PDA

View Full Version : 2xvol, 1xtone, 3xon/off



jimihattricks
6 september 2007, 13:59
Komt weer een rebus;

wie kan het volgende schema aanpassen;

http://www.seymourduncan.com/support/wiring-diagrams/schematics.php?schematic=3s_1v_2t_3on-offswitches

zodat er ipv van 2xtone en 1xvol, 2xvol en 1xtone pots inkomen..

- vol1 is dan alleen voor de brugpickup
- vol2 en de tone-control werken alleen op middel- en halspickup, brugpup heeft geen tonecontrol

tnx again!

Mr.Fingers
6 september 2007, 14:09
Mag dat ding verkr*cht worden in paint? of wil je liever dit schema behouden met de aanpassigen?

jimihattricks
6 september 2007, 14:25
verkrachten maar..!

en ik zie bovendien dat ik hem per abuis in het verkeerde subforum heb gezet, je m'excuse

Mr.Fingers
6 september 2007, 14:33
Het is niet mooi gedaan, maar volgens mij hoort ie zo (ik ga straks het eens uittekenen in schema, dus niet visueel, maar gewoon met rechte hoeken en symbolen, want zo kan ik er niet echt aan-uit)

http://www.linkyourfiles.com/public/34644/strat%20aangepast.bmp

Meneer I.
6 september 2007, 14:47
Volgens mij werkt dit schema niet goed. Door de output van beide Vol pots aan elkaar te knopen zijn ze electrisch gekoppeld (pot zit ook met een pootje aan massa).

Volgens mij werkt dit alleen als je er voor kiest dat als je de brug PU selecteert, je niet meer de middle en neck PU kan selecteren.

Maar wat was er eigenlijk mis met mijn 5 way switch schema met 2Vol en 1Tone? En vanwaar de interesse in switches?

jimihattricks
6 september 2007, 14:49
hmmm okay dit kan ik niet helemaal volgen :)

los vh feit dat de helft vh plaatje zwart is? moet het zwarte draadje van de brugpickup niet sowieso naar de brug vol-pot lopen dan..?

wel bedankt trouwens

Mr.Fingers
6 september 2007, 14:51
Volgens mij werkt dit schema niet goed. Door de output van beide Vol pots aan elkaar te knopen zijn ze electrisch gekoppeld (pot zit ook met een pootje aan massa).

Volgens mij werkt dit alleen als je er voor kiest dat als je de brug PU selecteert, je niet meer de middle en neck PU kan selecteren.

Maar wat was er eigenlijk mis met mijn 5 way switch schema met 2Vol en 1Tone? En vanwaar de interesse in switches?

Ik ben scheikundige, genen elentrieker :)

Ik heb een kruising gemaakt tussen een stratocaster/telecaster/lespaul/lespaul junior, want had zelfs zoiets gelijkaardig voor een telecasterprojectje gedaan (nashville-model met 1 vol en 1 tone) en die werkte perfect

Als iemand het kan verbeteren --> DOEN HE!!!

EDIT: Ik krijg het spel volledig te zien :s

jimihattricks
6 september 2007, 14:52
hey mr. i: ja, jouw schema is cool, die gaat het wsl ook worden op mijn main axe, maar ik was gister nog eens mijn dire straits dvd aan t kijken, en toen zag ik mark op een strat met 3 mini-switches, en dat zette me aan het denken, dat extra brug+neck standje lijkt me wel wat..

maar als je er dan weer een aparte volume voor een humbucker bij moet gaan zetten, wordt t weer erg ingewikkeld..

laten we t dan maar op een S-S-S stratje zetten (meteen weer een goede reden om nog een strat te kopen :D)

Mr.Fingers
6 september 2007, 15:27
Volgens mij werkt dit schema niet goed. Door de output van beide Vol pots aan elkaar te knopen zijn ze electrisch gekoppeld (pot zit ook met een pootje aan massa).



Ja, dat beide VOL pots gekoppeld zijn hoort ook zo, in een Les Paul, met de 3way switch in het midden zijn ze ook allebei electrisch gekoppeld (heb het nagemeten met de multimeter op m'n telecaster custom...

@ JimiHattrickx: ik heb nog een Fat strat waar ik vanaf wil ;)

Mr.Fingers
6 september 2007, 16:28
!!! HET SCHEMA KLOPT !!!

heb er ons pa eens naar laten kijken (werktuigkundig ingenieur opt. Electromechanica), en die zegt dat de aansluitingen kloppen, en dat de volumepots hier inderdaad gekoppeld moeten zijn, omdat er hier geen 5-way switch meer aanwezig is (dus zoiets als bij een Jazz Bass, en inderdaad, daar zijn de volumepots ook gekoppeld)

Jimi, mocht je die grap nu nog niet kunnen zien, PM me dan eventjes, dan mail ik het wel door, als .MPG of .GIF bestandje

Meneer I.
6 september 2007, 16:39
Ja, dat beide VOL pots gekoppeld zijn hoort ook zo, in een Les Paul, met de 3way switch in het midden zijn ze ook allebei electrisch gekoppeld
klopt maar dat is dan ook precies de bedoeling, je mixt dan twee elementen.

