PDA

View Full Version : Microfoon voor gitaar?



Nocki
6 september 2007, 10:23
Hoi Allemaal,

Ik zit met een probleem. In de kerk waar ik ga spelen met de Vox ac-15 en de pedaaltjes ervoor wordt eigenlijk alles snel en makkelijk uitversterkt door kabels te prikken. Alle gitaristen die daar spelen (de andere 2 dan :) ) spelen met een multi effect direct naar een gitaaramp als monitor en naar de pa.

Mijn Vox heeft geen direct out en ook de pedalen niet natuurlijk... Dat is geen probleem want wij gitaristen vinden een microfoon vaak het fijnste werken. maar voor het uitversterkingsteam is het vaak een zorg extra. waarom weet ik niet maar dit heb ik zo begrepen...

Ik wil dus nu een microfoon gaan kopen en deze gebruiken om mn vox uit te versterken maar heb dit nog nooit zelf gedaan. Welke microfoon kan ik het beste gebruiken?

Ik speel met Lp's over de voxac-15. geluiden lopen van clean naar rock en zelfs wat highgain werk dus het is redelijk veelzijdig wat ik doe. Ook werk ik met heel veel dynamiek dus zowel harde als zachte stukken meoten goed doorgegeven worden.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Ik denk dan aan praktische zaken zoals microfoon standaard en hoek + afstand tot de amp van de microfoon als het merk van de standaard en de microfoon! wie kan me meer vertellen?

alvast heel erg bedankt!

birt
6 september 2007, 10:32
ik zou zeggen een audix i5 (in duitsland te vinden voor 99 euro). dat is een veelzijdige zeer degelijke mic. een standaard K&M statief.

meestal plaats ik zo'n mic zeer dicht bij de rand van speakercone gericht naar het middelpunt van de cone. een beetje zoals een mic op een snaredrum gericht staat.

2de optie en misschien makkelijker is een sennheiser e606, e609 of e906. dit zijn platte mics waarvan je de kabel door het handvat van je amp haalt en die je zo gewoon verticaal voor de speaker kan laten hangen.plaatsing maakt natuurlijk nog wel uit maar dat is een kwestie van wat op en neer gaan tot je de beste (voor jou) klank gevonden hebt.

B_2_the_a
6 september 2007, 10:38
ik werk meestal met een sennheiser 606..
Maar ik heb ook goeie sounds uit een shure sm 57 gehaald hoor..

Kim Wilson
6 september 2007, 10:39
Een doorsnee goeie mic zal denk ik al gauw voldoen voor een optreden in een kerk. :)

Mitch
6 september 2007, 10:44
In de praktijk zijn die platte Sennheisers wel verrekte makkelijk. Geen statief nodig en dat scheelt ruimte en moeite. Aanrader !

Piekhaar
6 september 2007, 10:48
Bij onze band wordt vaak een Shure SM57 gebruikt. Doet het prima.

Nocki
6 september 2007, 10:52
Een doorsnee goeie mic zal denk ik al gauw voldoen voor een optreden in een kerk. :)


Dat het in een kerk is betekent niet dat ik 100% voor TONE ga! Ik wil het goed hebben want hij wordt ook voor andere dingen gebruikt natuurlijk! het moet goed zijn! TONE FIRST! :-)

Die platte is inderdaad een goed idee! kunnen jullie zeggen wat de verschillen zijn en waarom of heeft iedereen ook alleen maar ervaring met de spullen die genoemd worden of is de kennis breder?

Kim Wilson
6 september 2007, 10:56
Dat het in een kerk is betekent niet dat ik 100% voor TONE ga! Ik wil het goed hebben want hij wordt ook voor andere dingen gebruikt natuurlijk! het moet goed zijn! TONE FIRST! :-)

...
Natuurlijk. Maar er is een verschil tussen iets goeds zoeken en mierenneuken. :D

Ook op andere podia in bandformatie voldoet een mic al heel snel. In de studio is dat anders, maar live is een goeie mic goed genoeg, als je begrijpt wat ik bedoel. :)

En idd, die platte zijn handig en klinken ook nog eens prima.

Nocki
6 september 2007, 11:43
je hebt wel gelijk!

