PDA

View Full Version : Beste sequencer voor rock



mauricekoster
5 september 2007, 20:50
Ik ben van plan om met een sequencer te gaan werken.
Het plan is om zelf wat muziek te gaan maken (geen house of techno) met een wat simpeler programma dan de uitgebreide van Sonic of Cubase.
Een nummer maken dus en dan met m'n eigen gitaar inspelen.
Ik zat zelf te denken aan Steinberg sequel of Fruity loops of zo.
Geen rifftracker van Line 6, daarvoor moet ik weer Guitarport voor gaan aanschaffen.
Hebben jullie nog wat adviezen.

Raldnor
6 september 2007, 15:58
Tracktion is een heel mooi programmaatje; niet te groot, vrij basic maar wel met ondersteuning voor VST plugins enz. Volgens mij is het programma tegenwoordig van Mackie (van de geluidstafels).

Joey Handsome
6 september 2007, 16:44
Reason? Werkt echt super makkelijk.

Ableton Live ook trouwens, super relaxed.

EDIT: maar misschien alweer te zwaar voor jou toepassing

duckman
6 september 2007, 16:49
Ik gebruik riff works 2:http://www.sonomawireworks.com/riffworks.php Deze werkt ook zonder line 6 stuff.

guitar tracks pro is ook cool:
http://cakewalk.com/Products/GuitarTracksPro/default.asp

Ic3gl0vE
8 september 2007, 00:59
Sequencers zijn niet toegespitst op stijlen, maar als je iets redelijk simpels wilt, kun je adobe audition (voorheen cooleditpro) proberen of Reaper. Die laatste is nog helemaal gratis ook.

mauricekoster
8 september 2007, 18:19
Bedankt,
Ik weet nu wat meer en ga eens wat rondkijken (downloaden).
Maurice

HvV
8 september 2007, 20:18
Ik ben van plan om met een sequencer te gaan werken.
Het plan is om zelf wat muziek te gaan maken (geen house of techno) met een wat simpeler programma dan de uitgebreide van Sonic of Cubase.
Een nummer maken dus en dan met m'n eigen gitaar inspelen.
Ik zat zelf te denken aan Steinberg sequel of Fruity loops of zo.
Geen rifftracker van Line 6, daarvoor moet ik weer Guitarport voor gaan aanschaffen.
Hebben jullie nog wat adviezen.

Waarom geen Guitarport? Heb zelf pas Guitarport Rifftracker aangeschaft en ik ben aangenaam verrast. Voor thuis achter de pc opnemen is dat ding zijn geld meer dan waard. Het geluid is erg goed vooral als je een wat beter geluidssysteem hebt staan. Naast mijn buizenamp is dit hele gebeuren een welkome aanvulling (buren ook weer blij).

Wat je krijgt:

Guitarport: Hier zit de DSP in en vervangt je geluidskaart. Met uitgangen naar hifi stereo installatie of alles over je pc speaker systeem.

Gearbox 3.1: 18 Amps en 24 Cabinets, modelling plus een stoot aan effecten. Biedt ook toegang tot Guitarport online. Dat Guitarport online is echt fantastisch. Je laadt bijvoorbeeld Hold the Line in van Toto, je laadt de sound in (Amp, Cabinet, effects) en terwijl je meespeelt worden zelfs de tabs getoond. En dat geluid lijkt er nog op ook. Zo staan er toch zeker een paar honderd nummers online waarvan je de mix in zijn geheel of met solo of ritme partijen weg kunt laten en lekker mee kunt jammen. Er staan ook lessen op met uitgeschreven licks. Die nummers zijn trouwens niet het origineel maar toegegeven het zijn goede uitvoeringen.

Rifftracker: Dit is de sequencer. Rifftracker biedt je de mogelijkheid om met de ingebakken Instant Drummer en Gearbox je eigen partijen op te nemen. Die Instant Drummer is aardig maar in plaats hiervan gebruik ik liever de REX2 player (4 kanalen) die er ook in zit. Op het web zijn letterlijk honderden REX2 files te downloaden, gratis als demo bijvoorbeeld. Natuurlijk kun je ook overal commerciele samples en loops kopen in REX2 formaat die in je in de REX speler af kunt spelen. Het bouwen van een nummer gaat erg simpel en binnen no time maak je hiermee je eigen backing tracks en neem je je eigen solopartijen op.

