extra deel gaan vastmaken eigenlijk? gewoon lijmen?

pannekoek
6 september 2007, 19:27
ik heb er niet veel verstand van, maar je haalt natuurlijk wel een flink stuk hout weg, daarbij zal je je body moeten kaalhalen. hoe wil je het extra deel gaan vastmaken eigenlijk? gewoon lijmen?


nah soort van constructie dat ik hem er net over heen plaats , vervolgens als het allemaal beetje bij beetje zit wil ik er een extra plaat overheen zetten zodat het allemaal 1 geheel word


enige tips?

Squier4ever
6 september 2007, 19:34
als je er zo'n gedrocht van maakt kun je m net zo goed meteen wegpleuren....

hanzeman
6 september 2007, 20:01
Waarom zou je een strat model, toch een klassiek ontwerp, willen transformeren tot iets wat nog het meeste weg heeft van een platgeslagen huisstofmijt?

Mr.Fingers
6 september 2007, 20:31
Platgeslagen huisstofmijt?

You owe me that one :) HAHAHAHA!

maar je hebt gelijk... wat dacht je van ies "minder extreem", en hoe ga je dat fixen met het weggezaagde gebied voor je rechterarm?

-geert-
6 september 2007, 21:26
iets wat nog het meeste weg heeft van een platgeslagen huisstofmijt?

Hahaha idd. Maar als je er toch voor de rest toch weinig meer mee doet anders dan is het toch leuk om te doen, en vind het wel een grappig ontwerp eigelijk. Wel kort halsje heb ie :o :o :o . Volgens mij moet het kunnen daar zit volges mij geen electronica. En bij de 'hoorns' zou ik het beetje schuin wegzagen zodat je een groter lijmoppervlak hebt. misschien nog een deuvel erin maar op zich moet de lijm het houden. maar je ken em idd ook dunner maken en dan een niewe top erop maar das wel een hele klus.

Geert

Vonk
6 september 2007, 21:35
Ontwerp deed me een beetje denken aan dit ding:
http://www.nealmoser.com/mcsarachnidultrabass%20-1.htm

Persoonlijk zou ik de body helemaal strippen en kaalschuren, vierkant (of enigszins hoekig) zagen, extra stukken hout ertegenaan lijmen met deuvels, en met een bovenfrees een contour frezen.

Orgasmocaster
6 september 2007, 23:45
of elke willekeurige Minarik :) http://www.minarikguitars.com/

Ik kan me voorstellen dat je een toch al waardeloze guitar gaat verzagen, maar als je dan ook nog gaat investeren in nieuwe pickups en hw, dan kun je netzo goed een hele nieuwe kopen

oknarb180
7 september 2007, 00:10
Hey,

Met alle respect hoor, maar vind ik geen pimpen meer. Dat is gewoon slopen!!!
Als je zulks wil, dan kun je beter even een plank met houtsoort naar keuze kopen en zelf een body maken. Geeft een veel mooier resultaat en je hebt er nog eens minder werk van ook. De body die je overhoud, daar is vast nog wel iemand blij mee te maken.

Tja, en anders nog een setje brute Humbuckers en een Floyd, dan heb je ook nog eens echt iets om mee te raggen.

vr.gr.

Branko

PS. Straman!!!

G.G.
7 september 2007, 00:12
jah mensen, dit is een gitaar van de praxis :P koste me*vader* 250 euro met versterkertje erbij :P

nu ik een gibson les paul en een peavey rotor heb wil ik hier dus iets leuks mee gaan doen

dus ik was van plan om mijn gitaartje om te bouwen (andere pickups erin en de body natuurlijk veranderen)

zo word ongeveer het nieuwe ontwerp :)

zoiets : http://img516.imageshack.us/my.php?image=naamloosce3.jpg

kan ik het stuk dat ik met witte kruisjes gemarkeerd heb wegzagen zonder dat ik de hele gitaar egt verniel

enige tips?

edit: let niet op mijn tekenkunsten

Ik denk persoonlijk dat het makkelijker is een stuk elzen te halen en daar een geheel nieuwe body van te maken, maar als je deze wilt verbouwen, dan kan het wel.
Paar tips over je ontwerp.