Die platte dingen ijn inderdaad handig want voor mic standaards is eigemnlijk weinig ruimte en een echt noodzakelijk kwaad!

ik zal er eens naar gaankijken... ejhhh luisteren... Bedankt!

Nocki
6 september 2007, 12:11
Weet iemand trouwens welk type die platte senheiser is???

Joey Handsome
6 september 2007, 12:15
Alle drie hierboven beschreven zijn toch plat?

B_2_the_a
6 september 2007, 12:25
nee
de shure sm 57 is niet echt plat!

de sennheiser 606 en 609 zijn plat

Joey Handsome
6 september 2007, 12:26
Ja, dat snap ik ook wel, maar hij had het toch over sennheiser. Alle drie de types sennheiser die hierboven beschreven waren zijn plat. sennheiser e606, e609 of e906

Nellyrocks
6 september 2007, 12:37
Ik ben een groot SM58 beta fan. Zijn iets smoother dan 57s.

Trouwens ontzettend gelul dat ze je niet willen uitversterken. Kansloos. Daar zijn ze toch voor?

Joey Handsome
6 september 2007, 12:39
Vind beta57a wel lekker. 58 leek beetje te veel laag te geven. Niet dat ik opnameexpert of iets deregelijks.

B_2_the_a
6 september 2007, 12:51
het gaat heir om een live situatie...
in de studio zou ik een paar micro's pakken ;)

Speeddemon
6 september 2007, 13:31
Sennheiser e609 rondt je hoog iets meer af t.o.v. de felle SM57 en heeft ook een mooier laag.

SM57+Marshall of Fender=teveel van 't 'goede'.

Overigens, als ik de keuze heb (en ik heb er zelf 2 liggen); gebruik ik 't liefst een Sennheiser MD421, aka het Scheerapparaat. Één van de weinige dynamische microfoons, die bijna condensator-microfoon eigenschappen heeft. (de MD441 gaat daarin nog verder. Te zien in Jamai's "Step right up" clip; aka de Star Trek Phaser.)

B_2_the_a
6 september 2007, 14:33
Sennheiser e609 rondt je hoog iets meer af t.o.v. de felle SM57 en heeft ook een mooier laag.

SM57+Marshall of Fender=teveel van 't 'goede'.

Overigens, als ik de keuze heb (en ik heb er zelf 2 liggen); gebruik ik 't liefst een Sennheiser MD421, aka het Scheerapparaat. Één van de weinige dynamische microfoons, die bijna condensator-microfoon eigenschappen heeft. (de MD441 gaat daarin nog verder. Te zien in Jamai's "Step right up" clip; aka de Star Trek Phaser.)

hoe richt je die? ik heb erzelf nog geen ervaring mee maar ik hoor goeie dingen!

Tristan
6 september 2007, 15:33
Hmm, ik dacht altijd dat die Sennheisers megaruk waren en dan met name die E serie?
SM57 vind ik eerlijk gezegd eigenlijk helemaal niks, klinkt vrij krasserig en schel maar deze wordt wel het meeste gebruikt...
De Sennheiser MD421 vind ik erg mooi, heeft een mooi laag en klinkt niet krasserig of schel maar wel open, gedetailleerd, helder en duidelijk...
De MD441 heb ik nog nooit mee gewerkt...
Overigens hoor ik, met name ook hier op het forum, goede verhalen over de Studio Projects B1 en C1...

B_2_the_a
6 september 2007, 15:48
Hmm, ik dacht altijd dat die Sennheisers megaruk waren en dan met name die E serie?
SM57 vind ik eerlijk gezegd eigenlijk helemaal niks, klinkt vrij krasserig en schel maar deze wordt wel het meeste gebruikt...
De Sennheiser MD421 vind ik erg mooi, heeft een mooi laag en klinkt niet krasserig of schel maar wel open, gedetailleerd, helder en duidelijk...
De MD441 heb ik nog nooit mee gewerkt...
Overigens hoor ik, met name ook hier op het forum, goede verhalen over de Studio Projects B1 en C1...

Je moet er een goeie versterker voor hebben, voor die sm 57... (lees geen marshall of fender ;) maar voor een voxje is hij super)
Het is tesamen met de 606 een ideaal setje!