mauricekoster
11 september 2007, 17:37
Guitarport met rifftracker klinkt aanlokkelijk en ik zou mijn VOX tonelab met al m'n verdere apparaten hierop kunnen aansluiten maar mijn ervaringen met POD XT (warmte en dynamics) waren niet bijzonder en volgens mij heeft de guitarport maar 1 mono ingang, onhandig want ik heb al mijn hardware sereël in stereo aangesloten. Ik zou dus met 1 ingang moeten inprikken (bypass).
Hoe is verder de kwaliteit van de meegeleverde drums, baslijnen?
Kun je die vormen zoals je wilt?
En de effecten t.o.v. de DAW sequencers zoals Ableton Live etc?
Kan ik met Rifftracker ook willekeurige plugins van andere fabrikanten laten draaien? Is dat hetzelfde als die rex files waar je het over hebt?
Ik heb de Ableton Live free download versie geinstalleerd en ik vind het programma goed klinken, goede effecen en best wel makkelijk in gebruik en de mogelijkheden met eventuele plugins zijn enorm, echter dit kost als legale versie in de winkel 499 Euries (beter een crack zien te vinden).

In ieder geval,
Guitarport (179,-)
Rifftracker (229,-)
Da's behoorlijk wat geld.

Ableton Live 6 (499,-)
Da's nogal een bedrag
En ik ben er nog niet uit..

HvV
11 september 2007, 19:19
Voorop zitten de volgende aansluitingen. Stereo out, Stereo Line-in, head-phone en USB. In de Help file staat verder:

The next step is to connect the output of your soundcard to feed through your GuitarPort or PODxt hardware. This is the simplest way to get the audio that GuitarPort doesn't produce – like your system sounds and the audio from other programs – still feeding out of your setup along with GuitarPort.

Daar gaat dus je geluidskaart in. Dan kan dan toch net zo goed wat anders zijn lijkt me? In ieder geval is het stereo.

De Instantdrummer is vrij beperkt, hoewel het best wel aardig klinkt. Aan een basisritme kun je vrij weinig veranderen. Het is niet mogelijk zelf apart toms, kick, hi-hat in te stellen maar je kunt aan de variance knop draaien waarbij er af en toe (of vaak) wat breaks gemaakt worden. Wat wel goed is dat je met de Intensity knop het hakgehalte kunt bepalen. Verder heb je nog een Ambiance pot. Rifftracker werkt met Instantdrummer files van Sonoma en misschien nog meer maar ik heb nog niet echt veel tijd gehad om daar in te duiken. Veder ken ik Ableton nog niet maar ik zal er eens naar kijken.

Wat de prijs betreft, ik heb Guitarport Rifftracker gekocht, dat is Guitarport + Rifftracker samen voor 223 euro. De Guitarport lijkt wel een nieuw model, er staat nu Guitarport Rifftracker op gedrukt, zo zag ie er bij Line 6 niet uit. Ik heb trouwens hier een Rifftracker werkje gepost maar dat heb je waarschijnlijk al beluisterd.

Joey Handsome
11 september 2007, 22:08
Ableton is echt een retelekker programma als je er een beetje de moeite voor wilt nemen er goed mee om te leren gaan. Ik heb het meerdere bands ook al op het podium zien gebruiken en het klonk inderdaad erg goed. 65daysofstatic gebruikt het bijv. voor hun beats. Je kunt er ook gewoon nummers mee in elkaar draaien thuis. Veel mogelijkheden.

Ic3gl0vE
11 september 2007, 23:26
Ableton Live 6 (499,-)
Da's nogal een bedrag
En ik ben er nog niet uit..

bij sommige hardware (ook goedkope dingetjes van Behringer bijvoorbeeld) krijg je Live Lite gratis.

Maar probeer ook Reaper (http://reaper.fm) eens. Werkt best makkelijk hoor en kost niks.

http://static.flickr.com/58/215189999_3b2f8d27df.jpg

mauricekoster
12 september 2007, 20:58
Klinkt goed!
Gedaan met Reaper?

HvV
14 september 2007, 18:49
Ja, klinkt top. Ben ook wel benieuwd naar gebruikte HW en SW?

Ic3gl0vE
17 september 2007, 13:16
Klinkt goed!
Gedaan met Reaper?


Hey bedankt man :) Ik gebruik o.a. podXT met de metalshop/vintage/fx uitbreidingen, yamaha mengtafel, terratec phase 22 geluidskaart, diverse synths en cubase.

Met reaper zou het ook prima moeten kunnen hoor, maar ik ben nou eenmaal erg gewend aan cubase dus dan werkt dat het snelst.