De bovenste horn moet stevig zijn, anders gaat die misschien afbreken bij een slechte lijmverbinding.
De onderste horn gaat in de weg zitten voor je linker hand.
Dat hout aan de achterkant kan je rustig wegzagen.

Die achterste "horns" die kunnen een grote hefboom gaan worden op een relatief klein lijmoppervlak met risico op afbreken.

Waar ga je de achterste strapbutton naartoe verhuizen?

Je zal alle lijmverbindingen superstrak moeten afwerken, wil je geen naden blijven zien na het lakken.

Verder heb ik geen idee wat de balansverdeling zou zijn.

Nogmaals, ik denk dat je bij zo'n ontwerp echt veel makkelijk kan beginnen met een nieuw groot blok hout. Dat scheelt je 4 rotte lijmverbindingen maken en afwerken.

G.G.
7 september 2007, 00:16
nah soort van constructie dat ik hem er net over heen plaats , vervolgens als het allemaal beetje bij beetje zit wil ik er een extra plaat overheen zetten zodat het allemaal 1 geheel word


enige tips?

Dat wordt dus helemaal niets, dat ziet iedere zelfbouwer al aankomen. Wat ik dan zou adviseren is: zaag de body in de lingte in 3 delen en lijm twee nieuwe wings aan het middendeel.

pannekoek
7 september 2007, 07:37
ik denk dat ik van hout een geheel nieuwe body maak, maar hoe zit het dan met de neck? de fretten, fingerboard, etc?

daar kan ik niet veel duidelijke dingen op vinden

G.G.
7 september 2007, 08:32
ik denk dat ik van hout een geheel nieuwe body maak, maar hoe zit het dan met de neck? de fretten, fingerboard, etc?

daar kan ik niet veel duidelijke dingen op vinden

Gewoon overzetten.

Noid
7 september 2007, 09:51
Gewoon overzetten.Yep, gewoon dezelfde maten aanhouden tussen tremolo en kam. Aangezien je de electronica toch wil veranderen kun je vervolgens de body en de slagplaat via Marktplaats of zo verkopen, daarmee heb je meteen geld om een goed stuk hout voor de body te kopen en wat geld voor die electronica.

Altijd leuk als iemand een extreme gitaar wil maken, ik ben benieuwd hoe hij gaat worden.

G.G.
7 september 2007, 10:44
Yep, gewoon dezelfde maten aanhouden tussen tremolo en kam. Aangezien je de electronica toch wil veranderen kun je vervolgens de body en de slagplaat via Marktplaats of zo verkopen, daarmee heb je meteen geld om een goed stuk hout voor de body te kopen en wat geld voor die electronica.

Altijd leuk als iemand een extreme gitaar wil maken, ik ben benieuwd hoe hij gaat worden.

Jep, dat was ook mijn idee. Als je de vorm van de kop wilt veranderen kan dat ook. De kant van de tuners laat je intact en de kant met de ronde vormen zaag je recht af. Dan heb je een mooie echte lijmverbinding. Daar lijm je een stuk esdoorn met de juiste dikte tegenaan en dat zaag je in de gewenste vorm. Er komt daar geen kracht te staan, dus dat kan gemakkelijk.

pannekoek
7 september 2007, 16:26
en als ik nou gewoon helemaal opnieuw begin? ik heb wat tekeningen gemaakt van een iets anders model maar kan ik dat gewoon met elzen hout doen? en wat zijn de eventuele kosten ervan

Noid
8 september 2007, 00:25
en als ik nou gewoon helemaal opnieuw begin? ik heb wat tekeningen gemaakt van een iets anders model maar kan ik dat gewoon met elzen hout doen? en wat zijn de eventuele kosten ervanJa dat kan, heeeeeel veel info vind je in het forumdeel "zelfbouw". De kosten voor het hout van de body valt wel mee, de echte kosten zijn mede afhankelijk van het gereedschap waar je de beschikking over hebt en de hardware die je op de gitaar wil.