PDA

View Full Version : welke riffjes passen bij een accoord?



spike67
6 september 2007, 00:47
Ik speel al een tijdje gitaar ik heb alleen moeite om bij bijv een G accoord een rifje te spelen , ik weet niet en welke positie ik dan moet zijn op de hals,

is dat bijv het derde fret en de 15 de?

dit geld natuurlijk ook voor de andere accoorden.

wat is de theorie hierachter?

alvast bedankt

bijv met een blues schema, of rock en an roll.

accoorden g, c,d

-=JEROEN=-
6 september 2007, 01:25
dat hangt niet alleen van het akkoord af, maar ook van de andere akkoorden die je erbij speelt

neem jouw voorbeeld: G C D, daar kan je de G majeur ladder over spelen

maar speel je G7 C7 D7, dan speel je bijv. de G blues ladder

maar speel je G A D, dan kan je daar beter de D majeur ladder over spelen

hoe bepaal je dit?

tja dat is niet 1 2 3 uitgelegd, dat heeft te maken met de toonsoort

de vraag is echter: waarom heb jij er moeite mee? hoor je het niet? weet je niet wat toonladders zijn, of hoe je ze speelt?

Helter Skelter
6 september 2007, 02:48
Ik speel al een tijdje gitaar ik heb alleen moeite om bij bijv een G accoord een rifje te spelen , ik weet niet en welke positie ik dan moet zijn op de hals,

is dat bijv het derde fret en de 15 de?

dit geld natuurlijk ook voor de andere accoorden.

wat is de theorie hierachter?

alvast bedankt

bijv met een blues schema, of rock en an roll.

accoorden g, c,d

De riffjes kan je over de hele hals spelen, als je wat langer gitaar speelt zal je zien dat veel noten op verschillende positie's op de hals ook hetzelfde zijn. Het 'probleem' waar jij tegenaan loopt komt denk ik iedere gitarist bekend voor, dat komt omdat een gitaar een veel onoverzichtelijker instrument is dan b.v. een piano. Na twee dagen pianospelen weet iedereen elke toets te benoemen maar ik ken gitaristen die na 25 jaar spelen nog niet iedere noot op de hals kunnen benoemen (wat ook niet nodig is)

Op veel gitaarsites op het internet worden de verschillende positie's haarfijn uitgelgd, moet je maar even zoeken. Het is wel erg belangrijk dat je de verschillende positie's weet te vinden en te combineren, anders schuilt het gevaar van steeds hetzelfde te spelen.

gorgasm
6 september 2007, 09:00
mss niet slecht om Jeroen zn lessen es te overlopen?