Ik heb slechte ervaringen studio microfoontjes op het podium (lees 3 zangeressen die naast hun stem ook trompet en ukelele willen gebruiken door 1 studiomicrofoon die super gevoelig is voor rondzingen)....

Speeddemon
6 september 2007, 18:47
hoe richt je die? ik heb erzelf nog geen ervaring mee maar ik hoor goeie dingen!
Off-axis, off-centre. Van buiten naar het midden van de conus gericht met een flauwe hoek, en dan een cm of 5-10 van de as-lijn (die loodrecht op het midden van de conus staat) af. Meer body, minder schel tophoog.

Tristan
6 september 2007, 19:07
Je moet er een goeie versterker voor hebben, voor die sm 57... (lees geen marshall of fender ;) maar voor een voxje is hij super)
Het is tesamen met de 606 een ideaal setje!

Ik heb slechte ervaringen studio microfoontjes op het podium (lees 3 zangeressen die naast hun stem ook trompet en ukelele willen gebruiken door 1 studiomicrofoon die super gevoelig is voor rondzingen)....

Echt waar, een SM57 met een Vox?
Hmm, de combinatie SM57 en MD421 vind ik ook goed werken...
Tsja, het hangt er een beetje vanaf, soms werkt een SM57 wel, maar ik vind het in ieder geval niet een echt mooi of lekker klinkende microfoon...

Piekhaar
6 september 2007, 20:34
Wij hebben altijd prima geluid met de SM57's hoor. Staat bij mijn versterker altijd recht in het midden van de conus gericht, dicht tegen het doek. Wanneer hij schuint staat of aan de zijkant van speaker wordt hij inderdaad (te) schel.

In de zaal hebben we er ook altijd prima geluid mee.

B_2_the_a
7 september 2007, 00:15
Off-axis, off-centre. Van buiten naar het midden van de conus gericht met een flauwe hoek, en dan een cm of 5-10 van de as-lijn (die loodrecht op het midden van de conus staat) af. Meer body, minder schel tophoog.

o okey :)

ik dacht dat hij zoals de gemiddelde groot membraam micro werkte, met een voor en een achterkant (zegmaar dat je tegen de zijkant zingt :P)

Ik ga hem toch eens proberen :D

Speeddemon
7 september 2007, 11:38
Wij hebben altijd prima geluid met de SM57's hoor. Staat bij mijn versterker altijd recht in het midden van de conus gericht, dicht tegen het doek. Wanneer hij schuint staat of aan de zijkant van speaker wordt hij inderdaad (te) schel.
:???: :o

En recht in het midden op de conus is NIET schel (met een SM57) volgens jullie?! :o

interessander
7 september 2007, 12:16
Ik heb zelf een sennheisser e606 en heb hem ook al eens vergeleken met een e609, de 606 leek nog iets meer korrel in het geluid weer te geven, schijnt ook prima te zijn voor basgitaar...

Tristan
7 september 2007, 12:49
Korrel, hmm, dat klinkt toch kut? :dontgeti:

interessander
7 september 2007, 13:02
Verkeerde benaming misschien en ook nog eens erg smaakgebonden. Ik doel op een high gain sound die qua textuut niet "smooth" is zeg maar.

Butger
10 september 2007, 09:50
Hoi Allemaal,
maar voor het uitversterkingsteam is het vaak een zorg extra. waarom weet ik niet maar dit heb ik zo begrepen...
alvast heel erg bedankt!

Ja dat vraag ik me ook altijd af.. (speel ook vaak in kerken)
Het probleem is volgens mij vooral die ouwe knarren in de kerk, die het liefst de kerk uitlopen als ze een elektrische gitaar horen. Dan is het natuulijk handig dat de knoppenman de gitaar ff helemaal weg kan draaien, zonder dat de amp nog de kerk inblaast. Lopen die oudjes weer terug naar hun banken, en vervolgens kan de gitaar weer aan. Dan begint het weer opnieuw, lopen die knarren weer te balen met zon rotkop... ach ach het is ook wel een beetje kansloos, rocken in de kerk :(

WAT UITERAARD GEEN REDEN IS OM HET NIET TE DOEN! :blast:

(ga denk ik ook met een mic werken, direct out klinkt gewoon zalig kut)

dml
10 september 2007, 09:58
Hmm, SM57 is voor gitaar hetzelfde als een SM58 voor zang, namelijk volgens de "meerderheid" altijd goed.