Jouw gaat schema voor het grootste deel goed en zalook geluid produceren, maar als je alleen de brug PU selecteert dan hebben de pots van de neck/middle PU effect op het geluid van de brug PU. Als je dit niet hindert dan kun je het schema gebruiken, maar helemaal 'schoon' is het niet (electrisch gezien dan).

1. neck ON /middle OFF/bridge OFF gaat goed
2. neck OFF/middle ON /bridge OFF gaat goed
3. neck ON /middle ON /bridge OFF gaat goed
4. neck OFF/middle OFF/bridge ON gaat NIET goed (komt wel geluid uit hoor)
5. neck ON /middle OFF/bridge ON gaat goed
6. neck OFF/middle ON /bridge ON gaat goed
7. neck ON /middle ON /bridge ON gaat goed
8. neck OFF/middle OFF/bridge OFF......is nogal stil..... ;o)


heb er ons pa eens naar laten kijken (werktuigkundig ingenieur opt. Electromechanica)
Ach ik ben maar een Vliegtuigbouwkundig Ingenieur, en heb slechts 7 jaar als Avionics (luchtvaartelectronica) Engineer gewerkt. ;)

Mr.Fingers
6 september 2007, 16:48
klopt maar dat is dan ook precies de bedoeling, je mixt dan twee elementen.

Jouw gaat schema voor het grootste deel goed en zalook geluid produceren, maar als je alleen de brug PU selecteert dan hebben de pots van de neck/middle PU effect op het geluid van de brug PU. Als je dit niet hindert dan kun je het schema gebruiken, maar helemaal 'schoon' is het niet (electrisch gezien dan).

1. neck ON /middle OFF/bridge OFF gaat goed
2. neck OFF/middle ON /bridge OFF gaat goed
3. neck ON /middle ON /bridge OFF gaat goed
4. neck OFF/middle OFF/bridge ON gaat NIET goed (komt wel geluid uit hoor)
5. neck ON /middle OFF/bridge ON gaat goed
6. neck OFF/middle ON /bridge ON gaat goed
7. neck ON /middle ON /bridge ON gaat goed
8. neck OFF/middle OFF/bridge OFF......is nogal stil..... ;o)


Ach ik ben maar een Vliegtuigbouwkundig Ingenieur, en heb slechts 7 jaar als Avionics (luchtvaartelectronica) Engineer gewerkt. ;)


standje 4: De volumepot van NeckMid doet niets, want er komt geen signaal toe, het enige signaal dat toekomt is van het brugelement op de volumepot van Brug
standje 8: was te verwachten he, als je alles uit zet, heb je toch een "kill-switch", en gaat je gitaar dood (qua geluid he)

Ik zie het probleem van standje 4 niet in... maarja, ik ben nog student in opleiding in een niet-electrische richting, en U heeft Lucht & Ruimtevaart gestudeerd in Delft ofzo, dusja, ik zal maar niet discussieren, u zal wel gelijk hebben

Hoe zou het dan wel moeten Mr. I?

Meneer I.
6 september 2007, 17:07
standje 4: De volumepot van NeckMid doet niets, want er komt geen signaal toe, het enige signaal dat toekomt is van het brugelement op de volumepot van Brug
Er komt een signaal via de brug pot naar het middelste pootje van de neck/middle pot naar massa via het derde pootje van de neck/middle pot. Maw er staat een weerstand op het uitgangssignaal, kun je wellicht eruit draaien door de neck/middle pot dicht (of was het nu open?) te draaien.

Mr.Fingers
6 september 2007, 17:13
Er komt een signaal via de brug pot naar het middelste pootje van de neck/middle pot naar massa via het derde pootje van de neck/middle pot. Maw er staat een weerstand op het uitgangssignaal, kun je wellicht eruit draaien door de neck/middle pot dicht (of was het nu open?) te draaien.

Daar hebt ge een punt maat :satisfie: maar ik denk (ik weet het, ik ben niet opgeleid om te denken) dat dit geen invloed heeft, omdat je direct ook naar de jack gaat (aan het kruipunt draai je naar rechts IPV links)

Heb je dan een suggestie hoe het anders kan, want ik zie geen uitweg eigenlijk

P.S. werkt dan die volumepot als een soort tonepot? zou een mooi extraatje zijn

Mr.Fingers
6 september 2007, 19:19
Jimi & Mr. I --> jullie hebben een PM-etje

Meneer I.
6 september 2007, 20:41
http://home.casema.nl/iwanvanree/Telecaster/3SC-3onoff-2V-1T.JPG
Toch nog even gauw dan. Dit schema zou moeten werken, ECHTER je kunt niet de brug icm de neck of middel schakelen...de brug heeft zo wel z'n eigen 500k volumepot.

@Mr. Fingers, ik ga morgen je PM even uitpluizen (grappig Mr. Fingers en Meneer I., maaruh zeg maar gewoon Iwan, is al gek genoeg :satisfie: )