Ben ik het totaal niet mee eens. Er zijn zoveel mic's die "veel beter" klinken. Ik heb een tijdje uitsluitend met E609's gewerkt maar vond ze in vergelijking met EV N/D 478 vrij plat klinken. Ik gebruik nu dus die N/D 478 voor gitaar, echt te gek. Wat ook een aardige combi bij een combo is, is een E609 aan de voorzijde en een E604 (ja, dat kleine micje dat voor drums wordt gebruikt!!) in de open achterzijde van het combo.

Butger
10 september 2007, 10:11
Over het 2-mic verhaal...
Dan zit je wel met een fase probleem toch?

Speeddemon
10 september 2007, 10:12
Over het 2-mic verhaal...
Dan zit je wel met een fase probleem toch?
Niet zolang je ze goed plaatst. En luisteren in MONO helpt daarbij.

Einzeln
10 september 2007, 10:39
Niet zolang je ze goed plaatst. En luisteren in MONO helpt daarbij.

(Edit: ik ga eerst nog wat huiswerk doen voordat ik een post doe.)
Een ampco mederwerker wilde mijn vox ac30 trouwens alleen aan de achterkant versterken. En gezien de uit fase schakelaar op matchless amps lijkt me dat niet helemaal onzin.

Han S
10 september 2007, 10:42
Het wordt steeds ingewikkelder, ik leer een hoop hier. :D

Einzeln
10 september 2007, 10:44
Het wordt steeds ingewikkelder, ik leer een hoop hier. :D
Praat ik echt volledige onzin? ( post geedit)

Nocki
10 september 2007, 10:48
Ja dat vraag ik me ook altijd af.. (speel ook vaak in kerken)
Het probleem is volgens mij vooral die ouwe knarren in de kerk, die het liefst de kerk uitlopen als ze een elektrische gitaar horen. Dan is het natuulijk handig dat de knoppenman de gitaar ff helemaal weg kan draaien, zonder dat de amp nog de kerk inblaast. Lopen die oudjes weer terug naar hun banken, en vervolgens kan de gitaar weer aan. Dan begint het weer opnieuw, lopen die knarren weer te balen met zon rotkop... ach ach het is ook wel een beetje kansloos, rocken in de kerk :(

WAT UITERAARD GEEN REDEN IS OM HET NIET TE DOEN! :blast:




Hihi, Gelukkgi heb ik daar weinig last van al is het in het verleden wel eens voorgekomen ja :)

Ik heb Bij de plaatselijke muziekwinkel gevraagd naar een microfoon en ze konden de 606 bestellen en de 609 (die eruit ging) hadden ze nog liggen. Dus ik heb gezegd dat ze maar even na moeten denken of ze van die 609 afwillen omdat ie toch uit de collectie gat. ben beniewd wat straks het antwoord is... Blijft ie te duur (bijna 200) wordt het gewoon de 606!

Han S
10 september 2007, 10:57
Ik zie na al die jaren nog steeds niet in waarom je bij live versterking meer dan één microfoon zou gebruiken, ook in de studio gebruik ik bij voorkeur maar één microfoon. En als het geluid me niet bevalt neem ik een andere microfoon waarvan het geluid me wel bevalt. Twee microfoons kan een fasefoutje opleveren, je zult het geluid horen veranderen op een bepaalde manier als je microfoon twee er bij haalt op het mengpaneel en je moet een beetje getraind zijn om het goed te herkennen. Twee microfoons leveren namelijk altijd een ander geluid op dan één.

En als je nou zou vragen welke microfoon over het algemeen bij wat voor versterker of geluid dan ook de beste resultaten oplevert dan denk ik meteen aan de Sennheiser MD421, niet goedkoop maar wel de meest universele dynamische microfoon. De SM57 gebruik ik nooit in de studio, maar laatst moest ik een FOH klus doen en toevallig met een Vox AC30. Daar stond een Sennheiser MD509 voor en een SM57 en ik moet heel eerlijk zeggen dat die SM57 helemaal niet verkeerd klonk, maar ik heb de 509 gebruikt, de opvolger van de veel betere MD409 die nu een klassieker is.

Butger
10 september 2007, 11:05
UITLEG: ;)

De speaker van je amp produceert geluid dmv een conus!
Deze maakt altijd een golfbeweging: Hij gaat naar voren en produceert het geluid, daarna maakt hij de beweging naar achteren, waarbij hij hetzelfde geluid produceert, maar dan in tegengestelde FASE.
Deze 2 geluiden zijn precies het tegenovergestelde van elkaar, en heffen elkaar op als ze elkaar tegenkomen.

Dus als je een microfoon voor, en een mic achter de amp plaats. Werken ze elkaar tegen, en word het geluid niet mooi. Dus van 1 van beide mic's zul je de fase moeten omdraaien, anders werkt het niet.

Capiche? :D

Nog makkelijker: Stel je hebt een closed 2x12 cab.
En je bent omheunig achterlijk, en sluit de ene speaker goed aan, en bij de andere wissel je de + en - om.

Dan heb je twee speakers die precies het tegenovergestelde doen:
Als de ene conus vooruit beweegt, gaat de andere achteruit.
Er word dan geen lucht meer in beroering gebracht, aangezien die lucht die door de ene speaker wordt weggeduwd, door de andere weer word aangetrokken.
Dat is dus een vb van uit fase

Speeddemon
10 september 2007, 11:14
En als je nou zou vragen welke microfoon over het algemeen bij wat voor versterker of geluid dan ook de beste resultaten oplevert dan denk ik meteen aan de Sennheiser MD421, niet goedkoop maar wel de meest universele dynamische microfoon.
My point exactly. ;)

dml
10 september 2007, 11:50
UITLEG: ;)

De speaker van je amp produceert geluid dmv een conus!
Deze maakt altijd een golfbeweging: Hij gaat naar voren en produceert het geluid, daarna maakt hij de beweging naar achteren, waarbij hij hetzelfde geluid produceert, maar dan in tegengestelde FASE.
Deze 2 geluiden zijn precies het tegenovergestelde van elkaar, en heffen elkaar op als ze elkaar tegenkomen.

Dus als je een microfoon voor, en een mic achter de amp plaats. Werken ze elkaar tegen, en word het geluid niet mooi. Dus van 1 van beide mic's zul je de fase moeten omdraaien, anders werkt het niet.



Klopt, maar alleen als je beide mic's exact hetzelfde plaatst (in spiegelbeeld, uiteraard). Theoretisch klopt het uit-fase-verhaal absoluut. In de praktijk kan het echter voor een voller geluid zorgen, ook al laat je beide mic's in-fase staan. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om het resultaat, niet om het feit of ze wel of niet in-fase staan.

Nocki
29 september 2007, 14:24
Zojuist binnen gekomen... de 606.

zodra ik iets kan laten weten over de klank doe ik dat. erg bedankt iedereen voor de uitleg enzo!

groetjes

nocki

vinni
29 september 2007, 14:59
Da's jammer.....

Die 606 haalt het niet bij de 609.

Ja....hier iemand met ervaring met beide.
De 606 is platter in dynamiek en minder natuurlijk klinken.

De 609 klinkt erg natuurlijk.

De SM57 (de oude....geen Beta gebruiken!) is natuurlijk DE livemic voor gitaar.
Maar dat komt voornamelijk omdat deze WEL kleurt en NIET natuurlijk klinkt.
Het klankbeeld van de SM57 past echter heel goed bij hoe wij verwachten dat een gitaar moet klinken in een live-mix. En lekker goedkoop.

De SM57's (ik heb er twee) heb ik nog de 609 niet meer en dat vind ik jammer. Vind het wel fijn om te kunnen kiezen.

Maar een slechte geluidstechnicus laat een top condensator kloten klinken en een goede geluidstechnicus laat een ranzige Behringer mic nog een beetlje klinken.

Dat gezegd hebbende.....
Heb nu een Palmer PDI-09 en die doet het live ook voortreffelijk zonder overspraak. De geluidstechnici zijn er blij mee!

Groet,
Vinni